BMW E28 M535i Turbo 482PK, 709NM

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
AudiS2

Re: BMW E28 M535i Turbo

Bericht door AudiS2 » 22 dec 2013, 22:27

Als je het huidige vermogen aan kan tonen kunnen ze dat waarschijnlijk ook op kenteken zetten.
Kan ook een hoop gezeur schelen bij een politie controle oid.

nickdoesburg
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30

Bericht door nickdoesburg » 23 dec 2013, 19:52

944-20v schreef: Als alles deugdelijk / veilig op zijn plek zit (zo te zien zit dat wel snor) zal dat geen enkel probleem opleveren.
Erg gaaf project btw :D
In principe zit het er allemaal prima degelijk in. Ligt ook heel erg aan de keurmeester die je hebt denk ik.. Als je een zeikerd heb kan je altijd wel wat vinden aan een auto van 30 jaar.. Vind het toch wel spannend. Ben vooral "bang" dat ze vallen over het geluid. Het is stationair niet echt hard, maar wel heel zwaar/doordringend. Verder ben ik druk bezig de auto zo netjes mogelijk te krijgen, sowiezo ook op APK punten. Morgen ook even de CO checken.
AudiS2 schreef:Als je het huidige vermogen aan kan tonen kunnen ze dat waarschijnlijk ook op kenteken zetten.
Kan ook een hoop gezeur schelen bij een politie controle oid.
In principe kan ik dat aantonen met de vermogensuitdraai van Ludwig. Dat was ook een van de redenen om de Dyno nu al te doen.

Al met al ben ik erg benieuwd. Ik hoop dat een eventuele afkeur op het vermogensverhaal geen roet in het eten gooit qua LPG ombouw...

AudiS2

Bericht door AudiS2 » 24 dec 2013, 21:22

Ik zou me niet al te druk maken. Mijn auto maakt ook best wat geluid maar toen ze de meting wilde gaan doen en niemand echt wist hoe en wat was het al snel goed.
En technisch liepen ze hem ook niet echt nauwkeurig na. ff nummers checken en ff snel onder de auto door.
Waarschijnlijk word hij ook opnieuw gewogen. Dus zo min mogelijk rotzooi in de auto laten liggen.
Meeste tijd gaat in het administratieve gebeuren zitten.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 31 dec 2013, 19:03

Ik heb met heel veel plezier jouw topic door zitten lezen, mooi verhaal en prachtig om te zien hoe je alles zelf heb aangeleerd en 'gewoon gedaan' hebt. Complimenten! :thumbup:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 03 jan 2014, 09:45

AudiS2 schreef:Ik zou me niet al te druk maken. Mijn auto maakt ook best wat geluid maar toen ze de meting wilde gaan doen en niemand echt wist hoe en wat was het al snel goed.
En technisch liepen ze hem ook niet echt nauwkeurig na. ff nummers checken en ff snel onder de auto door.
Waarschijnlijk word hij ook opnieuw gewogen. Dus zo min mogelijk rotzooi in de auto laten liggen.
+1 ik heb ook eens een ombouw laten keuren bij RDW en op kenteken gekregen,

Het is echt voornamelijk een administratieve aangelegeheid... als je alles netjes en deugdelijk monteerd en het liefst kan aantonen dat de ombouw is gedaan met onderdelen van een donor auto (en dus geen gestolen delen, dat vinden ze erg belangrijk ;-) ) dan is het al snel goed.

RJK

Bericht door RJK » 09 jan 2014, 02:44

Martijn_bmw schreef:
AudiS2 schreef:Ik zou me niet al te druk maken. Mijn auto maakt ook best wat geluid maar toen ze de meting wilde gaan doen en niemand echt wist hoe en wat was het al snel goed.
+1 ik heb ook eens een ombouw laten keuren bij RDW en op kenteken gekregen,

Het is echt voornamelijk een administratieve aangelegeheid... als je alles netjes en deugdelijk monteerd en het liefst kan aantonen dat de ombouw is gedaan met onderdelen van een donor auto (en dus geen gestolen delen, dat vinden ze erg belangrijk ;-) ) dan is het al snel goed.
+2, zelfde ervaring hier met twee gekeurde motorwijzigingen.

nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 10 jan 2014, 14:26

Bedankt voor de reacties weer!

