Acceleratie probleem M20B25 Opgelost!!!
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Acceleratie probleem M20B25
Nee loopt nog steeds niet 100%. Vooral wanneer de motor koud is heeft hij problemen om op toeren te komen. Is de motor op temperatuur, wordt dit beter, maar is het nog verre van normaal. Moet wel zeggen dat het stukken beter is geworden.
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Acceleratie probleem M20B25
Zo hier weer even een update. De auto is deze week naar een bmw specialist geweest. Na twee uren zoeken konden zij mij ook niet vertellen wat eraan schort. De motor krijgt te weinig benzine, voor de rest werken alle sensoren naar behoren en is de bedrading ok.
Zou zo langzamerhand niet meer weten wat ik er nu nog aan moet doen om dat k*t ding normaal aan de praat te krijgen
Zou zo langzamerhand niet meer weten wat ik er nu nog aan moet doen om dat k*t ding normaal aan de praat te krijgen

-
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 17 aug 2008, 21:47
Re: Acceleratie probleem M20B25 update!
Vervang de benzinepomp es door een exemplaar die bij de motor hoort .misschien levert deze niet genoeg druk.
Ik heb dat zelf ooit es gehad met een engineswap.
Wie weet helpt het.
Ik heb dat zelf ooit es gehad met een engineswap.
Wie weet helpt het.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28616
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Acceleratie probleem M20B25 update!
toch blijft het raar dat hij bij deellast niet goed loopt en bij vollast wel 
dan zou je eerder andersom verwachten bij te weinig brandstofopbrengst.
ook zo goed als zwarte bougie's duiden op teveel benzine en niet te weinig...
had je nou al getest wat hij doet met de lambdasensor los? (als hij precies hetzelfde reageerd met als zonder lambda is toch echt je lambda niet goed
)

dan zou je eerder andersom verwachten bij te weinig brandstofopbrengst.
ook zo goed als zwarte bougie's duiden op teveel benzine en niet te weinig...
had je nou al getest wat hij doet met de lambdasensor los? (als hij precies hetzelfde reageerd met als zonder lambda is toch echt je lambda niet goed

-
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
- Locatie: Woerden
Re: Acceleratie probleem M20B25 update!
Dan wellicht de brandstofdrukregelaar of de vacuumslang erheen waardoor je in de lagere toeren verzuipt, zijn M20's wel gevoelig voor.
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Acceleratie probleem M20B25 update!
Heb er nog even een bougie uitgehaald en het is wel duidelijk:

