Toch even een lans breken voor Zipptuning.
745d gedaan.
Bij normaal gebruik: 1:9,7 => 1:10,8. In oude en nieuwe toestand ten minste 2500 km gereden, dus redelijk betrouwbare cijfers.
In de gechipte toestand waarschijnlijk iets vaker doorgetrapt, dus 10-15% zuiniger lijkt me niet teveel gezegd.
Even doortrappen: ongekend. 285 km/uur op de DSI.
Auto trekt merkbaar beter in het bereik van 80-140 km/uur.
Op papier: 110 Nm erbij. ESP heeft wel meer werk nu.
Een wat pk's, maar die merk je i.h.a. niet.
Of de auto eronder zal leiden? De aandrijflijn krijgt ongetwijfeld meer te verduren, maar wanneer je je normaal gedraagt ben ik daar niet zo bang voor.
Welk nadeel heeft dit: je merkt iets meer dieselvibraties. Je voeten signaleren dat. Geenszins storend, maar dit zou dus kunnen verklaren waarom BMW dit niet meteen af fabriek doet.
Toen ik daar 4 weken geleden was sprak ik een klant die zijn vrachtwagens daar sinds 1 1/2 jaar stuk voor stuk liet chippen. 7-10k euro's per auto, per jaar bespaarde het hem. Ik vind zo'n klant wel een goeie referentie. Ze plannen erg goed. Ik was zeer tevreden. Nog een aardigheidje: er zat ook een klant met een neiuwe Laguna. Die zat er dus 3 1/2 uur , omdat na het chippen alles in storing viel. Dat kan dus ook. Renault heeft een reputatie hoog te houden. Er kwam nog een autohandelaar met een 850i. Die dacht een goedkope computerreparatie gevonden te hebben. Linke loetje. Ze lazen zijn gegevens uit en zo bleek die auto boordevol problemen te zitten. Die kon dus zonder chippen naar huis. Daar beginnen ze bij Zipptuning dus niet aan. Logisch.
Mijn conclusie na 4 weken en 5.000 km's: ik ben zeer tevreden. nette zaak, goed werk, strakke organisatie. Menig dealer zou hier trouwens kunnen leren hoe je met klanten hoort om te gaan. Dat terzijde.