Help Macboy de 2e winter door !

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tom

Bericht door Tom » 06 nov 2007, 13:42

Wat ik met m'n vorige post wil zeggen is dat sommige hier doen dat een 3 serie je never nooit de DF kan geven die de 1 serie je wel kan geven. Alsof een 3 serie maar 50% van de fun is van een 1er. Ik denk (heb ze nooit gereden) dat het verschil veel en veel kleiner is. Eerder dat een 3er zo'n 80% van de fun is van een 1er. De 1 is geen BMW Elise ofzo. Daarbij is Andre ook alleen positief nadat er een onderstel en sper onderzit van een paar duizend euro. Zet zo'n onderstel onder een 3er waar niet teveel luxe in zit (geen zware elektrische stoelen) en ga nog es testen.

Wat betreft de keuze voor Macboy is het gewoon een geld/uitrusting kwestie. Ze rijden beide dikke prima. Ik heb de ballen verstand van leaseprijzen maar als een 3 in de uitvoering mogelijk is die Ilija een hard derde been bezorgd dan zou ik dat doen. Zit die uitvoering er niet in (in grote lijnen), dan zou ik ook voor de aangeklede 1er gaan.

Het hele argument dat je voor de 1 moet gaan omdat die zo agiel is geloof ik gewoon niet zo, maar misschien ben ik eigenwijs en moet ik er es in rijden, heb die wijsheid alleen uit de boekjes maar kan me niet voorstellen dat een 1385kg wegende 1er zo'n geweldig sportief ding is als ik em vergelijk met mijn 1405kg wegende verouderde 3er ;)

Dus Ilija lekker met die configurator gaan spelen en zo een paar uitvoeringen langs een rij zetten, dan de afweging maken of je misschien de iets minder volle 3er kiest (die standaard weer wat meer heeft qua uitrusting) of een met opties aangeklede 1.

Hielke

Bericht door Hielke » 06 nov 2007, 13:44

1-serie coupé is een mooie auto, daar gaat het niet om. Maar naast een 3-serie coupé steekt ie simpelweg sneu af.

Gaat het puur om agiliteit en dynamisch sturen dan moet je zeker voor een 1-serie gaan. Maar dan wel een 120d. Waarschijnlijk sturen de 116i en 118i minstens zo fijn. Over een 123d durf ik niks te zeggen, die is wel weer 45 kg zwaarder. Nog nooit mee gereden want het lukt Andre zeker niet om zo'n ding bij De Beier als demo los te weken :lol: Of ze hebben 'm verboden mij te laten rijden en dat zou ik ook kunnen snappen :twisted: :wink: 130i komt qua dynamiek in ieder geval niet in de buurt van de 4 cylinders. Over auto's ga ik geen "uit de duim zuigerij verhalen" en "zoals de wind waait, waait mijn jasje" verhalen ophangen. Er blijven al zo ontzettend weinig leuke stuurauto's over, om dan over de rest ook nog gekleurd te vertellen is het me niet waard.

Tussen de 1-serie en 3-serie zitten qua rijden verschillen. Maar die zijn heel erg klein. Wat wil je ook, de techniek is voor 98% hetzelfde. Alleen de bodemplaat van de 3-serie is wat langer. Ik zou dan in ieder geval looks laten prevaleren. Heb je het prijsverschil/leasebedrag ervoor over dan is het pleit snel beslist.

Hielke

Bericht door Hielke » 06 nov 2007, 13:50

Macboy schreef:Hielke dat plaatje van die 3-coupe is inderdaad erg gaaf. Mooie auto is het zeker. Maar die rode auto rechts op dat plaatje lijkt me ook wel iets, wat is dat ?
Daarmee was je in 1918 "tha man" Ilija 8) Jammergenoeg hebben ze die uit productie genomen :?

Voor de mensen die vergeten waren hoe mooi een E92 is even een waarschuwing. Kijk niet naar onderstaande foto!

[img:1575:887]http://members.chello.nl/h.kerstma/front.jpg[/img]

Sander S.

