Prima uiteenzetting.zegmaarboris schreef:Op een forum kun je feedback verwachten lijkt me. De azijnpisserskaart trekken is juist Nederlands, met zalvende woorden schiet niemand iets op. Misgun niemand iets!Petrolhead Tom schreef:Dit vind ik nou echt weer een typisch Nederlandse reactie. Lekker azijnpissen op een nieuw initiatief.
Dus het zijn ervaren mensen waar we niets van mogen verwachten? Rare redenatie. Als het makkelijk was een blaadje te maken waren er geen professionals voor nodig en maakte we allemaal als hobby wel een tijdschrift. Op basis van de ervaring van in elk geval Ton Roks verwacht ik een top blad vanaf eerste editie. En al te veel tijd voor fouten hebben de meeste uitgevers niet. Of het moet een hobby zijn.Petrolhead Tom schreef: Ik ga het eerste nummer zeker kopen en verwacht er eigenlijk helemaal niet veel van omdat alle begin moeilijk is. De medewerkers van Octane hebben allemaal al iets gedaan in de auto journalistiek maar het opzetten van een nieuw blad is nooit makkelijk. Ik denk dat dit helemaal goed gaat komen maar dan moet je de mensen wel de kans bieden om meerdere nummers te gaan maken en
De aangekondige test maakt me niet warm, maar er zijn nog meer artikelen in het blad als het 150 pagina's gaat tellen, wachten het af. Ik serveer het nog niet kompleet af toch?Petrolhead Tom schreef: als je het hele initiatief al begint af te zeiken over een presentatiefilmpje dan is het blad waarschijnlijk niet voor jouw.
Geen idee, heb ik daar iets over geschreven? Als het zo is moet hij iemand anders aanwijzen als woordvoerder. De euh's maakten het niet altijd makkelijk om naar te luisteren, maar volgens mij was dat voor mij niet van invloed op de indruk die ik kreeg van het blad. Die werd voor mij bepaald door het onderwerp (de vergelijkende test en praatje over de auto's). Op een bijzondere, passende plek een Carel Godin de Beaufort verhaal verteld krijgen met passende historische auto had meer bij Octane gepast voor mij als aftrap (als voorbeeld, en om het maar een beetje in de DF familie te houden).Petrolhead Tom schreef:Missschien vind meneer Roks het wel hartstikke vervelend om met een camera in zijn gezicht te moeten praten en komt het daarom niet over?
Inderdaad. Maar als je een filmpje post wat wordt aangekondigd als dat we daarmee weten wat ons te wachten staat, dan beoordeel ik het ook als zodanig. En geef ik aan dat niet overeenkomt met het aspiratie niveau wat ik - als abonnee van engelse Octane - verwacht als je de Nederlandse Octane gaat uitgeven. Ik kan nu mijn verwachting bijstellen of de redactie kan een film in elkaar gaan draaien die wél overtuigt. Nog 135 pagina's content waarmee geteased kan worden toch?Petrolhead Tom schreef:Het gaat toch om de inhoud van het blad?
Ton Roks start Nederlandse versie van Octane
- Petrolhead Tom
Re: Ton Roks start Nederlandse versie van Octane
-
Denk ga toch het filmpje maar eens kijkenSnipe schreef:...en daarom komt Ton Roks je even online uitleggen wat je van Octane kunt verwachten.Hielke schreef:Tijd van de bladen is voorbij. Online only hier.
http://www.youtube.com/watch?v=p2g9Wylrlqo
Binnenkort meer video's.

- Dennis Cavallino
Zijn er al mensen die het blad inmiddels hebben gelezen? Wat vinden de DF-ers van Octane NL 001??
Het begin is er, dus intussen wordt er alweer hard gewerkt aan 002.
2013 wordt een mooi jaar vol met mooie reportages.
Het begin is er, dus intussen wordt er alweer hard gewerkt aan 002.
2013 wordt een mooi jaar vol met mooie reportages.
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Ik zal het een kans gunnen en deze week ergens een exemplaar proberen te kopen, ben benieuwd
Tipje van de sluier voor de komende editie(s)?

