MX-5T / BtG 7.51,7

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Plaats reactie
MX5T

Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto

Bericht door MX5T » 09 jun 2013, 01:57

Petrolhead Tom schreef:Dat gaat de goede kant op!
De richting is inderdaad goed, omgerekend is de BtG 7.51,7 een Sport Auto Supertestronde 20,6 km in 8.14 maar of het voldoende gaat zijn om de target van 8.00 te halen is een ander verhaal. 14 sekonden is nog veel (0,7 sek / km) en de laatste sekonden worden exponentieel moeilijker.

Met wat kleine aanpassingen zou de auto het theoretisch moeten kunnen. Of deze rijder het eruit kan halen is minder zeker.
Een grove analyse leert dat de optimale rondetijd ongeveer 2 sekonden beter was (met name ddor oponthoud van verkeer).
Mogelijk dat enkele kleine technische aanpassingen nog invloed hebben maar nog niet zeker is of deze positief uitpakken. Het mogelijke verbeteringspotentieel ervan is niet al te groot en houdt bij 2 sekonden wel op.
Uit de rijder zijn mogelijk ook nog enkele sekonden te halen met wat meer baanritme.
Een 8,10 lijkt dus het best haalbare vooralsnog.

De optie om met meer vermogen de benodigde tijdwinst te bereiken zou een extra 80 pk betekenen wat misschien met veel meer boost haalbaar is maar de betrouwbaarheid dusdanig reduceert dat dit geen reéle optie is. Daarnaast zou de versnellingsbak dit ook niet aankunnen, die is met het huidige vermogen / koppel al overbelast. Er zijn uiteraard betere bakken te bouwen maar dat doet dan weer afbreuk aan mijn andere doelstelling om dit met zo gering mogelijke kosten te doen dus een no go.

Hoe dan ook de volgende poging zal het behalen van een tijd onder de 8.10 zijn.
Lukt dat dan is de volgende target 8.05.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 09 jun 2013, 09:46

Dat gaat al een eind de goede kant op! :thumbup: Is de auto nu aerodynamisch uit ontwikkeld?

MX5T

Bericht door MX5T » 09 jun 2013, 11:25

MartijnGizmo schreef:Is de auto nu aerodynamisch uit ontwikkeld?
De aero is simpel kopiëerwerk. Om vast te stellen hoe goed het werkt zou er gemeten moeten worden. Dat hoeft niet persé in een windtunnel hoewel dat het mooiste zou zijn.
Dat kan ook met meetmiddelen op de schokdempers om de in- of uitvering bij bijv. 200 kmu te meten.
Een andere optie die ik via Damir uit USA te zien kreeg was foto's vanuit een ernaast rijdende auto waarbij te zien was dat de auto met de toegepaste aero (wel beduidend meer als ik heb toegepast) bij 200 kmu dieper in de veren werd gedrukt.
Een andere optie is rijden met en zonder aero op het circuit. Op Zandvoort is dat een optie omdat je daar bij weinig verkeer wel binnen een paar tienden constant je ronden kunt rijden en het verschil. ook al zou dat klein zijn, wel kunt meten (en voelen). Op de Ring wordt dat voor mij onmogelijk omdat mijn rondetijden teveel uit elkaar liggen en daardoor dit soort verschillen er dan niet betrouwbaar uitkomen.

Er liggen nog een paar aerodelen op montage te wachten (doorlopende vlakke bodem, canardvleugeltjes) en di zullen in enkele bochten wel bijdragen (Fluplatz, SX, Linker na FR, Metzgesfeld, Mutkurve PG2 maar het merendeel van de bochten bevindt zich in de 120 tot 150 kmu regionen en daar doet de vleugel maar ongeveer 30 tot 45% van wat er bij 200 kmu aan downforce gegenereerd wordt door de vleugel. Al bij al zal het effect van de aero waarschijnlijk ongeveer de lift compenseren en is er geen absolute downforce.
Verdere ontwikkeling staat wegens gekende redenen niet op het programma.

