RBW B, aanhanger, leegewicht auto, trekvermogen etc.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Re: RBW B, aanhanger, leegewicht auto, trekvermogen etc.
Okay. Dan is dat het twistpunt. Ik denk het 2e gedeelte uit mijn reactie 

- Riceaux
Dat wordt ook helemaal nergens gezegd volgens mij. Het maximum gewicht van de aanhanger mag niet hoger zijn dat het trekgewicht van de auto. Na 10% overschrijding wordt beboet. Zie uitleg in de quote.Joël D. schreef:Ik heb anders nog geen bronnen gezien waarin staat dat het maximum gewicht van de aanhanger niet hoger mag zijn dan het leeggewicht van de auto.Riceaux schreef:Je blijft maar bronnen geven over welk rijbewijs je nodig hebt. Maar de vraag is of de aanhangwagen teruggekeurd moet worden. Auto mag 1200 kg trekken. Max massa van de aanhanger is zwaarder. Dus zou je zeggen ja, maar wordt pas bekeurd bij een overschrijding van meer dan 10%, daar blijft ie binnen dus zou je zeggen nee. Maar Bram heeft nog garantie op z'n Skoda volgens mij en ik gok dat de importeur in het geval van garantieclaims dit topic wel weet te vinden.
Per 2013 is deze eis namelijk komen te vervangen.
- Arthur
Dat klopt ook. Maar wel bronnen die wat zeggen over wat de auto mag trekken mbt z'n maximale trekvermogen. Toegestane maximum massa (is leeggewicht plus laadvermogen). En die overstijgt in dit geval wat de auto mag trekken. 1200kg tov 1350kg. Mag niet.
Joël D. schreef:
Ik heb anders nog geen bronnen gezien waarin staat dat het maximum gewicht van de aanhanger niet hoger mag zijn dan het leeggewicht van de auto.
Per 2013 is deze eis namelijk komen te vervangen.
- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... rie-b.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie punt 2. Bij de nieuwe situatie vervalt de regel dat de maximum massa van de aanhanger niet hoger mag zijn dan het leeggewicht van de auto.
Zie punt 2. Bij de nieuwe situatie vervalt de regel dat de maximum massa van de aanhanger niet hoger mag zijn dan het leeggewicht van de auto.
- Arthur
Het gaat hier niet om het leeggewicht vd auto maar trekgewicht! Twistpunt is niet z'n leeggewicht, hij mag meer wegen dan de auto maar niet meer dan het trekgewicht vd auto.
- Riceaux
Uitleg van het rdw.
- Bijlagen
-
- image.jpg (274.25 KiB) 2235 keer bekeken
- Joël D.
Dat is een topic uit augustus 2012, dus niet meer actueel. En verderop in het topic wordt weer een ander antwoord gegeven door het RDW.
- Riceaux
Dit dus.Arthur schreef:Het gaat hier niet om het leeggewicht vd auto maar trekgewicht! Twistpunt is niet z'n leeggewicht, hij mag meer wegen dan de auto maar niet meer dan het trekgewicht vd auto.
-
Bram stuur eens een mailtje naar het RDW en plaats het antwoord op het forum.
Heb jij een definitief antwoord en zijn wij klaar met deze eeuwige discussie.
Je kunt ook de Rijksoverheid even berichten dat ze antwoorden omdat je moeite hebt om hun website te begrijpen.
Je kunt ook de Rijksoverheid even berichten dat ze antwoorden omdat je moeite hebt om hun website te begrijpen.

- Arthur
Zo, Allen maakt ff een discussie dood 

-
Stel je eens voor dat de RDW en de Rijksoverheid twee verschillende antwoorden geven...
Gaat de discussie ineens weer verder, maar dan in het gedeelte NL naar de haaien!
Gaat de discussie ineens weer verder, maar dan in het gedeelte NL naar de haaien!

-
Om toch nog maar even door te gaan, volgens mij zou dit uitsluitsel moeten geven.
http://www.wetten.overheid.nl/BWBR00257 ... 12-06-2015" onclick="window.open(this.href);return false;
De totale massa van de aanhangwagen mag dus niet de maximum te trekken massa overstijgen.
Oftewel, je mag hem tot 1200 kilo beladen.
http://www.wetten.overheid.nl/BWBR00257 ... 12-06-2015" onclick="window.open(this.href);return false;
De totale massa van de aanhangwagen mag dus niet de maximum te trekken massa overstijgen.
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Moet ik bij Škoda uitgaan van massa ledig gewicht, of massa rijklaar? Laatste is 1355 kg.
- Arthur
Massa ledig voertuig.
-
OnlineEvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Inderdaad, daar lijkt het wel op.KoenM schreef:Om toch nog maar even door te gaan, volgens mij zou dit uitsluitsel moeten geven.
-
OnlineBram
Veel tips gehad en ik schat in dat die 1.200 kg max gewicht op het aanhanger kentekenbewijs moet komen te staan, dus terugkeuren.allen schreef:Bram stuur eens een mailtje naar het RDW en plaats het antwoord op het forum.