Met of zonder de lambda aangesloten, maakt geen verschil.
Brandstofdrukregelaar heb ik al verwisseld, maar geen resultaat. De vacuümslangen heb ik ook al vervangen.
Met of zonder de lambda aangesloten, maakt geen verschil.
Brandstofdrukregelaar heb ik al verwisseld, maar geen resultaat. De vacuümslangen heb ik ook al vervangen.
-
Online
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Acceleratie probleem M20B25 update!
D-riem wel goed op tijd staan? En laat eens een 4 gas test doen bij een garage, hier kan je heel veel uithalen!
HC (richtwaarde = 20 - 100 ppm)
Onverbrand mengsel in het uitlaatgas veroorzaakt hoge HC waarden.
Arm mengsel, overslaan van de motor
Rijk mengsel
Olieverbruik
Onstekingsproblemen
CO (richtwaarde = APK eis)
Een te hoge CO waarde wijst op onvolledige verbranding. Vaak veroorzaakt door een te rijk mengsel.
Mengsel te rijk
Ontstekingstijdstip verkeerd
Carterventilatie probleem
Tankafzuiging / koolfilter probleem
CO2 (richtwaarde = 15 - 16%)
Hoe hoger het CO2 getal des te vollediger de verbanding is geweest. Afwijkingen naar beneden wijzen op arme mengsels of uitlaatlekkages.
O2 (richtwaarde = zo laag mogelijk)
Bij slecht lopende verbrandingen ontstaat een te hoge O2 waarde. Uitlaatlekkages laten het O2 getal ook stijgen.
Hier volgt nog een overzicht van de verschillende uitlezingen van de viergastest.
L
Laag
H
Hoog
G
Gemiddeld
CO
CO2
HC
O2
Mogelijke defect
H
L
H
H
Rijk mengsel met ontstekingsuitval
H
L
H
L
Defecte thermostaat of temperatuursensor
L
L
L
H
Uitlaat lekkage na de katalysator
L
H
L
H
Injector slaat over
H
L
GL
L
Rijk mengsel
H
H
H
H
Injector slaat over, katalysator werkt niet, combinatie van een rijk mengsel en valse lucht
L
L
H
H
Ontstekingsuitval, arm mengsel, valse lucht
L
H
L
L
Goede verbranding en een goed werkende katalysator
Het lambda getal dat op de viergastester wordt afgelezen is een berekende waarde.
HC (richtwaarde = 20 - 100 ppm)
Onverbrand mengsel in het uitlaatgas veroorzaakt hoge HC waarden.
Arm mengsel, overslaan van de motor
Rijk mengsel
Olieverbruik
Onstekingsproblemen
CO (richtwaarde = APK eis)
Een te hoge CO waarde wijst op onvolledige verbranding. Vaak veroorzaakt door een te rijk mengsel.
Mengsel te rijk
Ontstekingstijdstip verkeerd
Carterventilatie probleem
Tankafzuiging / koolfilter probleem
CO2 (richtwaarde = 15 - 16%)
Hoe hoger het CO2 getal des te vollediger de verbanding is geweest. Afwijkingen naar beneden wijzen op arme mengsels of uitlaatlekkages.
O2 (richtwaarde = zo laag mogelijk)
Bij slecht lopende verbrandingen ontstaat een te hoge O2 waarde. Uitlaatlekkages laten het O2 getal ook stijgen.
Hier volgt nog een overzicht van de verschillende uitlezingen van de viergastest.
L
Laag
H
Hoog
G
Gemiddeld
CO
CO2
HC
O2
Mogelijke defect
H
L
H
H
Rijk mengsel met ontstekingsuitval
H
L
H
L
Defecte thermostaat of temperatuursensor
L
L
L
H
Uitlaat lekkage na de katalysator
L
H
L
H
Injector slaat over
H
L
GL
L
Rijk mengsel
H
H
H
H
Injector slaat over, katalysator werkt niet, combinatie van een rijk mengsel en valse lucht
L
L
H
H
Ontstekingsuitval, arm mengsel, valse lucht
L
H
L
L
Goede verbranding en een goed werkende katalysator
Het lambda getal dat op de viergastester wordt afgelezen is een berekende waarde.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28616
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Acceleratie probleem M20B25 update!
Jorn schreef: Met of zonder de lambda aangesloten, maakt geen verschil.
dus je lambda werkt niet

als die namelijk wel zou werken moet je WEL verschil merken en moet hij beroerder lopen zonder lambda dan met...
kan je hem niet aansluiten op een uitleesapparaat en met live data de lambda regeling lezen? die moet netjes heen-en-weer pendelen tussen 0,1-0,9V .
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Acceleratie probleem M20B25 update!
Na 4 maand eindelijk het probleem gevonden! Had nog een andere lambda geprobeerd en ook nog een originele brandstofpomp van een 325i, dit had allemaal geen resultaat. Toen heb ik een andere computer geprobeerd en nu is alles zoals het hoort te zijn
. Wel raar om nu gewoon weg te kunnen rijden
. Iedereen bedankt voor het helpen naar de oplossing!!

-
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
- Locatie: Woerden
Re: Acceleratie probleem M20B25 probleem opgelost!!
Goed nieuws, gefeliciteerd!
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Acceleratie probleem M20B25 probleem opgelost!!
En zo ga je van het ene probleem naar het andere
. De motor reageert nu op het gas zoals het moet, maar hij rookt echt als de ziekte (blauwe (olie) rook). Dat is niet alleen bij het rijden zo, maar ook behoorlijk tijdens stationair draaien. Hij poft ook een beetje in de uitlaat, beetje zoals een tractor klinkt.
Ben bang dat het aan de kleppenseals ed ligt, dus dan zou de kop er af moeten