Bericht door Sander S. » 06 nov 2007, 14:02

[img:640:480]http://img408.imageshack.us/img408/7/img2534wv0.jpg[/img]
[img:640:480]http://img408.imageshack.us/img408/1051/img2535he9.jpg[/img]
[img:640:480]http://img204.imageshack.us/img204/4355/img2536au3.jpg[/img]

Vanochtend voor je gemaakt :wink:

.23d lijkt me vast staan, lijkt me een super motor. Enige waar je even uit moet komen is 3drs of coupé. Op beiden is M-pakket en interieur naar jou smaak een must. Weet alleen niet of het qua prijs op de coupé ook mogelijk is ?

Hielke

Bericht door Hielke » 06 nov 2007, 14:15

Het is allemaal leuk Sander. Maar in de vergelijking met de zwarte panther hierboven is het toch heel duidelijk wie het mannetje en wie het vrouwtje is. Dan blijft er van het überholprestige van de 1-serie bitterweinig over!

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 06 nov 2007, 14:16

een maatje van me heeft EXACT de kar op Sander's foto's hierboven, wit/3drs/wielen/interieur/geen xenon, maar wel 120d 177. Lekker rijdend karretje.
'
Hylke, ik dacht dat dat jou niks uit maakte, jij was toch de ambassadeur van de Smart coupés?
Laatst gewijzigd door Robin op 06 nov 2007, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 06 nov 2007, 14:16

Hielke schreef:Het is allemaal leuk Sander. Maar in de vergelijking met de zwarte panther hierboven is het toch heel duidelijk wie het mannetje en wie het vrouwtje is. Dan blijft er van het überholprestige van de 1-serie bitterweinig over!
Hey .. ik heb een 3-serie man :P Maar ik wil niet dat Ilja net zo cool als mij is straks :D

Hielke

Bericht door Hielke » 06 nov 2007, 14:17

Sander Spoolder schreef:
Hielke schreef:Het is allemaal leuk Sander. Maar in de vergelijking met de zwarte panther hierboven is het toch heel duidelijk wie het mannetje en wie het vrouwtje is. Dan blijft er van het überholprestige van de 1-serie bitterweinig over!
Hey .. ik heb een 3-serie man :P Maar ik wil niet dat Ilja net zo cool als mij is straks :D
Ok, alles klar herr Kommissar :D En met een 3-serie ben je er nog niet hè. De E92, die is echt Superaffentietengeil!
Laatst gewijzigd door Hielke op 06 nov 2007, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Hielke

Bericht door Hielke » 06 nov 2007, 14:19

Robin schreef:een maatje van me heeft EXACT de kar op Sander's foto's hierboven, wit/3drs/wielen/interieur/geen xenon, maar wel 120d 177. Lekker rijdend karretje.
'
Hylke, ik dacht dat dat jou niks uit maakte, jij was toch de ambassadeur van de Smart coupés?
Smart Roadster is echt lichtgewicht en rijdt echt agiel Robin 8)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 06 nov 2007, 14:20

nu de pk's nog(stuk of 150 erbij) 8)

Sander S.

Bericht door Sander S. » 06 nov 2007, 14:27

Hielke schreef:
Sander Spoolder schreef:
Ok, alles klar herr Kommissar :D En met een 3-serie ben je er nog niet hè. De E92, die is echt Superaffentietengeil!
Die heb ik ook al!

Hielke

Bericht door Hielke » 06 nov 2007, 14:28

Sander Spoolder schreef:Die heb ik ook al!
Een man met smaak :!: 8)

Martijn

Bericht door Martijn » 06 nov 2007, 14:51

Hee da's leuk, Tom en Hielke hebben ook een Autoweek-mentaliteit

:lol:

(eindelijk mensen die snappen dat veronderstelde verhoogde agiliteit niet DE enige bepalende factor is in de keuze van een nieuwe auto: het totaalpakket bepaalt en daarop verliest een 1hatch/1coupe op de 3coupe)[/b]

Macboy

Bericht door Macboy » 06 nov 2007, 14:56

Martijn, gelukkig is iedereen het nu met elkaar eens. Vergeet alleen niet dat alléén de 1-serie in een voor mij waardevolle interieurcombo te leveren valt met alle opties die ik wens en bij een 3-serie zal dit zwaar tegenvallen.

Een 330d met M-pakket en paar kleine opties zal echter zwaar worden (misschien mogelijk hoor) maar verwacht er niet te veel van. Alleen als ik zelf nog iets dieper in de buidel tast.

