Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Die juiste heat enveloppe zit in niet teveel gebruikte oem blokken.
Dat is lastig, omdat de frictie niet superkrachtig is, blijf je langer remmen dan nodig om toch te stoppen waar je wilde.
Daarmee stapel je probleem op probleem, waar met die oem blokken geen uitweg is, al zet je er 10 bladblazers op. (ik hoor het graag als je engineering aantoont dat ik er compleet naastzit)
Met racepads zul je merken dat je je remmen nog maar heel kort aantikt voor hetzelfde resultaat.
Ik kom met 230 op de tarzan af, en tik bij het 100 meter bord max een sec of 2 op de rem, en ben al op de snelheid om de bocht te kunnen pakken.
In het begin moest ik al remmen bij 150 meter, en stopte pas net voor ik kon insturen.
Ik was letterlijk het materiaal de nek aan het omdraaien. Keer op keer.
Dat is lastig, omdat de frictie niet superkrachtig is, blijf je langer remmen dan nodig om toch te stoppen waar je wilde.
Daarmee stapel je probleem op probleem, waar met die oem blokken geen uitweg is, al zet je er 10 bladblazers op. (ik hoor het graag als je engineering aantoont dat ik er compleet naastzit)
Met racepads zul je merken dat je je remmen nog maar heel kort aantikt voor hetzelfde resultaat.
Ik kom met 230 op de tarzan af, en tik bij het 100 meter bord max een sec of 2 op de rem, en ben al op de snelheid om de bocht te kunnen pakken.
In het begin moest ik al remmen bij 150 meter, en stopte pas net voor ik kon insturen.
Laatst gewijzigd door smiley op 04 jun 2024, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- smiley
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Welke raceblokken zijn er allemaal beschikbaar voor je oem remklauwen?JagOnTrack schreef: 04 jun 2024, 14:42 Met OEM remmen moet ik misschien OEM remsysteem aanduiden, incl schijven.
Ik wil alleen geen "upgrades" van remklauwen en schijven.
EBC gele blokkies zijn niet eens duurder dan OEM, en toch nodig na een dagje gek doen. (Maar eerst deze optesten)
- JagOnTrack
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Ben aan het kijken.
Ik heb dezelfde ATE remmen als de XKR-S.
Gek genoeg deed Jaguar daar destijds geen ATE blokken in maar Pagid. Dat was niet omdat het goedkoper heb ik ooit gehoord, maar omdat ze dus hogere temp aan moesten kunnen..
Die Pagid kan ik vinden (vooras) maar op de website van Pagid staan ze niet, dus heb er geen friction rate van..
Vond bij Jaguar echte stealer prijzen, slaat nergens op (voorblokjes 450€). Ik zou dan toch liever bij de originele blokjes fabrikant kopen
)
Dit ATE remsysteem wat op mijn auto zit word wel vaak geprezen. Ondanks dat het supersimpele floating piston calipers zijn.
Ze schijnen beter te doseren nog dan de Alcon remoptie op de 4 2L XKR..
Wat voor de hand ligt is EBC yellow en RPX.
Maar ik zie ook vanalles waar men de friction rate niet geeft...
Amerikanen geven alleen maar om hoeveel stof eraf komt....en dat maakt mij weer niets uit
.
Ik kijk nog even verder..
Ik heb dezelfde ATE remmen als de XKR-S.
Gek genoeg deed Jaguar daar destijds geen ATE blokken in maar Pagid. Dat was niet omdat het goedkoper heb ik ooit gehoord, maar omdat ze dus hogere temp aan moesten kunnen..
Die Pagid kan ik vinden (vooras) maar op de website van Pagid staan ze niet, dus heb er geen friction rate van..
Vond bij Jaguar echte stealer prijzen, slaat nergens op (voorblokjes 450€). Ik zou dan toch liever bij de originele blokjes fabrikant kopen
Dit ATE remsysteem wat op mijn auto zit word wel vaak geprezen. Ondanks dat het supersimpele floating piston calipers zijn.
Ze schijnen beter te doseren nog dan de Alcon remoptie op de 4 2L XKR..
Wat voor de hand ligt is EBC yellow en RPX.
Maar ik zie ook vanalles waar men de friction rate niet geeft...
Amerikanen geven alleen maar om hoeveel stof eraf komt....en dat maakt mij weer niets uit
Ik kijk nog even verder..
Laatst gewijzigd door JagOnTrack op 04 jun 2024, 16:31, 2 keer totaal gewijzigd.
- JagOnTrack
Je koos dan ook wel een geschikter gewicht voor je speeltjesmiley schreef: 04 jun 2024, 14:44 Die juiste heat enveloppe zit in niet teveel gebruikte OEM blokken...
Klopt, niet veel OEM blokken hebben de juiste heat envelope (of hoe je het ook wilt noemen)
Daarom wil ik juist de temp afvoer in het remsysteem beinvloeden
