Winterbanden en marketing

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Dutch

Bericht door Dutch » 11 dec 2007, 16:37

Macboy schreef:Begrijp me goed: jij komt met de praktijk, maar leg dan ook even uit wat er precies is gebeurd. Uit jouw post kan ik alleen afleiden dat je nogal schrok en de conclusie trok dat winterbanden toch wel heel veilig zijn.
Heeft-ie toch al uitgelegd? Het waren de logische zaken waarop een winterband altijd beter is, gewoon door zijn profiel: waterbak, berm, zeiknatte gripcirkel.

Macboy

Bericht door Macboy » 11 dec 2007, 16:47

Dutch schreef:Heeft-ie toch al uitgelegd? Het waren de logische zaken waarop een winterband altijd beter is, gewoon door zijn profiel: waterbak, berm, zeiknatte gripcirkel.
Nee Dutch, dat las ik er dus niet in terug. Hij zegt namelijk:
Arthur schreef:We hebben remproeven gedaan met en zonder winterbanden.
Is dat met een auto met winterbanden en een auto zonder winterbanden, of dezelfde auto met en zonder winterbanden? Zijn het dezelfde soort banden of verschillende soorten? Zelfde formaat ? etc etc

Dat lijkt me nogal cruciaal.

Nu zit ik hier Arthur niet aan te vallen, maar acht ik het relevant. Waarom? Omdat als Arthur gelijk heeft, dat artikel ook niet klopt en dan klopt die test van Autobild ook niet en dan wil ik toch wel even weten wat nu de echte waarheid is.

Daarop kan ik dan ook zelf een keuze maken of ik (ooit) winterbanden neem.

Waarheidsvinding dus en niet het afkraken van personen :)

Maik

Bericht door Maik » 11 dec 2007, 17:16

Daarbij is het ook belangrijk om te weten wat de witte epoxy lagen op die testbanen nu precies simuleren. Ik heb altijd het idee dat het een sneeuwlaag simuleert en niet een natte asfaltbaan.
Daarom komen er ook enorme verschillen naar boven.
De test van Autobild (heeft ook in Autoweek gestaan toch?) was alleen maar op asfalt, wat dus een betere simulatie van de werkelijkheid geeft, als je het hebt over een natte baan boven nul.

Het blijft dus appels en peren vergelijken, en ik vind de test van Autobild dus de enige die juist is. Op een epoxylaag een beetje zwabberen staat gewoon tever van de werkelijkheid.

wjn

Bericht door wjn » 11 dec 2007, 17:32

wooter schreef:
wjn schreef:Het enige wat telt zijn de rijeigenschappen op sneeuw/ijs(ijzel).
Voor die paar dagen per jaar dat het vriest dat het kraakt, ben ik met je akkoord. Maar het merendeel van de winterbandenrijders rijden vanaf begin november tot april op winterrubber rond, en dat is gewoon onzin. Als je dan tóch en masse iedereen aan de winterband wilt hebben, gaat zo een band ook goed moeten presteren bij droog en regenweer bij temperaturen boven het vriespunt.
Ik schreef toch toch ook: Winterbanden in Nederland is onzin. Ikzelf rij in het buitenland rond met veel meer sneeuw / kans op sneeuw.

Dus gewoon huren als je op wintersport gaat.
Arthur schreef:Van de bandenboer heb ik begrepen dat de nieuwste winterbanden niet meer bij 4mm gewissled hoeven worden.
Gewoon tot 2mm.
Die extra slijtnok zou er daarom ook niet meer inzitten.
Heb je nog de oudere types dan is het idd 4mm.
Ik kan het niet bewijzen, maar volgens mij heb je bij geen enkele winterband dan nog "lamellen". Die zijn allemaal weggesleten als je rond de 4-5mm komt.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 11 dec 2007, 19:59

Maik schreef:Daarbij is het ook belangrijk om te weten wat de witte epoxy lagen op die testbanen nu precies simuleren. Ik heb altijd het idee dat het een sneeuwlaag simuleert en niet een natte asfaltbaan.
Dat is idd. meer een simulatie van sneeuw of ijs, want 't natte asfalt dat er naast ligt heb je vele malen meer grip op. :wink:

SteV6

Bericht door SteV6 » 11 dec 2007, 20:06

Ik zal morgen even een meting met mijn PerformanceBox doen met de winterbanden, weet ik meteen hoeveel meter ik nodig heb om te stoppen ...

Van de zomerbanden heb ik nog een goede meting op de SDkaart staan.

