Wat vind de DFer nou Asociaal in het verkeer?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Moderator
Berichten: 113
Lid geworden op: 12 okt 2007, 13:52

Bericht door Moderator » 24 feb 2008, 00:44

Mededeling:
De persoonlijke aanvallen, die naar onze mening potentieel 'banwaardig' waren, zijn uit dit draadje verwijderd en worden in het vervolg niet meer geaccepteerd!
Onderling respect is een groot goed en wordt door ons dan ook streng bewaakt.

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Bericht door Dexter » 24 feb 2008, 07:06

DDX schreef:volgens mij is de juiste manier pas aangeven als je gezien hebt dat er ruimte is :?
Inderdaad! Eerst kijken of er ruimte is, daarna richting aangeven en dan pas van rijbaan wisselen.

En dus niet je knippertje aanzetten en je auto direkt in een gaatje van 5 meter ertussen proppen met het idee dat je volledig in je recht staat. Dat is niet gewoon a-sociaal maar dubbel a-sociaal, omdat je de persoon die daarna achter je rijdt ook nog eens zijn marge tot de voorganger ontneemt en op die manier dus dwingt tot een tijdje bumperkleven.
En dat alles zeker omdat het op de linkerbaan altijd zoveel sneller gaat? NOT!
Als het vol is, is het tegenwoordig vol op beide rijbanen en is het dus zinloos én a-sociaal om steeds van gaatje naar gaatje te zigzaggen.

Ik heb overigens wel medelijden met de jonge bestuurders van heden die in de jaren '70 van de vorige eeuw nog niet geboren waren.
Die zijn niet anders gewend dan deze overvolle rattenkooi en denken dat dit gedrag normaal is.
Intolerant zijn en agressief 'vechten' voor je plekkie in het verkeer is tegenwoordig blijkbaar de norm geworden.
Waar zijn die mooie lege autosnelwegen gebleven waar je zo heerlijk door kon rijden? :roll: :wink:

Online
Rnd
Berichten: 2314
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Bericht door Rnd » 24 feb 2008, 10:47

Nou, dan heb ik er ook nog eentje.

Van die mensen die de hele tijd expres links blijven rijden (rechterbaan uiteraard vrij) en vlak voor de 80 km trajectcontrole aan de kant gaan. Zo van, nu kan je lekker toch niet hard rijden.......

Luco

Bericht door Luco » 24 feb 2008, 11:12

Teveel lichten aan :?
Of mistlampen terwijl het zicht gewoon 200 meter is :cry:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 24 feb 2008, 11:41

Arnoud schreef:Nou, dan heb ik er ook nog eentje.

Van die mensen die de hele tijd expres links blijven rijden (rechterbaan uiteraard vrij) en vlak voor de 80 km trajectcontrole aan de kant gaan. Zo van, nu kan je lekker toch niet hard rijden.......
Mensen die voor jou bepalen wat je moet doen :evil: Heb je twee banen en gaat die halve zool voor je in het midden rijden omdat ie vind dat je achteraan moet sluiten.........daar kan ik zooooooo slecht tegen. Waar heb je anders twee banen voor??? Om het verkeersplein achter je misschien vrij te houden :?: :roll:

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Bericht door Maus335i » 24 feb 2008, 18:16

Niels schreef:Mensen die voor jou bepalen wat je moet doen :evil: Heb je twee banen en gaat die halve zool voor je in het midden rijden omdat ie vind dat je achteraan moet sluiten.........daar kan ik zooooooo slecht tegen. Waar heb je anders twee banen voor??? Om het verkeersplein achter je misschien vrij te houden :?: :roll:
Ja en nee, hangt een beetje van de situatie af. Het is natuurlijk wel zo dat al het verkeer dat de linkerbaan pakt, nog voor jou kan invoegen. Tenslotte behoor je ruimte te geven aan de ritsers.

