
Doodeng... dat kritisch posten op DF
- Arthur
- Berichten: 43158
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Doodeng... dat kritisch posten op DF
107 is gewoon een onderwaardeerde puristenauto 
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Doodeng... dat kritisch posten op DF
LOL@topictitel hack door een mod 

- romo
- Berichten: 27066
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Doodeng... dat kritisch posten op DF
Ik rijd ook vaak met de Alto van moeders............................gewoon voor de lol
Even tanken voor €20, zit ie weer vol, bandjes even op spanning....remmen even vrijmaken van alle troep...........ik weet zeker dat er wel ergens een foto op autogespot te vinden is van een gifgroene Alto die met roodoplichtende remschijven de plaatselijke rotonde neemt......
Vervolgens staat ie nog na te tikken op de parkeerplaats, zo en nu eerst koffie............


Even tanken voor €20, zit ie weer vol, bandjes even op spanning....remmen even vrijmaken van alle troep...........ik weet zeker dat er wel ergens een foto op autogespot te vinden is van een gifgroene Alto die met roodoplichtende remschijven de plaatselijke rotonde neemt......
Vervolgens staat ie nog na te tikken op de parkeerplaats, zo en nu eerst koffie............
-
OnlineHielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Doodeng... dat kritisch posten op DF
Aygo/c1/107 is gewoon een klassieker in de maak. Over 10 jaar wil iedereen zo'n ding.
Echte rijders en puristen zien dat nu al.
MARK MY WORDS
Echte rijders en puristen zien dat nu al.
MARK MY WORDS

