Wat vind de DFer nou Asociaal in het verkeer?
-
-
Inderdaad! Eerst kijken of er ruimte is, daarna richting aangeven en dan pas van rijbaan wisselen.DDX schreef:volgens mij is de juiste manier pas aangeven als je gezien hebt dat er ruimte is
En dus niet je knippertje aanzetten en je auto direkt in een gaatje van 5 meter ertussen proppen met het idee dat je volledig in je recht staat. Dat is niet gewoon a-sociaal maar dubbel a-sociaal, omdat je de persoon die daarna achter je rijdt ook nog eens zijn marge tot de voorganger ontneemt en op die manier dus dwingt tot een tijdje bumperkleven.
En dat alles zeker omdat het op de linkerbaan altijd zoveel sneller gaat? NOT!
Als het vol is, is het tegenwoordig vol op beide rijbanen en is het dus zinloos én a-sociaal om steeds van gaatje naar gaatje te zigzaggen.
Ik heb overigens wel medelijden met de jonge bestuurders van heden die in de jaren '70 van de vorige eeuw nog niet geboren waren.
Die zijn niet anders gewend dan deze overvolle rattenkooi en denken dat dit gedrag normaal is.
Intolerant zijn en agressief 'vechten' voor je plekkie in het verkeer is tegenwoordig blijkbaar de norm geworden.
Waar zijn die mooie lege autosnelwegen gebleven waar je zo heerlijk door kon rijden?

-
- Niels
- Auto: Prius+
Mensen die voor jou bepalen wat je moet doenArnoud schreef:Nou, dan heb ik er ook nog eentje.
Van die mensen die de hele tijd expres links blijven rijden (rechterbaan uiteraard vrij) en vlak voor de 80 km trajectcontrole aan de kant gaan. Zo van, nu kan je lekker toch niet hard rijden.......

- Maus335i
Ja en nee, hangt een beetje van de situatie af. Het is natuurlijk wel zo dat al het verkeer dat de linkerbaan pakt, nog voor jou kan invoegen. Tenslotte behoor je ruimte te geven aan de ritsers.Niels schreef:Mensen die voor jou bepalen wat je moet doenHeb je twee banen en gaat die halve zool voor je in het midden rijden omdat ie vind dat je achteraan moet sluiten.........daar kan ik zooooooo slecht tegen. Waar heb je anders twee banen voor??? Om het verkeersplein achter je misschien vrij te houden
:
Ik kan het gedrag me in ieder geval wel voorstellen, maar ik ben dan ook weer zoeen die de berm een stukje meepakt om er alsnog langs te kunnen. Als ze me geen ruimte geven om later in te voegen eis ik die gewoon op. Zijn maar weinig mensen die op zoek zijn naar een aanrijding :d
- Niels
- Auto: Prius+
Het hangt ook van de situatie af en ik heb het niet over die leaserijder die standaard de derde baan pakt om voordeel te hebben. Het is me eens overkomen vanaf de rotonde de A7 omhoog richting Julianaplein terwijl die vent zelf net rechts inhaalde en bijna een ongeluk veroorzaakte. Je kent de situatie daar vast en als je geen twee rijstroken gebruikt blokkeer je al snel de rotonde...en dan nog, ik maak gebruik van de weg zoals die aangeboden wordt. Ik bepaal zelf hoe ik dat invul waarbij ik niemand tot last ben. Het gaat erom dat die aso die mij blokkeert bang is dat ie op mij moet wachtenMaurice Graber schreef:
Ja en nee, hangt een beetje van de situatie af. Het is natuurlijk wel zo dat al het verkeer dat de linkerbaan pakt, nog voor jou kan invoegen. Tenslotte behoor je ruimte te geven aan de ritsers.

-
- Geelhoed
Maurice Graber schreef: Tenslotte behoor je ruimte te geven aan de ritsers.

Bij het verwisselen van rijstrook moet je het verkeer dat op die rijstrook rijdt voorrang geven....
Artikel 54.
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Laatst gewijzigd door Geelhoed op 25 feb 2008, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- Pescatore
Daar moet je op inspelen door van te voren gas bij te geven + eerder naar links te gaan. Jij wilt immers van baan wisselen en diegene die hier al rijdt heeft in principe voorrang. Helemaal als deze, zoals jij schrijft, 'vlak achter je rijdt'. Logisch lijkt me, dat je dan even (moet) wacht(en) en als hij voorbij is je bij hem aansluit.Ernst Jan Dekker schreef:Als je op de rechterbaan rijdt en inloopt op een auto voor je, die zachter rijdt, maar er tegelijkertijd ook een auto op de linkerbaan rijdt vlak achter je en die sneller als jouw rijdt, en die je geen ruimte gunt om er voorbij te gaan. Dus moet afremmen. Kan ik me heel erg aan ergeren!
Gratis tip; als je de cruisecontrol op 130-140 zet dan wordt je relatief weinig ingehaald en hoef je meestal maar weinig gas bij te geven om snel naar links te kunnen invoegen

- Maus335i
Wie had het over voorrangGeelhoed schreef:Maurice Graber schreef: Tenslotte behoor je ruimte te geven aan de ritsers.![]()
Bij het verwisselen van rijstrook moet je het verkeer dat op die rijstrook rijdt voorrang geven....

