Hoeveel Eco-blasters zijn er eigenlijk op DF?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
steve smith

Re: Hoeveel Eco-blasters zijn er eigenlijk op DF?

Bericht door steve smith » 18 feb 2012, 15:30

Pak eens een Twingo diesel of Megane 110 diesel. Gewoon om te vergelijken met de A-label VAG mogelijkheden. Waar kun je (relatief) het meeste DF mee hebben?

allen

Bericht door allen » 18 feb 2012, 15:32

steve smith schreef:Pak eens een Twingo diesel of Megane 110 diesel. Gewoon om te vergelijken met de A-label VAG mogelijkheden. Waar kun je (relatief) het meeste DF mee hebben?
In plaats van te vragen kun je het ons gewoon vertellen, want jij hebt toch altijd gelijk... :mrgreen:

ErikS

Bericht door ErikS » 18 feb 2012, 16:04

steve smith schreef:Pak eens een Twingo diesel of Megane 110 diesel. Gewoon om te vergelijken met de A-label VAG mogelijkheden. Waar kun je (relatief) het meeste DF mee hebben?
Megane 110 is natuurlijk echt een auto voor die bijtelling.
Zou 100% mijn keuze zijn in dat prijssegment.

Thomasss
Auto: Bakfiets!

Bericht door Thomasss » 18 feb 2012, 17:38

^ Voor DF moet er denk ik iets meer gang in zitten (in mijn beleving) dan wat een Mégane dCi 110 te bieden heeft, hoewel je met de laatste veel beter de wat langere bochten pakt. Kortere stukjes absoluut de Twingo.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 18 feb 2012, 18:25

steve smith schreef:. Ik denk dat real-world een 1.9TDI zuiniger zal zijn dan zo'n 1.6TDI als je gewoon door wilt rijden.
Praktijktest gedaan met de Caddy, en de 1.6 tdi was niet zuiniger in het gebruik dan de 1.9 tdi, niet in distributie en ook niet op de lange baan (ondanks de veel langere overbrengingen). Grote verschil was wel dat de 1.6 tdi mateloos vermoeiend reed en ik niet het idee heb dat dit de motor/aandrijving ten goede komt op de lange termijn.
Beide kwamen in de Caddy met dagelijks gebruik rond de 6,2-6,5l op 100km.

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 18 feb 2012, 22:46

VAG kan daar niets tegenin brengen. Heb me breed georienteerd en ik durf de stelling aan dat er geen enkel ander merk zo veel te bieden heeft in deze klasse als de Megane. (Hopelijk leest Luco niet mee :wink: )

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 19 feb 2012, 22:15

gelukkig (nog) geen eco hok voor de deur, helaas zal dat wel veranderen als ik weer terug verhuis naar nederland met de mei vakantie met die achterlijk hoge benzine prijzen in nl! for now gas geven met de woaggies

Stéphane

Bericht door Stéphane » 20 feb 2012, 11:54

Mini Cooper S op 20%. Telt dat ook mee?

MX5T

Bericht door MX5T » 20 feb 2012, 18:28

Dennis Cavallino schreef:Nu iedereen opeens blijkt op te biechten ook gewoon lol te hebben met kleine en/of zuinige auto'tjes waarover we nooit iets lezen hier op DF... ben ik wel benieuwd wat voor Eco-blasters er op de stoep staan bij de DF-ers thuis. En wat is dan het DF-gehalte van díe auto die je tot nu toe voor ons verborgen hield?
Wordt met Eco-blaster een CO2-zuinige auto (definitie Belastingsdienst B < 110, D < 95 gr CO2) bedoeld of is de te hanteren definitie enkel klein en/of zuinig ?
Een Twingo Eco2 is klein, zuinig en CO2-zuinig, een MX5 is enkel klein........ook met turbo.

.
Laatst gewijzigd door MX5T op 27 feb 2012, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 20 feb 2012, 21:20

ErikS schreef:
Megane 110 is natuurlijk echt een auto voor die bijtelling.
Zou 100% mijn keuze zijn in dat prijssegment.

Maat van me verkoopt dat spul; is niet aan te slepen. Op papier rijden ze zelf ook die auto's (de demo's dus) maar dat wordt zo'n beetje onder de kont vandaan verkocht :) .

