Doodeng... dat kritisch posten op DF

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

Re: Doodeng... dat kritisch posten op DF

Bericht door Arthur » 14 feb 2012, 20:28

:whistle:

dvh

Bericht door dvh » 14 feb 2012, 20:35

107 is gewoon een onderwaardeerde puristenauto :wave:

RVV

Bericht door RVV » 14 feb 2012, 20:41

LOL@topictitel hack door een mod :D

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 feb 2012, 20:50

Ik rijd ook vaak met de Alto van moeders............................gewoon voor de lol :df: :D

Even tanken voor €20, zit ie weer vol, bandjes even op spanning....remmen even vrijmaken van alle troep...........ik weet zeker dat er wel ergens een foto op autogespot te vinden is van een gifgroene Alto die met roodoplichtende remschijven de plaatselijke rotonde neemt......

Vervolgens staat ie nog na te tikken op de parkeerplaats, zo en nu eerst koffie............

Hielke

Bericht door Hielke » 14 feb 2012, 20:56

Aygo/c1/107 is gewoon een klassieker in de maak. Over 10 jaar wil iedereen zo'n ding.

Echte rijders en puristen zien dat nu al.

MARK MY WORDS :bignews:

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 14 feb 2012, 21:08

LOL

Joy

Re: Doodeng..

Bericht door Joy » 14 feb 2012, 21:22

Vroegah, toen auto's nog voorzien waren van smalle banden en een onderstel gemaakt om comfort te geven was het hier eerder beschreven weggedrag normaal. Het gros van de bestuurders zorgde ervoor dat ze niet in de buurt kwamen van het grensbereik want voor je het wist lag je in de sloot. Slechts een enkele bestuurder had de vaardigheden in zich om zo een auto hard te laten gaan.

Fast forward naar 2012. Autojournalisten hebben autofabrikanten en het publiek voorgeschoteld dat zulk weggedrag ouderwets is. Auto's zijn al vanaf de compacte klasse voorzien van strak afgedempte onderstellen inclusief brede sloffen. De getallen die op de meters komen te staan voor remweg en wegligging zijn vrijwel allemaal heel goed te noemen. Dit heeft tot gevolg dat bestuurders meer marge hebben bij onverwachte situaties en de auto moffelt bestuurdersfouten op die manier weg.

Nu stap je na lange tijd weer eens vanuit zo een goed ontworpen en veilig model in een auto uit de goedkoopste klasse. En verdraaid, die dingen hellen over als een cruiseschip en ze schuiven bij 0,5G al over de voorwielen weg. Verder moet je jezelf ineens schrap zetten om niet van je stoel af te glijden. En verdomd, ik moest bijremmen in een bocht kwam die achterkant ineens een partij omzetten?!? Bij hard remmen trekt de auto ook alle kanten op, zelfs met het aanwezige ABS moet je ineens corrigeren, dat is toch niet meer van deze tijd?

Of je zou jezelf eens moeten afvragen of je zenuwstelsel in al die jaren zo versuft is geraakt van alle gefilterde feedback dat ze niet meer weet hoe met deze impulsen om te gaan?

Wat is de definitie van rijplezier? Naar mijn idee een samenspel tussen auto en bestuurder waarbij de auto de bestuurder een pure rijervaring voorschotelt zonder het ingrijpen van allerlei kunstmatige systemen.
Naast de dure niche-modellen zijn de Aygo, Panda en al hun klasse-genoten gek genoeg de enigste auto's waar dit nog in die vorm beleefd kan worden.

Daarom haat ik het misbruik van het woord sportief. Kijk maar eens om je heen, zelfs een MPV moet als het even kan nog in een sportief sausje worden afgeleverd. Maar uitgezonderd enkele op zichzelf staande modellen is het gros van de aangeboden 'sportieve' auto's kwa wegligging en rijbeleving compleet dood gemaakt. De achterzijde is zo inert dat een tik van een andere auto nog niet zou resulteren in overstuur. Het stuur is om een richting mee te bepalen maar verder is het net of je een kraan open dicht draait. En zo werd de term sportiviteit uitgebuit en compleet om zeep geholpen door de marketingmannen.

Oftewel, nu komen we bij het punt dat een Aygo/ Panda geen rijdersauto zou kunnen zijn vanwege het ontbreken van allerlei standaarden waar andere auto's wel aan voldoen. Nu moet je jezelf eens afvragen, zijn deze standaarden in het voordeel van rijplezier of zijn zij er juist de oorzaak van dat autorijden niet meer leuk is? Je ziet hierboven aan de reacties dat mensen weer iets ontdekken in zo een kleintje wat ze al een tijd niet meer hadden ervaren. En zo ervaar ik die kleine auto's ook. Alle nadelen in ogenschouw genomen is het toch leuk rijden.

dvh

Bericht door dvh » 14 feb 2012, 21:34

Mooi stukje Joy !
Heb je zeker een geldig punt !

