BMW E36 320i coupé [gerold & klaar voor de 12e] + SAAB 9-5

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Joy

Re: BMW E36 320i coupé

Bericht door Joy » 15 sep 2009, 17:39

B14 is wat Allen op de 316i had toch ? Dat vond ik wel een setup met beperkingen. In de 316i kreeg je soms tikken te verwerken die niet lekker meer waren. Maar goed de prijs is ook de helft van een AST. Het is net wat je er voor over hebt. KW maakt ook puik spul.

Rupie

Bericht door Rupie » 15 sep 2009, 17:51

Knot vraag eens wat het kost om een B14 set te laten monteren en doe dan hetzelfde bij Bas voor de AST set. Het verschil kan wel eens kleiner uitpakken dan je denkt en dan is er denk ik maar een keuze..

allen

Bericht door allen » 15 sep 2009, 17:54

Joy schreef:B14 is wat Allen op de 316i had toch ? Dat vond ik wel een setup met beperkingen. In de 316i kreeg je soms tikken te verwerken die niet lekker meer waren. Maar goed de prijs is ook de helft van een AST. Het is net wat je er voor over hebt. KW maakt ook puik spul.
* Schudt nog wat na.... M'n Speedster op Nitrons leek wel een limousine in vergelijking met B14. Gevalletje eens maar nooit weer. Die "ontwikkeld voor de ring of op de ring" heb ik niet zo gesnapt. Volgens mij stuiter je zo over de vangrail als je niet oppast. Scheelt natuurlijk wel in kosten als je dat niet hoeft te raken. :mrgreen:

Christiaan van H.

Re: BMW E36 320i coupé + SLAAB 9-5 2.0t SE Estate Aut.

Bericht door Christiaan van H. » 30 aug 2010, 22:10

Goed, na een lange tijd wapenstilte mijn topic maar weer eens opgraven.

Reden: sinds vandaag eindelijk pas weer eens een beetje trots op 't beestje.

Lang verhaal, korte versie:
- AST onderstel gezeik:
lekkages, spelingen op inserts, luidruchtige topmounts, vastzittende dempers, maar inmiddels na meerder modificaties weer helemaal gezond en fris.
Alles overigens perfect opgespeurd en verholpen door Madeno Racing.
- Weggelopen paarden + Vanos herrie:
vandaag opgelost door de heren van Autobedrijf Admiraal (stellen van de distributie + vanos) relatief gezien een easy-fix dit keer.

Overige werkzaamheden vanaf voorgaande posts:
- Setje Ferodo DS2500
- OMP aluminium veerpootbrug
- Oliebeurtje Castrol TWS 10W60
- Mistlampbevestiging
- Kentekenplaatverlichting
- Bougies
- K&N inlegfilter
- Verse koplampen (scars tell stories, maar dit ging wat ver)
- Ruitensproeiervaatje
- Ruitenwissers
- Verse Uniballs boven + onder in achterste draagarmen (rear trailing arm ball joints) = aanrader
- Nieuwe spoorstangen
- Uitlijnen
- APK
- Handremvoeringen
- Koelvloeistof
- Schokdemperrubbers bij fusees achter
- Remschijven voor
- Oliebeurtje Castrol TWS 10W60
- Remvloeistofbeurtje incl ontluchten (Ate Racing smurf)
- Brandstofleiding (motorruimte)
- Voorste veertorens (carrosserie) laten behandelen bij Wielhoven (anti-corrosie)

En nu dus weer na een lange periode van ongein weer veilig thuis
Afbeelding

En sinds 27-07-2010 in goed gezelschap van een relaxte Zweed 8)

Een SAAB 9-5 2.0t SE Estate Aut. welteverstaan. De auto werd door de vorige eigenaar samen met een 9-3 Cabriolet ingeruild op een Volvo XC70. Ik heb altijd al een zwak gehad voor SAABs, aanvankelijk was ik op zoek naar een S60 maar toen deze 9-5 in het vizier kwam en de historie bleek te kloppen was ik om. Mede dankzij de positieve ervaringen die ik heb met de 9-5 van Roderick.