Qua wat betreft de ombouw kan ik me inmiddels aansluiten bij de eerder genoemde ervaringen, want dat stelt inderdaad vrij weinig voor.

27 December had ik een afspraak bij de RDW voor de LPG ombouw en het gewijzigde vermogen. Tot mijn grote verbazing was er verder helemaal niemand bij de RDW, schijnbaar dacht iedereen dat de RDW dicht was op "derde kerstdag".

Omdat "mijn" keurmeester nog even aan de telefoon was kwam een andere nieuwsgierige keurmeester even kijken, er was verder namelijk niks te doen. Hij vroeg waar ik voor kwam dus ik liet hem zien dat ik de LPG had uitgebouwd waarna ik hem alvast de koffer liet zien waar de tank en vulleiding etc hadden gezet. Netjes uitgebouwd was al vrij snel zijn conclusie waarna ik zei dat ik ook nog het toegenomen vermogen op kenteken wou hebben. Toen hij na een kijkje onder de motorkap vroeg hoeveel het vermogen was toegenomen begon hij een beetje te sputteren met hoeveel procent het maximaal mocht toenemen en verdween hij achter zijn computer. (om er denk ik achter te komen dat het voor oudere auto's volgens mij makkelijker is) Daarna heb ik hem niet meer gezien :mrgreen:

Kort daarna was "mijn" keurmeester klaar met telefoneren en kwam hij de LPG controleren. Dat was echt 1 minuut werk en totaal geen probleem omdat ik echt alles had uitgebouwd. Voor het veranderen van het vermogen heeft hij alleen nog een remtest gedaan (die ik echt heel makkelijk haalde) en de koplamphoogte gecontroleerd. CO is niet eens gemeten. Hij vroeg nog hoe ik het vermogen had verhoogt, "of ik de turbodruk had opgeschroeft?" :mrgreen: Blijkbaar had hij dus niet in de gaten dat er origineel geen turbo opzit, wat ik maar als compliment beschouw. Uiteraard gewoon meelullen en vertellen dat ik inderdaad de turbodruk heb opgeschroefd. Vervolgens heeft hij gewoon het vermogen van de vermogensuitdraai van Ludwig overgenomen. Dat zijn wel wielpk's maar het ging mij erom dat het vermogen hoger is dan de motor van zichzelf levert en dus de turbo ook erop "hoort" volgens kenteken. Hoeveel vermogen hij echt maakt valt toch niet echt te achterhalen bij een controle oid.

Overigens gaf de keurmeester ook aan dat het grotendeels mensen inschatten is. Ik had een paar dagen voor de keuring alle draagarmen aan de voorkant vervangen en achter zaten er net nieuwe bilstein dempers onder. De dag voor de keuring heb ik de boel nog aan de onderkant afgespoten met de hogedruk en schoongemaakt. Het zag er allemaal dus perfect uit. Qua geluid vond hij hem zelfs "stil" dus op de uitlaat totaal geen commentaar.

Uiteindelijk valt het dus allemaal mee, als je maar zorgt dat het allemaal verzorgt overkomt. Inmiddels is de nieuwe kentekencard (handig) binnen.

Afbeelding

Voordat ik na de keuring ging had ik alle draagarmen aan de voorkant nog vervangen. Ik had er powerflex op zitten en ben nu weer terug gegaan naar normale rubbers, en dat bevalt eigenlijk een stuk beter. Met de powerflex was hij erg spoorvorming gevoelig, en qua sturen maakt het ook niet veel uit. Een E28 stuurt sowiezo als een boot vergeleken met een E30.