Tipje van de sluier voor de komende editie(s)?
- Petrolhead Tom
Ik heb hem al wel gekocht. Moet er nog in beginnen. Vanavond maar eens doen.
- Jeroen Bosman
Gisteren mee in mijn handen gestaan even snel doorgebladerd en zag dat het blad €7.95 kost. Maar weer snel neergelegd, blad ziet er gelikt uit, daar niet van, maar de inhoud was niet dusdanig bijzonder dat ik dat ervoor over heb.
- Petrolhead Tom
Ik ben er gisteren in begonnen. Heerlijk blad. Ik vind het zijn prijs zeker waard.
- Snipe
Mooi nieuws, Tom!
De Engelse editie, die nu nog maar op een paar plekken in Nederland verkocht wordt, kostte bij de lokale kiosk hier trouwens €10,99.
De Engelse editie, die nu nog maar op een paar plekken in Nederland verkocht wordt, kostte bij de lokale kiosk hier trouwens €10,99.
- Petrolhead Tom
Wel eeuwig zonde dat er bij het Healey stuk zo'n rare kerel bij op de foto staat.Snipe schreef:Mooi nieuws, Tom!

Mijn vriendin wil voor ons 1,5-jarig samenzijn wat leuks doen. Dankzij Octane ben ik op het idee gekomen om haar mee te nemen naar het Louwman museum.

- dvh
Wil je de 2 jaar ook halen Tom ? 

- Petrolhead Tom
Dat is wel de bedoeling. 

- Dennis Cavallino
- Petrolhead Tom
Update: ze vind het een goed idee. Het gaat er gewoon om hoe je het brengt: zullen we naar Den Haag uit eten gaan? Leuk idee! Maar waarom in Den Haag? Kunnen we daarvoor even naar het Louwman Museum. reactie: GAAF!
Moordwijf!
Moordwijf!

-
Tijd voor een electronische versie dan Perry?
Losse delen van de Evo of Octane zijn dan €4,49. Abonnementen zijn €37,99 en €44,99.
Op deze manier prijzen vergelijken is natuurlijk een beetje krom, maar uiteindelijk lees ik zonder abonnement de Evo en Octane voor ongeveer een euro extra.
Kun je me overigens vertellen hoe groot of klein het aandeel is dat uit de Engelse versie is overgenomen? Niet belangrijk voor de mensen die geen Engels kunnen lezen, wel voor mensen als ik die normaal gesproken al de Engelse editie lezen.
Wellicht dat ik er eens snel doorheen blader als ik het blad toevallig bij de pomp tegenkom.
Losse delen van de Evo of Octane zijn dan €4,49. Abonnementen zijn €37,99 en €44,99.
Op deze manier prijzen vergelijken is natuurlijk een beetje krom, maar uiteindelijk lees ik zonder abonnement de Evo en Octane voor ongeveer een euro extra.
Kun je me overigens vertellen hoe groot of klein het aandeel is dat uit de Engelse versie is overgenomen? Niet belangrijk voor de mensen die geen Engels kunnen lezen, wel voor mensen als ik die normaal gesproken al de Engelse editie lezen.
Wellicht dat ik er eens snel doorheen blader als ik het blad toevallig bij de pomp tegenkom.
- Petrolhead Tom
Er stonden wel wat grote stukken uit de Britse versie in. Voor mij geen probleem omdat ik de Britse versie niet lees. Ik kan me zo voorstellen dat wanneer je dat wel doet de meerwaarde van de Nederlandse versie een stuk kleiner is.allen schreef:
Ipad versie ben ik ook voor.

