TUV Regelgeving i.c.m. Hausrecht op de Ring
- duifjes.com
- duifjes.com
- DownforceJan
- DownforceJan
www.anwb.nl staat alles over regenbanden en regels in diverse Europese landen.Arthur schreef:Wat geldt er dan voor winterbanden volgens jou?
-
OnlineFabian
Het is een tolweg, waar de StvO op van toepassing is verklaard. Met andere woorden, een tolweg waar de wegenverkeerswet op van toepassing is. Zo kun je dat ook doen met een parkeerplaats.duifjes.com schreef:Even 1 ding de Ring is openbare weg? of is het van Ring GMBH? Als de Ring daadwerkelijk openbareweg is dan zouden puur en alleen de regels van Duitsland gelden. Daarmee lijkt het mij dan voldoende de Duitsland regels te laten gelden
ps. geld ook voor winterbanden bij minus 7gr.
je bepaald alleen wel zelf wie erop mag of waarom niet. Dat is het zogenaamde Hausrecht waarover in dit topic gesproken word.
-
OnlineFabian
Even offtopic verder, heeft niets met 7 graden of kouder te maken. Maar met winterse omstandigheden.duifjes.com schreef:Heel simpel, winterbanden zijn in D niet verplicht maar bij een ongeval waarbij het 7 graden of kouder is ben je wel aansprakelijk dus op de Ring zou dit dan ook gelden als het een openbareweg is.
Jurispudentie bepaald wat winters is en wat niet. Dus genoeg ruimte voor discussie :!:
- Downforce Hans
ANWB staat natuurlijk bij jou onder de sneltoets voor als je met die platte kever op stap benJan Ozephius schreef:www.anwb.nl staat alles over regenbanden en regels in diverse Europese landen.Arthur schreef:Wat geldt er dan voor winterbanden volgens jou?

- DownforceJan
Heb je al gekeken of wil je liever 3 dagen babbelen en dan nog niet zeker weten of het allemaal welHANZ06 schreef:ANWB staat natuurlijk bij jou onder de sneltoets voor als je met die platte kever op stap benJan Ozephius schreef:www.anwb.nl staat alles over regenbanden en regels in diverse Europese landen.Arthur schreef:Wat geldt er dan voor winterbanden volgens jou?

-
Vind ik inderdaad goed punt...duifjes.com schreef:Even 1 ding de Ring is openbare weg? of is het van Ring GMBH? Als de Ring daadwerkelijk openbareweg is dan zouden puur en alleen de regels van Duitsland gelden. Daarmee lijkt het mij dan voldoende de Duitsland regels te laten gelden.
Al blijft het gewoon waanzinnig :censored:
Ik heb ook lang niet voor alles officiele TUV papieren, terwijl het gewoon een normale rijbare auto is (dus geen ringtool), maar zelf ik ben dus de pineut hierdoor

En als deze regel er idd komt t.b.v. veiligheid, moeten ze het naar mijn mening in een andere hoek zoeken

- Harm Koks
Ik denk dat het allemaal wel los zal lopen. Het is denk ik meer om de echte ringtools een beetje te bannen. Hoe zonde dat ook is. Misschien dat ze hiervoor wel meer trackdays gaan organiseren waar andere voorwaardes gelden.
Ik denk dat als je met je standaard auto met andere veren en dempers en andere banden komt en hij niet in het oog springt het allemaal wel meevalt.
Ik denk dat als je met je standaard auto met andere veren en dempers en andere banden komt en hij niet in het oog springt het allemaal wel meevalt.
- GTRene
- Harm Koks
-
Ik pak jouw vraag even op omdat ik daar een duidelijk begin heb om dit onderwerp wat nader toe te lichten Frank.frank de jonge schreef:Zou dat inhouden dat als ik met mn 328i daar wil rijden ik daar niet mag vanwege de M50 ombouw??
Bedoel, daar zit geen Tüv goedkeuring op maar tis wel origineel BMW weer....???
In jouw geval is het niet meer mogelijk om met je auto op de Ring te gaan rijden, omdat een carosserie van een 328i niet voor de M50 motor en de daar uit voortvloeiende crashbestendigheid geconstrueerd en getest is.