Ik kocht dus een 9-5 2.0t SE Estate uit 1999 (MY00) met 232000km levenservaring. Aan de buitenkant wel wat gebruikerssporen. Binnenzijde, daar ben je immers het meest, opvallend weinig slijtage op het mooie zwarte leer. Technisch op een SID-display na, werkt alles naar behoren. Daarnaast sprongen een wel heel schone (verse) turbo, veren + schokdempers die nog gelabeld waren en vier frisse Michelins me in het oog. Naar zeggen van mijn collega werd deze 9-5 door de vorige eigenaar voornamelijk gebruikt om naar het 2e huis in Frankrijk te rijden, de 9-3 Cabrio was voor de boodschappen...

De onderhoudshistorie heb ik ook volledig boven water gekregen. Nieuw verkocht door SAAB-dealer Zuid-Oost te Tilburg waar de auto tot de 175859km in onderhoud is geweest, recenter heeft de auto zijn onderhoud gekregen bij RAC in Rotterdam, laatste (grote) beurt incl. APK bij de 226000km. Volgens de sticker was de auto bij 246000km pas weer toe aan de volgende beurt.

Maar vrijwel direct na aanschaf heb ik door Autobedrijf Tholen het volgende (preventieve) onderhoud uit laten voeren:
- Algemene Check/uitlezen Tech2
- Carterinspectie
- Carterring
- Carter MOD 6
- PCV Valve- Een vers carter Castrol Edge 5W-30
- Oliefilter
- Maptun Sport Airfilter
- Koelvloeistof
- Lekkend stuurhuis verholpen
- Stuurbekrachtigingsvloeistof
- Solenoid Valve (ging nota bene op de heenweg naar Bergen op Zoom kapot)

Het weekend ervoor had ik de auto al laten uitlijnen en de wielen laten balanceren op onbalans en hoogteslag met wegdeksimulatie.
Bovendien binnen en buitenkant intensief gereinigd en vertroeteld met wat Meguiars producten.

Toekomstmuziek (vervanging na slijtage):
- Wielen + banden: winterbanden voor op de 16inchers en een setje SAAB 17inch als zomerset (Aero's of Quad's)
- Remmenupgrade: Ate Racing Blue, Goodridge RVS remleidingen + een wat aggresiever blok
- Silicone Vacuüm-, Turbo- en Koelslangen
- SID-display
- Maptun of G-ice kuurtje
- Onderstel: Powerflex draagarmbussen, Bilstein B8's icm Eibach, incl. verse topmounts aan de voorzijde
- Forge Dumpvalve

Wat impressies van de I-Phone
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

'Pitstop-support' nabij de Nurburgring
Afbeelding

Comfortabele terugreis
Afbeelding

Kortom de BMW mag met 'daily driver-pensioen' en zal zijn oude dag mogen slijten op mooie dagen in de Duitse Eiffel. :df:

To do:
- Vers rubber (PS3, Pilot Super Sports, of Bridgestone S001)
- Anti-steenslagfolie in voorste wielkasten (leuk hoor spacers)

En dan is ie hopelijk op tijd gereed voor het DF evenement op de Nurburgring.

Knot

Re: BMW E36 320i coupé + SLAAB 9-5 [30.08.2010]

Bericht door Knot » 31 aug 2010, 12:47

Mooi lijstje... saab ben ik niet zo fan van maar de e36... had je ook een 212 vanos melding? Die heb ik namelijk al een tijd maar de auto gaat als een speer. Bas had het vermoeden dat het vanos niet precies in de 0 positie is afgesteld.

allen

Bericht door allen » 31 aug 2010, 14:24

Nette wagen! Die 9-5 dan. 8)

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 02 sep 2010, 23:15

Knot schreef:Mooi lijstje... saab ben ik niet zo fan van maar de e36... had je ook een 212 vanos melding? Die heb ik namelijk al een tijd maar de auto gaat als een speer. Bas had het vermoeden dat het vanos niet precies in de 0 positie is afgesteld.
Welke melding het geweest is weet ik niet. Wel weet ik dat de heren de vanos volledig gedemonteerd/ontleed hebben en in de 0-stand terug hebben gezet.