Maar inderdaad, ik ga er een mailtje aan wagen. Het blijft wat onduidelijk.
- JP
Zijn de tenten dan zó zwaar ?
-
OnlineBram
Vandaag had ik vijf setjes biertafels en een 6x12 tent bij me. Geen idee hoeveel dat in totaal weegt, maar ik ben blij dat ik een geremde aanhanger heb.
-
OnlineBram
Antwoord van de RDW.
Volgens mij is het eigenlijk vrij simpel.
Ik mag deze aanhanger trekken omdat ik niet over de 3.5 ton ga. Beperking hierin is de auto, dus ik moet de aanhanger terug laten keuren naar 1.200 kg. Dat staat niet expliciet in de mail, ik vind het eerlijk gezegd een beetje een standaard antwoord wat ik gekregen heb maar dit haal ik eruit.
Voorbeeld van de RDW:
Uw auto mag 1000 kilo trekken.
Uw caravan met lading mag maximaal 1300 kg. wegen, dit noemen we de toegestane maximum massa (TMM).
In dit geval mag u de caravan beladen tot 1000 kg.
En:
Let op: De aanhanger mag niet zwaarder zijn, dan het gewicht dat de auto mag trekken. Dit geldt voor ieder rijbewijs.
Kortom, ik ga een formulier insturen om het maximale gewicht van de aanhanger op 1.200 kg te zetten.
Ik mag deze aanhanger trekken omdat ik niet over de 3.5 ton ga. Beperking hierin is de auto, dus ik moet de aanhanger terug laten keuren naar 1.200 kg. Dat staat niet expliciet in de mail, ik vind het eerlijk gezegd een beetje een standaard antwoord wat ik gekregen heb maar dit haal ik eruit.
Voorbeeld van de RDW:
Uw caravan met lading mag maximaal 1300 kg. wegen, dit noemen we de toegestane maximum massa (TMM).
En:
Let op: De aanhanger mag niet zwaarder zijn, dan het gewicht dat de auto mag trekken. Dit geldt voor ieder rijbewijs.
Kortom, ik ga een formulier insturen om het maximale gewicht van de aanhanger op 1.200 kg te zetten.
-
Nu geloof ik dat mijn begrijpend lezen naar een absoluut minimum is afgezakt.
Kunnen die pipo's niet gewoon een brief sturen met 'u moet uw aanhanger terugkeuren' of 'u hoeft de aanhanger NIET terug te keuren'?
Hier staat toch niet dat de TMM niet hoger mag zijn dan het trekgewicht van de auto?Let op: De aanhanger mag niet zwaarder zijn, dan het gewicht dat de auto mag trekken. Dit geldt voor ieder rijbewijs.
Kunnen die pipo's niet gewoon een brief sturen met 'u moet uw aanhanger terugkeuren' of 'u hoeft de aanhanger NIET terug te keuren'?
-
OnlineBram
Ja, ik had verwacht dat er naar mijn persoonlijke situatie gekeken zou worden, waarom vraag je anders om de kentekens van beide voertuigen?
Maar goed, het zijn dus twee verschillende zaken, een rijbewijstechnisch verhaal, en een trekgewicht technisch verhaal.
Maar goed, het zijn dus twee verschillende zaken, een rijbewijstechnisch verhaal, en een trekgewicht technisch verhaal.
- Joël D.
Heeft het RDW ook nog aangegeven of je die caravan in het voorbeeld mag trekken met alleen een B rijbewijs?Bram schreef:Antwoord van de RDW.
Voorbeeld van de RDW:
En:
-
OnlineBram
Om het wat makkelijker te maken, hier de volledig mail:
Geachte heer De Jong,
Hartelijk dank voor uw e-mail.
U wilt weten wat u mag trekken met een voertuig.
Om te bepalen welk gewicht u met uw auto mag trekken, kijkt u naar:
1. Wat mag uw auto trekken.
2. Wat voor rijbewijs heeft u.
1. Wat mag uw auto trekken?
De aanhanger (met belading) mag niet zwaarder zijn, dan het gewicht dat de auto mag trekken. Dit kunt u nakijken, als u de kentekens (van auto en aanhanger) op onze website intypt bij ‘voertuiggegevens ophalen’. U ziet dan:
· Welk gewicht uw auto mag trekken (onder ‘Gewichten, Aanhangwagen geremd/aanhangwagen ongeremd’) .
· Wat de aanhanger weegt (onder ‘ Gewichten, Massa ledig voertuig’ ) en wat de aanhanger met lading mag wegen (onder ‘ Gewichten, Toegestane max. massa voertuig’).
Voorbeeld
2. Wat voor rijbewijs heeft u?
Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met uw auto een aanhanger trekken
- van maximaal 750 kilo (TMM). De toegestane maximum massa (TMM) is het lege gewicht plus het laadvermogen.