Ook met EBC zal dit probleem zich voordoen vrees ik, een rondje later. Afvoer is onvoldoende.
V.w.b. kort hard remmen. Ja dat scheelt zeker.
Het is echter geen gezinsauto waarmee nu een of twee keer op het circuit gereden word.
Dat OEM remmen hebben bij een gezinsauto een grote afkeer oproepen v.w.b. performance snap ik.
Het startpunt is hier ietsje anders wel.
Begint wel veel woorden te krijgen nu
Het is maar een experimentje.
Voor de lol.
Ik ga geen validatieplan schrijven, en waarschijnlijk niets onomstotelijk bewijzen.
Met wat geluk is het 2 of 3 rondjes op snrlheid, zonder meuk erop, (of tot ie gaat faden) dan temp meten.
Dan afkoelen. Meuk erop schroeven (half uurtje)
En hetzelfde proberen te doen.
Er zijn helaas wat omstandigheden waardoor ik de wagen origineel en zelfs verkoopgereed hou ook.
Tot die tijd beetje tijdverdrijf ermee.
Een keer half dagje testen staat op de bucketlist
- Sabberjoch
- Auto: 981C S
Is niet om "woorden" te geven hoor, ik denk dat een hoop je hier gewoon willen helpen om zo gericht mogelijk een efficiente setup te krijgen. Zonder geld te verdoen aan dingen die niet werken.
v.w.b. gezinsauto, mijn m240i met M performance klauwen viel na 3 rondjes circuit Meppen compleet door de mand. Oem schijven en blokken, en alles aan de kook, totaal geen remgevoel meer. Terwijl het geen knullige klauwen en schijven zijn. Als ik daar nog eens een stuk circuit mee wil pakken heb ik ook gewoon andere blokken en vloeistof nodig.
v.w.b. gezinsauto, mijn m240i met M performance klauwen viel na 3 rondjes circuit Meppen compleet door de mand. Oem schijven en blokken, en alles aan de kook, totaal geen remgevoel meer. Terwijl het geen knullige klauwen en schijven zijn. Als ik daar nog eens een stuk circuit mee wil pakken heb ik ook gewoon andere blokken en vloeistof nodig.
- JagOnTrack
Dat word zeker op prijs gesteld!!Sabberjoch schreef: 04 jun 2024, 16:30 Is niet om "woorden" te geven hoor, ik denk dat een hoop je hier gewoon willen helpen om zo gericht mogelijk een efficiente setup te krijgen.
Ik bedoelde de opmerking meer als een verontschuldiging.
Ik gebruik veel woorden, maar heb fysiek nog helemaal niets aan het experiment gedaan...
Gaat misschien een beetje scheeflopen dan
Iedereen die roept dat het nooit kan werken (ik geloof best dat je dat denkt), en ik die het daarom juist wil proberen voor die 200€ dat het kost..
Mijn gezinsauto weegt 1500kg en heeft een 1,2L met 130pk..
Voor mij is jouw M240i een snelle GT met achterbank
Laatst gewijzigd door JagOnTrack op 04 jun 2024, 16:56, 3 keer totaal gewijzigd.
- JagOnTrack
- Sabberjoch
- Auto: 981C S
Was ook eigenlijk het punt wat ik wou maken, ook snelle GT's hebben vaak remmerij die gewoon ondermaats is als je serieus wilt stampen op het circuit. En eigenlijk is het vaak een kwestie van vloeistof, blokken en schijven om dat correct te krijgen. Koeling en grotere klauwen is vaak van ondergeschikt belang.JagOnTrack schreef: 04 jun 2024, 16:45 Mijn gezinsauto weegt 1500kg en heeft een 1,2L met 130pk..
Voor mij is jouw M240i een snelle GT met achterbank![]()
Kan natuurlijk altijd daarnaast ook gewoon je projectje doorzetten met geforceerde koeling, als is het maar om het knutselen, en als het dan effectief is is dat altijd meegenomen.
- JagOnTrack
- smiley
Het heftigste wat ik kan vinden is de Hawk HWK-HB760U.620 DTC-70, met een frictierate van µ= 0.65
Helaas alleen op de vooras te krijgen.
Helaas alleen op de vooras te krijgen.
- JagOnTrack
Dank!
Er staat helaas Alcon brakes bij...
Dat klopt dus niet wsnt die zitten niet op de 5.0 Jaguars..
Alleen op de 4.2L
https://www.jaguarforum.com/threads/how ... es.101702/
Er staat helaas Alcon brakes bij...
Dat klopt dus niet wsnt die zitten niet op de 5.0 Jaguars..
Alleen op de 4.2L
https://www.jaguarforum.com/threads/how ... es.101702/
- JagOnTrack
- JagOnTrack
EDF's zijn geleverd..
Komt wel een zuchtje wind uit hoor
.
https://youtube.com/shorts/FfjucHVtDdo? ... MvaxxUkgJE
Komt wel een zuchtje wind uit hoor
https://youtube.com/shorts/FfjucHVtDdo? ... MvaxxUkgJE
- JagOnTrack
Nog beetje MacGyveren...(koekebakker?)
)
Niet eenvoudig omdat er bij insturen bijna geen ruimte overblijft.
Er moet onder 45 graden hoek een rond 70mm op komen. Nog wat flenzen en stukkie slang besteld.
Teller staat op 145€
..

Niet eenvoudig omdat er bij insturen bijna geen ruimte overblijft.
Er moet onder 45 graden hoek een rond 70mm op komen. Nog wat flenzen en stukkie slang besteld.
Teller staat op 145€
- HJ2
-
Koekenbakker? Ah, uit een koekenpan...
Lekker bezig!
Lekker bezig!
- JagOnTrack
Hmm, heb drie maanden niet kunnen echt kunnen werken aan dit projectje
Nu weer opgepakt.
Het koekepanplan is in de metaalbak terrechtgekomen.
Het lukte niet goed om een nette verloop te maken naar rond 75mm.
Nu een poging met het aanpassen van een dunwandig aluminium gietdeel.
Dit lijkt te gaan lukken.
Ik hoop binnen 2 a 3 weken deze proef te kunnen testen.

Nu weer opgepakt.
Het koekepanplan is in de metaalbak terrechtgekomen.
Het lukte niet goed om een nette verloop te maken naar rond 75mm.
Nu een poging met het aanpassen van een dunwandig aluminium gietdeel.
Dit lijkt te gaan lukken.
Ik hoop binnen 2 a 3 weken deze proef te kunnen testen.
- yorick
Fijn dat het weer lukt om te sleutelen!
Moet het alu gietdeel gelast worden?
Moet het alu gietdeel gelast worden?
- JagOnTrack
Dank je,
Ik ga een testje doen met hittebestendige metaallijm.
Maar zal ook met boutjes en beugels aan de naaf monteren...
Ik ga een testje doen met hittebestendige metaallijm.
Maar zal ook met boutjes en beugels aan de naaf monteren...

-
Ik zou het niet aan de schijf lijmen...... 

- yorick
Als de legering te lassen is, kan ik het lassen. Maar heb zelf helaas geen apparatuur om alu te doen. Dus aan mij heb je ook niks 

- JagOnTrack
- JagOnTrack
Je hebt van die alu lasstaafjes waarmee je best mooi kunt werken met butaanvlam, maar de smelttemperatuur is helaas te laag.yorick schreef: 17 sep 2024, 16:34 Als de legering te lassen is, kan ik het lassen. Maar heb zelf helaas geen apparatuur om alu te doen. Dus aan mij heb je ook niks![]()
Ik verzin wel wat, komt goed.
- JagOnTrack
Ja natuurlijk ben ik ook sceptisch als het gaat om metaal lijmen op een plek waar hitte een rol speelt..
Toch een poging gedaan.
2 soorten prut, 1 tot max 500C (en knettersterk =5000psi) en 1 tot 1300C maar minder sterk (800psi)
Voor de zekerheid een borgdraad erbij zodat het nergens tussen kan komen als het toch breekt.
En helaas moest ik een gat in de duct maken om full lock te kunnen sturen. Dat gat gedicht met een hitteschild aan de binnenkant.
Niet zo mooi als ik hoopte. Het ding zit uiteindelijk met 2 inbus bouten vast. Volgende stap:
Beetje finetunen (gap naar schijf optimaal afstellen, en ringen onder de bouten etc.)
Ik heb kachelkoord waarmee ik de luchtlekkages aan boven en onderkant van de naaf wil reduceren. Des te meer lucht gaat door de kern van de schijf namelijk.
En vervolgens de slang monteren, en een goede bevestiging voor de EDF maken (op binnenscherm/schokbreker)
Er komt een extra inlaatductje op met gaas.
De EDF en de ESC komen in het uiteinde van de slang.
Daarmee tegen teveel aan vocht beschermt zolang ie uit staat.
En de ESC word zo optimaal gekoeld bij gebruik van de koelfan.
Toch een poging gedaan.
2 soorten prut, 1 tot max 500C (en knettersterk =5000psi) en 1 tot 1300C maar minder sterk (800psi)
Voor de zekerheid een borgdraad erbij zodat het nergens tussen kan komen als het toch breekt.
En helaas moest ik een gat in de duct maken om full lock te kunnen sturen. Dat gat gedicht met een hitteschild aan de binnenkant.
Niet zo mooi als ik hoopte. Het ding zit uiteindelijk met 2 inbus bouten vast. Volgende stap:
Beetje finetunen (gap naar schijf optimaal afstellen, en ringen onder de bouten etc.)
Ik heb kachelkoord waarmee ik de luchtlekkages aan boven en onderkant van de naaf wil reduceren. Des te meer lucht gaat door de kern van de schijf namelijk.
En vervolgens de slang monteren, en een goede bevestiging voor de EDF maken (op binnenscherm/schokbreker)
Er komt een extra inlaatductje op met gaas.
De EDF en de ESC komen in het uiteinde van de slang.
Daarmee tegen teveel aan vocht beschermt zolang ie uit staat.
En de ESC word zo optimaal gekoeld bij gebruik van de koelfan.
-
Mooi project. Benieuwd wat het doet voor de temperatuur van de remmen.