SteV6

Dutch

Bericht door Dutch » 11 dec 2007, 20:15

Goed, Macboy, iets te veel hinein geïnterpreteerd, maar een paar dingen extra stonden er nog wel bij:
Arthur schreef:Remweg verschil was mega en ook de snelheid op die zogenaamde "rotonde" daar was ook erg groot.
Uitwijkmanouvre en berm rijden, echt verschil.
Dus ik geef je op een briefje dat het gaat om bijzondere omstandigheden waarin het ruimere profiel in het voordeel is. Want vervang sneeuw door modder (berm) of veel water (waterbak, gripcirkel) en je ziet meteen waarom een winterband op zo'n testbaan beter werkt. Ken je die testbaan? Dan weet je dat dit zo ongeveer de proeven zijn die je doet op zo'n cursus.

Maar verder zijn je aanvullende vragen heel valide, ook ik ben benieuwd naar Arthurs antwoorden.

wjn

Bericht door wjn » 12 dec 2007, 07:24

Opa schreef:
Maik schreef:Daarbij is het ook belangrijk om te weten wat de witte epoxy lagen op die testbanen nu precies simuleren. Ik heb altijd het idee dat het een sneeuwlaag simuleert en niet een natte asfaltbaan.
Dat is idd. meer een simulatie van sneeuw of ijs, want 't natte asfalt dat er naast ligt heb je vele malen meer grip op. :wink:
ff uit het hoofd, want ik kan het artikel niet zogauw vinden:

Wegdek: Grip

Droog asfalt: 1
Nat asfalt: 0,9
Sneeuw: 0,4-0,5
IJs: < 0,1

Als je zelf ervaren hebt hoeveel meer grip een winterband op sneeuw en ijs (opgevroren sneeuw) heeft, krijg je respect voor die banden.

P.S. Cijfers zijn geen exacte waardes natuurlijk, in gewoon asfalt heb je ook al zoveel verschillen (bv. circuit, normale weg, zoap, etc.), dan heb je ongeveer 10% variatie.
Dutch schreef:Dus ik geef je op een briefje dat het gaat om bijzondere omstandigheden waarin het ruimere profiel in het voordeel is. Want vervang sneeuw door modder (berm) of veel water (waterbak, gripcirkel) en je ziet meteen waarom een winterband op zo'n testbaan beter werkt. Ken je die testbaan? Dan weet je dat dit zo ongeveer de proeven zijn die je doet op zo'n cursus.
Ik heb daar in Lelystad ook gereden, maar met zomerbanden (die aan vervanging toe waren). Mensen die indertijd op winterbanden reden, hadden op die gladde vlakken iets voordeel, maar niet noemenswaardig. Hing meer van de bestuurder af ;).
(o ja, waren allemaal Audi met Quattro)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 dec 2007, 09:15

Arthur schreef: Of ze hebben ons op marketingtechnische gedeeltes laten rijden of ik stel echt m'n mening bij over winterbanden.
Dat alvast als eerste, want ik zag het met m'n eigen ogen en die bedriegen niet neem ik aan?
Natuurlijk kan ik bedrogen worden door de organisatie, weet niet of Maaskant aandelen winterbanden heeft.
Verder hebben wij niet de banden gewisseld maar met ongeveer gelijke auto's qua gewicht en qua bandenmaat gereden. Waarvan 2 auto's met gelijke maat maar verschillend merk (Conti zomer en Michelin winter). En 2 auto's met iets afwijkende maat 235-45-17 om 225-45-17 en Conti winter en Michelin zomer. Alle banden zgan. Ook hadden die auto's gelijke "stumperhulpjes".
Verder heb ik al uitgelegd waar de testen waren en wat voor testen het waren.
Ik ben geen ervaren tester.
De instructeur heeft ons laten zien wat het verschil was, berijder was dus steeds dezelfde.

Verder is het misschien nog leuk om te vermelden dat er een Corolla meereed op Nangkang banden met goed profiel 3 stuks en 1 Dunlop band goed profiel rechtsachter.
Dit was een wat oudere auto met alleen ABS.
Deze kon op geen enkele proef fatsoenlijk meekomen tov van een vergelijkbare Civic met redelijke banden (Bridgestone) en zonder ABS.