- Snipe
Van de 156 pagina's zijn er 51 vertaald. Dat vertalen moet je overigens niet al te letterlijk nemen; in de Britse editie heeft ook een artikel over die sharknose-Ferrari gestaan, maar daarvan is voornamelijk de fotografie overgenomen. Verder heeft Mattijs een heel nieuw artikel geschreven. Datzelfde geldt eigenlijk voor de koopwijzer van de Spitfire die erin staat.Petrolhead Tom schreef:Er stonden wel wat grote stukken uit de Britse versie in. Voor mij geen probleem omdat ik de Britse versie niet lees. Ik kan me zo voorstellen dat wanneer je dat wel doet de meerwaarde van de Nederlandse versie een stuk kleiner is.
Maar uiteraard zijn sommige artikelen ook gewoon vertaald. Als je niets overneemt, hoef je immers ook geen licentie voor zo'n blad te nemen. En zou het beter worden als Jay Leno er niet in stond?
-
De naam Perry. Dat maakt het sowieso net wat minder moeilijk om te overleven. Want zo makkelijk is het waarschijnlijk niet om te blijven vanuit het niets. Hoeveel mensen zouden klakkeloos een abonnement nemen op een nieuw blad als ze niet weten of het blad het jaar rond kan breien. En mochten ze na een half jaar koppie onder gaan, krijgen ze dan nog het resterende abonnementsgeld terug?
Ik kan het fout hebben, maar ik kan me voorstellen dat een blad op termijn gewoon abonnementsgeld nodig heeft. In dat opzicht komt alles in de opstartfase betrouwbaarder over met een bekende naam.
Of het blad beter zou worden zonder mensen als Jay Leno of zonder gekopieerde artikelen kun je je wel afvragen, maar de andere vraag kan zijn tot hoe ver je dat juist kunt beperken. De toegevoegde waarde zou voor een lezer als ik nu (ik gok dat ik niet de enige lezer van het Engelse blad ben) in de resterende 100 pagina's minus de reclamebladen zitten.
De uitdaging in dit blad zit hem denk in het feit dat je die paar liefhebbers van andere bladen naar je toe moet lokken, waarbij dubbele artikelen de dooddoener zijn, en dat het restant van lezend Nederland liever het platte 'Autoweek' lezen.
Ik kan het fout hebben, maar ik kan me voorstellen dat een blad op termijn gewoon abonnementsgeld nodig heeft. In dat opzicht komt alles in de opstartfase betrouwbaarder over met een bekende naam.
Of het blad beter zou worden zonder mensen als Jay Leno of zonder gekopieerde artikelen kun je je wel afvragen, maar de andere vraag kan zijn tot hoe ver je dat juist kunt beperken. De toegevoegde waarde zou voor een lezer als ik nu (ik gok dat ik niet de enige lezer van het Engelse blad ben) in de resterende 100 pagina's minus de reclamebladen zitten.
De uitdaging in dit blad zit hem denk in het feit dat je die paar liefhebbers van andere bladen naar je toe moet lokken, waarbij dubbele artikelen de dooddoener zijn, en dat het restant van lezend Nederland liever het platte 'Autoweek' lezen.
- Snipe
Daar heb je uiteraard gelijk in. Bij de vertaalde artikelen zitten overigens ook zaken als de rubriek over schaalmodellen; die zijn in Engeland immers niet anders dan hier. Bij die 51 pagina's heb ik nu overigens alles meegeteld dat gebaseerd is op de Engelse editie, dus ook die sharknose-Ferrari en de Spitfire die ik al aanhaalde, terwijl dat feitelijk gewoon nieuwe verhalen zijn.
Maar goed, we hebben pas 1 nummer gemaakt en in 2013 volgen er nog zes (in 2014 gaat de frequentie als het goed is omhoog). Alle kritiek is dus meer dan welkom!
Maar goed, we hebben pas 1 nummer gemaakt en in 2013 volgen er nog zes (in 2014 gaat de frequentie als het goed is omhoog). Alle kritiek is dus meer dan welkom!
- Petrolhead Tom
Ik weet niet of er iets over in dit nummer staat maar leuke rijders wegen in Nederland zie ik ook wel zitten.
- Joop
Blad ligt hier ook op de eettafel voor even bij het eten...
...de stukken die ik gelezen heb zijn niet verkeerd.
Colomn van Michiel Campagne was wel weer even nagenieten van het laatste half uur tijdens de Six Heurs van Spa, waar ik op de pitmuur naar de tijden en tussenstand heb staan kijken in de oude pits...
Als totaalblad een blijvertje? Ben nog niet geheel overtuigd eerlijk gezegd. Misschien wel als er een goedkopere digitale variant van verschijnt.