Maandag vanuit Oude tonge nog een retourtje Bergen op Zoom gemaakt; vermogen terug en bij flink warme motor + kap open veel minder kleppen/distributie herrie.

Kan niet wachten om overmorgen eens een lekker stuk te sturen als ik weer terug ben vanuit Frankrijk.

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 02 sep 2010, 23:17

allen schreef:Nette wagen! Die 9-5 dan. 8)
Ach 't zijn beiden oude lerpen :bag:

Waar je al niet gelukkig mee kunt zijn hè :wink:

yorick

Bericht door yorick » 03 sep 2010, 18:27

Zaterdag middag maar eens naar de Eifel dan? Mag je mijn straat banden lenen :)

dvh

Bericht door dvh » 03 sep 2010, 19:24

Die saab is nog snel zeg !

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 04 sep 2010, 11:23

yorick schreef:Zaterdag middag maar eens naar de Eifel dan? Mag je mijn straat banden lenen :)

Tof aanbod! Zal graag eens weten hoe die RE070's het doen...

Maar goed, volgende keer beter. Ik ga zondag naar Concours 't Loo. Zal in de tussentijd ff moeten sparen voor een setje vers rubber.

Zie net dat de Bridgestone S001 pas vanaf 18" is :x Maar de Toyo R1R is er wel als 225/45 17 en 245/40 17. Dat dan maar eens proberen?

steve smith

Bericht door steve smith » 04 sep 2010, 11:46

dvh schreef:Die saab is nog snel zeg !
Ehmmm, je weet dat je op dat stukje weg elke auto een kilometer of 15 boven de fabrieksopgave krijgt? God's turbo, a downhill gradient........ En dat is een heeeeeeeele lange helling, zelfs de Kangoo haalde 188 GPS. En toch zou ik het niet durven met een 9-5, ik weet hoe die balansasketting klinkt als hij breekt!

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 04 sep 2010, 12:01

steve smith schreef:
dvh schreef:Die saab is nog snel zeg !
Ehmmm, je weet dat je op dat stukje weg elke auto een kilometer of 15 boven de fabrieksopgave krijgt? God's turbo, a downhill gradient........ En dat is een heeeeeeeele lange helling, zelfs de Kangoo haalde 188 GPS. En toch zou ik het niet durven met een 9-5, ik weet hoe die balansasketting klinkt als hij breekt!
Haha, heb nu iig een indicatie wat er behaald moet kunnen worden na het chippen. Hoop btw niet dat het tevens voor jouw laatste opmerking geldt :bag:

Breek-geluiden hebben we de BMW voor. :hammer:

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 16 sep 2010, 18:55

Vandaag 't beestje maar weer eens uitgelaten voor wat woon-werk verkeer. :df:

Helaas schiet de motor nog steeds (sinds dat alles los is geweest bij de Admiraal) af en toe in de 5-cilinder modus :bag:

Had eerst de hoop dat het vocht was oid door het langere stilstaan tussendoor... Helaas is er geen pijl op te trekken.. warm/koud, vollast/deellast.

Ik verdenk nu een van de bobines, maar bij mijn weten is het met die dingen altijd zo dat of 't werkt, of niet.

Nu een vraag voor de kenners: zijn die bobines van een M50B20 uit te lezen (separaat)?

Joy

Bericht door Joy » 16 sep 2010, 19:12

Die cilinder issues zijn in 99% van de gevallen te wijten aan, inderdaad, de bobines. Ik heb er nog een stel liggen maar ik denk dat de M3 variant niet hetzelfde is.