Je zou daar in Duitsland nooit een Tüv goedkeuring (gutachten) voor krijgen.
ik citeer nog even een origineel stukje uit de tekst waarbij je voor Golf I >BMW 328i moet lezen en voor 16V >M50 motor:
Het komt er dus op neer dat iedereen die een mooie Ringauto in elkaar heeft gezet (ook of juist met een andere motor) die in Nederland als een gekentekend voertuig met geldige APK de openbare weg op mag, dat ook in Duitsland mag. (Ik kom daar aan het eind van mijn verhaal nog even op terug!)Eine Golf I Karosse wurde nicht für einen 16V Motor und das Crashverhalten das daraus resultiert konstruiert und getestet.> nicht ok.!
Maar als je met diezelfde auto de Ring op wil gaan, zul je aan de toegangspoort van de Ring mogelijkerwijze gevraagd gaan worden om een Duitse Tüv Gutachten voor die auto.
Heb je die niet, dan kan je de toegang tot de Ring/tolweg worden geweigerd op grond van het 'Hausrecht' van de Nürburgring GmBh, ook al is de Ring een openbare weg.
Voor auto's die alleen maar zijn voorzien van andere onderdelen zoals andere uitlaten, remmen, stoelen, wielen/banden, stuur enz. enz. geldt dus dat al die onderdelen in ieder geval voorzien moeten zijn van een 'Teilegutachten' (zeg maar een E-keurmerk) én dat ze op de fahrzeugbrief moeten zijn 'eingetragen'.
Nou is dat voor ons buitenlanders natuurlijk onmogelijk, omdat we simpelweg geen 'fahrzeugbrief' hebben.
Wil je er nu toch 100% zeker van zijn dat je op grond van een veranderd onderdeel (of onderdelen) aan je auto (die dus voorzien moeten zijn van zo'n E-keurmerk) niet aan de poort de toegang wordt geweigerd, dan is het een goed idee om bij de Duitse Tüv een 'gutachten' voor alle veranderingen aan je auto aan te vragen en die te allen tijden bij je te hebben. Je 'gutachten' is dan je vrijkaartje om te kunnen rijden op de Ring.
LET OP! Verzekeringstechnisch is het niet erg als je met een auto met veranderde onderdelen op de Ring rijdt en daar dan een ongeluk krijgt, ook al heb je geen 'gutachten' in je bezit. Je bent en blijft dan gewoon verzekerd.
Je auto is immers in Nederland gekentekend en APK gekeurd en daarmee voldoet de auto aan de 'eisen' die in Nederland worden gesteld door de overheid en de verzekeringsmaatschappijen.
Dat ze je daarna de verdere toegang met je auto tot de Ring ontzeggen is hun recht, maar verder heeft het (nog) geen gevolgen.
En dat gezegd hebbende kom ik dan nog even terug op het E-keurmerk én het FIA-keurmerk op onderdelen.
Ik heb een aantal jaren terug een RVS uitlaat van voor tot achter laten maken voor mijn toenmalige 944S2 bij EPS in Hoogezand.
Daarbij is alles volgens mijn 'specificaties' met de hand in elkaar gezet (dus zonder katalysator) en ik was er heel erg blij mee.
Ik kreeg toen aardig wat reacties op het Duitse 944 forum én op de Ring vanwege het uitlaatgeluid en vanwege het feit dat er toendertijd vaak geen 'teilegutachten' op de EPS uitlaten (en dan met name de dempers) verkrijgbaar waren.
Ze wilden allemaal wel zo'n uitlaat, maar konden die dingen simpelweg niet 'eingetragen' krijgen op hun 'fahrzeugbrief'.
Men was dus jaloers op die Nederlanders die dat allemaal zomaar wel konden doen.

Navraag leerde mij toen dat met een 'teilegutachten' een E-keurmerk werd bedoeld waarmee je in Duitsland zo'n uitlaat op je 'fahrzeugbrief' kan laten 'eintragen'.
Is dat keurmerk er niet dan ben je uitgepraat, zo simpel is dat.