Vergelijk met Porsche Cayman S
Als de data van de laatste Sport Auto Supertest van de Porsche Cayman S (325 pk / 370 Nm 1402 kg, CwxA=0,60 22/14 kg lift, 1,30g dwarsversnelling) naast de MX-5T worden gelegd dan blijken de weergegeven bochtsnelheden nagenoeg overeen te komen en zitten de verschillen met name in de rechtelijnsnelheid bijv. Kesselschen omhoog 218 tegen 211 en Döttinger Höhe 251 tegen 228. Testtijd 8.05, met de Boxster 8.04.

De rondetijd is nu (nog) 1 sekonde hoger dan die van een 300 pk Artega Gt dus er ligt nog een uitdaging

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 09 jun 2013, 12:14

Totaal onwetenschappelijk, maar misschien aardig om te weten: het verbruik van mijn MINI lijkt na monteren van een vlakke onderbodem met bijna een hele liter per 100 km geslonken te zijn op lange snelwegritten met 140/150. Lijkt me dus toch een vrij substantiële bijdrage te kunnen leveren aan de luchtweerstand.

MX5T

Bericht door MX5T » 09 jun 2013, 21:19

MartijnGizmo schreef:het verbruik van mijn MINI lijkt na monteren van een vlakke onderbodem met bijna een hele liter per 100 km geslonken te zijn op lange snelwegritten met 140/150. Lijkt me dus toch een vrij substantiële bijdrage te kunnen leveren aan de luchtweerstand.
De vlakke bodem zal zeker de luchtweerstand verminderen dus ook het verbruik. Of de vlakke bodem voldoende effectief is om de lift te reduceren is daaruit helaas niet af te leiden. Vorm en afstand tot het asfalt zijn belangrijke parameters.
De bedoeling is om de splitter nog 10 mm te laten zakken. Of dit heel blijft zal moeten blijken, het betekent in ieder geval Carraciola Carrousel buitenom.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 jun 2013, 12:31

En wat ook meespeelt: volgens mij zit je vol goede moed, dat is in dit traject ook geen onbelangrijke factor gebleken. Ik gun 't je van harte om dit jaar veel vrije banen op droog te mogen rijden, dan gaat dat volhardende mannetje het echt wel winnen van die stomme klok. :devil:

Martijn M

Bericht door Martijn M » 11 jun 2013, 13:12

Zijn er ook ergens foto's te vinden van deze auto? Ben wel benieuwd naar de aero.

MX5T

Bericht door MX5T » 12 jun 2013, 00:07

Dennis Cavallino schreef:En wat ook meespeelt: volgens mij zit je vol goede moed, dat is in dit traject ook geen onbelangrijke factor gebleken. Ik gun 't je van harte om dit jaar veel vrije banen op droog te mogen rijden, dan gaat dat volhardende mannetje het echt wel winnen van die stomme klok. :devil:
Tja wat voor leven heb je als één van je doelen is om te winnen van een klok.........Ton Quichotte

Gelukkig maar een spelletje, weliswaar met een hoge inzet van alles eigenlijk wel waarover ik beschik.
Aan het einde van de rit heb ik niets over, alle geld op en de auto versleten of opgefreubeld.
Als ik de target niet haal eigenlijk net zoveel of net zoweinig als ik de target wel haal want niets zo vergankelijk als "roem". :lol:

Fotootje met de aanwezige aero

Afbeelding

Afbeelding

Martijn M

Bericht door Martijn M » 12 jun 2013, 00:39

Als ik het zo zie zou ik canards toevoegen zoals je zelf al aangeeft. Als ik op internet zo rondkijk zie je dat de 'serieuze' builds ook nog een lage sideskirt hebben. Voorbeeldje:

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet niet wat dat met de luchtstromen langs de auto doet?

Afbeelding

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 12 jun 2013, 07:45

Wat ik me dan direct afvraag is het volgende: je plaatst foto's van "serieuze builds" maar zijn die bedoeld om shows te winnen of werkt het ook echt? Ik kan me niet voorstellen dat een auto met zo'n mega offset mooier de hoek om gaat dan een auto met normale velgen.