That said, ik heb vandaag voor het eerst weer met het kapje omlaag naar het werk gereden en dan interesseert die 1:10 me t.o.v. de 1:13,5 van m'n instapcivic me ineens echt geen ene reet meer :duck: .

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 01 mar 2012, 18:45

Hoor er nu ook bij: Suzuki Alto van eind 2010, 1 liter 3 cil met 68 pk, mrb vrij. Rijdt trouwens serieus goed, niets mis mee. :)

steve smith

Bericht door steve smith » 01 mar 2012, 20:25

allen schreef:
In plaats van te vragen kun je het ons gewoon vertellen, want jij hebt toch altijd gelijk... :mrgreen:
Ik weet mijn antwoord. Ben benieuwd of dat strookt met wat de "testers' er van vinden. Als er nog een dag komt dat de "DF" criteria verder gaan dan de vraag hoe vaak je dezelfde bocht dwars kunt nemen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 mar 2012, 13:03

Ringmazda schreef:
Dennis Cavallino schreef:Nu iedereen opeens blijkt op te biechten ook gewoon lol te hebben met kleine en/of zuinige auto'tjes waarover we nooit iets lezen hier op DF... ben ik wel benieuwd wat voor Eco-blasters er op de stoep staan bij de DF-ers thuis. En wat is dan het DF-gehalte van díe auto die je tot nu toe voor ons verborgen hield?
Wordt met Eco-blaster een CO2-zuinige auto (definitie Belastingsdienst B < 110, D < 95 gr CO2) bedoeld of is de te hanteren definitie enkel klein en/of zuinig ?
Een Twingo Eco2 is klein, zuinig en CO2-zuinig, een MX5 is enkel klein........ook met turbo.

.
Eco-blaster is een door mijzelf verzonnen term. Gewoon van die moderne 'eco-vriendelijke' automobielen waarin je nog niet dood gevonden wilt worden, maar die je als DF-er toch nog de nodige rijplezier verschaffen.... op 1 of andere manier.

Niets meer, niets minder.

Dus jouw MX5 tel ik absoluut niet mee.

MX5T

Bericht door MX5T » 02 mar 2012, 22:48

Dennis Cavallino schreef: Eco-blaster is een door mijzelf verzonnen term. Gewoon van die moderne 'eco-vriendelijke' automobielen waarin je nog niet dood gevonden wilt worden, maar die je als DF-er toch nog de nodige rijplezier verschaffen.... op 1 of andere manier.

Niets meer, niets minder.

Dus jouw MX5 tel ik absoluut niet mee.
De in gebruik zijnde "eco-blaster" roept geen schaamtegevoelens bij me op (maar dat heb ik bij geen enkele auto gehad zelfs niet in de twee Citroen C15). Puur gekocht om zonder veel rompslomp met zo laag mogelijke kilometerkosten de dagdagelijkse verplaatsingen te doen. De driving fun is niet meer of minder dan bij de voorgaande automobielen tijdens dit soort gebruik. Of er op de Ring ook nog iets mee te beleven valt moet nog getest worden, waarschijnlijk zal dit niet hetzelfde plezier opleveren als met de 325TDS.

Hielke

Bericht door Hielke » 03 mar 2012, 10:52

@ Ton, wil je met je Twingo diesel die Ringtest op de 19e maart doen? En denk je onder de 10 minuten BtG te kunnen blijven?

Ik ben eigenlijk ook heel nieuwschierig wat er met de Punto mogelijk is. Stuk bergop vanaf Breidscheid moet dramatisch zijn. Ik schat in dat de Fiat de 120 km/h nog niet eens zal halen :roll:

MX5T

Bericht door MX5T » 03 mar 2012, 12:20

Hielke schreef:@ Ton, wil je met je Twingo diesel die Ringtest op de 19e maart doen? En denk je onder de 10 minuten BtG te kunnen blijven?

Ik ben eigenlijk ook heel nieuwschierig wat er met de Punto mogelijk is. Stuk bergop vanaf Breidscheid moet dramatisch zijn. Ik schat in dat de Fiat de 120 km/h nog niet eens zal halen :roll:
@ Hielke

19 maart hoop ik toch echt met de Ringmazda wat ronden te kunnen draaien.
Met de Twingo ga ik tijdens Touristenfahrten doordeweek. Met de te behalen snelheden zal ik dan wel geen last hebben van langzaam verkeer :D

Berichttitel: Re: ECO Challenge naar de Ring met Abschlüssprüfung op de Ri
BerichtGeplaatst: ma okt 10, 2011 10:19 pm

Snelheid bergop (Kesselschen) zou inderdaad voor een Punto met extra belading wat nadeliger kunnen uitpakken dan een franse lichtgewicht, maar als je de 140 - 150 niet haalt dan is je auto nog niet echt ingereden of je komt Bergwerk door met 30kmh :(
Ik verwacht dat Kesselschen toch wel boven de 150 moet lukken
Zoals alijd ben ik redelijk optimistisch en heb ik hoge verwachtingen van de Eco-blasters. Het probleem zou kunnen zijn dat de lange versnellingen verhinderen dat je het toerental van het maximum verhogen kan halen.
Volgens mijn berekeningen zou de Twingo bij 144 kmu voor de ca 9 a 10% steile beklimming 90 pk nodig hebben. Dat heeft ie niet............volgens fabrieksopgaaf 85 maar aangezien ik de fabriekstop van 185 kmu ook niet haal vrees ik dat mijn exemplaar 80 pk heeft dus zal ikergens tussen rond de 135 kmu stranden.
Desalniettemin hoop ik zelfs onder de BtG 9.30 uit te kunnen komen.................we zullen zien of ik deze grootspraak kan waarmaken

Hielke

Bericht door Hielke » 03 mar 2012, 12:52

Onder de 9.30? :D Dat zou heel knap zijn.

Ik zie nu op Autoweek dat ie een behoorlijk stukje lichter is dan de Punto. Zo'n 150 kg. Dat scheelt natuurlijk een behoorlijk stuk.

Bestaan er youtube filmpjes van eco-blasters met een nette rondetijd op De Ring? Kan ze niet vinden. Op zich niet verrassend want ik kan ook geen leuke rondjes met moderne Alfa Romeo's vinden. Associatie met sportiviteit bestaat bijna niet meer. Allemaal life style shit. Ongelofelijk eigenlijk als je beseft waar Alfa Romeo 25 jaar geleden nog stond.

MX5T

Bericht door MX5T » 03 mar 2012, 18:08

Hielke schreef: Ik zie nu op Autoweek dat ie een behoorlijk stukje lichter is dan de Punto. Zo'n 150 kg. Dat scheelt natuurlijk een behoorlijk stuk..
Ik heb met zo'n Punto proefgereden na de Twingo. Punto voelt wat degelijker aan maar de extra pit van de Twingo en de lagere aankoopprijs gaf de doorslag. Daarnaast heb ik ook nog het voordeel van lager onafgeveerd gewicht doordat ik geen grote brede wielcombinatie heb (175/65/14), nadeel is dan weer minder rubber op de weg.

Ga jij op 19 maart tijdens de trackday de Punto uitlaten of ga erna tijdens de Touristenfahrt

Nb: had je al gezien op dat andere Eco-topic dat de Twingo inmiddels een verbruik haalde van 3,5 ltr / 100 km ( 1 : 28,5) bij ca 90% autowegkilometers (max 90 kmu GPS) en 4 koude starts.

Hielke

Bericht door Hielke » 03 mar 2012, 19:16

Het moet er dit jaar, na een rustpauze van 11 jaar ( :lol: ) toch echt weer eens van komen. 399 euro aftikken voor een rondje of 4 lijkt me niet zo'n goed idee. Hoe schat jij dat in Ton, is het zeker dat de baan de 19e om 17.00 voor Touristenfahrt open gaat? Tijd genoeg voor die rondjes dan.

En ja, ik heb je verbruikscijfers bij 90 km/h gezien. Dat redt de Fiat niet. Boven de 80 km/h kakt het superzuinige karakter snel in. Dat hebben die Fransen toch weer mooi voor elkaar.

MX5T

Bericht door MX5T » 03 mar 2012, 22:31

Hielke schreef:Het moet er dit jaar, na een rustpauze van 11 jaar ( :lol: ) toch echt weer eens van komen. 399 euro aftikken voor een rondje of 4 lijkt me niet zo'n goed idee. Hoe schat jij dat in Ton, is het zeker dat de baan de 19e om 17.00 voor Touristenfahrt open gaat? Tijd genoeg voor die rondjes dan.

En ja, ik heb je verbruikscijfers bij 90 km/h gezien. Dat redt de Fiat niet. Boven de 80 km/h kakt het superzuinige karakter snel in. Dat hebben die Fransen toch weer mooi voor elkaar.
19.03.2012 (Mo)
17:00–18:30 Uhr Touristenfahrten Nordschleife Nordschleife

Als de MX5 niet klaar zou zijn dan kom ik met de Twingo.......... als jij komt met de Punto dan neem ik de Twingo sowieso mee om wat TF-ronden te doen. Mischien komen er nog meer Eco-blasters............Cavalino schijnt ook zoiets te hebben en Tom van H en Michel P ????????????

daNpy

Bericht door daNpy » 04 mar 2012, 00:13

Kun jullie er dan allemaal stickers opplakken van DF?
Goede reclame als er zo'n treintje over de Ring rijdt :lol: :lol:

raymondw

Bericht door raymondw » 04 mar 2012, 10:19

Voor woon werk verkeer pak ik het OV. Met mijn reiskosten vergoeding houdt ik daar geld van over en dat is altijd beter dan z'on ECO hok kopen waarmee ik dagelijks op de A35/A1 richting Hengelo mag rijden. het geld wat ik overhoudt steek ik wel in wat extra peut voor de E39 530iT daily. Die wordt overwegens in het dorp gebruikt met zo af en toe wat langere ritten (vakanties e.d). V.w.b brandstof-efficiency niet de beste keus (1:7), maar ook al kost de peut 2,50/ltr loont het niet de moeite om daar z'on Eco-hok voor aan te schaffen.

Bovendien heb ik met een gezin wat ruimte nodig en dan kom je automatisch in het grotere segment. Voor sportief rijden heb ik andere auto's, dus de 530i komt i.d.r niet boven de 2000RPM. Voldoende koppel onderin en een heerlijk schakelende automaat. Daar kan m.i geen eco-hok tegenop.

Hielke

Bericht door Hielke » 04 mar 2012, 11:25

@ Ton, laat het aub niet van mij afhangen of je de Twingo meeneemt. Als de weersvoorspelling er maar half ongunstig uitziet kom ik sowieso niet. 19 maart is nog gevaarlijk vroeg. En een wedstrijdje wil ik er 'nog' niet van maken. 11 jaar niet geweest, 30-35 ronden in totaal gereden, daar past bescheidenheid bij. Wil gewoon zien wat ik binnen 4 ronden kan presteren. En dat met een gezonde veiligheidsmarge.

@ RaymondW,

eigenlijk willen alle eco rijders diep van binnen met een ouwe afgetrapte BMW rondrijden en voor de rest in bus of trein vervoerd worden. Bedankt voor het eraan herinneren.

MX5T

Bericht door MX5T » 04 mar 2012, 11:49

Hielke schreef:@ Ton, laat het aub niet van mij afhangen of je de Twingo meeneemt. Als de weersvoorspelling er maar half ongunstig uitziet kom ik sowieso niet. 19 maart is nog gevaarlijk vroeg. En een wedstrijdje wil ik er 'nog' niet van maken. 11 jaar niet geweest, 30-35 ronden in totaal gereden, daar past bescheidenheid bij. Wil gewoon zien wat ik binnen 4 ronden kan presteren. En dat met een gezonde veiligheidsmarge..
Dat laat ik daar ook niet vanaf hangen want uiteindelijk is de klok mijn tegenstander en ik ga er ook gemakshalve even vanuit dat ik toch de snelste ben. :kikker:

dvh

Bericht door dvh » 04 mar 2012, 12:10

Eric-328 schreef:
VAG kan daar niets tegenin brengen. Heb me breed georienteerd en ik durf de stelling aan dat er geen enkel ander merk zo veel te bieden heeft in deze klasse als de Megane. (Hopelijk leest Luco niet mee :wink: )
Die 14% Megane is simpelweg de beste deal wanneer je voor zo min mogelijk geld zoveel mogelijk nieuwe auto ( praktische ) auto wil rijden.

Niks mis mee.

Plaats reactie