Afbeelding

Na het uitbouwen van de LPG liep ik uiteraard meteen tegen de beperkingen van de originele benzineinstallatie aan. Ik had al een tijdje 830cc siemens injectoren liggen en een Bosch 044 pomp, maar die had ik er expres nog niet onder gezet omdat ik bang was dat hij er niet lekker meer stationair op zou lopen en dat zou slecht uit komen bij een eventuele CO meting bij de RDW. Nu de boel was omgekeurd heb ik dus als eerste de injectoren erin gezet en de bosch 044 gemonteerd. Vervolgens heb ik de hele injectietabel vermenigvuldig met 0,23 (192cc origineel gedeeld door 830cc) en toen was het starten, lopen. Tot mijn verbazing met een behoorlijk goed stationair.

Vervolgens was het natuurlijk weer volop afstellen, waarbij mij opviel dat hij op benzine echt veel sneller detoneerde dan op het lpg/benzine mengsel. Verder viel mij op dat de autotune van Megasquirt een stuk trager werkte, wat komt door de relatief veel kleinere getallen in de injectietabel.

Verder loopt hij qua benzine toch een stuk soepeler door zijn toeren, vooral bovenin loopt het allemaal wat lekkerder. Komt waarschijnlijk ook omdat deze injectoren een stuk beter zijn dan de Valtek typ 30 injectoren die ik erin had zitten. Al met al bevalt het me niet slecht en het afstellen is een stuk simpeler geworden. Wat me wel slecht bevalt is het tanken uiteraard :mrgreen:

Ik had ook het idee dat hij iets meer vermogen had dan ik voorheen had op de staged injection. Dat bak merkte dat blijkbaar ook want die heeft inmiddels de geest gegeven. Na ongeveer 7000 turbo kilometers is dat het eerste onderdeel wat echt de geest gaf. Met een hoop geratel gelukkig nog wel naar huis kunnen rijden. Dat is ook meteen de huidige status. Door het gebeuren van de bak staat het hele project even op een laag pitje. Ik ga nu op mijn gemak de motor uitbouwen (krijg de bak er niet los af) en grijp dat meteen aan om het onderblok te veranderen voor een laag compressie blok. Verder ben ik een beetje aan het rondkijken of er nog goede alternatieven zijn voor de bak. Mogelijk ga ik de huidige bak (Getrag 262) nog repareren maar dat is afhankelijk van hoe hij er aan toe is en of ik een goed alternatief kan vinden. (suggesties welkom)

Tot begin februari ben ik nog druk met school, daarna heb ik een halfjaar studievertraging en dus meer tijd. Vanaf februari kan ik ook weer veel werken (een 40 urige werkweek kost gek genoeg meestal minder tijd dan een hbo studie) Dus dan heb ik weer de mogelijkheid om het E28 project op te pakken

Walter

Bericht door Walter » 10 jan 2014, 14:48

.
Laatst gewijzigd door Walter op 25 jan 2017, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 10 jan 2014, 22:40

Leuke update!

Is de 262 die met het losse bellhouse?

alpinadrachten

Bericht door alpinadrachten » 14 jan 2014, 20:28

wreed project. Hoeveel PK zit je nu?

nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 14 jan 2014, 22:34

Walter schreef:Gefeliciteerd met de omkeuring, nick! Jammer dat je bak eruit ligt maar als je zo handig bent, moet dat wel weer goedkomen!
Thanks! Bak is inderdaad jammer maar kan er niet echt rauwig om zijn, had het pas echt akelig gevonden als ik er niet meer mee naar huis had kunnen rijden. Als je met dit soort projecten bezig ben weet je dat dit kan gebeuren. Beetje rust in het project is ook wel lekker, geeft je weer nieuwe motivatie en tijd om na te denken en nieuwe plannen te maken. (dit project is waarschijnlijk nooit af omdat het bouwen/verbeteren net zo leuk is als het rijden)
EvdP schreef:Leuke update!