In Nederland is de situatie eigenlijk hetzelfde, maar omdat wij hier een minder waterdicht systeem hebben, is hier bij de APK vrijwel alles mogelijk zolang het maar niet teveel opvalt. En anders halen we het er voor de APK toch gewoon even af om het erna weer terug te monteren....:twisted:
Toch wordt er wel eens een Sjonnie van de weg geplukt, omdat ie bijvoorbeeld een brulpijp heeft gelast in de pauze op zijn werk en die onder zijn 1.6je heeft gehangen.
Zo'n ding maakt dan zoveel herrie dat het opvalt en dan vraagt de politie dus wél naar je E-keurmerk.
Staat dat er niet op mag je dat ding inleveren.
Allemaal nog vrij onschuldig tot nu toe en niets om je echt zorgen over te maken.
Maar met de voortschrijdende Europese Regelgeving zullen ook wij niet ontkomen aan scherpere eisen ten aanzien van het veranderen van onderdelen aan je auto.
Al was het alleen maar omdat het ook verzekeringstechnisch vergaande gevolgen kan hebben.
Onderdelen zonder E-keurmerk zijn onveiliger dan onderdelen met E-keurmerk en dus kan gevolgschade groter zijn bij het gebruik van die onderdelen.
Een ondeugdelijke rolkooi bijvoorbeeld kan een grotere kans op letsel geven en dus zou iemand daardoor bijvoorbeeld een dwarsleasie of een nekleasie op kunnen lopen.
Enig idee wat dat een verzekeringsmaatschappij gaat kosten?
Want dat is de manier waarop die mensen dat zien.
Het is nog maar een kwestie van tijd voordat we hier dezelfde regelgeving krijgen als in Duitsland en we zullen dan vaak met weemoed terug gaan denken aan de tijd waarin alles nog kon.
Nog even kort over FIA-keur: Die is vaak anders (lees: voldoet aan hogere eisen) dan E-keur, maar is niet altijd geschikt om in straat auto's te worden toegepast.
Kortom: wat in een circuitauto mag/moet hoeft niet persé in een straat auto ook de juiste of wettelijk toegestane keuze te zijn.
Het is dus zaak om bij een auto waarop je een 'gutachten' wil laten afgeven via de Duitse Tüv omdat je er andere onderdelen met FIA-keur op hebt gemonteerd de juiste keurmeester te vinden die het nut en de meerwaarde van een FIA-keurmerk onderkent (bij voorkeur iemand met een autosport achtergrond) en zich niet alleen maar hardnekkig op het standpunt stelt dat geen E-keur ook geen 'gutachten' inhoudt. Bedenk daarbij wel dat hij persoonlijk aansprakelijk is voor de verkeerveiligheid van het veranderde onderdeel en dat hij daar ook op aangesproken kan worden!
Tot slot:
Deze tekst, die we dankzij Carsten Schröder nu al kunnen lezen, is nog niet officieel maar slechts een 'Leitfaden' oftewel een leidraad en heeft nog geen wettelijke status!
Maar mocht dit wel een officiële status krijgen, dan wordt het dus komend jaar voor de meesten een kwestie van 'try and error' aan de toegangspoort denk ik.
Sta je aan de poort en ze laten je door omdat je auto er zo lekker standaard uitziet, dan hoef je daarna niet al teveel meer te vrezen.
Maar sommige mensen die veel geld in een Ringtool, met de bijbehorende looks, hebben gestoken, zullen het nog knap moeilijk gaan krijgen ben ik bang.
- Ti-Tourist (Erik)
De Ring-dino's hadden gelijk............... Ik houd me maar koest vanaf nu
Verhaal van Dexter was al super, maar van het onderstaande werd ik ook erg blij.
E-mail 1:
Sehr geehrter Herr Klootwijk,
sicherlich ist es nicht erforderlich, bei der Teilnahme an den Touristenfahrten mit einem originalen Fz einen TÜV Nachweis zu haben.
Bezüglich " Ringtool":
Wie bereits mehrfach von der Nürburgring GmbH Klargestellt wurde, handelt es sich bei den Touristenfahrten um eine befahren der Nordschleife auf öffentlicher, nicht gesperrter Straße.
