E92 M3 ervaringen

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
BamiesGTA
Auto: Cupra Leon 300

Re: E92 M3 ervaringen

Bericht door BamiesGTA » 13 mar 2012, 16:16

Ik denk dat we kunnen stellen dat de iets betere brestaties van de M3 het prijsverschil niet waard is.

Goeie keuze. En inderdaad metr wat je bespaard hem leuker maken dan een M3 :strong:

borism3

Bericht door borism3 » 14 mar 2012, 08:03

Er zit toch echt een DCT knop op het dashboard, hiervan word de auto veel feller in schakelen en respons.

M3 vd 335i stage1 op M5 board
http://www.youtube.com/watch?v=0SfjAKOUyZM

http://www.youtube.com/watch?v=Fv7eENUp ... ure=relmfu

en een stage2:

http://www.youtube.com/watch?v=kZJd_Ewq5cg :vliegen:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 14 mar 2012, 08:31

Boris, het is gewoon (ook) 'n heerlijke motor, je kunt er heel relaxed heel hard mee, met 'n M3 V8 ga je iets minder relaxed nog veel harder.

Maar dat valt met die chipperij te ondervangen. Ben ik geen voorstander van, maar er komt in december dit jaar een officiele BMW OEM powerupgrade van de N55 motor (in mijn 335i)dus met behoud van garantie en ik denk dat ik dat dan wel doe, zal misschien 340/350pk en tegen de 500Nm op papier zijn denk ik.

Jij hebt 'n N54 die is veel eenvoudiger tunable(en ook 't basisblok van de 1M).

Trouwens die filmpjes die jij linked, dat eerste filmpje en commentaar eronder:
NO WAY EQUAL MAN, WHAT ARE THESE GUYS ON CRACK, THE M3 HAD AT LEAST 3 CARS ON HIM

oskarkarrera 1 jaar geleden

:lol:

Tristan

Bericht door Tristan » 14 mar 2012, 09:00

borism3 schreef:Er zit toch echt een DCT knop op het dashboard, hiervan word de auto veel feller in schakelen en respons.
Boris, ben je niet in de war met het DTC knop (onder je gevarenlicht) voor je ESP/Stabiliteitscontrole? Dat heeft niks te maken met het gasrespons of schakelen.

Heb je dit:
Afbeelding

of dit:

Afbeelding

in je 335i?

DavidV

Bericht door DavidV » 14 mar 2012, 12:39

borism3 schreef: en een stage2:
Ik zou je adviseren om bij de ProCede weg te blijven als je zoekt naar een tune voor je N54
Vishnu spullen zijn niet wat je wilt, en de support is dramatsch.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 14 mar 2012, 12:42

DavidV schreef:
borism3 schreef: en een stage2:
Ik zou je adviseren om bij de ProCede weg te blijven als je zoekt naar een tune voor je N54
Vishnu spullen zijn niet wat je wilt, en de support is dramatsch.
Ik heb wel eens contact gehad met Shiv van Vishnu/Procede. Punt is dat ze in de USA zitten. Wat ik daar dan lees is dat de gebruikers er wel tevreden over zijn(de US BMW fora dus/bimmerpost etc.)

DavidV

Bericht door DavidV » 14 mar 2012, 12:55

Robin schreef: Ik heb wel eens contact gehad met Shiv van Vishnu/Procede. Punt is dat ze in de USA zitten. Wat ik daar dan lees is dat de gebruikers er wel tevreden over zijn(de US BMW fora dus/bimmerpost etc.)
Wow, hoeveel draadjes wil je van ontevreden gebruikers.
Je zoekt er echter tevergeefs naar op e90post en bimmerpost, die wordt volledig gesponsored door Shiv zelf.
En gecensureerd.
Snuffel maar eens op Bimmerboost.com voor klanttevredenheid van Vishnu.
Terry van BMS, of Rob van Cobb, daar kun je om komen voor service.
Ik heb zelf een JB4, en toen ik een issue had met de wijzerdisplays van metrische kmteller display in een betamap was 1 mailtje naar terry@bms genoeg om een aangepaste sourcefile te krijgen, binnen 4 uur.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 14 mar 2012, 13:01

Die Vishnu rommel heeft een turbolag van twee weken.. Die blokken komen net zo traag op gang als de Job Cohen in een debat (Beetje achterhaald inmiddels :), hup Ronald Plasterk (in mijn optiek, Job Cohen next step .. dus die moet de PvdA vooral NIET kiezen). Maar goed, ik ben geen peevanderaaaaeer.. Enfin .. Ik ken iemand die er in rijdt in NL, dikke dikke spijt. Ja, lekker rechtuitbranden met een turboduw in je rug en als eerste - hoera - (op de vraag wie er jarig is vandaag: er is er één jarig Hoer A Hoer A..) - over de streep met een kwartmijl straatbranden. Maar daar hoor je die USA figuren niet over, zal ze ook een worst zijn.