Voor zover voldoende gereageerd, Macboy?
Verder vind ik dat ik Hielke niet afkraak maar gewoon van repliek dien.
Hij zal ongetwijfeld meer ervaren zijn in allerlei dingen maar als ik iets met eigen ogen zie dan geef ik daar mijn mening over.
Ook ik weet dat er testen zijn die anders beweren, er zijn ook testen die anders beweren over kwaliteiten van bepaalde auto's.
Daar heeft hij (soms) ook een andere mening over.
Waarvan ik ook nog eens zeg dat ik die niet in twijfel trek.
Alleen had ik wat commentaar op zijn manier van schrijven, zo van "zo is het en niet anders".
We moeten niet meer problemen maken dan dat er zijn.
(Re)Actie-reactie.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 dec 2007, 10:21

I'm with Arthur.

Heb het ook zelf gezien en ervaren, gedemonstreerd en mensen ervan overtuigd.

Op de gripcirkel en tijdens remmen/uitwijken zie je hele grote verschillen. De gripcirkel kon ik met mijn focus op zomerbanden met maximaal 30 km/u rijden, op winterbanden makkelijk met 40. En je kon ook veel beter corrigeren als je dan ging glijden, waardoor je auto weer in het gareel terugkwam.

Maar ik was al overtuigd voor ik bij Prodrive ging werken.

Maar afgelopen winter was niet spannend en deze winter tot nu toe ook nog niet. Maar 2 jaar terug sneeuwde het nog volop en was het veel langer koud en nat. Nu is het warm en nat. Dan hebben die winterbanden geen nut. Nu heb je meer aan Uniroyals, of Toyo winterbanden (die doen 't wel erg goed bij 15 graden, ook op droog).

Macboy

Bericht door Macboy » 13 dec 2007, 10:03

Duidelijk. Redelijk gelijke banden dus. Jammer alleen dat je zelf niet hebt gereden. Het zou dus nog met de lagen van de weg te maken kunnen hebben die sneeuw simuleren zoals Maik zegt.

Arthur, Hielke afkraken mag altijd hoor :) dat vind ik alleen maar leuk als je hem van repliek dient ! Zolang de discussie maar inhoudelijk is (dwz gemotiveerd), is het goed.

Andre

Bericht door Andre » 13 dec 2007, 10:51

Ik rij momenteel nog op 225/40/18 zomerbanden. Maar de winterbanden liggen klaar.

Ik zet pas de winterbanden erom als er sneeuw naar beneden valt. Heerlijk glijden in de sneeuw. Is de sneeuw weg winterbanden er weer af.

Grip op nat. Daar zijn de meeste zomerbanden beter in. Maar als de temperatuur onder de 8 graden komt. Dan verlies je grip met je zomerbanden. De winterbanden beginnen meer grip te krijgen onder de 8 graden. Echter het is niet zo dat winterbanden dan veel grip hebben dan de zomerbanden onder 8 graden. Remweg is langer en de auto schuift eerder over de lamellen. Zou ik de fun niet opzoeken in de sneeuw dan geen winterband voor mij. Ja of lekker op driften in de winter dat is wel lekker. Want ze glijen wel makkelijk ook in de regen.

Een winterband is voor de hoofdzaak gemaakt voor de sneeuw vandaar de lammellen, zodat de sneeuw niet aan de band blijft plakken. Op ijs hebben ze ook veel meer grip als zomerbanden.

Winterband kan voor iemand wel veiliger zijn in de winter als er onverwacht ijzel of sneeuw komt. Zeker als je veel op de weg zit.

Voor de rest vergeet al die fabeltjes.:)

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 13 dec 2007, 10:52

Andre schreef:Voor de rest vergeet al die fabeltjes.:)
Zoals de 7 graden grens!

Andre

Bericht door Andre » 13 dec 2007, 11:19

8 of 7 graden whatever whatever.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 13 dec 2007, 11:22

Nee ook niet 8 graden. :wink:

Een echt goede test bij verschillende temperaturen heb ik nog niet gezien mara het lijkt erop dat het pas onder het vriespunt ligt

Frits

Bericht door Frits » 13 dec 2007, 11:28

Ik denk dat Andre bedoelt dat de zomerbanden grip BEGINNEN te verliezen onder 8 graden, en winterbanden grip BEGINNEN te winnen onder 8 graden. Maar als de zomerband in normale omstandigheden VEEL MEER grip heeft dan de winterband, dan moet de temperatuur wel een stuk verder zakken eer de winterband in het voordeel begint te komen.

Tom

Bericht door Tom » 13 dec 2007, 11:35

Frits schreef:Ik denk dat Andre bedoelt dat de zomerbanden grip BEGINNEN te verliezen onder 8 graden
Maar zomerbanden hebben bij 20 graden toch meer grip dan 8 graden?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 13 dec 2007, 11:37

Zag in de ams van weken terug een test van winterbanden en hun remweg op nat(gewoon regen) onder een nieuwe C klasse(Continental=Duits en Prelli wonnen de test overigens) en die remweg was abominabel LANG in gewone regen op winterbanden...