- Chris van S.
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
- Locatie: Reeuwijk
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Doodeng..
Vroegah, toen auto's nog voorzien waren van smalle banden en een onderstel gemaakt om comfort te geven was het hier eerder beschreven weggedrag normaal. Het gros van de bestuurders zorgde ervoor dat ze niet in de buurt kwamen van het grensbereik want voor je het wist lag je in de sloot. Slechts een enkele bestuurder had de vaardigheden in zich om zo een auto hard te laten gaan.
Fast forward naar 2012. Autojournalisten hebben autofabrikanten en het publiek voorgeschoteld dat zulk weggedrag ouderwets is. Auto's zijn al vanaf de compacte klasse voorzien van strak afgedempte onderstellen inclusief brede sloffen. De getallen die op de meters komen te staan voor remweg en wegligging zijn vrijwel allemaal heel goed te noemen. Dit heeft tot gevolg dat bestuurders meer marge hebben bij onverwachte situaties en de auto moffelt bestuurdersfouten op die manier weg.
Nu stap je na lange tijd weer eens vanuit zo een goed ontworpen en veilig model in een auto uit de goedkoopste klasse. En verdraaid, die dingen hellen over als een cruiseschip en ze schuiven bij 0,5G al over de voorwielen weg. Verder moet je jezelf ineens schrap zetten om niet van je stoel af te glijden. En verdomd, ik moest bijremmen in een bocht kwam die achterkant ineens een partij omzetten?!? Bij hard remmen trekt de auto ook alle kanten op, zelfs met het aanwezige ABS moet je ineens corrigeren, dat is toch niet meer van deze tijd?
Of je zou jezelf eens moeten afvragen of je zenuwstelsel in al die jaren zo versuft is geraakt van alle gefilterde feedback dat ze niet meer weet hoe met deze impulsen om te gaan?
Wat is de definitie van rijplezier? Naar mijn idee een samenspel tussen auto en bestuurder waarbij de auto de bestuurder een pure rijervaring voorschotelt zonder het ingrijpen van allerlei kunstmatige systemen.
Naast de dure niche-modellen zijn de Aygo, Panda en al hun klasse-genoten gek genoeg de enigste auto's waar dit nog in die vorm beleefd kan worden.
Daarom haat ik het misbruik van het woord sportief. Kijk maar eens om je heen, zelfs een MPV moet als het even kan nog in een sportief sausje worden afgeleverd. Maar uitgezonderd enkele op zichzelf staande modellen is het gros van de aangeboden 'sportieve' auto's kwa wegligging en rijbeleving compleet dood gemaakt. De achterzijde is zo inert dat een tik van een andere auto nog niet zou resulteren in overstuur. Het stuur is om een richting mee te bepalen maar verder is het net of je een kraan open dicht draait. En zo werd de term sportiviteit uitgebuit en compleet om zeep geholpen door de marketingmannen.
Oftewel, nu komen we bij het punt dat een Aygo/ Panda geen rijdersauto zou kunnen zijn vanwege het ontbreken van allerlei standaarden waar andere auto's wel aan voldoen. Nu moet je jezelf eens afvragen, zijn deze standaarden in het voordeel van rijplezier of zijn zij er juist de oorzaak van dat autorijden niet meer leuk is? Je ziet hierboven aan de reacties dat mensen weer iets ontdekken in zo een kleintje wat ze al een tijd niet meer hadden ervaren. En zo ervaar ik die kleine auto's ook. Alle nadelen in ogenschouw genomen is het toch leuk rijden.
Fast forward naar 2012. Autojournalisten hebben autofabrikanten en het publiek voorgeschoteld dat zulk weggedrag ouderwets is. Auto's zijn al vanaf de compacte klasse voorzien van strak afgedempte onderstellen inclusief brede sloffen. De getallen die op de meters komen te staan voor remweg en wegligging zijn vrijwel allemaal heel goed te noemen. Dit heeft tot gevolg dat bestuurders meer marge hebben bij onverwachte situaties en de auto moffelt bestuurdersfouten op die manier weg.
Nu stap je na lange tijd weer eens vanuit zo een goed ontworpen en veilig model in een auto uit de goedkoopste klasse. En verdraaid, die dingen hellen over als een cruiseschip en ze schuiven bij 0,5G al over de voorwielen weg. Verder moet je jezelf ineens schrap zetten om niet van je stoel af te glijden. En verdomd, ik moest bijremmen in een bocht kwam die achterkant ineens een partij omzetten?!? Bij hard remmen trekt de auto ook alle kanten op, zelfs met het aanwezige ABS moet je ineens corrigeren, dat is toch niet meer van deze tijd?
Of je zou jezelf eens moeten afvragen of je zenuwstelsel in al die jaren zo versuft is geraakt van alle gefilterde feedback dat ze niet meer weet hoe met deze impulsen om te gaan?
Wat is de definitie van rijplezier? Naar mijn idee een samenspel tussen auto en bestuurder waarbij de auto de bestuurder een pure rijervaring voorschotelt zonder het ingrijpen van allerlei kunstmatige systemen.
Naast de dure niche-modellen zijn de Aygo, Panda en al hun klasse-genoten gek genoeg de enigste auto's waar dit nog in die vorm beleefd kan worden.
Daarom haat ik het misbruik van het woord sportief. Kijk maar eens om je heen, zelfs een MPV moet als het even kan nog in een sportief sausje worden afgeleverd. Maar uitgezonderd enkele op zichzelf staande modellen is het gros van de aangeboden 'sportieve' auto's kwa wegligging en rijbeleving compleet dood gemaakt. De achterzijde is zo inert dat een tik van een andere auto nog niet zou resulteren in overstuur. Het stuur is om een richting mee te bepalen maar verder is het net of je een kraan open dicht draait. En zo werd de term sportiviteit uitgebuit en compleet om zeep geholpen door de marketingmannen.
Oftewel, nu komen we bij het punt dat een Aygo/ Panda geen rijdersauto zou kunnen zijn vanwege het ontbreken van allerlei standaarden waar andere auto's wel aan voldoen. Nu moet je jezelf eens afvragen, zijn deze standaarden in het voordeel van rijplezier of zijn zij er juist de oorzaak van dat autorijden niet meer leuk is? Je ziet hierboven aan de reacties dat mensen weer iets ontdekken in zo een kleintje wat ze al een tijd niet meer hadden ervaren. En zo ervaar ik die kleine auto's ook. Alle nadelen in ogenschouw genomen is het toch leuk rijden.
- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Doodeng... dat kritisch posten op DF
Mooi stukje Joy !
Heb je zeker een geldig punt !
Heb je zeker een geldig punt !
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
Re: Doodeng... dat kritisch posten op DF
Weer aan de paddo's gezeten Joy
gekheid......ik kan echt in alle maar dan alle auto's lol hebben en ik liet regelmatig de Landcruiser of Lexus GS300 staan om lekker met de Aygo te gaan.....precies zoals Joy het beschrijft...
Ik voel een ///-draadje aankomen....iedereen aan de C1,107, Aygo bij DF...Hielelikken approved

gekheid......ik kan echt in alle maar dan alle auto's lol hebben en ik liet regelmatig de Landcruiser of Lexus GS300 staan om lekker met de Aygo te gaan.....precies zoals Joy het beschrijft...
Ik voel een ///-draadje aankomen....iedereen aan de C1,107, Aygo bij DF...Hielelikken approved

-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: Doodeng... dat kritisch posten op DF
Voor 7K nieuw.....beetje motorfiets is al duurder.
Overigens vind ik de beste keuze in deze klasse een 10 jaar oude Audi A2 1.2TDI.
Licht (alu)
Roesten niet
Zuinig
Weinig toeren op de snelweg
Aardig wat opties
Schrijven weinig/niet af
Overigens vind ik de beste keuze in deze klasse een 10 jaar oude Audi A2 1.2TDI.
Licht (alu)
Roesten niet
Zuinig
Weinig toeren op de snelweg
Aardig wat opties
Schrijven weinig/niet af
-
- Berichten: 9437
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: Doodeng... dat kritisch posten op DF
Post van het jaar Joy!
- Martijn_bmw
- Berichten: 28617
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Doodeng... dat kritisch posten op DF
dan zal de Aygo mijn eerste auto zijn die meer waard wordt ipv minderHielke schreef:Aygo/c1/107 is gewoon een klassieker in de maak. Over 10 jaar wil iedereen zo'n ding.
Echte rijders en puristen zien dat nu al.
MARK MY WORDS

- Mathieu
- Berichten: 5200
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
- Locatie: Ergens in brabant
Re: Doodeng... dat kritisch posten op DF
Nou, ik ben vandaag met de Aygo, die nagegenoeg hetzelfde is als een C1 en 107 en zelfs met 87k op de teller, met meer dan 35 km/u over een natte rotonde gegaan zonder onderstuur
Ik zeg heel zachtjes Rico is de JC van DF
En je weet wat Sabine Schmitz over de rijkunsten van JC te zeggen had

Ik zeg heel zachtjes Rico is de JC van DF
En je weet wat Sabine Schmitz over de rijkunsten van JC te zeggen had

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Doodeng... dat kritisch posten op DF
Ja maar je weet ook dat JC onder de indruk was van Sabine d'r okselhaar!
- Mathieu
- Berichten: 5200
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
- Locatie: Ergens in brabant
Re: Doodeng... dat kritisch posten op DF
Tuurlijk, vrouwelijk Duits okselhaar is de bom.
Maar Duitse vrouwen met okselhaar en haar op de benen zijn de beste :ninja:
Maar Duitse vrouwen met okselhaar en haar op de benen zijn de beste :ninja:
- markk
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Doodeng... dat kritisch posten op DF
Ik kan genieten van extremen en daarmee zeker van auto's in de goedkoopste klasse.
Ik vind ze leuk smoelen, verwacht op basis van de prijs dat ze niet rijden en kaal zijn als een tractor en elke keer als ik erin stap denk ik, eigenlijk rijdt dit prima en heb je niet meer nodig. Ook niet als je 40k zakelijk per jaar rijdt.
Misschien komt het dorr mijn verwachtingspatroon dat ik altijd positief verast wordt.
De andere extreme df kant mag duidelijk zijn, bring it on de gt3's, m3's, Cayman's, etc.
Waar het bij mij altijd misgaat is de middenmoot. Zeg maar de duurdere leasebakken van collegae. Dan staat daar een mooie A3 sportback met opties en een redelijk blok. Dan ga je rijden en denk je, hmmm is dit is nou. En vervolgens val je stijl achterover van de prijs. Zelfs mijn 130i valt hier enigszins in. Prima auto maar het gebrek aan een sper is altijd zo'n anti-climax...
Ook hier komt het waarschijnlijk door het verwachtingspatroon. Dikke bak, kost veel geld, moet super rijden dan toch. Hmmm, helaas...
Ander voorbeeld. De peugeot 306 1.6 cabrio van mijn vader (mijn ex lease). Op basis van de 90 pk verwacht je nul sportiviteit. Maar die auto biedt toch heel veel lol, comfort, en zelfs sportiviteit. Niet op performance maar wel op beleving met de cabrio kap naar beneden...Plofjes in de uitlaat, etc. En dan zelfs valt de 90 pk nog mee...
Tenslotte de gti's van kleine bakkies. Soms zijn die verassend goed. Kost natuurlijk teveel geld maar wat een lol een 206 gti/rc, een polo gti, een clio rs. Die verbazen dan ook weer positief.
Mijn conclusie: Noop kleine goedkope autootjes zijn geweldig. Waar het m.i. misgaat is de grijze meuk. Wel duur, maar geen lol, niets speciaals....
Mark.
Ik vind ze leuk smoelen, verwacht op basis van de prijs dat ze niet rijden en kaal zijn als een tractor en elke keer als ik erin stap denk ik, eigenlijk rijdt dit prima en heb je niet meer nodig. Ook niet als je 40k zakelijk per jaar rijdt.
Misschien komt het dorr mijn verwachtingspatroon dat ik altijd positief verast wordt.
De andere extreme df kant mag duidelijk zijn, bring it on de gt3's, m3's, Cayman's, etc.
Waar het bij mij altijd misgaat is de middenmoot. Zeg maar de duurdere leasebakken van collegae. Dan staat daar een mooie A3 sportback met opties en een redelijk blok. Dan ga je rijden en denk je, hmmm is dit is nou. En vervolgens val je stijl achterover van de prijs. Zelfs mijn 130i valt hier enigszins in. Prima auto maar het gebrek aan een sper is altijd zo'n anti-climax...
Ook hier komt het waarschijnlijk door het verwachtingspatroon. Dikke bak, kost veel geld, moet super rijden dan toch. Hmmm, helaas...
Ander voorbeeld. De peugeot 306 1.6 cabrio van mijn vader (mijn ex lease). Op basis van de 90 pk verwacht je nul sportiviteit. Maar die auto biedt toch heel veel lol, comfort, en zelfs sportiviteit. Niet op performance maar wel op beleving met de cabrio kap naar beneden...Plofjes in de uitlaat, etc. En dan zelfs valt de 90 pk nog mee...
Tenslotte de gti's van kleine bakkies. Soms zijn die verassend goed. Kost natuurlijk teveel geld maar wat een lol een 206 gti/rc, een polo gti, een clio rs. Die verbazen dan ook weer positief.
Mijn conclusie: Noop kleine goedkope autootjes zijn geweldig. Waar het m.i. misgaat is de grijze meuk. Wel duur, maar geen lol, niets speciaals....
Mark.
- Tom van H.
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
- Locatie: Wijchen
Re: Doodeng... dat kritisch posten op DF
Eensch met zowel Joy als Mark! 