Ik kan het gedrag me in ieder geval wel voorstellen, maar ik ben dan ook weer zoeen die de berm een stukje meepakt om er alsnog langs te kunnen. Als ze me geen ruimte geven om later in te voegen eis ik die gewoon op. Zijn maar weinig mensen die op zoek zijn naar een aanrijding :d

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 24 feb 2008, 19:59

Maurice Graber schreef:
Ja en nee, hangt een beetje van de situatie af. Het is natuurlijk wel zo dat al het verkeer dat de linkerbaan pakt, nog voor jou kan invoegen. Tenslotte behoor je ruimte te geven aan de ritsers.
Het hangt ook van de situatie af en ik heb het niet over die leaserijder die standaard de derde baan pakt om voordeel te hebben. Het is me eens overkomen vanaf de rotonde de A7 omhoog richting Julianaplein terwijl die vent zelf net rechts inhaalde en bijna een ongeluk veroorzaakte. Je kent de situatie daar vast en als je geen twee rijstroken gebruikt blokkeer je al snel de rotonde...en dan nog, ik maak gebruik van de weg zoals die aangeboden wordt. Ik bepaal zelf hoe ik dat invul waarbij ik niemand tot last ben. Het gaat erom dat die aso die mij blokkeert bang is dat ie op mij moet wachten :roll:

Luco

Bericht door Luco » 24 feb 2008, 20:16

Zometeen bij wegmisbruikers
Een vrouw die de cameraploeg aanvalt :D :D aso, maar wel lachen :lol:

EJGT3CS
Berichten: 1424
Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
Locatie: Dwingeloo

Bericht door EJGT3CS » 25 feb 2008, 11:31

Als je op de rechterbaan rijdt en inloopt op een auto voor je, die zachter rijdt, maar er tegelijkertijd ook een auto op de linkerbaan rijdt vlak achter je en die sneller als jouw rijdt, en die je geen ruimte gunt om er voorbij te gaan. Dus moet afremmen. Kan ik me heel erg aan ergeren!

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 25 feb 2008, 11:50

Maurice Graber schreef: Tenslotte behoor je ruimte te geven aan de ritsers.
:?
Bij het verwisselen van rijstrook moet je het verkeer dat op die rijstrook rijdt voorrang geven....

Artikel 54.
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Laatst gewijzigd door Geelhoed op 25 feb 2008, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Pescatore
Berichten: 1336
Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
Locatie: 053

Bericht door Pescatore » 25 feb 2008, 11:51

Ernst Jan Dekker schreef:Als je op de rechterbaan rijdt en inloopt op een auto voor je, die zachter rijdt, maar er tegelijkertijd ook een auto op de linkerbaan rijdt vlak achter je en die sneller als jouw rijdt, en die je geen ruimte gunt om er voorbij te gaan. Dus moet afremmen. Kan ik me heel erg aan ergeren!
Daar moet je op inspelen door van te voren gas bij te geven + eerder naar links te gaan. Jij wilt immers van baan wisselen en diegene die hier al rijdt heeft in principe voorrang. Helemaal als deze, zoals jij schrijft, 'vlak achter je rijdt'. Logisch lijkt me, dat je dan even (moet) wacht(en) en als hij voorbij is je bij hem aansluit.

Gratis tip; als je de cruisecontrol op 130-140 zet dan wordt je relatief weinig ingehaald en hoef je meestal maar weinig gas bij te geven om snel naar links te kunnen invoegen :wink:

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Bericht door Maus335i » 25 feb 2008, 14:38

Geelhoed schreef:
Maurice Graber schreef: Tenslotte behoor je ruimte te geven aan de ritsers.
:?
Bij het verwisselen van rijstrook moet je het verkeer dat op die rijstrook rijdt voorrang geven....
Wie had het over voorrang :?
Goed ritsgedrag bestaat uit de volgende gedragscodes:

- Zo lang mogelijk doorrijden op de invoegende rijstrook
- Op ongeveer 300 meter voor de versmalling (aangegeven met bord) rijsnelheid aanpassen aan de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook
- Voertuigen op aanliggende strook maken vrijwillig ruimte om invoegend voertuig tussen te laten;
- Op circa 50 meter voor de versmalling zonder afremmen en verstoringen in de ontstane ruimte (hiaat) invoegen, zodat invoegend voertuig en de achterligger de rit kunnen vervolgen;

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 26 feb 2008, 07:17

Ruimte laten zie ik als voorrang, maar je hebt gelijk zo (volgens gedragscode) hoort het. Wettelijk is het echter anders.

Je mag er bij de gratie van de rechterstrookrijder tussen. Feitelijk zou je de hele rechterfile voor moeten laten gaan! 8)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 26 feb 2008, 09:52

Ik moest een hele tijd nadenken voordat ik op 2 punten kon komen. Dat is op zicht een goede zaak natuurlijk. Nu rij ik weinig km's en dat telt ook mee.