Ben bang dat het aan de kleppenseals ed ligt, dus dan zou de kop er af moeten

-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28616
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Acceleratie probleem M20B25 probleem opgelost!!
mooi dat het opgelost is!
is dat blauwe (olie) of zwarte (onverbrande benzine) rook???
is dat blauwe (olie) of zwarte (onverbrande benzine) rook???
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Acceleratie probleem M20B25 probleem opgelost!!
Het is blauwe (olie) rook.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28616
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Acceleratie probleem M20B25 probleem opgelost!!
dan zal het idd wel klepseals zijn....
hoeft de kop trouwens niet voor af
je kan met perslucht via het bougiegat druk in een cilinder zetten en dan van bovenaf de seals vervangen.
hoeft de kop trouwens niet voor af

je kan met perslucht via het bougiegat druk in een cilinder zetten en dan van bovenaf de seals vervangen.
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Acceleratie probleem M20B25 probleem opgelost!!
Bedankt voor de info. Heb je hier toevallig ook een how-to van?
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28616
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Acceleratie probleem M20B25 probleem opgelost!!
Nee ik heb er geen how-to van helaas... maar wel eens zo gedaan bij een M20 motor!
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Acceleratie probleem M20B25 probleem opgelost!!
Heb even gezocht, maar deze how-to komt denk ik aardig in de buurt met hoe jij het hebt gedaan?
http://www.decrxgarage.nl/index.php/han ... -vervangen
http://www.decrxgarage.nl/index.php/han ... -vervangen
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28616
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Acceleratie probleem M20B25 probleem opgelost!!
Yep dat is inderdaad de manier!
en omdat de boudie vanaf de zijkant zit bij een M20 werkt het makkelijker want de compressorslang zit niet in de weg
en omdat de boudie vanaf de zijkant zit bij een M20 werkt het makkelijker want de compressorslang zit niet in de weg

- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Acceleratie probleem M20B25 probleem opgelost!!
Ja precies. Is er ook een bepaalde volgorde waarin jij de seals van de kleppen/cilinders hebt vervangen zoals ook onderaan in die how-to staat?
Edit: Heb jij ook de aandraai momenten voor mij?
Edit: Heb jij ook de aandraai momenten voor mij?
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28616
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Acceleratie probleem M20B25 probleem opgelost!!
Nope dat weet ik niet meer... is alweer zo'n 8 jaar geleden 
had toen de aanhaalmomenten uit zo'n vraagbaak gehaald maar die heb ik niet meer... (helaas) is de laatste E30 hier alweer 4 jaar geleden de deur uit gegaan...

had toen de aanhaalmomenten uit zo'n vraagbaak gehaald maar die heb ik niet meer... (helaas) is de laatste E30 hier alweer 4 jaar geleden de deur uit gegaan...
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Acceleratie probleem M20B25 probleem opgelost!!
Ok dan zal ik nog even verder zoeken op internet. In ieder geval bedankt voor je hulp! Was al bang dat hij nu toch eens klaar zou zijn 

- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Acceleratie probleem M20B25 probleem opgelost!!
Wel zorgen voor een goede luchttank, als je druk wegvalt heb je een klein probleempje op die manier.
- Jorn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 12:49
- Locatie: Drachten
Re: Acceleratie probleem M20B25 probleem opgelost!!
Ja dat zou klote zijn. Heb vanmiddag de klepseals besteld. Van het weekend maar even wat tijd vrij maken
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28616
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Acceleratie probleem M20B25 probleem opgelost!!
enige probleem wat je dan hebt is dat de kop er alsnog af moet...Tim N schreef:Wel zorgen voor een goede luchttank, als je druk wegvalt heb je een klein probleempje op die manier.
zonder deze methode doe je dat sowieso al dus ik zie geen probleem

- Harrie D
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: Acceleratie probleem M20B25 probleem opgelost!!
Als je nou gewoon de zuigers van de cilinder waar je de klepseals van wil vervangen steeds bovenin zet dan kan de klep dr nooit ver in vallen.
Kun je m vervolgens aan de steel weer optillen en dr weer druk op zetten.
Scheelt werk
Overigens, kop dr af is nog niet zo'n slecht idee, want voor hetzelfde geld zijn je klepgeleiders aan puin (dan helpen de seals maar eventjes) of liggen de zuigers in de boringen te rammelen.
Kun je m vervolgens aan de steel weer optillen en dr weer druk op zetten.
Scheelt werk

Overigens, kop dr af is nog niet zo'n slecht idee, want voor hetzelfde geld zijn je klepgeleiders aan puin (dan helpen de seals maar eventjes) of liggen de zuigers in de boringen te rammelen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten