B58 E36 tracktool

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Hsp
Berichten: 135
Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door Hsp » 22 mei 2024, 21:58

Marc Sierra schreef: 22 mei 2024, 18:21 Maar heb je genoeg ruimte naar het binnenscherm toe om de bovenste A-arm kwijt te raken?

Verder verbaast het me een beetje dat je aan de achterkant niet voor iets mooiers gaat. Als ik me niet vergis heeft de setup van de E36/E46 toch nog best wel wat bumpsteer. De E8x/E9x heeft wat dat betreft een stuk mooiere ophanging achter, eigenlijk is dat een soort evolutie van de dubbele A-arm.
Ja binnenscherm is niet zo'n punt, daar is wel genoeg ruimte. Bij maximale stuuruitslag en uitveren is het wel heel erg krap, kan niet al te veel negatieve veerweg gebruiken.

Achterkant is inderdaad best veel niet helemaal optimaal aan, creëert bijvoorbeeld toe-out onder inveren, rollcentrum is ondanks correctie nog niet helemaal zoals ik het eigenlijk zou willen en best zwaar wat onafgeveerd gewicht betreft, allemaal inherent aan het E36/E46 design. Heb idd ook gekeken naar het eronder bouwen van een E90 as en deze verder aanpassen naar de auto. Probleem is met name dat achteraan qua ophangpunten totaal anders is dan origineel E36, en om daar een solide geheel van te maken zou ik deze door moeten lassen naar de kooi. De hele kooi zat er echter al in, en om alles weer los te slijpen en opnieuw te bouwen heb ik geen trek aan. Verder zat er al heel erg veel tijd in de voorwielophanging, dus ik vond het eerst wel even mooi geweest :tooth: :roll: Als ik alle ideeën die ik heb nog uit zou werken rijd ie de komende 5 jaar nog niet denk ik, en wil er op een gegeven moment ook mee rijden en testen.

Het was in eerste instantie nooit het idee om er zoiets totaal anders onder te bouwen, is allemaal een beetje geleidelijk gekomen, daarom had ik eerst de kooi gebouwd en daarna begonnen met ophanging voor. Ooit bij aanschaf was het idee zelfs gewoon een schroefkooi en een M52 in combinatie met een KW clubsport set om maar even aan te geven hoe ver ik ondertussen afgedreven ben. :dood: Mocht ik ooit weer zoiets bouwen zou ik dergelijke dingen beter van te voren plannen en inrichten, dan kan je ook de hele auto een stuk gerichter uitwerken/ontwerpen.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1110
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door Marc Sierra » 23 mei 2024, 07:51

Haha, dat is mooi geëscalleerd dan! :lol: Maar begrijpelijk dat je ook wil rijden en geen zin hebt om het nog verder aan te gaan passen. Tegenwoordig ben ik ook meer van het rijden en minder van het knutselen. Alle zelfbouw dingen geeft toch ook (in ieder geval voor mij) iets minder vertrouwen in de sterkte/betrouwbaarheid. En zeker als je op het circuit de limiet op wil zoeken is het fijn om 200% zeker te weten dat alles sterk genoeg is. Ik heb bijvoorbeeld genoeg voorbeelden gezien waarbij zogenaamde 'roll center correctie kitjes' het in de praktijk begeven, niet echt iets dat je mee wil maken vermoed ik.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4205
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door Philipoo » 23 mei 2024, 12:56

uhm.. admins? AI spambot?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], L5S1, m3e30_chris, Rogerb, SAH, Thomas H, Thomasss en 10 gasten