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 14 feb 2012, 21:37

Weer aan de paddo's gezeten Joy ;)

gekheid......ik kan echt in alle maar dan alle auto's lol hebben en ik liet regelmatig de Landcruiser of Lexus GS300 staan om lekker met de Aygo te gaan.....precies zoals Joy het beschrijft...

Ik voel een ///-draadje aankomen....iedereen aan de C1,107, Aygo bij DF...Hielelikken approved :kikker:

Rupie

Bericht door Rupie » 14 feb 2012, 21:44

Afbeelding

dvh

Bericht door dvh » 14 feb 2012, 21:49

Afbeelding
Afbeelding

:df:

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 14 feb 2012, 21:53

Voor 7K nieuw.....beetje motorfiets is al duurder.

Overigens vind ik de beste keuze in deze klasse een 10 jaar oude Audi A2 1.2TDI.
Licht (alu)
Roesten niet
Zuinig
Weinig toeren op de snelweg
Aardig wat opties
Schrijven weinig/niet af

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 14 feb 2012, 22:14

Post van het jaar Joy!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 15 feb 2012, 09:20

Hielke schreef:Aygo/c1/107 is gewoon een klassieker in de maak. Over 10 jaar wil iedereen zo'n ding.

Echte rijders en puristen zien dat nu al.

MARK MY WORDS :bignews:
dan zal de Aygo mijn eerste auto zijn die meer waard wordt ipv minder :wave: :kikker:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 15 feb 2012, 09:39

Nou, ik ben vandaag met de Aygo, die nagegenoeg hetzelfde is als een C1 en 107 en zelfs met 87k op de teller, met meer dan 35 km/u over een natte rotonde gegaan zonder onderstuur :df:

Ik zeg heel zachtjes Rico is de JC van DF :clown:
En je weet wat Sabine Schmitz over de rijkunsten van JC te zeggen had :tooth:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 feb 2012, 09:42

Ja maar je weet ook dat JC onder de indruk was van Sabine d'r okselhaar!

Mathieu

Bericht door Mathieu » 15 feb 2012, 09:50

Tuurlijk, vrouwelijk Duits okselhaar is de bom.
Maar Duitse vrouwen met okselhaar en haar op de benen zijn de beste :ninja:

markk

Bericht door markk » 15 feb 2012, 10:16

Ik kan genieten van extremen en daarmee zeker van auto's in de goedkoopste klasse.
Ik vind ze leuk smoelen, verwacht op basis van de prijs dat ze niet rijden en kaal zijn als een tractor en elke keer als ik erin stap denk ik, eigenlijk rijdt dit prima en heb je niet meer nodig. Ook niet als je 40k zakelijk per jaar rijdt.

Misschien komt het dorr mijn verwachtingspatroon dat ik altijd positief verast wordt.

De andere extreme df kant mag duidelijk zijn, bring it on de gt3's, m3's, Cayman's, etc.

Waar het bij mij altijd misgaat is de middenmoot. Zeg maar de duurdere leasebakken van collegae. Dan staat daar een mooie A3 sportback met opties en een redelijk blok. Dan ga je rijden en denk je, hmmm is dit is nou. En vervolgens val je stijl achterover van de prijs. Zelfs mijn 130i valt hier enigszins in. Prima auto maar het gebrek aan een sper is altijd zo'n anti-climax...

Ook hier komt het waarschijnlijk door het verwachtingspatroon. Dikke bak, kost veel geld, moet super rijden dan toch. Hmmm, helaas...

Ander voorbeeld. De peugeot 306 1.6 cabrio van mijn vader (mijn ex lease). Op basis van de 90 pk verwacht je nul sportiviteit. Maar die auto biedt toch heel veel lol, comfort, en zelfs sportiviteit. Niet op performance maar wel op beleving met de cabrio kap naar beneden...Plofjes in de uitlaat, etc. En dan zelfs valt de 90 pk nog mee...

Tenslotte de gti's van kleine bakkies. Soms zijn die verassend goed. Kost natuurlijk teveel geld maar wat een lol een 206 gti/rc, een polo gti, een clio rs. Die verbazen dan ook weer positief.

Mijn conclusie: Noop kleine goedkope autootjes zijn geweldig. Waar het m.i. misgaat is de grijze meuk. Wel duur, maar geen lol, niets speciaals....