-
OnlineHielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Doodeng... dat kritisch posten op DF
Herkenbaar verhaal Mark,
Goed geschreven relaas Joy, maar ik ben het niet met je eens. De fun van kleine auto's zit niet in hun avontuurlijke (matige) rijgedrag, de fun zat en zit altijd in het lage gewicht. Mijn Punto Evo diesel doet z'n werk fantastisch. Niets is stuk gegaan, heb nog geen enkel rammeltje gehoord, maar als ik geweten had dat de 100 kg extra tov de Bravo zo negatief op het genieten van mijn snelle bochtjes zou gaan werken, dan had ik voor een andere auto gekozen (Swift, Mazda 2, zoiets).
Goed geschreven relaas Joy, maar ik ben het niet met je eens. De fun van kleine auto's zit niet in hun avontuurlijke (matige) rijgedrag, de fun zat en zit altijd in het lage gewicht. Mijn Punto Evo diesel doet z'n werk fantastisch. Niets is stuk gegaan, heb nog geen enkel rammeltje gehoord, maar als ik geweten had dat de 100 kg extra tov de Bravo zo negatief op het genieten van mijn snelle bochtjes zou gaan werken, dan had ik voor een andere auto gekozen (Swift, Mazda 2, zoiets).
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: Doodeng... dat kritisch posten op DF
Lekkere tieten, heerlijk.Ruben schreef:
Ik kijk nog ff