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 16 sep 2010, 20:11

Yep zover was ik ook :D

Het 'jammere' is dat ie niet constant op 5 potten loopt, dan kan je namelijk proefondervindelijk de kabels lostrekken om te kijken welke het is.

Als ik een bobine zou moeten vervangen zal ik als eerste naar de vierde kijken. Aangezien deze met een bougie-wissel afgelopen winter een beetje nat was van de olie ivm slechte kleppendekselpakking. Inmiddels is deze uiteraard al weer vervangen toen de distributie + Vanos los is geweest.

Nu dus een kwestie van 'hopen' dat ie iets langer op 5 cilinders blijft lopen. Anders zit er tocht niet veel ander op dan ze alle 6 maar vervangen.

Christoph

Bericht door Christoph » 17 sep 2010, 10:57

Joy schreef:Die cilinder issues zijn in 99% van de gevallen te wijten aan, inderdaad, de bobines. Ik heb er nog een stel liggen maar ik denk dat de M3 variant niet hetzelfde is.
Hm ik heb er maybe ook 1 die soms even bokt. Is altijd maar een paar seconden.. Toch eens naar kijken!

Knot

Bericht door Knot » 17 sep 2010, 11:03

Volgens mij heb je mijn probleem dus ook!!!

Soms stationair of bij afremmen op 5 poten, bokken, sputteren en als je m dan in de toeren trapt gaat ie weer normaal lopen.

Bij mij is het cilinder 3 (van de radiadeur af gerekend), als ie in 5pits mode is dan kan je die bobineaansluiting lostrekken en merk je geen verschil. Bas heeft een andere bobine en bougie geprobeerd maar dat was het niet.

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 19 sep 2010, 12:30

Knot schreef:Volgens mij heb je mijn probleem dus ook!!!

Soms stationair of bij afremmen op 5 poten, bokken, sputteren en als je m dan in de toeren trapt gaat ie weer normaal lopen.

Bij mij is het cilinder 3 (van de radiadeur af gerekend), als ie in 5pits mode is dan kan je die bobineaansluiting lostrekken en merk je geen verschil. Bas heeft een andere bobine en bougie geprobeerd maar dat was het niet.
Inderdaad exact hetzelfde wat ik ook heb.

Mocht ik de oplossing hebben gevonden laat ik het uiteraard even weten.

Christiaan van H.

Re: BMW E36 320i coupé + SLAAB 9-5

Bericht door Christiaan van H. » 23 sep 2010, 20:15

Zo, setje Toyo R1R is besteld. Erg benieuwd naar dit bandje.
Afbeelding

Verder van de week nog wat lopen schroeven aan de AST-knopjes. 3clicks voor en 2 clicks achter geeft inderdaad toch een stuk meer 'rust' op straat. Het is allemaal wat steviger, maar een stuk minder gestuiter en gedein.

Als 't motortje nou ook nog eens van zijn verkoudheid af komt ben ik helemaal blij.

Knot

Bericht door Knot » 24 sep 2010, 14:08

Uitlaatsensoren (lambda) en temperatuursensor op het blok zouden mijn volgende stappen zijn.

AST meer klikjes voor dan achter ben ik overigens vanaf gestapt, zelfde voor als achter werkt prima. Na papenburg heb ik m op 4x/4x teruggezet.

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 25 sep 2010, 12:08

Knot schreef:Uitlaatsensoren (lambda) en temperatuursensor op het blok zouden mijn volgende stappen zijn.

AST meer klikjes voor dan achter ben ik overigens vanaf gestapt, zelfde voor als achter werkt prima. Na papenburg heb ik m op 4x/4x teruggezet.
Als ie op vers rubber staat breng ik 'm naar de Fonkert denk ik. Mogen zij lekker zoeken.

Gisteren btw met de ex-Yorick E36 323i touring (nu van zijn broertje) gereden. Is gisteren Bilstein B14 icm M3 topmounts onder gegaan. Rijd zeker niet verkeerd voor een straat-setup. Voldoende comfort/rust en geeft genoeg vertrouwen als je 'm full attack door de polder jaagt, maar dan mis je toch net dat reactievermogen van AST. Anderzijds is de demping wel iets verfijnder van het Bilstein set tegenover AST in een vergelijkbare 'comfort'-stand.

