Martijn_bmw schreef:wjn schreef:Luc B schreef:Gisteren bij de aldi in duitsland geweest. Grappig hoe dat totaal in contrast staat met de Nederlandse verkoop. Hier moet een bunker en alles eraan te pas komen . Daar staat een puistenkoppie het zo het vak in te mieteren .
Dat komt door die zogenaamde "vuurwerkramp" in Enschede.
Sindsdien wordt "vuurwerk" opgeslagen in bunkers die tegen "explosieven" kunnen.
(En maar volhouden dat er vuurwerk lag in Enschede.)
wat lag er dan volgens jou??
Ben ik ook wel benieuwd naar WJN.
Volgens mij was 't als volgt:
Brandend vuurwerk (magnesium e.d.) + (blus)water e.d. + extreem hoge temperaturen + sluiting van de zeecontainers = waterstofgasexplosie o.i.d..
Had heel die bende gewoon zonder bluswater af laten fikken en de containers open gelaten, dan was er niet zo'n enorme explosie geweest.
P.s.: Magnesium fikt onder water gewoon door, mocht je niet hebben opgelet bij scheikunde in Havo 3 (magnesium gaat fikken als je 't onder water houdt). Dat is ook één van de redenen waarom exotische sportwagens vaak zo lekker uitfikken... magnesium wielen of andere delen zijn niet te blussen. De oorzaak van zo'n brand ligt niet aan het magnesium, dat is eerder de combinatie van extreme temperatuur of kortsluiting + brandstof, maar het resultaat wel.
Hier nog zo'n voorbeeld van magnesium + vuur + onhandige blusactie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ramp_24_uu ... _Mans_1955
Interessent kamerstuk over vuurwerk, blussen en transport (uit Duitsland en Belgie en waarom die transporten zijn toegenomen):
http://www.rijksbegroting.nl/2011/kamer ... 50623.html