Dan wordt het een 320d met alle goodies en heb je meer auto, maar voor mij is uitgangspunt: SNELHEID !

Op dit moment vind ik 175pk in de A3 al te weinig, dus zie ik die 177pk echt niet als vooruitgang.

Dat betekent dat het minstens een 325d zal moeten gaan worden. Kortom, als totaalpackage kan je bijna niet om de 1 heen in mijn geval.

Macboy

Bericht door Macboy » 06 nov 2007, 14:59

Tom schreef:Het hele argument dat je voor de 1 moet gaan omdat die zo agiel is geloof ik gewoon niet zo, maar misschien ben ik eigenwijs en moet ik er es in rijden, heb die wijsheid alleen uit de boekjes maar kan me niet voorstellen dat een 1385kg wegende 1er zo'n geweldig sportief ding is als ik em vergelijk met mijn 1405kg wegende verouderde 3er
We krijgen hier een masterclass: hoe ondergraaf ik mijn eigen geloofwaardigheid.

Jezus Christus zeg Tom, dat je het lef hebt om hier allerlei argumenten op te schrijven over agiliteit terwijl je er niet eens in gereden hebt ?

Dat vind ik echt serieus slecht (meen ik).

Ga erin rijden man alvorens je zoiets opschrijft. Ik ga er natuurlijk vanuit dat iedereen die praat over agiliteit en scherpte van de 1-serie, niet afgaat op een paar boekjes !!!

Ik heb gereden in veel 3-serie modellen, niet de M3, maar wel de 335i en ik heb in alle 1-serie modellen gereden, zowel diesel als benzine, maar never nooit niet dat de 1-serie te vergelijken is met de 3-serie in dat opzicht.

Tom ga je schamen ... niet voor je constatering zelf, maar voor het feit dat je dit constateert zonder erin gereden te hebben.

Rijden nu ! En verslag asap !

Hielke

Bericht door Hielke » 06 nov 2007, 15:29

Uitspraken over auto's doen waarin je nog niet zelf gereden hebt is zooooo 2006 he.

Ilija, ben het trouwens wel met Romo eens dat we je als advocaat minder serieus nemen als je in een 1-serie komt aanzetten. Ik moet binnenkort nog wat klussen doen maar als het misgaat blader ik mooi je nummer in de klapper voorbij! Zo, als dat geen statement is! PETkovski!

Tom

Bericht door Tom » 06 nov 2007, 16:07

Macboy, de enige uitvoering waarmee ik gereden heb was de 5drs 120i met 150pk. Het was een standaard uitvoering (geloof wel sportonderstel), die motor had er geen zin in (hing gewoon niet lekker aan het gas, zelfs m'n 147 hangt beter aan het gas). De auto was verder prima in balans en reed lekker, maar dat doet een 3 met sportonderstel ook. Dat is mijn punt: een 3 rijd ook dikke prima. Zo spannend is een standaard 1 serie niet.

Ik schrijf een 1 serie niet af want ik zou m'n 147 er zo voor omwisselen, geen twijfel over want BMW bevalt mij prima. Maar ik zie het gewoon als elke andere hatchback in die klasse maar dan met rwd (wat uniek is in die klasse) en daardoor dat beetje extra sportiviteit dat BMW bied. Als ik hier dan telkens weer lees hoe agiel dat kleine BMWtje is, ik zal wel blind zijn want ik hoor die woorden buiten DF om nergens in autobladen en aan de cijfers valt het ook niet af te lezen.

Maargoed Andre heeft een 1er staan met duur Intrax onderstel en knappe sper en die roept dat die auto op zijn lijf geschreven is dus praat hem maar na ;) voor mij is die auto van Andre inmiddels een hele andere auto.

Puur qua rijden zal ik mij namelijk in zowel in een 1 serie als een 3 serie kunnen vermaken mits dat ding een BMW sportonderstel, fatsoenlijke velgen en een beetje leuk aangekleed is. In basis vind ik het goed rijdende auto's. Dus dat er verschil is klopt, maar voor mij is dat gelul in de marge.
Zit denk ik meer tussen jullie hoofd omdat de 1er onder de 3 is geplaatst.

Maar ik begrijp jullie logica niet...:
Een 1 is een agiele sportieve BMW (123d 204pk op 1385kg, want die 6 cilinders zijn te zwaar in de neus ofzo? ;)).
Een E92 3 serie coupe is een boot, groot zwaar, varen varen en stuurboord/bakboord (335i 306pk op 1500kg).
Een E46 M3 is een gaaf ding, geen twijfel mogelijk (343pk op 1470kg).
Een Z4 2.0i is vast een underpowered hok (150pk op 1195kg).

RVV

Bericht door RVV » 06 nov 2007, 17:54

leuke topic !

Een e92 320d is het echt niet hoor.. bij de Beier staat zo'n ding boven in de showroom.. straalt gewoon niet veel uit op kleine 17 inch wieltjes.

1 serie is agiel punt.. geen e46/e90/92 die aan die agiliteit kan tippen.

1 serie heb ik nog steeds heel erg hoog als rijdersauto. voor een rijdersauto heb ik veel geld over. Maar als een vervoersmiddel vind ik hem veel te duur. (daarom kan de ik de mening van Martijn inkomen)

De crusiale vraag is ?

Hoe denk jij die 1 serie te gaan rijden Macboy ? Als bochtenridder, elk klaverblad motorrijders opneuken en als je de keus hebt tussen binnendoor rijden of de snelweg, altijd binnendoor kiezen..

OF

Ben je die snelwegveger.. die elke auto voor hem .met een linkerkniplicht maant om op te rotten naar rechts.. dit in alle luxe en comfort van een heerlijke 6 in lijn diesel, die niet klinkt, niet voelt en niet rijd als een kutdiesel.

Ben je type 1, dan altijd voor een 1 serie gaan, ben je type 2 dan voor een 325d sedan of nog beter een 330d sedan, maar beide zijn 3 liter, dus je kan die 325d ook chippen naar 230/240pk.

Ergens heb ik het gevoel dat jij meer type 2 bent :wink:

Femme

Bericht door Femme » 06 nov 2007, 18:18

Martijn schreef:Hee da's leuk, Tom en Hielke hebben ook een Autoweek-mentaliteit

(eindelijk mensen die snappen dat veronderstelde verhoogde agiliteit niet DE enige bepalende factor is in de keuze van een nieuwe auto: het totaalpakket bepaalt en daarop verliest een 1hatch/1coupe op de 3coupe)[/b]
Het probleem hier is volgens mij dat er niet voldoende budget is om een 3-serie zodanig uit te rusten dat het totaalpakket voor een DF'er beter is dan een 1-serie.

Voor het Autoweekpubliek is het allemaal erg simpel, die kiezen de grootste auto en of daar nou een basismotor met weinig vermogen, kleine velgjes en een stoffen interieurtje aan vast zitten maakt hun niet uit. Ik gok dat de meeste mensen hier een meer verfijnde smaak hebben waarbij een grotere auto niet per definitie meer auto is. Deze mensen maken een bewuste keuze voor een kleinere auto zodat binnen hun budget een betere uitrusting mogelijk is. Budget is het keyword. Bij een grenzeloos budget zou ik een M3 prefereren boven een 123d.

De keuze is in dit geval een kale 3-serie coupé of een 1-serie die goed is uitgerust en waar een motor met pit in zit.

De mening dat een 3-serie per definitie mooier is dan een 1-serie deel ik niet, dat hangt nogal af van de uitvoering. Mijn ervaring met de basis viercylinders van de 1-serie is dat de auto's weliswaar lekker agiel zijn en zeer goed sturen, maar dat de motorisering en het materiaalgebruik en de uitrusting van het interieur niet de gewenste beleving bieden. Een goed uitgerust model (leren interieur, sportstoelen, gereviseerde bedieningsunits van airco en audio) met de twinturbo diesel of een zescylinder benzinemotor zou dit probleem moeten verhelpen.

De 3-serie is qua agiliteit ook geen straf, maar je merkt wel duidelijk dat hij zwaarder en groter is dan een auto van Golf-formaat. Geen probleem op de snelweg en glooiende buitenwegen maar iets minder leuk als je wilt hoeken op landweggetjes. Het verschil tussen mijn 330i en Z4 is op dit soort wegen behoorlijk groot.