...de stukken die ik gelezen heb zijn niet verkeerd.
Colomn van Michiel Campagne was wel weer even nagenieten van het laatste half uur tijdens de Six Heurs van Spa, waar ik op de pitmuur naar de tijden en tussenstand heb staan kijken in de oude pits...
Als totaalblad een blijvertje? Ben nog niet geheel overtuigd eerlijk gezegd. Misschien wel als er een goedkopere digitale variant van verschijnt.
- RVV
Leuk blad. Goed werk mannen. En gelukkig echt een tijdschrift! Tijdschriften Lezen op de iPad vind ok trouwens zwaar ruk.
- Dennis Cavallino
Het item over Sid Watkins is ook volledig anders. Ik lees het Engelse Octane heel graag, maar toen ik deze uitgave las had ik niet het idee dat ik die artikelen al gelezen had. Achteraf vertelde Dutch/Mattijs mij dat hij ze dus vrijwel volledig had herschreven, foutjes uit de Engelse tekst gehaald en pure Nederlandse (en Belgische) weetjes aan heeft toegevoegd waar dat kan. De meeste verhalen komen Mattijs gewoon uit 1e hand, omdat hij veel mensen zelf heeft gesproken. Je kunt dus niet echt spreken over 'overgenomen' artikelen. Ze zijn in mijn optiek de moeite van het lezen waard als je ze al in het Engels hebt gelezen.
Los van mijn rol voor Octane ben ik een groot fan van het Magazine in het Engels, maar doordat 'ie steeds duurder werd, nu 11 euro, ben ik die op de iPad gaan lezen en dat vind ik persoonlijk minder, want ik wil ze graag bewaren. Op de iPad is dat niet handig en even snel bladeren is ook niet makkelijk. Dus is mijn oplossing: Octane UK op de iPad en Octane NL in print. Overigens verwacht ik wel dat ook Octane NL ooit op de tablets verschijnt, maar de doelgroep wil gewoon print via de kiosk of abonnement. Voor toekomstige groei is digitaal dus een goede optie. First things first.
Het hadden trouwens ook 35 pagina's Engelse artikelen kunnen zijn, want twee Nederlandstalige items zijn geschrapt of uitgesteld door omstandigheden die we niet in de hand hadden.
Vandaag kreeg ik een mail van iemand die zowel de Nederlandse, Duitse en Engelse Octane leest. En op gummen zit iemand die de Engelse, Nederlandse en Italiaanse leest, omdat 'ie Italiaans wil leren.
Los van mijn rol voor Octane ben ik een groot fan van het Magazine in het Engels, maar doordat 'ie steeds duurder werd, nu 11 euro, ben ik die op de iPad gaan lezen en dat vind ik persoonlijk minder, want ik wil ze graag bewaren. Op de iPad is dat niet handig en even snel bladeren is ook niet makkelijk. Dus is mijn oplossing: Octane UK op de iPad en Octane NL in print. Overigens verwacht ik wel dat ook Octane NL ooit op de tablets verschijnt, maar de doelgroep wil gewoon print via de kiosk of abonnement. Voor toekomstige groei is digitaal dus een goede optie. First things first.
Het hadden trouwens ook 35 pagina's Engelse artikelen kunnen zijn, want twee Nederlandstalige items zijn geschrapt of uitgesteld door omstandigheden die we niet in de hand hadden.
Vandaag kreeg ik een mail van iemand die zowel de Nederlandse, Duitse en Engelse Octane leest. En op gummen zit iemand die de Engelse, Nederlandse en Italiaanse leest, omdat 'ie Italiaans wil leren.
- Robertdj
Net even gekocht, hoefde niet lang te zoeken want het blad nam een prominente plek in op ooghoogte
Je kunt er dus niet omheen.
Nu nog tijd vinden om te lezen

Nu nog tijd vinden om te lezen

- Dennis Cavallino
Neem ook een zieke dochter! Stapels leesvoer gaat er dan opeens doorheen, op de momenten tussen 't kotsen, voeren, troosten en slapen door. 

- Dutch
Klopt. Dat was nogal een stomme fout van me. Had gewoon mijn naam boven moeten staan. Ik heb 't niet vertaald, maar zelf geschreven, alleen helemaal vergeten dat aan de eindredacteur door te geven. Ach ja...Dennis Cavallino schreef:Het item over Sid Watkins is ook volledig anders.