Is de 262 die met het losse bellhouse?
He Ed, Thanks! Moet eerlijk zeggen dat ik mij nog nooit had verdiept in de beschikbare bakken voor de M30 motor omdat ik te druk was met andere zaken en de bak het tot nu toe prima deed. Dit is dus een hele mooie gelegenheid om meer te leren over de bakken van de M30. De 262 die ik dacht dat eronder zit lijkt een 260/5 te zijn. De getallen op de bak schijnen namelijk niks te zeggen over welke bak het is.. Voor zover ik nu heb kunnen uitvogelen is tot 1984 op de M30 de getrag 260/5 geleverd, welke als "zwak" word beschouwd. In 1985 (en alleen in 1985)is de 265 geleverd, en dat is inderdaad de bak met het losse bellhouse. Deze staat als heel sterk bekend. Nou heb je in de 265 ook nog 2 verschillende, namelijk de 265/6 en de 265/6 (Dogleg). De Dogleg schijnt dus weer zeer zwak te zijn.. Het mooie is, en wat veel mensen niet weten (als het waar is) is dat er na 1985 de 260/6 komt (zonder los bellhouse) welke praktisch de internals heeft van de 265/6. Voor zover ik heb kunnen vinden is de 260/6 dus net zo sterk of eigenlijk nog sterker dan de 265/6 met los bellhouse.

Echt nare is alleen dat ik niet weet wat voor bak ik heb, dat kan ik waarschijnlijk pas zien als ik de bak eraf heb en de productiejaarstempel kan zien. Denk dat ik nu voor een 260/6 ga als ik er een kan vinden. Had er al wel een gezien maar die ligt natuurlijk totaal aan de andere kant van het land.
Een Getrag 280 (o.a. E34 M5) is ook een optie maar die zijn weer duurder terwijl de 260/6 net zo goed schijnt te zijn. 280 is ook langer dus weet niet of die zou past.

Allermooiste zou een Getrag 420G zijn welke geleverd is op verschillende M modellen (o.a.E39) waarvan de versie die geleverd is op de M62/S62 dus op de M30 lijkt te passen. Dit schijnen ook hele sterke bakken te zijn en het is een 6-Bak, wat natuurlijk ook erg mooi is. Alleen zijn ze nogal duur en schijnen ze kapot te gaan op niet-koppel gerelateerde zaken welke moeilijk op te lossen zijn.

Al met al ga ik dus eerst kijken wat ik zelf heb, als het een 260/5 is gaat ie naar het oud ijzer (nadat ik hem uit elkaar heb getrokken om te kijken hoe het in elkaar zit :mrgreen: )om waarschijnlijk te vervangen voor een 260/6 en als het een 260/6 is (wat ik niet denk) dan ga ik kijken of ik er nieuwe lagers in kan zetten.
alpinadrachten schreef:wreed project. Hoeveel PK zit je nu?
Thanks! Ik had op de testbank 272PK en 424NM op de wielen, wat ongeveer 300~320pk aan de motor zal zijn. Dit was alleen strak op 0,5 bar terwijl ik op de weg ongeveer rond de 0,8 bar zat. In de praktijk zal het vermogen dus een stukje hoger liggen. Vooral het koppel op de wielen van 424nm is natuurlijk indrukwekkend. (Bijv meer dan een Audi R8 V8) Ik ben nu aan het kijken naar een laagcompressieblok (katalysatorversie) waarvan ik er mogelijk deze maand een van kan krijgen. Die wil ik dan gewoon netjes opbouwen met standaard lagers en koppakking maar wel met ARP headstuds. Dan versterkte koppeling erop die ik al heel lang heb liggen en een andere bak natuurlijk en dan kijken hoeveel bar we kunnen draaien. Hoop richting de 1,2 ~1,5 bar te gaan, afhankelijk van hoe het allemaal houd. Geen idee hoeveel vermogen dat levert maar weet dat er vorige week iemand met een vergelijkbare motor 768NM en 452pk op de bak heeft gezet op 1,2 bar. Mogelijk ga ik in de loop van dit jaar nog naar een twinturbo setup (ivm veel mooiere modernere turbo's beschikbaar in die maat) maar dat is nog niet zeker.