Ik heb van anderen vele opsommingen van asociaal rijgedrag en asociaal handelen gezien. Voordringen, afsnijden, troep uit de auto gooien. Ik sluit me bij al die zaken aan. Maar per saldo hebben we hier met asocialen te maken die je toevallig in een auto tegenkomt.

Verkeerssituaties die me kunnen ergeren zijn er maar 2:

Met stip op 1: Vrachtauto's die met 1 km verschil andere vrachtauto's inhalen. Dit zijn professionals die ons en zichzelf beroepsmatig voor de gek willen houden door te stellen dat ze anders niet op tijd op hun bestemming komen. Hele gehuchten, dorpen en steden trekken voorbij voordat ze hun inhaalactie hebben kunnen afmaken. Een half uur later zien ze de ingehaalde collega nog steeds in de achteruitkijkspiegel. Is het dan een wonder dat er massaal om een inhaalverbod voor vrachtauto's wordt gevraagd? Treuzelt er iemand met 70 km/h voor je dan is het een ander verhaal.

2. Mensen die op een enkelbaans 100 km/h weg een 82 km/h rijdende vrachtwagen niet voorbij durven maar er wel op 3 meter achter blijven hangen. Daar sluit zich dan weer een dufferd achter aan en op die manier kun je die 2 al nooit inhalen. De vrachtwagencombinatie is dan per saldo 30+ meter lang geworden en met de Bravo ben ik dan tot mede voortsukkelen veroordeeld :evil: :lol:

Robin
Berichten: 55149
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 26 feb 2008, 10:01

Hielke schreef:
2. Mensen die op een enkelbaans 100 km/h weg een 82 km/h rijdende vrachtwagen niet voorbij durven maar er wel op 3 meter achter blijven hangen. Daar sluit zich dan weer een dufferd achter aan en op die manier kun je die 2 al nooit inhalen. De vrachtwagencombinatie is dan per saldo 30+ meter lang geworden en met de Bravo ben ik dan tot mede voortsukkelen veroordeeld :evil: :lol:
Zie je wel dat pk's/Nm's ook handig zijn!ROFOL, maar ik ga met je mee qua ergernissen :wink:

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 26 feb 2008, 10:30

Hielke schreef: Met stip op 1: Vrachtauto's die met 1 km verschil andere vrachtauto's inhalen.
In feite is dat niet de schuld van de inhaler (die kan niet harder), maar van de ingehaalde. Even van het gas lost veel ellende op.

Blauwe blokjes zijn auto's die zich achter de vrachtwagen ophopen (120km/h, 3 seconden afstand)

[img:768:128]http://www.ahd.tudelft.nl/~peter/out00.gif[/img]
[img:768:128]http://www.ahd.tudelft.nl/~peter/out01.gif[/img]
[img:768:128]http://www.ahd.tudelft.nl/~peter/out02.gif[/img]
[img:768:128]http://www.ahd.tudelft.nl/~peter/out03.gif[/img]
[img:768:128]http://www.ahd.tudelft.nl/~peter/out04.gif[/img]

Als je het in tijdsverlies voor personenauto's en vrachtwagen uitzet blijkt hoeveel er te winnen valt.

[img:720:504]http://www.ahd.tudelft.nl/~peter/energie.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 553
Lid geworden op: 09 feb 2008, 15:24
Locatie: Rotterdam ~ Mustang!

Bericht door Mack » 26 feb 2008, 11:13

Wow, goede uitleg!!!

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 26 feb 2008, 11:48

Inderdaad een mooie theoretische uitleg.

Maar de wereld op z'n kop natuurlijk. Nu leg je de schuld bij de ingehaalde. Alsof die verantwoordelijk voor de foute inschatting van de inhaler is. Jij rijdt door rood en maakt degene die door groen rijdt het verwijt dat ie ook wel wat beter had kunnen uitkijken om de botsing te voorkomen. Alsof het vrij normaal is om door rood te rijden en dan de verantwoordelijkheid bij anderen te leggen.

Ik leg het een beetje bruut uit misschien, dit voor de duidelijkheid. Nee, jij als potentiële inhaler ziet het allerbest van iedereen wat het snelheidsverschil is. Daar hoor je mijns inziens naar te handelen.

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 26 feb 2008, 11:58

Het is niet alleen mijn mening, het hoofd van de CCV opleidingen bij het RDW vertelde dit precies zo bij een BodW uitzending.