Starred

Bericht door Starred » 06 nov 2007, 18:21

Rico v Velzen schreef: Een e92 320d is het echt niet hoor.. bij de Beier staat zo'n ding boven in de showroom.. straalt gewoon niet veel uit op kleine 17 inch wieltjes.

En bedankt he?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 06 nov 2007, 18:26

DF en agiliteit is allemaal leuk en aardig maar je neemt een diesel omdat je kilometers vreet en dat gebeurd waarschijnlijk met name op de snelweg. Nu ga ik even naar mezelf rekenen maar die drie keer dat ik aan mijn stuur draai op weg naar m'n werk zou ik liever in een E92 doen dan in een 1-serie. Dan maar 3x iets minder fun met sturen maar t.o.v. van de veel mooiere, stijlvollere en comfortabelere auto waar je de rest van de tijd van geniet neem ik dan wel voor lief helemaal omdat je dan ook nog een zes cilinder tot je beschikking hebt 8)

Een leuke 325D moeten lukken voor 55K

Marc R

Bericht door Marc R » 06 nov 2007, 18:35

Ik heb 330D gekozen,juist om de motor. 8)

Tom

Bericht door Tom » 06 nov 2007, 19:07

Rico v Velzen schreef: Een e92 320d is het echt niet hoor.. bij de Beier staat zo'n ding boven in de showroom.. straalt gewoon niet veel uit op kleine 17 inch wieltjes.
Tja maar als Macboy zo'n 55k kan besteden dan kun je daar best een 3 coupe voor samenstellen met nette velgen en een (eventueel achteraf) leren interieur. Hij zal dan vast op een paar punten in de uitrusting moeten missen maar dat zal ie zelf moeten uitmaken. Voor dat geld kun je wel een volle 1 serie rijden.
Nogmaals ik ken de leaseprijzen niet maar zie dit meer als een keuze tussen een 3er met normale uitrusting of een volle 1 serie. Dus geen keus tussen instap/basis 3 of bomvolle 1er, dan is de keus makkelijk natuurlijk :)
1 serie is agiel punt.. geen e46/e90/92 die aan die agiliteit kan tippen.

1 serie heb ik nog steeds heel erg hoog als rijdersauto. voor een rijdersauto heb ik veel geld over. Maar als een vervoersmiddel vind ik hem veel te duur. (daarom kan de ik de mening van Martijn inkomen)
Als het puur om een rijdersauto gaat dan zou Macboy ook een statement moeten maken en een Z4 2.5 leasen. Maar dat zal niet gaan omdat het geen diesel is (en je weinig opties meer kunt kiezen). Anyway, die weegt 1260kg (218pk) tov zo'n 1395kg van de sportieve agiele 123d coupe (204pk). Dan scoor je tenminste punten, maarja da's een cabrio en dat wil niemand hier ;)

Maargoed om eerlijk te zijn denk ik dat het Ilija daar helemaal niet om gaat en het om het complete package te doen is. Fijne motor, sportief rijgedrag, goede afwerking, fijne opties en juiste looks.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 06 nov 2007, 19:10

Ik vind een cabrio top hoor. Komt er zeker nog wel een keer. Heb nog steeds warme gevoelens bij de SL500 die ik een tijdje gereden heb.

HansD

Bericht door HansD » 06 nov 2007, 21:19

Een 1 is een agiele sportieve BMW (123d 204pk op 1385kg, want die 6 cilinders zijn te zwaar in de neus ofzo? ).
Een E92 3 serie coupe is een boot, groot zwaar, varen varen en stuurboord/bakboord (335i 306pk op 1500kg).
Niet om Macboy´s topic te verpesten maar hier heb je wel een heel goed punt. ´Iedereen´ vind de 3 serie een boot maar de 1 coupe en de 3 coupe zijn even zwaar. Zeker voor normaal gebruik ga je het verschil in agiliteit ze waarschijnlijk niet merken (wellicht een paar mensen uitgezonderd). Ik ben het ermee eens dat auto´s over het algemeen te zwaar worden maar het wordt hier wel erg overdreven soms. We heten niet allemaal Andre :wink:

Maar als Macboy de 3 serie niet uit kan rusten zoals hij wil kan ik mij voorstellen dat je dan de 1 serie neemt. Ik vind 55K belachelijk voor een aangeklede 1 serie maar ik hoef hem niet te betalen.

Plaats reactie