Woppa
Auto: AR 3.0BIT/ A4 1.8TQ/ GTE

Bericht door Woppa » 14 jan 2014, 22:44

Nice, ideaal dat het voor "oude" auto's nog zo makkelijk is om het vermogen op kenteken te krijgen. Ik ben daarom ook blij dat mijn A4 net voor de grens zit.

Btw, ik zie dat je daily ineens verdwenen is :bag: ?

nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 14 jan 2014, 22:54

Ja dat is zeker ideaal, bij moderne auto's is dat volgens mij een heel stuk lastiger, al weet ik niet precies hoe het zit.

Qua daily kan ik de E28 op dit moment inderdaad niet gebruiken, maar dat is al opgelost in de vorm van een E39 530i :mrgreen: (wat een fijne auto als je een E28 gewend bent, wel traag tov deze E28 :)) De E28 was sowiezo niet echt meer interessant als daily om veel km te maken zonder LPG(en oldtimer "winterstop" vanaf dec 2014). Dan rij ik liever in een heerlijke stille E39. Bovendien hoef ik nu dus ook niet op te schieten met de E28 omdat ik hem nu helemaal niet meer nodig heb. Dat is ook wel lekker. Nadeel is dat ik nu met de E28 heel rustig moet doen omdat het rijden met een E39 ook niet echt goedkoop is.

EvdP

Bericht door EvdP » 15 jan 2014, 08:21

Ik heb destijds voor mijn ombouw ook gekeken naar een 265 maar die was mij wat te duur. Volgens mij rij ik met de 260, maar ik heb ook wat minder vermogen . Ik had niet verwacht dat je versnellingsbak als eerste er aan zou gaan, vaak is de koppeling het zwakste punt.

ErikS

Bericht door ErikS » 15 jan 2014, 10:13

Zwarte touring? Die e39?

nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 15 jan 2014, 13:05

He Ed, had inderdaad ook niet verwacht dat eerst de bak zou klappen. Koppeling houd het eigenlijk nog wonderbaarlijk goed, mits je heel bewust koppelt. Moet ook eerlijk zeggen dat ik nog niet wist dat er zoveel verschillende bakken zijn. Als ik een 260/5 heb is het opzich wel logisch dat hij kapot is gegaan aangezien die als zwak bekend staan. De 265 is inderdaad erg duur en dat slaat eigenlijk nergens op omdat de 260/6 beter is.

@Erik, geen zwarte touring maar een zilvergrijze sedan ;-)

EvdP

Bericht door EvdP » 15 jan 2014, 13:49

Is het bellhouse van een 420G hetzelfde als die van een 260?

Groeten,

Eric

Josef

Bericht door Josef » 15 jan 2014, 14:21

Mooi dat je nog door gaat met dit gave project ondanks dat de oldtimer regeling is gesneuveld, stoer hoor zo'n oldschool bimmer met zoveel motorgeweld :headbang:

Waar sleutel je eigenlijk aan je wagen? Heb je thuis zoveel ruimte of kan je ergens terecht in een werkplaats?

nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 15 jan 2014, 14:30

EvdP schreef:Is het bellhouse van een 420G hetzelfde als die van een 260?
He Eric (zie nu pas dat ik je steeds Ed noem, excuses)

Voor zover ik heb kunnen vinden wel. Het is wel internetwijsheid dus in hoeverre het klopt durf ik je niet te zeggen..

Thanks Josef! Heb thuis wel een carpoort waar ik heel veel kan doen, als ik een brug nodig heb ga ik naar mijn oude stagebedrijf (waar ik nog steeds werk) of bij de dealer waar ik op zaterdag werk. Tot begin 2013 had mijn oom een eenmans garagebedrijf die hij alleen nog op maandag dinsdag en woensdag gebruikte dus daar kon mijn auto de hele week op de brug staan zowat, en dat mis ik wel heel erg. Die garage is nu weg omdat hij met pensioen is. Het is meer een luxe waar je aan gewend raakt, bij mijn stagebedrijf (motorsport) ben ik wel gewend geraakt op het sleutelen op bokjes, en eigenlijk kan je dan alles doen wat je wilt. Alleen als het koud is buiten zoals nu mis je wel heel erg de luxe van een warme garage met brug..