Even van het gas af als je wordt ingehaald.

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Bericht door Maus335i » 26 feb 2008, 16:13

Geelhoed schreef:Het is niet alleen mijn mening, het hoofd van de CCV opleidingen bij het RDW vertelde dit precies zo bij een BodW uitzending.

Even van het gas af als je wordt ingehaald.
Zie hier een DOODsimpele reden om veel files te voorkomen, maar doen? Ho maar :)

Bekeur gewoon elke chauffeur die weigert van het gas te gaan met een euro of 300. Moet je eens kijken hoe snel de files afnemen.

Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Bericht door Hendrik Kinderman » 26 feb 2008, 18:08

Waar ik me gisteren behoorlijk aan heb geërgerd:

- Ik reed met een trekker naar huis, over een 80 km-weg. Geen parallelweg ernaast ofso. Wat krijg je dan: een soort van 'colonne' achter je. Oke, dat is voor mij ook niet leuk, dat je veel ander verkeer wat ophoudt.
Wil een vrachtwagen me inhalen, en kan dat net niet doen. Begint met de lichten te flikkeren en te toeteren.
Sorry hoor, maar ik ben op dat moment ook een weggebruiker. Ik kan er ook nix aan doen dat die (fiat) trekker niet harder wil dan 30.

Gebruikersavatar
M-bitious
Berichten: 2006
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:37
Locatie: Amsterdam

Bericht door M-bitious » 26 feb 2008, 20:16

Mensen die over 2 stroken gaan rijden, omdat ze vinden dat je die extra baan niet mag gebruiken. Bloed irritant.

Gebruikersavatar
stefan740
Berichten: 1419
Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:48
Locatie: Nijmegen

Bericht door stefan740 » 26 feb 2008, 20:36

Gister 2x bijna van de sokken gereden door een vrachtwagen die meer dan 1 baan nodig had in de bocht, en het was niet zo dat hij niet scherper kon draaien. Pure lamlendigheid.

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Bericht door Maus335i » 26 feb 2008, 20:52

Hendrik Kinderman schreef:Waar ik me gisteren behoorlijk aan heb geërgerd:

- Ik reed met een trekker naar huis, over een 80 km-weg. Geen parallelweg ernaast ofso. Wat krijg je dan: een soort van 'colonne' achter je. Oke, dat is voor mij ook niet leuk, dat je veel ander verkeer wat ophoudt.
Wil een vrachtwagen me inhalen, en kan dat net niet doen. Begint met de lichten te flikkeren en te toeteren.
Sorry hoor, maar ik ben op dat moment ook een weggebruiker. Ik kan er ook nix aan doen dat die (fiat) trekker niet harder wil dan 30.
Even stoppen bij een parkeerhaven? :)

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6782
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 27 feb 2008, 00:02

Maurice Graber schreef:
Geelhoed schreef:Het is niet alleen mijn mening, het hoofd van de CCV opleidingen bij het RDW vertelde dit precies zo bij een BodW uitzending.

Even van het gas af als je wordt ingehaald.
Zie hier een DOODsimpele reden om veel files te voorkomen, maar doen? Ho maar :)

Bekeur gewoon elke chauffeur die weigert van het gas te gaan met een euro of 300. Moet je eens kijken hoe snel de files afnemen.
Denk dat sommige chauffeurs dan constant van 't gas af moeten, omdat dat hok niet harder gaat dan 83 of 84 km/h......ding waar ik op rij loopt gelukkig nog 91 km/h.
Het is gewoon aan de inhalende chauffeur om te bepalen of ie er wel of niet langs gaat en daarbij moet ie gewoon kijken wat op dat moment 't snelheidsverschil is, zonder dat de ander van z'n gas af gaat.
Als 't snelheidsverschil te klein is dan zet je je cruiscontrole 2 of 3 standjes terug en blijf je erachter!!

Ook ligt 't natuurlijk aan de situatie.....drukte op de weg, 2 of 3 banen, enz.

Meeste wegen in ons land mogen de trucks ook alleen maar inhalen tussen 10:00 en 15:00 uur en s'avonds en s'nachts, ook zijn er zat wegen met een algeheel inhaalverbod voor trucks......soms terecht en soms ook niet. :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], HarryC, maurizio, RS-Ron, ThomasGTT, Will F. en 3 gasten