Trap niet in een tjippe van een tjipboer, ga je dikke spijt van krijgen.
M heeft het erg leuk voor elkaar met de 1M en de N54. Mijn Schnitseltje was ook weergaloos. Sneller dan een E92M3 word je nooit, echt niet. Maar dat geeft ook niet.

Deze keer doe ik:
:slapen: :zwijntje: :strong:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 14 mar 2012, 13:24

Bij mijn weten is de 3serie gefacelift in oktober 2008. Nieuwe automaat (DCT), nieuwe navigatie, nieuwe knoppen (metalen randjes) etc.

DavidV

Bericht door DavidV » 14 mar 2012, 13:26

SpyderFerdi schreef:Die Vishnu rommel heeft een turbolag van twee weken.. Die blokken komen net zo traag op gang als de Job Cohen in een debat (Beetje achterhaald inmiddels :), hup Ronald Plasterk (in mijn optiek, Job Cohen next step .. dus die moet de PvdA vooral NIET kiezen). Maar goed, ik ben geen peevanderaaaaeer.. Enfin .. Ik ken iemand die er in rijdt in NL, dikke dikke spijt. Ja, lekker rechtuitbranden met een turboduw in je rug en als eerste - hoera - (op de vraag wie er jarig is vandaag: er is er één jarig Hoer A Hoer A..) - over de streep met een kwartmijl straatbranden. Maar daar hoor je die USA figuren niet over, zal ze ook een worst zijn.
Tja, de Vishnu proCede heeft ook geen lagfix of autolearn mode, dus als je iets aan de inlaatkant doet (intercooler vergroten) dan heb je wel iets nodig dat de lag compenseert.
Doe je daar niks dan introduceer je met een tune ook geen extra lag.

Schnitzer is net zo'n chipboer, met dezelfde vaste instellingen, dus een beetje een raar advies IMO.

En een vaste chip heeft ook geen upgrades, dus niet de beste keus.
Voor de meeste flexibiliteit in DME tune moet je tegenwoordig COBB hebben, die kun je zelf flashen en ook weer unflashen als je dat wilt, of eventueel andere mappings uitproberen, zelf aanmaken. Echter als je zelf gaat knutselen is kennis en voorzichtigheid wel vereist.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 14 mar 2012, 13:47

DavidV schreef:Schnitzer is net zo'n chipboer, met dezelfde vaste instellingen, dus een beetje een raar advies IMO...
hmm. in ieder geval is het onder garantie van BMW/Schnitzer. Kreeg twee keer een verzoek tot upgrade(!) van de Schnitsel software. Bij BMW AG Kohl gedaan (dealer van Schnitser). Dus sleuteltje bij BMW Kohl afgeven. Zonder kosten vervangende auto. Het zal me allemaal wel, maar ik heb niet bepaald de indruk dat Schnitsel een chipboertje is, lol, geenszins zelfs. Maar goed.

Vaste insteling is helemaal niet erg. Is 1M ook. Nee, zelf gaan flashen en luchtfilters, intercoolertjes plakken, dat moet je doen, lol. (COBB) bij een chipboer, zou ik zeeeeeker afraden. En die selflearning chips, succes er mee! Iedereen veel plezier. Vishnu zegt trouwens wél dat het een selflearning ding is .... maar goed, het zal allemaal wel.

:ga weg: :gek:

Tom

Bericht door Tom » 14 mar 2012, 13:53

Selflearning voor het ideale toerental bij het cruisen over de boulevard :lol:

Fabian

Bericht door Fabian » 14 mar 2012, 14:32

Zijn we in een ICT-draadje beland ofzo :?

DCT was er inderdaad nog niet toen, dus het zal een 335i automaat zijn met de optionele schakelflippers.

BamiesGTA

Bericht door BamiesGTA » 14 mar 2012, 17:37

SpyderFerdi schreef:
Trap niet in een tjippe van een tjipboer, ga je dikke spijt van krijgen.
M heeft het erg leuk voor elkaar met de 1M en de N54. Mijn Schnitseltje was ook weergaloos. Sneller dan een E92M3 word je nooit, echt niet. Maar dat geeft ook niet.

Deze keer doe ik:
:slapen: :zwijntje: :strong:
Er zijn genoeg ''tjipboeren'' wiel wel weten wat ze doen.
Ik weet verder niet hoeveel stages er voor de 335i zijn en hoeveel vermoegen zo'n v1 en v2 heeft, maar in het filmpje van die v2 is de 335i toch duidelijk sneller. Hij geeft de M3 nog een voorsprong maar haalt hem met redelijk gemak weer in. Pas boven de 200+ begint hij weer in te lopen.

steve smith

Bericht door steve smith » 14 mar 2012, 18:32

LOL, toen die dingen nieuw waren werden er pagina's vol geschreven over de M3vs335i discussie, en nu begint met de generatie 2e-eigenaren het gezeik van voren af aan!

De moraal: als daily is een 335i fijner, in een rechte lijn kan een chips-met-dipsaus .35 misschien een paar keer bij een M3 blijven, om vervolgens in een wolk van temperatuur waarschuwingen en gebrek aan remmen stil te vallen. En op een circuit ben je met een 335i helemaal nergens zonder sper en remmen. Daar was het ook niet voor bedoeld, daar is een M3 voor. Klaar!