MX5T

Bericht door MX5T » 12 jun 2013, 08:30

Martijn M schreef:Als ik het zo zie zou ik canards toevoegen zoals je zelf al aangeeft. Als ik op internet zo rondkijk zie je dat de 'serieuze' builds ook nog een lage sideskirt hebben.
Ik weet niet wat dat met de luchtstromen langs de auto doet?]
Canards zijn met name bedoeld om de aanstroming van de achtervleugel te verbeteren. Uit de balans van de auto, tikje onderstuurd in de snelle bochten, concludeer ik dan dat er eerder op de vooras meer anti-lift nodig is dan achter.
Alle maatregelen zullen wel helpen ook sideskirts. Echter zolang er geen back to back testresultaten bekend gemaakt worden (bijv rondetijden op dezelfde dag met/zonder aero) blijf ik wat skeptisch.
In de US of A worden al makkelijk extreme zaken als het ei van Columbus gepresenteerd of boute uitspraken.

Een mooi voorbeeld van dat laatste is dat ene Emillio van 949racing.com een jaar geleden bijvoorbeeld beweert dat zijn turbo MX-5 BtG 6.30 zou kunnen halen. Later in het topic wordt dit wat afgezwakt tot sub BtG 7.00

http://www.miataturbo.net/media-53/n%FC ... min-63827/" onclick="window.open(this.href);return false;
Originally Posted by Spookyfish = L@urens View Post
Oh, and I remember 949 claiming they can do 6m30 based on calculations, but I think they made a math error somewhere down that line.
emilio700;
Ton has done a great job on a limited budget. Great fun to watch a dedicatd DIY'er tackle this legendary track. I think there is more speed available from a Miata though. A lot more. I'm curious about the car that did the 8:07. Pics, specs?

Weigh with driver and fuel for one lap
Ride height
Wheel width
Tire size and compound
Transmission
Rev limiter
Brakes

ZR1, GTR do ~7:25 on street tires for a complete lap. That's about 20s longer than BtG right? We have several 2.5 mile tracks in California that are 2:00 for a very fast street car on R compounds. A stock ZR1 or GTR on street will do about 2:00 on those courses. There are a few Miatas in California now that will lap about 10s faster that either of those cars on the same 2.5 mile courses. They're even faster than a championship winning ZO6 on soft compound 315 Hoosiers.

So yeah, I make that out to about 6:30 with say, Carl Rydquist driving.

The car we're building will be about 15s faster that a GTR on <2:00 course. About 170mph top end speed (gearing limited), 1.8G worth of grip. We may never be able to bring it there but we plan to try. I only have a few goals in cars: T25, 24hrs of Nurburgring and BtG.

~6:30 BtG for an existing unit body MX5 with a BP engine.

Emiilio is inmiddels op de Ring geweest en heeft daar wat gereden met een huur Swift (BtG ca. 8.45), maar moet zijn uitspraken over snellere tijden nog bewijzen.

Wat betreft het effect van de aero. Volgens mijn boerenfluitjes berekeningen zou een effectieve aero (ca 100 kg bij 160 kmu) die de dwarsversnelling zou verhogen van 1,2 g naar 1,3 g, uitgaande van mijn aanname dat ca. 15% van de baan uit bochten bestaat en ook rond deze snelheid wordt gereden (bij lagere snelheid is het effect vanwege het kwadratische effect van de snelheid significant minder) ongeveer 3 sekonden zijn. Ik betwijfel of op mijn auto een paar sideskirts merkbaar effect zullen hebben.

Dankzij de inspanningen van Damir met de beschikbare data is door hem berekend dat de theoretische bestlap op BtG 7.49,2 was uitgekomen.
Wat een verschil met Gerwin met een standaard CLS met slicks, die is na ca. 7.18 al terug :wink:

Zal er misschien aan liggen dat L/R niet helemaal in balans is ?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MX5T op 13 jun 2013, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikS

Bericht door ErikS » 12 jun 2013, 11:33

Wat een verschil met Gerwin met een standaard CLS met slicks, die is na ca. 7.18 al terug
Is het doel behaald als hij achter het stuur zit?