Wenn technische Änderungen an zugelassenen ( auch ausländischen) Fahrzeugen vorgenommen werden, müssen diese Zulässig sein.
Wenn mehrere Änderungen durchgeführt worden sind, wäre ein Nachweis wünschenswert. diesbezüglich stehe ich im Kontakt mit der Nürburgring Gmbh.
Es gibt die Überlegung, Termine für Ausländische Fz anzubieten, bei dem technische Änderungen abgeklärt werden und dafür ein Nachweis für die Nordschleife erstellt wird. Bitte Noch um etwas Geduld. Kontaktieren Sie mich diesbezüglich in ca. 2-3 Wochen nochmal.
Nach wie vor handelt es sich beim Befahren der Nordschleife um den Betreiber Nürburgring Gmbh: Welcher die Regel für das Befahren festlegt. sind auch in den Nutzungsbedingungen auf jedem ticket beschrieben. daran muß sich jeder Nutzter halten. Wenn verschärfte Ansprüche gestellt werden, sind auch diese ein zu halten.
Hoffe Ihnen weiter geholfen zu haben.
Mit freundlichen grüßen
Dipl. Ing. (FH) Markus Schäfer
Prüfstellenleiter TP Mayen
DMSB Sachverständiger
E-mail 2:
Bezugnehmend auf mein erstes Mail,
solange ein Fz keinerlei Gefährdung (zu tief, zu laut, Räder schleifen, Gurte nicht korrekt befestigt...) für sich und die anderen Teilnehmer darstellt, darf er die Nordschleife befahren.
Eine gesonderte Abnahme ist nicht vorgesehen.
Mit freundlichen Grüßen
DMSB Sachverständiger
Het is dus wel opletten, maar niet zo erg als eerst aangenomen. Lekkere rel heb ik op gang geholpen zo... Foutje. :idea:

E-mail 1:
Sehr geehrter Herr Klootwijk,
sicherlich ist es nicht erforderlich, bei der Teilnahme an den Touristenfahrten mit einem originalen Fz einen TÜV Nachweis zu haben.
Bezüglich " Ringtool":
Wie bereits mehrfach von der Nürburgring GmbH Klargestellt wurde, handelt es sich bei den Touristenfahrten um eine befahren der Nordschleife auf öffentlicher, nicht gesperrter Straße.
Wenn technische Änderungen an zugelassenen ( auch ausländischen) Fahrzeugen vorgenommen werden, müssen diese Zulässig sein.
Wenn mehrere Änderungen durchgeführt worden sind, wäre ein Nachweis wünschenswert. diesbezüglich stehe ich im Kontakt mit der Nürburgring Gmbh.
Es gibt die Überlegung, Termine für Ausländische Fz anzubieten, bei dem technische Änderungen abgeklärt werden und dafür ein Nachweis für die Nordschleife erstellt wird. Bitte Noch um etwas Geduld. Kontaktieren Sie mich diesbezüglich in ca. 2-3 Wochen nochmal.
Nach wie vor handelt es sich beim Befahren der Nordschleife um den Betreiber Nürburgring Gmbh: Welcher die Regel für das Befahren festlegt. sind auch in den Nutzungsbedingungen auf jedem ticket beschrieben. daran muß sich jeder Nutzter halten. Wenn verschärfte Ansprüche gestellt werden, sind auch diese ein zu halten.
Hoffe Ihnen weiter geholfen zu haben.
Mit freundlichen grüßen
DMSB Sachverständiger
E-mail 2:
Bezugnehmend auf mein erstes Mail,
solange ein Fz keinerlei Gefährdung (zu tief, zu laut, Räder schleifen, Gurte nicht korrekt befestigt...) für sich und die anderen Teilnehmer darstellt, darf er die Nordschleife befahren.
Eine gesonderte Abnahme ist nicht vorgesehen.
Mit freundlichen Grüßen
DMSB Sachverständiger
Het is dus wel opletten, maar niet zo erg als eerst aangenomen. Lekkere rel heb ik op gang geholpen zo... Foutje. :idea: