Dealers en moeilijk proefrijden.. onbegrijpelijk..

Dit is ons algemene autoforum.
smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Re: Dealers en moeilijk proefrijden.. onbegrijpelijk..

Bericht door smiley » 16 aug 2016, 16:56

NSXRS schreef:En enkele mensen halen hierboven situaties aan die helemaal niet van toepassing zijn voor het geval dat ik omschreef...

Welkom bij DF :beer:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 17 aug 2016, 01:05

:bignews:
:mrgreen:

Roy RS

Bericht door Roy RS » 17 aug 2016, 20:50

Ik lees wel dat ik anders auto's koop dan de gemiddelde...ik heb nog nooit zelf proefgereden in n auto...(alleen bij de laatste Viper). De rest alles gewoon gekocht onder voorbehoud van de proefrit. Ik ga dan met 10k te weinig naar de betreffende verkoper en dan is het meestal gewoon ok, laat ik de verkoper (garagist of niet) een blokkie om rijden en als de bak er dan nog onder zit en de motor niet gestopt is dan geloof ik het wel, zijn natuurlijk wel lastig verkoopbare auto's waar ik altijd minder dan de "marktwaarde" voor betaal.
Zelf heb ik (op Hans na) nog nooit iemand laten (proef)rijden in mijn auto als particuliere verkoper, maar dan ligt het risico ook heel anders dan in dit topic natuurlijk

Hielke

Bericht door Hielke » 17 aug 2016, 22:03

Als het rijden je niet interesseert, als het je om het bezit gaat, dan begrijp ik die manier van kopen.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 18 aug 2016, 10:13

Zo ging het ook vast niet met de Dacia :tooth:

Roy RS

Bericht door Roy RS » 18 aug 2016, 10:20

Als ik n ariel of ktm of een van de andere koop, dan gaat t juist om het rijden, maar tijdens een proefrit ga ik niet ontdekken wat ik wil weten, dat duurt heel wat langer, dus is meerijden met de eigenaar die de auto al wel door en door kent veel effectiever.

De dacia heeft mijn vrouw 5 minuten in proefgereden, maar toen hadden we hem al besteld, zoiets moet je vooral niet uit emotie kopen :tooth:

allen

Bericht door allen » 18 aug 2016, 10:26

Doe je nog goed. Auto van m'n vrouw is gekocht na 10 seconden zitten achter het stuur en de verkoper vragen wat de minst vrouwelijke kleur was die ze hadden staan. Conclusie was 'rare zitpositie, maar het zal wel. Niet mijn auto.' :tooth:

RVV

Bericht door RVV » 18 aug 2016, 14:31

Ach een "gewone" huis tuin en keuken auto maakt ook geen flikker meer uit. En daar schaar ik de auto's van topicstarter overigens ook onder :bag:

Joy

Bericht door Joy » 18 aug 2016, 16:52

Nou, wel dus. Proefrit met een Mazda 2 gemaakt. Wat een slechte geluidsisolatie en stuiterig onderstel. Had ik niet in de showroom of uit de folder kunnen weten.
Proefrit met een Mercedes Sprinter automaat. Automaat schakelt bij het minste geringste terug en is totaal niet geschikt voor het trekken van een aanhanger. Keuze daardoor op een handbak gevallen.
Ik koop toch echt geen auto vanuit de folder, maakt niet uit of het een Ferrari is of een bedrijfswagen.

Str8Six
Auto: eBike

Bericht door Str8Six » 22 aug 2016, 13:34

Zelfde ervaring hier, bij de BMW dealer om de hoek weten ze dat we er 3 hebben staan, waarvan 1 in de lease, dus altijd het onderhoud bij hun doen. Bij dit onderhoud is een leenauto inbegrepen(wordt door lease betaald), maar zelfs hier werd soms moeilijk over gedaan.

Ik denk dat bij veel dealers hier te beschermend mee wordt omgesprongen. Mijn pa is bijvoorbeeld iemand die zelf niet op zaterdag even naar de dealer gaat voor een proefrit in een 435i of M3/M5, maar wanneer hij deze mee zou krijgen zomaar zou kunnen veranderen in een potentiële klant.