MX5T

Bericht door MX5T » 12 jun 2013, 12:05

ErikS schreef:
Wat een verschil met Gerwin met een standaard CLS met slicks, die is na ca. 7.18 al terug
Is het doel behaald als hij achter het stuur zit?
ik denk het wel ............als hij erin past :?
op de laatste foto te zien is er nog wat gewicht nodig achter het stuur

De preparatie voor de volgende poging tijdens trackday op 31 juli

Afbeelding

MX5T

Re: MX-5T / BtG 7.51,7

Bericht door MX5T » 16 jun 2013, 10:41

Enkele filmpjes die aantonen dat een MX-5 NC in de juiste handen niet veel pk's(160) en aero (geen) nodig heeft om de BtG8 te bereiken.

Blijkt weer dat mijn routine en vaardigheid op een bedenkelijk niveau staat, nog wat bij te leren dus. :coffee:

Zweed in 8.02
Modifications to the car are:
- Full exhaust and a CAI
- 225/45 16 Street legal, semi-slick tyres with medium compound.
- Coilovers with 10/7 Springs
- Stiffer ARB f/r
- Uprated Brake Pads, fluids and brake lines
- Bracing underneath the car
- ECU Reprogram
- Carbon fibre seat
- ~20kg lighter than last year.
http://www.youtube.com/watch?v=8XIANnnV9hg" onclick="window.open(this.href);return false;

Engelsman in 8.05 op slicks
http://www.youtube.com/watch?v=kWgsxKdanzU" onclick="window.open(this.href);return false;

Duitser in 7.59 op slicks
http://www.youtube.com/watch?v=JYJ3ct8CB-o" onclick="window.open(this.href);return false;

Dezelfde duitser Fredy Lienhard draait tijdens de VLN van 22 06 2013 in de V3 klasse (produktieauto's 1800 -2000cc) op slicks 10'01" komt ongeveer overeen met een BtG 7.51 !!
Het vermogen mag volgens het reglement 5% afwijken en bij de meting ervan mag het daar zelfs nog 2% boven liggen dus de 160 pk mag naar 176 pk verhoogt worden en is dat zeer waarschijnlijk ook.
Wielophangingbussen mogen vervangen worden door bijv PU en andere dempers en veren zijn toegestaan. Minimumgewicht 1130 kg.

Gerwin Ring

Bericht door Gerwin Ring » 07 jul 2013, 13:04

Hi Ton,

Tijdje je topic niet gevolgd, gaat zeker de goede kant op! Dik/structureel onder de BtG8, wow!

Ik heb afgelopen jaar met 2 coaching sessie's 2 maal 5 seconden per rondje gevonden (en ik dacht dat ik al aardig op de limiet zat). En dat was meer dan in de 3 jaar ervoor. Het zijn vaak gewoon (baan)kennisdinggetjes. Twee-tiende hier, een tiende daar. Heb jij nog een recent onboard videotje van een snelle ronde? Dan kunnen we eens kijken of ik zo al wat dingetjes zie waar je kan winnen. Maar misschien helemaal mooi om een keer een goede coach in de auto mee te nemen? Als ie durft :mrgreen:

Ik ben bang dat ik inderdaad niet helemaal ga passen :mrgreen:

En de rijders/coureurs die je aanhaalt zijn ook niet bepaald groen op de ring natuurlijk. En die zijn ook al een tijdje bezig met de auto...

MX5T

Bericht door MX5T » 07 jul 2013, 18:12

Eigenlijk is er geen sprake van progressie.

In oktober 2009 werd BtG 8.01 gedraaid
Nu met 40 pk meer, stijvere body, gesofisticeerdere AST dempers (3-weg ipv 1-weg verstelbaar), grotere remmen Voor en aero is de rondetijd met 9 sekonden omlaag gegaan, niet echt om te juichen maar het is een begin

De progressie wordt vooral gehinderd door mijn beperking dat ik toch wel wat tracktime nodig heb om het snelheidsgevoel op te bouwen.
Dat wordt dan weer lichtelijk gehinderd doordat het niet een echt goedkoop spelletje is. Er zijn ook nog teveel andere (leuke) dingen in het leven die de gelimiteerde middelen tijd, financien en energie uitputten.

