Schakelflippers aan het stuur: vast of meedraaiend?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Schakelen aan het stuur doe je zo:

Ik heb ervaring en kies voor VAST
12
13%
Ik heb ervaring en kies voor MEEDRAAIEND
28
30%
Ik denk dat VAST beter is
32
35%
Ik denk dat MEEDRAAIEND beter is
20
22%

Totaal aantal stemmen: 92

Hielke

Re: Schakelflippers aan het stuur: vast of meedraaiend?

Bericht door Hielke » 06 jul 2012, 11:33

Het vinden van vastzittende flippers is inderdaad gewenning. Op de simulator bij Andre zitten ook vastzittende flippers. De gewenningsperiode voor meedraaiende is in minuten berekend nul, die voor vastzittende een paar honderd. Het is volstrekt onlogisch om voor een schakelopdracht een hand van het stuur te halen om dan naar een positie te zoeken die anders is dan de lokatie van de schakelpook. Waarom met schakelflippers beginnen als je de handen alsnog van de optimale stuurpositie weg moet halen?! Bij uitkomen circuitbochten terwijl je het stuur aan het openen bent en de "opschakelhand" nog ver verwijderd van de opschakelflippers is wil je het liefst (ook met de kans op uitbreken achterkant omdat je volgas aan het geven bent) je handen aan het stuur houden. Met vastzittende flippers word je bijna gedwongen toerentallen en stuurhoekposities te kiezen die bij een schakelpook horen. Heel onlogisch allemaal.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 06 jul 2012, 11:46

@ Hylke, inderdaad. Doe mij maar m'n G25 :df:
Rebel schreef:Hielke die theorie gaat inderdaad op als het plat is. Als jij in een heuvelachtig gebied rijdt, vergelijkbaar met de Nordschleife, dan zul je ook vaker moeten schakelen als je stuur niet recht staat.
Ik zou voor de aardigheid eens een on-board filmpje moeten maken over welke wegen en bergen ik iedere dag naar de zaak rij. Het stuur staat hier maar zelden recht. Geef nou maar toe..als jullie een leuk potje willen sturen dan moeten jullie naar de Ring, Spa .........of Zandvoort (met zijn 3% heuveltjes) Zelfs mijn oprit is steiler. :lol:
Hierboven is 't allemaal niks, dit is Hylke in z'n Panda :kikker:

Meedraaiend it is. Hylke heeft 'n prima punt betr die simulator bij Andre. Het wil wel, maar niet van harte en je moet je teveel aanpassen ipv met meedraaiend. OF zoals die rallywagens 'n vaste grote ring achter 't stuur. Zit je nooit mis.

Tristan

Bericht door Tristan » 06 jul 2012, 11:53

Op circuit prefereer ik meedraaiend, omdat je altijd je handen op dezelfde positie houdt op het stuur. Hierdoor is het ook gemakkelijk om de bocht uit te accelereren en op te schakelen. Je hoeft nooit je handen van het stuur af te halen of te verplaatsen = volledige controle.

Op de openbare weg zou beide kunnen, beide hebben dan voor- en nadelen.

Snipe

Bericht door Snipe » 06 jul 2012, 12:24

Hielke schreef:Het vinden van vastzittende flippers is inderdaad gewenning. Op de simulator bij Andre zitten ook vastzittende flippers. De gewenningsperiode voor meedraaiende is in minuten berekend nul, die voor vastzittende een paar honderd. Het is volstrekt onlogisch om voor een schakelopdracht een hand van het stuur te halen om dan naar een positie te zoeken die anders is dan de lokatie van de schakelpook. Waarom met schakelflippers beginnen als je de handen alsnog van de optimale stuurpositie weg moet halen?! Bij uitkomen circuitbochten terwijl je het stuur aan het openen bent en de "opschakelhand" nog ver verwijderd van de opschakelflippers is wil je het liefst (ook met de kans op uitbreken achterkant omdat je volgas aan het geven bent) je handen aan het stuur houden. Met vastzittende flippers word je bijna gedwongen toerentallen en stuurhoekposities te kiezen die bij een schakelpook horen. Heel onlogisch allemaal.
Hoe deden we dat vroeger eigenlijk, met zo'n versnellingspook? Toen vroegen we ons nooit af of ie vast moest zitten of niet.