Goed ritsgedrag bestaat uit de volgende gedragscodes:
- Zo lang mogelijk doorrijden op de invoegende rijstrook
- Op ongeveer 300 meter voor de versmalling (aangegeven met bord) rijsnelheid aanpassen aan de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook
- Voertuigen op aanliggende strook maken vrijwillig ruimte om invoegend voertuig tussen te laten;
- Op circa 50 meter voor de versmalling zonder afremmen en verstoringen in de ontstane ruimte (hiaat) invoegen, zodat invoegend voertuig en de achterligger de rit kunnen vervolgen;
- Geelhoed
- Hielke
Ik moest een hele tijd nadenken voordat ik op 2 punten kon komen. Dat is op zicht een goede zaak natuurlijk. Nu rij ik weinig km's en dat telt ook mee.
Ik heb van anderen vele opsommingen van asociaal rijgedrag en asociaal handelen gezien. Voordringen, afsnijden, troep uit de auto gooien. Ik sluit me bij al die zaken aan. Maar per saldo hebben we hier met asocialen te maken die je toevallig in een auto tegenkomt.
Verkeerssituaties die me kunnen ergeren zijn er maar 2:
Met stip op 1: Vrachtauto's die met 1 km verschil andere vrachtauto's inhalen. Dit zijn professionals die ons en zichzelf beroepsmatig voor de gek willen houden door te stellen dat ze anders niet op tijd op hun bestemming komen. Hele gehuchten, dorpen en steden trekken voorbij voordat ze hun inhaalactie hebben kunnen afmaken. Een half uur later zien ze de ingehaalde collega nog steeds in de achteruitkijkspiegel. Is het dan een wonder dat er massaal om een inhaalverbod voor vrachtauto's wordt gevraagd? Treuzelt er iemand met 70 km/h voor je dan is het een ander verhaal.
2. Mensen die op een enkelbaans 100 km/h weg een 82 km/h rijdende vrachtwagen niet voorbij durven maar er wel op 3 meter achter blijven hangen. Daar sluit zich dan weer een dufferd achter aan en op die manier kun je die 2 al nooit inhalen. De vrachtwagencombinatie is dan per saldo 30+ meter lang geworden en met de Bravo ben ik dan tot mede voortsukkelen veroordeeld

Ik heb van anderen vele opsommingen van asociaal rijgedrag en asociaal handelen gezien. Voordringen, afsnijden, troep uit de auto gooien. Ik sluit me bij al die zaken aan. Maar per saldo hebben we hier met asocialen te maken die je toevallig in een auto tegenkomt.
Verkeerssituaties die me kunnen ergeren zijn er maar 2:
Met stip op 1: Vrachtauto's die met 1 km verschil andere vrachtauto's inhalen. Dit zijn professionals die ons en zichzelf beroepsmatig voor de gek willen houden door te stellen dat ze anders niet op tijd op hun bestemming komen. Hele gehuchten, dorpen en steden trekken voorbij voordat ze hun inhaalactie hebben kunnen afmaken. Een half uur later zien ze de ingehaalde collega nog steeds in de achteruitkijkspiegel. Is het dan een wonder dat er massaal om een inhaalverbod voor vrachtauto's wordt gevraagd? Treuzelt er iemand met 70 km/h voor je dan is het een ander verhaal.
2. Mensen die op een enkelbaans 100 km/h weg een 82 km/h rijdende vrachtwagen niet voorbij durven maar er wel op 3 meter achter blijven hangen. Daar sluit zich dan weer een dufferd achter aan en op die manier kun je die 2 al nooit inhalen. De vrachtwagencombinatie is dan per saldo 30+ meter lang geworden en met de Bravo ben ik dan tot mede voortsukkelen veroordeeld

-
- Auto: Fun Damn Mentally
Zie je wel dat pk's/Nm's ook handig zijn!ROFOL, maar ik ga met je mee qua ergernissenHielke schreef:
2. Mensen die op een enkelbaans 100 km/h weg een 82 km/h rijdende vrachtwagen niet voorbij durven maar er wel op 3 meter achter blijven hangen. Daar sluit zich dan weer een dufferd achter aan en op die manier kun je die 2 al nooit inhalen. De vrachtwagencombinatie is dan per saldo 30+ meter lang geworden en met de Bravo ben ik dan tot mede voortsukkelen veroordeeld![]()