Nog ca. 13 sekonden verwijderd van het target. Zolang het leuk genoeg blijft ga ik door om het target te benaderen, lukt het dan is dat mooi, lukt het niet ook goed. De reis naar het doel is in deze belangrijker dan het doel.

Filmbeelden van de laatste ronde heb ik niet. Filmcamera's zijn niet echt mijn ding en ben daar eigenlijk ook nooit zo mee bezig alhoewel het nut voor mij wel duidelijk is.

Wat de klok me in totaal vertelt weet ik gedetailleerd uit de datalogging. Er zijn een aantal plekken waar ik veel tijd verlies door te vroeg en te zacht of teveel te remmen en meerdere bochten waar de dwarsversnelling wel wat hoger zou moeten kunnen.
Het uitvoeren van het voornemen om wat later en minder te remmenen en harder door de bocht te gaan is dan weer wat lastiger en vergt nog wat oefening.

Een goede coach meenemen is een goed idee, maar wie is er zo gek, want rijden met mij op de limiet heeft zo zijn risiko's :gek:

MX5T

Bericht door MX5T » 10 aug 2013, 23:47

Na de laatste trackday was er een hele lijst met noodzakelijk onderhoud en gewenste modificaties.
Door meerdere onvoorziene omstandigheden is de voortgang ervan behoorlijk vertraagd.
Naast een aantal kleinere reparaties en modificaties werd de koppeling vervangen omdat de gedoneerde koppeling bij nader onderzoek 15% te licht bleek.
De noodreparatie van het dak van een jaar geleden had inmiddels zijn beste tijd ook gehad en was wat polyesterwerk nodig.
Stuurhuis werd vanwege speling in de middenstand vervangen door een ietwat verser exemplaar.
De bekabeling van de ECU moest ook dringend worden verbeterd en werd na 3 jaar eindelijk de toerenteller deugdelijk aangesloten (wijkt nog steeds 6 - 7% af).
De uitlijning werd licht gewijzigd.
De geplande rollenbanksessie werd om uiteenlopende redenen enkele keren uitgesteld en uiteindelijk lukte het vrijdagavond ook niet meer vanwege tijdgebrek. Daardoor is de voorgenomen koppelreductie (om de versnellingsbak minder te overbelasten) niet uitgevoerd. De detonatiesensor is ook niet ingeprogrammeerd.

Ondanks deze nadelen staat de auto toch op de trailer voor de trackday van maandag omdat het aantal trackdays op de Ring dun gezaaid is met kans op droog weer.
Helaas zijn de weersvoorspellingen niet meer zo goed als ze waren maar net zoals gegokt wordt dat de bak het houdt en er geen detonatie optreedt wordt op minstens een aantal uren droog asfalt gegokt..
De eerstvolgende betaalbare mogelijkheid is pas weer tijdens de DF-trackmiddag van ma 23 september daarna nemen de kansen op droge baan weer behoorlijk af.