EvdP

Bericht door EvdP » 15 jan 2014, 14:53

Ik ben ook even aan het zoeken geweest en er schijnen 3 verschillende bellhousen te zijn. Eén voor de E34 M5, één voor de E39 M5 en eentje die op de M3 zit. Die van de S38B38 zou moeten passen. Volgens mij is dat ook de bak die achter die geblazen E28 met S38 zit (Jelmer).

Maar waarom een twin turbo setup? Twee turbo's nemen meer ruimte in dan één. Of bedoel je twin scroll?

nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 16 jan 2014, 12:34

He Eric, Ja had inderdaad ook al gevonden dat er behoorlijk wat verschillende zijn. Wist niet dat hij ook op de S38B38 heeft gezeten. Die zou dan inderdaad wel passen. De M62/S62 zal dan inderdaad wel niet passen. Als hij het koppel van Jelmer overleeft moet het wel een goeie bak zijn. Hij had dacht ik 768nm op de wielen..

Twinturbo setup is vooral interessant vanwege de maat turbo die je dan kan gebruiken. Als single turbo kan je alleen maar grote turbo's gebruiken waarin de laatste jaren nauwelijks ontwikkeling is geweest. Mijn Holset was wel nieuw, maar het ontwerp is minimaal 20 jaar oud. In de kleinere turbo's (bijv td04,td05) is ontzettend veel ontwikkeling geweest de laatste jaren omdat die grootschaling worden toegepast op moderne auto's. Die turbo's zijn natuurlijk veel mooier qua techniek en efficiëntie dan een vieze oude grote turbo. (turbo die ik nu heb weegt bijv 18kg) Daarmee ben je alleen wel beperkt tot kleine turbo's waardoor je dus weer op een twinturbo setup terrecht komt. Grote voordeel is dan o.a. dat die moderne turbo's veel sneller opspoelen en veel efficiënter draaien (dus bijv ook minder hitte in de inlaatlucht)

EvdP

Bericht door EvdP » 16 jan 2014, 13:03

BMW had op de eerste *35i een twin turbo om vervolgens over te gaan op twin scroll. Heb jij genoeg ruimte voor twee turbo's? Ik heb bij Rob ook zo'n Holset ding bekeken en die zijn echt gigantsch groot. Vooral als ik dat verggelijk met mijn K27.

Wat voor flens heb jij?

nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 16 jan 2014, 14:36

Ja Klopt, maar nu hebben ze volgens mij weer de twinpower turbo? Mijn Holset is trouwens ook een twinscroll maar dat zijn de meeste oude dieselturbo's wel. En hij is inderdaad niet klein. (zie foto)
Denk dat ik wel twee kleine turbo's kwijt kan. Desnoods kan er wel ruimte gecreëerd worden. Uitlaatspruitstuk is natuurlijk veel simpeler met twee turbo's.(2 losse korte) Op dit moment neemt het spruitstuk de meeste ruimte in. Alleen de downpipes zijn wat lastiger, evenals de olie toe & afvoer, wastegate en luchtfilters. Maargoed, twinturbo is voorlopig nog even een toekomstplan maar wel een hele interessante denk ik. Eerst maar is serieus vermogen uit deze turbo zien te halen. Qua flens weet ik niet precies welke ik heb, volgens mij is het niet echt een standaard flens zoals T4 o.i.d. Ik kreeg hem toen bij de turbo dus heb me er toen niet in verdiept.

Afbeelding

EvdP

Bericht door EvdP » 16 jan 2014, 14:57

Alpina had voor de M30 al twin turbo, ik had ooit een link van een Duitser die deze nog maakte. Zal even zoeken.

EvdP

Bericht door EvdP » 16 jan 2014, 17:13

Deze bedoel ik:

Afbeelding

Hier te koop

Plaats reactie