Andre

Bericht door Andre » 22 aug 2016, 13:49

Vaak krijg je als autodealer dit soort mensen binnen. Test ritten en niks kopen.

https://www.youtube.com/watch?v=iN65mEhgpqQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 22 aug 2016, 16:28

Hij is wel geweldig inderdaad en alle gekheid op 'n stokje: Dit is dus gechargeerd hoe de mondige verwende zich koning voelende consument zich vaak gedraagt. Vind je 't gek dat een autoverkoper dan ook vlak/bot reageert?
Ik ben ook consument, net als iedereen, maar heb ook 'n klein businessje en klanten. Ben ik wijs mee!
Maar de klant is koning als hij zich koninklijk gedraagt én The Client Is Not Always Right(quote Enzo Ferrari)

Even embedded. Geweldig. :D

Andre

Bericht door Andre » 22 aug 2016, 20:34

Het zijn vaak de vegetariers die de biefstukken willen keuren:)

smiley

Bericht door smiley » 22 aug 2016, 21:20

Robin schreef:maar heb ook 'n klein businessje en klanten. Ben ik wijs mee!
Hoe groot zou jij het % van je bezoekers inschatten dat zich even prettig wil voelen door een te duur klokje even om de pols te hebben. om daarna niks te kopen/ie nooit meer terug te komen?

Robin

Bericht door Robin » 22 aug 2016, 21:21

Ja:)

Een prospect moet op z'n minst koopsignalen tonen naar de verkoper. Het 'ik wil wel even in die M550d die daar in de hoek staat rijden....huh? ...waarom kan dat nu niet, willen jullie nu verkopen of niet!?' werkt dus niet hè.... Want ze willen graag verkopen doh, maar proefrijden is nog geen kopen meteen. Er moet een click zijn tussen beide partijen. Een reden om te proefrijden. Hoe leuk is 't als de M550d wordt proegereden en dat was dat en hij wordt ergens anders gekocht/besteld? Niet leuk. Dan ook een man een man een woord 'n woord.

'Ik heb m'n eigen al particulier verkocht, op de bank is 't ook niks waard, misschien is ie wat buiten 't budget, maar als ik er mee rij ga ik misschien wel overstag' klinkt al heel wat positiever voor 'n proefrit, of iets van die strekking.

Robin

Bericht door Robin » 22 aug 2016, 21:22

smiley schreef:
Hoe groot zou jij het % van je bezoekers inschatten dat zich even prettig wil voelen door een te duur klokje even om de pols te hebben. om daarna niks te kopen/ie nooit meer terug te komen?
>80%....geen grap. tijd erin steken en nooit weer zien... vertel mij wat.,.. gelukkig doe ik intereuropees mooie/snelle/goeie handel.

De Nederlander is niet de makkelijkste klant:)

smiley

Bericht door smiley » 22 aug 2016, 22:13

Robin schreef:
smiley schreef:
>80%....geen grap. tijd erin steken en nooit weer zien... vertel mij wat.,..
Als een soort van sport...Herken je ze al als ze nog geen stap over de drempel gezet hebben?

Andre

Bericht door Andre » 23 aug 2016, 02:13

Je kan ze herkennen:)

Ze dragen meestal sandalen.
Ze rijden vaak in kleine liefst belasting vrije auto s of electrisch. Liefst lease geen bijtelling
Ze zitten vaak op een fiets voor de prive km.
Ze hebben meestal een flinke spaarrekening.
Vul maar aan lol

alt

Bericht door alt » 23 aug 2016, 08:10

Ik fiets sinds mijn 16e niet meer, maar als mensen een nieuw fiets kopen, vragen zij dan ook, maf ik even proef rijden?

allen

Bericht door allen » 23 aug 2016, 08:15

Bij een goede fietsenmaker kan dat inderdaad zonder problemen. In Dordt hebben we er eentje die daar zelfs op staat. Zelfs als je op dat moment nog helemaal niet op het punt staat er eentje te kopen.
In mijn geval leverde hem dat een half jaar later de verkoop van een fiets voor MdV op. Niet omdat hij de goedkoopste is, maar omdat ik hem dat gun.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 23 aug 2016, 08:22

In Groningen hebben ze bij Belga fietsen een fietsbaan in de winkel. Ik moest ook fietsen voordat ik de fiets "mocht" kopen.
Laatst gewijzigd door EvdP op 23 aug 2016, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin

Bericht door Robin » 23 aug 2016, 09:32

De opa van Bauke Mollema was mijn geschiedenisleraar >30 jaar terug. Ik sprak de 88 jarige vorige week, hij houdt niet van fietsen. Ik gaf hem een hand en zei: U weet niet wat u mist:)

RVV

Bericht door RVV » 23 aug 2016, 12:03

Joy schreef:Nou, wel dus. Proefrit met een Mazda 2 gemaakt. Wat een slechte geluidsisolatie en stuiterig onderstel. Had ik niet in de showroom of uit de folder kunnen weten.
Proefrit met een Mercedes Sprinter automaat. Automaat schakelt bij het minste geringste terug en is totaal niet geschikt voor het trekken van een aanhanger. Keuze daardoor op een handbak gevallen.
Ik koop toch echt geen auto vanuit de folder, maakt niet uit of het een Ferrari is of een bedrijfswagen.

Zo'n M550D lijkt me toch geen hogere wiskunde..dat is een nagenoeg perfecte auto voor het doel waarvoor die is gemaakt. Je afvragen of die auto wel iets voor je is? Als je jezelf dat moet afvragen door middel van een proefrit dan is die auto idd niet datgene wat je zoekt.

Het spelletje is vrij simpel in de premiumklasse... Dat weten die verkopers als geen ander. Alles draait om emotie en prestige bij deze merken. Die verkoper denkt, proefrijden of het wel wat is??! WTF dit is de meest complete 5 serie met dikke diesel die er is. State of art.. Natuurlijk is die auto "JE VAN HET" de keuze dat het een 5 serie moeten worden is door 99,5 procent van de potentiële 5 serie rijders al gemaakt, een Audi of Mercedes waren al afgeserveerd.. En dan welke motor? De leasemannen een 520d de vrije jongens met genoeg poen en 3 eigen bedrijven een M550D of het model er net onder.. Dat is de vraag.. Maar de keuze is al lang gemaakt.

Iedereen die een proefritje wil maken om te kijken of het wat is valt in deze categorie auto's onder de noemer janlul in de biertent...

LET WEL dit is niet mijn mening over Rene! Maar hoe de algemene gedachtegang is vanuit de verkoop van de premiummerken. Dit soort auto's verkopen zichzelf.

Een Skoda ga je in proefrijden. On hem te vergelijken met een FIAT of een Opel whatever.. Dan moet de verkoper goed zijn best doen om jou te overtuigen van zijn goede Skoda. Omdat het een vechtmarkt is. De topmodellen van de premiummerken staan al jaren op eenzame hoogte.

Robin

Bericht door Robin » 23 aug 2016, 12:18

En Rico(goed verhaal) dat IK het 'onbegrijpelijk' vind (zie topictitel) dat topicstarter een autodealer te kijk zet, terwijl hij het ook onderling had kunnen oplossen toch? Als hij niet mócht /kón proefrijden zullen ze daar hun eigen goeie redenen voor hebben gehad, of wat mis ik?

Ik kan wel 'n boek schrijven over koningen en klanten waar je broek van af zakt :D

///Joost

Bericht door ///Joost » 23 aug 2016, 12:20

RVV schreef:Heel verhaal
Daar kan ik toch echt niet in meegaan. Misschien dat dit op gaat voor Jan Modaal die altijd al een 5 serie had willen hebben, maar iemand met genoeg centen op de bank, en die niet anders gewend is dan in die klasse auto's te rijden, zal echt wel de overweging maken tussen een Audi, MB, BMW of Jag. Je gaat er voor het gemak even vanuit dat 99% van de BMW rijders een autofanaat is, maar zo werkt het echt niet irl.

Plaats reactie