Hielke

Bericht door Hielke » 14 mar 2012, 18:44

Standaard M3 remmerij is gare bende uit het jaar kruik. Goed voor 1,5 rondje circuit. Blijft alleen het sper over.

E92 335i is de betere keus. Geweldige allrounder. Heerlijk gesneden en cleane koets. De opplak dorpels en spoilers van de M3 verknoeien de lijnen. Met die geweldige turbo zespitter een BMW die ik zelf nog wel eens zou willen hebben (als de benzine weer onder de euro kost :tooth: ).

RVV

Bericht door RVV » 14 mar 2012, 20:31

steve smith schreef:LOL, toen die dingen nieuw waren werden er pagina's vol geschreven over de M3vs335i discussie, en nu begint met de generatie 2e-eigenaren het gezeik van voren af aan!

:roflol:

BamiesGTA

Bericht door BamiesGTA » 14 mar 2012, 20:43

steve smith schreef:
De moraal: als daily is een 335i fijner, in een rechte lijn kan een chips-met-dipsaus .35 misschien een paar keer bij een M3 blijven, om vervolgens in een wolk van temperatuur waarschuwingen en gebrek aan remmen stil te vallen. En op een circuit ben je met een 335i helemaal nergens zonder sper en remmen. Daar was het ook niet voor bedoeld, daar is een M3 voor. Klaar!
LOL. Een M3 is bedoelt als snelle GT.. Zeker niet om op een circuit rond te rijden. Athans, niet in standaard trim. Met wat hij bespaard op de M3 kan hij een sper, beter onderstel en betere remmen kopen + chip en nog genoeg overhouden voor andere leuke dingen.

RVV

Bericht door RVV » 14 mar 2012, 20:50

Grappig dat (veel) 335i rijders/lieffhebbers een aangepaste 335i als overtreffende trap zien van de e9. M3.. terwijl ze dat bij BMW zelf toch compleet anders zien.

Ik snap de keuze voor een 335i perfect, maar ik snap de keuze voor een M3 ook perfect.. Maar wat het bezit van een M3 bied dat vind je never nooit terug in een 335i.

DavidV

Bericht door DavidV » 15 mar 2012, 09:24

SpyderFerdi schreef: Nee, zelf gaan flashen en luchtfilters, intercoolertjes plakken, dat moet je doen, lol. (COBB) bij een chipboer, zou ik zeeeeeker afraden. En die selflearning chips, succes er mee! Iedereen veel plezier. Vishnu zegt trouwens wél dat het een selflearning ding is .... maar goed, het zal allemaal wel.

:ga weg: :gek:
Een COBB flash doe je zelf door het meegeleverde kastje op de ODBII poort aan te sluiten.
Het vervangen van een intercooler kostte mij een goed uurtje. Zolang je er 1 koopt waar je niet het halve binnenwerk van je bumper voor weg hoeft te dremelen. Helix, Forge, Wagner, dat zijn plug in replacement FMICs. Bij een JB4 zit het leergedeelte deels in de piggyback inderdaad. Maar je DME zelf neemt ook een groot autoadjust gedeelte voor zijn rekening.
Het probleem met de ProCede is dat deze de timing van de cylinders bijstelt (bij o.a. een te hoge IAT) door het signaal van de krukaspositiesensor te foppen. Dit werkt redelijk maar geeft op de langere duur allerlei ongewenste effecten, omdat de DME met die sensorgegevens meer eigen instellingen en mappings bedient.

Voor trackdagen is de standaard remmerij ruim onvoldoende. Daar ga je de meeste problemen mee krijgen als je er het circuit mee op gaat. Zelfs zonder een motorupgrade zijn je remmen na 3 rondjes aan zijn eind.
Voor dagelijks gebruik is een 335i een heerlijke auto waar je zeer vlotjes mee door het verkeer komt, en op de snelweg prima 1:11 haalt.

ErnstV

Bericht door ErnstV » 15 mar 2012, 12:06

Gefeliciteerd! Veel rijplezier!

Groet,

Erns

BamiesGTA

Bericht door BamiesGTA » 15 mar 2012, 17:47

RVV schreef:Grappig dat (veel) 335i rijders/lieffhebbers een aangepaste 335i als overtreffende trap zien van de e9. M3.. terwijl ze dat bij BMW zelf toch compleet anders zien.

Ik snap de keuze voor een 335i perfect, maar ik snap de keuze voor een M3 ook perfect.. Maar wat het bezit van een M3 bied dat vind je never nooit terug in een 335i.
Nee BMW zal toegeven dat een aangepaste 335i sneller is dan hun topmodel de M3..
Het is ook geen schande. Dat krijg je met turbo/compressor auto's + aanpassingen. Een lambo murcielago krijgt ook een draai om z'n oren door een Lancer Evo met 400pk..

Plaats reactie