Rebel

Bericht door Rebel » 06 jul 2012, 18:28

Juist Snipe, jij slaat de spijker op zijn kop. Hoe deden ze het vroeger. Hoe reed stefan Bellof zijn 6.11 op de Nordschleife?
Maarja, soms vergeet ik inderdaad dat Hielke en Robin echte circuitcoureurs zijn, en daarom alles vanuit het race-perspectief bekijken. En wie zijn wij dan om hun tegen te spreken? Nee, meedraaiend is the way to go... ;-)

Hielke

Bericht door Hielke » 06 jul 2012, 19:27

Rebel schreef:Juist Snipe, jij slaat de spijker op zijn kop. Hoe deden ze het vroeger. Hoe reed stefan Bellof zijn 6.11 op de Nordschleife?
Maarja, soms vergeet ik inderdaad dat Hielke en Robin echte circuitcoureurs zijn, en daarom alles vanuit het race-perspectief bekijken. En wie zijn wij dan om hun tegen te spreken? Nee, meedraaiend is the way to go... ;-)
In je zakdoek knopen en nooit meer vergeten!

En die Stefan Bellof had met schakelflippers een 5.59 gereden.

Met vastzittende een 6.08 :wheelchair:

Rebel

Bericht door Rebel » 06 jul 2012, 21:41

Hielke met welke flippers haal jij je snelste ringrondje op je Playstation...?

Hielke

Bericht door Hielke » 06 jul 2012, 22:08

Rebel schreef:Hielke met welke flippers haal jij je snelste ringrondje op je Playstation...?
Dat zou je aan een gemiddeld goede Playstation rijder moeten vragen Rebel. Ik compenseer verkeerd gemonteerde flippers met mijn enorme stuurtalent.

:lol:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 10 jul 2012, 12:58

Methode Rebel:

Probleem bij meedraaiend voor dagelijks relaxed rijden - armpje buiten het raam, wind door de wapperende ramen, alom aandacht vd. chicks, nonchalance op- en afschakelen, soms even uitlaatje laten brullen, kauwgompje, zonnebrilletje, verkeerd horloge, knipoogje hier-en-daar, vertrouwd lachje, etc. nah, jullie kennen dat wel, zoals je een Porsj moet rijden :cool: - is dat als je stuurtje hoteldebotel ronddraaid dat je niet meer weet wat links en rechts is. Dan is meedraaiend köt. Dan kan je stoere pose nog wel eens terugvallen in een 'fail' omdat je net verkeerd schakelt ...

Rij jij trouwens ook Porsj Rebel? Ik herken mijzelf namelijk zo in wat jij toeptoetert hierzo
:kikker:
:df:

en

:boogie:
:shakeit: < mijn favoriet

steve smith

Bericht door steve smith » 10 jul 2012, 13:35

Bij voorkeur meedraaiend. Op een 100% circuit auto gaarne - links en + rechts (zoals bij BMW SMG stuur), op een straatauto gaarne op naar je toe en terug van je af (zoals BMW automaten) op beide handen.

Vaste flippers zoals Ferrari heeft vind ik irritant. Maar laat die Italianen ze vooral blijven gebruiken want als Mario en Luigi een wikkelring moeten gaan maken om de commando's van stuur naar kabelboom door te geven weet je zeker dat je na 10 minuten met het pookje kan gaan schakelen omdat de flippers het niet meer doen ;)

Rebel

Bericht door Rebel » 10 jul 2012, 19:02

SpyderFerdi schreef:Methode Rebel:

Probleem bij meedraaiend voor dagelijks relaxed rijden - armpje buiten het raam, wind door de wapperende ramen, alom aandacht vd. chicks, nonchalance op- en afschakelen, soms even uitlaatje laten brullen, kauwgompje, zonnebrilletje, verkeerd horloge, knipoogje hier-en-daar, vertrouwd lachje, etc. nah, jullie kennen dat wel, zoals je een Porsj moet rijden :cool: - is dat als je stuurtje hoteldebotel ronddraaid dat je niet meer weet wat links en rechts is. Dan is meedraaiend köt. Dan kan je stoere pose nog wel eens terugvallen in een 'fail' omdat je net verkeerd schakelt ...

Rij jij trouwens ook Porsj Rebel? Ik herken mijzelf namelijk zo in wat jij toeptoetert hierzo
:kikker:
:df:

en

:boogie:
:shakeit: < mijn favoriet

Meestal als ik in bovenstaande situaties verkeerde gaf ik een licht tikje, naar voren of achteren, tegen de pook, want deze was uiteraard ook altijd alert.

Enfin, DSG, S-Tronic, Doppel-Kupplungsgetriebe....allemaal leuk en aardig als je het 2-3 jaar rijdt. (afhankelijk van de kilomters) Daarna fijn inruilen die handel. Ongeacht op welke plaatst de flippers zitten.

Plaats reactie