Mark.

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 15 feb 2012, 11:11

Eensch met zowel Joy als Mark! :clap:

Hielke

Bericht door Hielke » 15 feb 2012, 11:42

Herkenbaar verhaal Mark,

Goed geschreven relaas Joy, maar ik ben het niet met je eens. De fun van kleine auto's zit niet in hun avontuurlijke (matige) rijgedrag, de fun zat en zit altijd in het lage gewicht. Mijn Punto Evo diesel doet z'n werk fantastisch. Niets is stuk gegaan, heb nog geen enkel rammeltje gehoord, maar als ik geweten had dat de 100 kg extra tov de Bravo zo negatief op het genieten van mijn snelle bochtjes zou gaan werken, dan had ik voor een andere auto gekozen (Swift, Mazda 2, zoiets).

Sperdy

Bericht door Sperdy » 15 feb 2012, 11:50

Ruben schreef:Afbeelding
Lekkere tieten, heerlijk.
Ik kijk nog ff :coffee:

Met Hielke eensch: hoe lichter de auto, hoe speelser die rijdt. Dat is wel een soort van wetmatigheid.
Laatst gewijzigd door Sperdy op 15 feb 2012, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 feb 2012, 11:51

Swift vind ik ook echt een leuke kleine auto. Erg hoog DF gehalte voor zo'n koekblik.
Een Alto daarentegen, dat vind ik gewoon níet leuk sturen, maar dat neemt niet weg dat ik vind dat je in bijna iedere auto plezier moet kunnen hebben. Dus we moeten 't allemaal niet overdrijven. Qua veiligheid denk ik dat die kleinste koekblikjes echt wat beter kunnen qua wegligging en weggedrag. Remmen en uitwijken zorgt voor enorm veel body roll en omkantelen lukt je bij sommige modellen makkelijk....

KoenM

Bericht door KoenM » 15 feb 2012, 12:10

Ligt er natuurlijk ook totaal aan wat je in een auto zoekt..
Ik zelf vind een aygo ook erg leuk rijden, onder andere omdat je niet heel hard hoeft te gaan om toch veel plezier te hebben..
Met de mini One van mijn moeder heb ik zelfs zoveel plezier gehad, dat ik serieus ben gaan kijken naar een classic mini..

Mijn vader daarentegen heeft 'zo'n grijze middenmotor', namelijk een Audi a4 automaat..

Is echter precies wat hij in een auto zoekt, oké, een a8 was beter geweest natuurlijk..
Meeste opties zitter er wel op, lekkere stoelen, automaat, dus om het schakelen hoef je je niet druk te maken..
Goede radio, en telefoonvoorbereiding werkt perfect..

Je rijdt er zo 180 mee, zonder dat je gek wordt van het lawaai..
Stelt mijn vader heel wat meer op prijs dan een ragbak ala Focus RS/Megane RS en consorten..

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 15 feb 2012, 13:02

Hielke schreef:Herkenbaar verhaal Mark,

Goed geschreven relaas Joy, maar ik ben het niet met je eens. De fun van kleine auto's zit niet in hun avontuurlijke (matige) rijgedrag, de fun zat en zit altijd in het lage gewicht. Mijn Punto Evo diesel doet z'n werk fantastisch. Niets is stuk gegaan, heb nog geen enkel rammeltje gehoord, maar als ik geweten had dat de 100 kg extra tov de Bravo zo negatief op het genieten van mijn snelle bochtjes zou gaan werken, dan had ik voor een andere auto gekozen (Swift, Mazda 2, zoiets).
eens wbt het gewicht!

mijn vorige E46 318i weegt 1260kg mijn huidige E91 318i weegt 1405kg en ondanks hij op papier sneller is door meer pk's vind ik hem qua rijgevoel langzamer en ook bochtjes draaien is het minder, het gewicht zet toch door... op alle andere vlakken is de E91 superieur aan de E46 dus in totaal is het absoluut een heerlijke auto maar toch ;)

ik ben eventueel bezig met een 330d geweldige motor maar ergens ben ik bang dat ik de 1600kg snel zat ben...

misschien is een mooie E90 320si wel mijn auto :df:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 15 feb 2012, 13:15

lke bocht/rotonde geeft de auto je het gevoel dat je omkiepert. Daarnaast zelfs bij marginale snelheden onderstuur tot in de gloria.
We dwalen af...................................... :attentie:
Dus refereer ik even naar de startpost voordat alle automerken er weer bij gehaald gaan worden.

Plaats reactie