MX5T

Bericht door MX5T » 12 aug 2013, 22:50

MX5T schreef:Ondanks deze nadelen staat de auto toch op de trailer voor de trackday van maandag omdat het aantal trackdays op de Ring dun gezaaid is met kans op droog weer.
Helaas zijn de weersvoorspellingen niet meer zo goed als ze waren maar net zoals gegokt wordt dat de bak het houdt en er geen detonatie optreedt wordt op minstens een aantal uren droog asfalt gegokt..
Deceptie is het juiste woord voor de resultaten van de trackday van vandaag op de Ring.
Er was veel belangstelling voor deze trackday van veelal gefortuneerde deelnemers met bijbehorend duur en snel materieel en veel testoron
De dag begon een uur later dan gepland. Na een kwartier al de eerste baansluiting en er zouden er nog vele volgen. Tussendoor werd het ook nog even nat.
Eerst maar afgewacht tot de drukte op de baan wat minder werd echter door de vele baansluitingen gebeurde dat niet. Toen ik om 13u45 toch maar besloten had de baan op te gaan werd het vanaf Metzgesfeld nat en vanaf Kallenhard een kilometers lang oliespoor (een Porsche met kennelijk een olieleidingbreuk). Code rood. Daarna begon het nog meer te regenen en om 14u45 werd bekend gemaakt dat de baan niet meer open ging...............dat was een duur rondje.
Had ik het budget van de gemiddelde deelnemer gehad dan was ik teruggegaan naar het hotel en had een paar dames besteld en er toch nog een leuke middag van gemaakt. :D ..........maar helaas ik had mijn budget al verbrand.

Begin toch langzamerhand met het idee te spelen om de time-attack op de Ring maar te laten voor wat het is want de mogelijkheden om hiermee door te gaan lijken zienderogen geringer te worden. Afgezien van de onvoorspelbaarheid van het weer is met name de drukte, misschien niet zozeer de drukte als wel de kwaliteiten van de deelnemers van steeds grotere invloed.

Morgen het motormanagement verder aanpassen op de rollenbank.
Voorlopig even geen Ring meer voor mij.
Volgende week woensdag nog eens naar Zandvoort om te kijken of de rondetijd nog verbeterd kan worden mits droog

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 12 aug 2013, 22:54

:(

daNpy

Bericht door daNpy » 12 aug 2013, 23:09

Poeh da's wel flink balen.
En trackdays op de Ring zijn al niet goedkoop.

Hielke

Bericht door Hielke » 12 aug 2013, 23:16

Flink balen op deze manier Ton.

Hou het maar mooi even op Assen en Zandvoort.

L@urens

Bericht door L@urens » 12 aug 2013, 23:40

Klote dit.
Ik hoop woendag ook te kunnen rijden, maar wacht nog op onderdelen uit de US.
Zou leuk zijn als we beiden onder de 2:02 uitkomen als we tegelijk op de baan zijn :)

MX5T

Bericht door MX5T » 13 aug 2013, 00:46

Het is gelukkig een luxeprobleem en daarom niks ernstigs, hoogstens wat onhandig.

Ook een stukje naïviteit van mezelf om te verwachten dat met al dat nieuwe snelle geld en het marktaanbod van snelle auto's dat er dan ruimte op de baan is voor mensen die overal hard willen en niet enkel op de verbindingsstukken tussen de bochten. Dat gaat ook weer niet voor allemaal op want sommigen proberen het wel maar die ketsen er ondanks de electronica dan iets te vaak af met baansluitingen tot gevolg.

@Laurens; waar wacht je nog op dan toch niet de brackets voor de achterremmen ?

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 13 aug 2013, 08:18

Zonde Ton dat zo'n trackday op deze manier in het water valt :(. Ondanks dat het een luxe probleem is, kost zo'n enkel rondje wel even een paar honderd Euro wat toch zonde is van je budget.

Het wordt inderdaad een steeds grotere uitdaging om een rustig moment te vinden waarop je op jouw manier over de baan kunt vegen. De weekenden zijn sowieso een no-go of je moet in het voor/naseizoen zitten, maar dan zit je weer met het onvoorspelbare weer te kijken. Als trackdays ook al op een TF-dag beginnen te lijken wordt het al met al wel heeel lastig. Zijn de avondopeningen geen optie? Of is de rijtijd dan te kort / toch nog te druk op de baan?

L@urens

Bericht door L@urens » 13 aug 2013, 09:01

MX5T schreef:@Laurens; waar wacht je nog op dan toch niet de brackets voor de achterremmen ?
Nee, díe zijn er gelukkig. Ik wacht op langere tapeinden voor de radiaal gemonteerde voorremmen... ze zijn onderweg, donderdag hier naar verwachting! Verder nog ABS afmonteren, dus genoeg werk. Woensdag is zeer onzeker voor mij.

Plaats reactie