Gisteren heeft Robin een iPhone Carkit ingebouwd in de Saab. Zat al een af-fabriek pukkel rechts naast de middenconsole waar voorheen een Nokia-kit uit PTT-tijdperk huisde. Geluid is btw ook prima van de iPod icm dat Saab audiosysteem.

En Jeroen heeft zich bezig gehouden met de verlichting onder de brug. Helemaal super :thumbup:

Afbeelding

Voorste remschijven weer even terugmonteren was een fluitje van een cent, aldus Yorick.

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 02 okt 2010, 11:04

Goed er zit weer schot in de zaak.

Donderdagmiddag eerder uit werk gegaan om eens langs te wippen bij mijn ex-collega's van de Fonkert. Auto is daar meteen blijven slapen (wat nou wachttijd) en de volgende morgen is men begonnen met uitlezen, testrijden, uitlezen. Bleek dat niet 1 bobine maar alle 6 storingsmeldingen doorgaven...

Lang verhaal kort: na wat zoekwerk kwam aan het licht dat het een massa-probleem was. Daardoor gaven de bobines verkeerde waarden door aan de computer en vice versa.

Auto loopt nu weer -voor zover ik heb kunnen merken van N'dorp naar Oud-Beijerland rijdende- als vanouds.

Vandaag ga ik de stootstrips even een goede opknapbeurt geven; eerst föhnen, daarna impregneren met Turtle Black Chrome (lekkere naamvoering). Deze methode heb ik immers eerst op de Saab kunnen testen :sealed:

Zal daarna weer eens wat nieuw fotomateriaal schieten.

Nu is het nog wachten tot de Toyo R1R's binnen zijn bij Reedijk.

Wel gisteren alvast nieuwe remblokjes binnen gekregen.
Afbeelding

Bevallen me eigenlijk prima op de standaardschijven. En bieden icm stalen remleidingen en Ate Racing Blue voldoende uithoudingsvermogen.

Christiaan van H.

Re: BMW E36 320i coupé [weer gezond] + SAAB 9-5

Bericht door Christiaan van H. » 04 okt 2010, 23:18

Dierendag...
Afbeelding

Maar goed, daar gaat de update niet over. Zoals gezegd loopt de BMW weer als vanouds nu het massaprobleem is getackled. Gisteren 300km 'zinloos' rondgereden/ge-rallyed. Van de Hoeksche Waard naar Steenbergen, Tholen, Bergen op Zoom, Woensdrecht, Putten, Ossendrecht, Kalmthout (B), Essen (B), Wildert (B) en bij Roosendaal weer de grens over. En dit alles uiteraard zoveel mogelijk de doorgaande (N-) wegen mijdend
:df:

Beeld:
Afbeelding
Hierbij valt me vooral op hoe maf de optelsom van 15mm spacers + 10min uitspoor + -2.2 graden wielvlucht + 8J wielen er eigenlijk uitziet recht van voren (zie oorspronkelijke 'mudflaps')

Afbeelding

Afbeelding
Lekker fout in het gras

Nog wat on-board beelden van de Iphone:

Afbeelding

Afbeelding

Nu is het grote wachten op de Toyo R1R's
Laatst gewijzigd door Christiaan van H. op 04 okt 2010, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot

Re: BMW E36 320i coupé [genezen van verkoudheid] + SAAB 9-5

Bericht door Knot » 04 okt 2010, 23:23

Zat ik op te wachten deze update... bedoelen ze dan de massadraad die op het blok zit? Dat is het bij mij namelijk niet volgens Bas. :(

Bij mij valt ie dagelijks nog wel uit als ik er niet op let om tijdens aanremmen stoplicht met koppeling in een beetje gas bij te geven.

Plaats reactie