- Geelhoed
In feite is dat niet de schuld van de inhaler (die kan niet harder), maar van de ingehaalde. Even van het gas lost veel ellende op.Hielke schreef: Met stip op 1: Vrachtauto's die met 1 km verschil andere vrachtauto's inhalen.
Blauwe blokjes zijn auto's die zich achter de vrachtwagen ophopen (120km/h, 3 seconden afstand)
[img:768:128]http://www.ahd.tudelft.nl/~peter/out00.gif[/img]
[img:768:128]http://www.ahd.tudelft.nl/~peter/out01.gif[/img]
[img:768:128]http://www.ahd.tudelft.nl/~peter/out02.gif[/img]
[img:768:128]http://www.ahd.tudelft.nl/~peter/out03.gif[/img]
[img:768:128]http://www.ahd.tudelft.nl/~peter/out04.gif[/img]
Als je het in tijdsverlies voor personenauto's en vrachtwagen uitzet blijkt hoeveel er te winnen valt.
[img:720:504]http://www.ahd.tudelft.nl/~peter/energie.jpg[/img]
- Hielke
Inderdaad een mooie theoretische uitleg.
Maar de wereld op z'n kop natuurlijk. Nu leg je de schuld bij de ingehaalde. Alsof die verantwoordelijk voor de foute inschatting van de inhaler is. Jij rijdt door rood en maakt degene die door groen rijdt het verwijt dat ie ook wel wat beter had kunnen uitkijken om de botsing te voorkomen. Alsof het vrij normaal is om door rood te rijden en dan de verantwoordelijkheid bij anderen te leggen.
Ik leg het een beetje bruut uit misschien, dit voor de duidelijkheid. Nee, jij als potentiële inhaler ziet het allerbest van iedereen wat het snelheidsverschil is. Daar hoor je mijns inziens naar te handelen.
Maar de wereld op z'n kop natuurlijk. Nu leg je de schuld bij de ingehaalde. Alsof die verantwoordelijk voor de foute inschatting van de inhaler is. Jij rijdt door rood en maakt degene die door groen rijdt het verwijt dat ie ook wel wat beter had kunnen uitkijken om de botsing te voorkomen. Alsof het vrij normaal is om door rood te rijden en dan de verantwoordelijkheid bij anderen te leggen.
Ik leg het een beetje bruut uit misschien, dit voor de duidelijkheid. Nee, jij als potentiële inhaler ziet het allerbest van iedereen wat het snelheidsverschil is. Daar hoor je mijns inziens naar te handelen.
- Maus335i
Zie hier een DOODsimpele reden om veel files te voorkomen, maar doen? Ho maarGeelhoed schreef:Het is niet alleen mijn mening, het hoofd van de CCV opleidingen bij het RDW vertelde dit precies zo bij een BodW uitzending.
Even van het gas af als je wordt ingehaald.

Bekeur gewoon elke chauffeur die weigert van het gas te gaan met een euro of 300. Moet je eens kijken hoe snel de files afnemen.
- Hendrik Kinderman
Waar ik me gisteren behoorlijk aan heb geërgerd:
- Ik reed met een trekker naar huis, over een 80 km-weg. Geen parallelweg ernaast ofso. Wat krijg je dan: een soort van 'colonne' achter je. Oke, dat is voor mij ook niet leuk, dat je veel ander verkeer wat ophoudt.
Wil een vrachtwagen me inhalen, en kan dat net niet doen. Begint met de lichten te flikkeren en te toeteren.
Sorry hoor, maar ik ben op dat moment ook een weggebruiker. Ik kan er ook nix aan doen dat die (fiat) trekker niet harder wil dan 30.
- Ik reed met een trekker naar huis, over een 80 km-weg. Geen parallelweg ernaast ofso. Wat krijg je dan: een soort van 'colonne' achter je. Oke, dat is voor mij ook niet leuk, dat je veel ander verkeer wat ophoudt.
Wil een vrachtwagen me inhalen, en kan dat net niet doen. Begint met de lichten te flikkeren en te toeteren.
Sorry hoor, maar ik ben op dat moment ook een weggebruiker. Ik kan er ook nix aan doen dat die (fiat) trekker niet harder wil dan 30.
- Maus335i
Even stoppen bij een parkeerhaven?Hendrik Kinderman schreef:Waar ik me gisteren behoorlijk aan heb geërgerd:

- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
Denk dat sommige chauffeurs dan constant van 't gas af moeten, omdat dat hok niet harder gaat dan 83 of 84 km/h......ding waar ik op rij loopt gelukkig nog 91 km/h.Maurice Graber schreef:Zie hier een DOODsimpele reden om veel files te voorkomen, maar doen? Ho maarGeelhoed schreef:Het is niet alleen mijn mening, het hoofd van de CCV opleidingen bij het RDW vertelde dit precies zo bij een BodW uitzending.
Even van het gas af als je wordt ingehaald.
Bekeur gewoon elke chauffeur die weigert van het gas te gaan met een euro of 300. Moet je eens kijken hoe snel de files afnemen.
Het is gewoon aan de inhalende chauffeur om te bepalen of ie er wel of niet langs gaat en daarbij moet ie gewoon kijken wat op dat moment 't snelheidsverschil is, zonder dat de ander van z'n gas af gaat.
Als 't snelheidsverschil te klein is dan zet je je cruiscontrole 2 of 3 standjes terug en blijf je erachter!!
Ook ligt 't natuurlijk aan de situatie.....drukte op de weg, 2 of 3 banen, enz.
Meeste wegen in ons land mogen de trucks ook alleen maar inhalen tussen 10:00 en 15:00 uur en s'avonds en s'nachts, ook zijn er zat wegen met een algeheel inhaalverbod voor trucks......soms terecht en soms ook niet.