Met Hielke eensch: hoe lichter de auto, hoe speelser die rijdt. Dat is wel een soort van wetmatigheid.
Laatst gewijzigd door Sperdy op 15 feb 2012, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Doodeng... dat kritisch posten op DF
Swift vind ik ook echt een leuke kleine auto. Erg hoog DF gehalte voor zo'n koekblik.
Een Alto daarentegen, dat vind ik gewoon níet leuk sturen, maar dat neemt niet weg dat ik vind dat je in bijna iedere auto plezier moet kunnen hebben. Dus we moeten 't allemaal niet overdrijven. Qua veiligheid denk ik dat die kleinste koekblikjes echt wat beter kunnen qua wegligging en weggedrag. Remmen en uitwijken zorgt voor enorm veel body roll en omkantelen lukt je bij sommige modellen makkelijk....
Een Alto daarentegen, dat vind ik gewoon níet leuk sturen, maar dat neemt niet weg dat ik vind dat je in bijna iedere auto plezier moet kunnen hebben. Dus we moeten 't allemaal niet overdrijven. Qua veiligheid denk ik dat die kleinste koekblikjes echt wat beter kunnen qua wegligging en weggedrag. Remmen en uitwijken zorgt voor enorm veel body roll en omkantelen lukt je bij sommige modellen makkelijk....
-
- Berichten: 1833
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
- Locatie: Amsterdam
Re: Doodeng... dat kritisch posten op DF
Ligt er natuurlijk ook totaal aan wat je in een auto zoekt..
Ik zelf vind een aygo ook erg leuk rijden, onder andere omdat je niet heel hard hoeft te gaan om toch veel plezier te hebben..
Met de mini One van mijn moeder heb ik zelfs zoveel plezier gehad, dat ik serieus ben gaan kijken naar een classic mini..
Mijn vader daarentegen heeft 'zo'n grijze middenmotor', namelijk een Audi a4 automaat..
Is echter precies wat hij in een auto zoekt, oké, een a8 was beter geweest natuurlijk..
Meeste opties zitter er wel op, lekkere stoelen, automaat, dus om het schakelen hoef je je niet druk te maken..
Goede radio, en telefoonvoorbereiding werkt perfect..
Je rijdt er zo 180 mee, zonder dat je gek wordt van het lawaai..
Stelt mijn vader heel wat meer op prijs dan een ragbak ala Focus RS/Megane RS en consorten..
Ik zelf vind een aygo ook erg leuk rijden, onder andere omdat je niet heel hard hoeft te gaan om toch veel plezier te hebben..
Met de mini One van mijn moeder heb ik zelfs zoveel plezier gehad, dat ik serieus ben gaan kijken naar een classic mini..
Mijn vader daarentegen heeft 'zo'n grijze middenmotor', namelijk een Audi a4 automaat..
Is echter precies wat hij in een auto zoekt, oké, een a8 was beter geweest natuurlijk..
Meeste opties zitter er wel op, lekkere stoelen, automaat, dus om het schakelen hoef je je niet druk te maken..
Goede radio, en telefoonvoorbereiding werkt perfect..
Je rijdt er zo 180 mee, zonder dat je gek wordt van het lawaai..
Stelt mijn vader heel wat meer op prijs dan een ragbak ala Focus RS/Megane RS en consorten..
- Martijn_bmw
- Berichten: 28617
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Doodeng... dat kritisch posten op DF
eens wbt het gewicht!Hielke schreef:Herkenbaar verhaal Mark,
Goed geschreven relaas Joy, maar ik ben het niet met je eens. De fun van kleine auto's zit niet in hun avontuurlijke (matige) rijgedrag, de fun zat en zit altijd in het lage gewicht. Mijn Punto Evo diesel doet z'n werk fantastisch. Niets is stuk gegaan, heb nog geen enkel rammeltje gehoord, maar als ik geweten had dat de 100 kg extra tov de Bravo zo negatief op het genieten van mijn snelle bochtjes zou gaan werken, dan had ik voor een andere auto gekozen (Swift, Mazda 2, zoiets).
mijn vorige E46 318i weegt 1260kg mijn huidige E91 318i weegt 1405kg en ondanks hij op papier sneller is door meer pk's vind ik hem qua rijgevoel langzamer en ook bochtjes draaien is het minder, het gewicht zet toch door... op alle andere vlakken is de E91 superieur aan de E46 dus in totaal is het absoluut een heerlijke auto maar toch

ik ben eventueel bezig met een 330d geweldige motor maar ergens ben ik bang dat ik de 1600kg snel zat ben...
misschien is een mooie E90 320si wel mijn auto

- Mathieu
- Berichten: 5200
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
- Locatie: Ergens in brabant
Re: Doodeng... dat kritisch posten op DF
We dwalen af......................................lke bocht/rotonde geeft de auto je het gevoel dat je omkiepert. Daarnaast zelfs bij marginale snelheden onderstuur tot in de gloria.

Dus refereer ik even naar de startpost voordat alle automerken er weer bij gehaald gaan worden.