Anyway fwiw. :lol:

Winterbanden denk ik aan ALS/WANNEER er weer sneeuw ligt, anders mij niet gezien EN ik reed gewoon door de sneeuw met zomerbanden: Manco:Tractie vanuit stilstand en idd remweg op sneeuw...

Rest op dit moment qua weerbeeld in NL geen voordeel voor winterband.

Frits

Bericht door Frits » 13 dec 2007, 11:40

Tom schreef:
Frits schreef:Ik denk dat Andre bedoelt dat de zomerbanden grip BEGINNEN te verliezen onder 8 graden
Mmm, misschien moet je het zien als een grafiek die schuin naar beneden gaat, en bij 8° ineens een stuk steiler begint te dalen?

Robin

Bericht door Robin » 13 dec 2007, 11:40

Tom schreef:
Inderdaad, hou er maar eens een geodriehoek bij en je zult zien dat bij 45 graden de zomerband schuinhoekig verloopt waardoor er meer grip ontstaat bij de zomerband.

Mvrgr
Dr. Oetker
Hoofd Afdeling Forschung und Technik des Gummibären GmbH

:lol:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 13 dec 2007, 13:10

Wist het wel.......................koekenbakker dat je der bent................. :lol:

Hielke

Bericht door Hielke » 13 dec 2007, 13:49

Arthur, je mag mij van repliek dienen zoveel je wilt. Zolang ik met jou maar hetzelfde mag blijven doen. Van afkraken zal geen sprake zijn :wink:

Je hebt zelf al gezegd dat de 'testdag' in samenwerking met Michelin plaatsvond. Dan zou je eigenlijk al genoeg moeten weten vwb de neutraliteit van de test. Bandenproducenten en bandenboeren verdienen heel goed aan het fenomeen winterband. Ik zie dan ook geen enkele reden om jouw test boven die van een onafhankelijk autoblad te prefereren. Als je nou zelf gereden had, met eenzelfde auto, met 2 verschillende soorten banden (winter en zomer) van eenzelfde merk, van eenzelfde formaat , met evenveel profiel, op een zelfde draaicirkel met normaal zwart asfalt, en je zou dan geconstateerd hebben dat één van de twee banden duidelijk meer grip had dan de ander, dan werd het een ander verhaal.

Tot die tijd moet ik het met onafhankelijke testen van autobladen, Andre's opmerkingen over het verschil tussen die banden, en mijn eigen ervaringen doen. En dan slaat de meter, voor winterse omstandigheden anders dan sneeuw en ijs, nog steeds in het voordeel van zomerbanden door. Ik weet me nog van een nat Gummen evenement op Lelystad bij temperaturen net boven het vriespunt te herinneren dat de ervaren rijders op winterbanden steen en been klaagden over het gebrek aan tractie en grip. Een dikke FWD Leon met passagier en joekels van Michelin zomerbanden was toen op 0,08 seconden na even snel als een EVO 8 zonder passagier op winterbanden.

Robin

Bericht door Robin » 13 dec 2007, 13:58

Dat laatste verhaal kan natuurlijk ook op 't konto van de rijder komen te liggen*steekt veer in Hylkes bottom*

Zalig kerstfeest.LOL :wink:

*zoekt naar piek ipv veer*

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 13 dec 2007, 14:04

Frits schreef:Ik denk dat Andre bedoelt dat de zomerbanden grip BEGINNEN te verliezen onder 8 graden, en winterbanden grip BEGINNEN te winnen onder 8 graden.
Als hij dat bedoelt is hij in de war. Een winterband heeft meer grip bij 20 graden dan bij 8 graden.

Peric

Bericht door Peric » 13 dec 2007, 22:32

HOE vaak komt het in NL voor dat je echt op sneeuw rijdt?? 2 dagen? Is het dan de moeite om winterbanden onder je auto te gooien?
In NL wordt er meestal op tijd gestrooid, dus hoe vaak is een winterband onder ja auto beter/veiliger?
Die witte laag simuleert een sneeuwlaag, hoe vaak rijd je daar op? Zoals ik al eerder schreef, en Opa ook, zodra je op het natte asfalt komt naast die witte laag schiet een auto gelijk weer in het spoor, dus grip.

Neh, als je op wintersport gaat is het wel aan te raden ja, maar in NL?

Plaats reactie