- zwaarder dan 750 kilo (TMM). Voorwaarde is dat de combinatie van de TMM van de aanhanger plus de TMM van de auto bij elkaar opgeteld niet meer is dan 3500 kg.
Rijbewijs BE vóór 19 januari 2013 gehaald
Met rijbewijscategorie BE van vóór 19 januari 2013 mag u met een auto trekken:
- iedere aanhanger. Er is geen grens aan het toegestane maximum massa (TMM).
Rijbewijs BE op of na 19 januari 2013 gehaald
Met rijbewijscategorie BE vanaf 19 januari 2013 mag u met een auto trekken:
- een aanhanger van maximaal 3.500 kilo toegestane maximum massa (TMM).
Rijbewijs B+ (code 96)
Met rijbewijscategorie B+ (code 96) mag u met een auto trekken:
- iedere aanhanger als de auto en aanhanger samen niet boven de 4.250 kg toegestane maximum massa (TMM)) uitkomen.
De auto (trekkend voertuig) mag niet meer dan 3500 kilo wegen.
In het buitenland rijden met een aanhanger
Gaat u in het buitenland rijden en is de toegestane maximum massa (TMM) van de aanhanger hoger dan het gewicht dat de auto mag trekken? Dan adviseer ik u de toegestane maximum massa van uw aanhanger te verlagen. Om eventuele moeilijkheden met buitenlandse autoriteiten (bijvoorbeeld de politie) te voorkomen. Meer informatie over ‘gewicht van aanhanger of caravan wijzigen’
Vragen?
Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? Wij helpen u graag verder.
U kunt ons bereiken door te reageren op deze e-mail, of telefonisch via 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut, maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur). U kunt ons ook bellen vanuit het buitenland.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Geachte heer De Jong,
Hartelijk dank voor uw e-mail.
U wilt weten wat u mag trekken met een voertuig.
Om te bepalen welk gewicht u met uw auto mag trekken, kijkt u naar:
1. Wat mag uw auto trekken.
2. Wat voor rijbewijs heeft u.
1. Wat mag uw auto trekken?
De aanhanger (met belading) mag niet zwaarder zijn, dan het gewicht dat de auto mag trekken. Dit kunt u nakijken, als u de kentekens (van auto en aanhanger) op onze website intypt bij ‘voertuiggegevens ophalen’. U ziet dan:
· Welk gewicht uw auto mag trekken (onder ‘Gewichten, Aanhangwagen geremd/aanhangwagen ongeremd’) .
· Wat de aanhanger weegt (onder ‘ Gewichten, Massa ledig voertuig’ ) en wat de aanhanger met lading mag wegen (onder ‘ Gewichten, Toegestane max. massa voertuig’).
Voorbeeld
2. Wat voor rijbewijs heeft u?
Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met uw auto een aanhanger trekken
- van maximaal 750 kilo (TMM). De toegestane maximum massa (TMM) is het lege gewicht plus het laadvermogen.
- zwaarder dan 750 kilo (TMM). Voorwaarde is dat de combinatie van de TMM van de aanhanger plus de TMM van de auto bij elkaar opgeteld niet meer is dan 3500 kg.
Rijbewijs BE vóór 19 januari 2013 gehaald
Met rijbewijscategorie BE van vóór 19 januari 2013 mag u met een auto trekken:
- iedere aanhanger. Er is geen grens aan het toegestane maximum massa (TMM).
Rijbewijs BE op of na 19 januari 2013 gehaald
Met rijbewijscategorie BE vanaf 19 januari 2013 mag u met een auto trekken:
- een aanhanger van maximaal 3.500 kilo toegestane maximum massa (TMM).
Rijbewijs B+ (code 96)
Met rijbewijscategorie B+ (code 96) mag u met een auto trekken:
- iedere aanhanger als de auto en aanhanger samen niet boven de 4.250 kg toegestane maximum massa (TMM)) uitkomen.
De auto (trekkend voertuig) mag niet meer dan 3500 kilo wegen.
In het buitenland rijden met een aanhanger
Gaat u in het buitenland rijden en is de toegestane maximum massa (TMM) van de aanhanger hoger dan het gewicht dat de auto mag trekken? Dan adviseer ik u de toegestane maximum massa van uw aanhanger te verlagen. Om eventuele moeilijkheden met buitenlandse autoriteiten (bijvoorbeeld de politie) te voorkomen. Meer informatie over ‘gewicht van aanhanger of caravan wijzigen’
Vragen?
Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? Wij helpen u graag verder.
U kunt ons bereiken door te reageren op deze e-mail, of telefonisch via 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut, maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur). U kunt ons ook bellen vanuit het buitenland.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
-
Ik begin bijna aan mezelf te twijfelen maar;
Voorbeeld
Zegt toch gewoon dat je de aanhangwagen tot 1200 kilo mag beladen, en hem niet terug hoeft te keuren?
Voorbeeld
Zegt toch gewoon dat je de aanhangwagen tot 1200 kilo mag beladen, en hem niet terug hoeft te keuren?
- Joël D.