Consumenten vuurwerk ter discussie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Consumenten vuurwerk wat vind jij?

Vuurwerk is voor Tokkies
9
11%
Verbieden die rommel
7
9%
Hetzelfde volk wat bij de voedselbank komt, koopt juist die rommel, voor een kapitaal
2
2%
Alleen georganiseerd vuurwerk toelaten.
15
18%
Baal van de overlast voor dieren en schade aan andermans eigendom
13
16%
Heeft z'n beste tijd gehad
9
11%
Vind het leuk, kost een paar centen...
8
10%
Laat ons toch lekker knallen.
13
16%
Vuurwerk is voor mietjes, carbid mot je hebben
6
7%

Totaal aantal stemmen: 82

Martijn_bmw

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Martijn_bmw » 02 jan 2012, 19:40

Luco schreef:
Jussi schreef:
Ferdi Gielen schreef:Vuurwerk? Ik heb er niet zoveel mee...

Vorig jaar met oud en nieuw zelfs nog schade aan de auto eraan over gehouden.

Heb er niet echt moeite mee, maar dan gewoon echt pas vanaf 00.00 uur zodat je niet dat gekloot hebt zoals nu.
Hier komen ineens allemaal jongeren (jaja, ik doe even alsof ik oud en wijs ben met mijn 23 jaar...) uit de verre omstreek eens per jaar een hoop rotzooi uithalen. 2 dagen lang overal geknal op straat, komt er iemand met zijn hond voorbij dan wordt er zelfs vuurwerk in die richting gegooid.
Verder lopen ze constant naar elkaar te gooien, heeft gisteren nog een ambulance voor uit moeten rukken toen er eentje ineens een paar vingers miste (had er geen medelijden mee) en tot ver in de nacht gaan ze ermee door.

Op oudjaarsdag rond een uur of 11 's avonds zijn ze ineens verdwenen en helemaal na de jaarwisseling is het hier altijd 1 grote puinzooi die nooit door iemand op wordt geruimd.

Nee doe dan maar strengere regels of laat de gemeente weer vuurwerkshows geven zoals hier vroeger altijd gebeurde.
Vinden onze katten ook nog eens prettiger :tooth:
De eerste die vuurwerk richting mijn hond gooit, ram ik met zijn hoofd in de dichtstbijzijnde postbus.
Ik laat de hond gewoon los, mist die ook een paar vingers :tooth: , alleen niet door zijn vuurwerk :mrgreen:
Lol dat zei me pa ook tegen van die gasten, dan durven ze meteen niet meer :kikker:

Knot

Bericht door Knot » 02 jan 2012, 19:40

Luco schreef:Ik laat de hond gewoon los, mist die ook een paar vingers :tooth: , alleen niet door zijn vuurwerk :mrgreen:
En die hond van jullie is volgens mij niet kinderachtig :)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 02 jan 2012, 19:41

wjn schreef:
Luc B schreef:Gisteren bij de aldi in duitsland geweest. Grappig hoe dat totaal in contrast staat met de Nederlandse verkoop. Hier moet een bunker en alles eraan te pas komen . Daar staat een puistenkoppie het zo het vak in te mieteren .
Dat komt door die zogenaamde "vuurwerkramp" in Enschede.

Sindsdien wordt "vuurwerk" opgeslagen in bunkers die tegen "explosieven" kunnen.

(En maar volhouden dat er vuurwerk lag in Enschede.)
wat lag er dan volgens jou??

Luco

Bericht door Luco » 02 jan 2012, 20:45

Knot schreef:
Luco schreef:Ik laat de hond gewoon los, mist die ook een paar vingers :tooth: , alleen niet door zijn vuurwerk :mrgreen:
En die hond van jullie is volgens mij niet kinderachtig :)

eentje 9 maanden en 41 kilo
tweede 7 maanden en 44 kilo
:hungry: :hungry: :hungry: :hungry:

@Martijn, ik denk dat er "explosieven" lagen :bignews:

michaelvg

Bericht door michaelvg » 03 jan 2012, 11:47

Het is gelukkig weer voorbij.

Ik heb een enkele jaren terug ook vuurwerk afgestoken maar altijd respect en rekening gehouden met andere! en me eigen zooi opgeruimd.
Het is ook net hoe je opgevoed word, ik hoefde het echt niet te flikken om bij een ander vernielingen aan te richten! Ik was in de ochtend bezig met mijn vader om houders te maken voor de vuurpijlen en dergelijke.
Ook lieten mijn ouders me niet heel de dag over straat zwerven zoals het nu wel gebeurd dat zou misschien ook een hoop verschil maken!

Maar respect en rekening houden met andere is bij 9/10 leeftijd's genoten ver te zoeken, zo kwam ik met mijn vriendin van de Ikea terug vroeg ik 2 ventjes van 16 jaar om een paar meter verder te gaan staan zodat er geen schade aan haar auto zou kunnen komen. De grote misselijke bek die ik vervolgens kreeg heb ik maar voor lief genomen de garage deur open laten staan en even afgewacht maar toen 1 van die kut tokkie's een pijl naar de garage afstak ben ik wat minder vriendelijk geworden.

Een bekende leeftijdgenoot van me heeft snachts toen hij in de uitgaans gelegenheid even naar de wc ging een flinke gehoor beschadiging opgelopen omdat een of andere grapjas het nodig vond om in een wc zwaar vuurwerk af te steken. Gelukkig zijn de daders al bekend maar zulke figuren moeten ze 3 weken voor oud en nieuw gewoon in een isoleercel zetten.

Daarom heb ik ook gestemd op het is begrijpelijk maar vind het wel jammer, door zulke achterlijke word alles verpest maar zo gaat het meestal.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 jan 2012, 15:34

Ik ben klaar met vuurwerk.

Met vrienden vierden we o&n dit jaar. Eén van hen had via via kadobonnen voor vuurwerk gekregen. Dus wij kochten voor 50 euro wat siervuurwerk en een paar rotjes.

Allemaal leuk en aardig. De knallers waren wel aardig, maar 't siervuurwerk was fraai te noemen, voor dat geld.

Ik stak telkens de pijlen aan. Ging allemaal goed. We hadden pijlen met een ronde bal ipv pijlvorm, dat was volgens de verkoopster beter ivm de wind (we zaten in Friesland en 't waaide hard). Ze had gelijk, ze gingen recht omhoog (stokjes landden tussen ons in! dus ze had niet gelogen).

En daarna ging 't mis, geen drama, maar toch:

Als laatste stak ik een pakket siervuurwerk aan met daarin zo'n 10 'pijlen'. Ik had het op een waterpas ondergrond gezet.

1e pijl ging recht omhoog. Prachtig. Mooier dan al 't vuurwerk ervoor.
2e pijl kwam recht op ons af. Midden tussen ons in was 't KLABAM.

Daarna viel 't hele pakket in 't water, gelukkig. Ik had niet willen weten hoe de overige 8 pijlen tussen ons in hadden moeten knallen....

Dit was gewoon legaal vuurwerk, maar het bleek dat we dit pakketje niet hadden besteld. Enfin, dat doet er niet toe, ik had heel netjes/beheerst/rustig op afstand van de groep alles afgestoken, maar toch gaat 't dan fout.

Verbied 't maar gewoon, is beter. Laat 't doen door pro's, dat vind ik prima.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 jan 2012, 15:45

Martijn_bmw schreef:
wjn schreef:
Luc B schreef:Gisteren bij de aldi in duitsland geweest. Grappig hoe dat totaal in contrast staat met de Nederlandse verkoop. Hier moet een bunker en alles eraan te pas komen . Daar staat een puistenkoppie het zo het vak in te mieteren .
Dat komt door die zogenaamde "vuurwerkramp" in Enschede.

Sindsdien wordt "vuurwerk" opgeslagen in bunkers die tegen "explosieven" kunnen.

(En maar volhouden dat er vuurwerk lag in Enschede.)
Ben ik ook wel benieuwd naar WJN.

Volgens mij was 't als volgt:
Brandend vuurwerk (magnesium e.d.) + (blus)water e.d. + extreem hoge temperaturen + sluiting van de zeecontainers = waterstofgasexplosie o.i.d..

Had heel die bende gewoon zonder bluswater af laten fikken en de containers open gelaten, dan was er niet zo'n enorme explosie geweest.

P.s.: Magnesium fikt onder water gewoon door, mocht je niet hebben opgelet bij scheikunde in Havo 3 (magnesium gaat fikken als je 't onder water houdt). Dat is ook één van de redenen waarom exotische sportwagens vaak zo lekker uitfikken... magnesium wielen of andere delen zijn niet te blussen. De oorzaak van zo'n brand ligt niet aan het magnesium, dat is eerder de combinatie van extreme temperatuur of kortsluiting + brandstof, maar het resultaat wel.

Hier nog zo'n voorbeeld van magnesium + vuur + onhandige blusactie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ramp_24_uu ... _Mans_1955

Interessent kamerstuk over vuurwerk, blussen en transport (uit Duitsland en Belgie en waarom die transporten zijn toegenomen): http://www.rijksbegroting.nl/2011/kamer ... 50623.html
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 03 jan 2012, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 03 jan 2012, 15:59

Dennis Cavallino schreef:

Brandend vuurwerk (magnesium e.d.) + (blus)water e.d. + extreem hoge temperaturen + sluiting van de zeecontainers = waterstofgasexplosie o.i.d..

Had heel die bende gewoon zonder bluswater af laten fikken en de containers open gelaten, dan was er niet zo'n enorme explosie geweest.

P.s.: Magnesium fikt onder water gewoon door, mocht je niet hebben opgelet bij scheikunde in Havo 3. Dat is ook één van de redenen waarom exotische sportwagens vaak zo lekker uitfikken... magnesium wielen of andere delen zijn niet te blussen. De oorzaak van zo'n brand ligt niet aan het magnesium, dat is eerder de combinatie van extreme temperatuur of kortsluiting + brandstof, maar het resultaat wel.

zo denk ik er dus ook over.... (volgens mij was het 4 HAVO :kikker: :mrgreen: )

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 jan 2012, 16:08

Ik deed montessori, dus 3 en 4 havo liep een beetje door elkaar heen en die vent die wij hadden voor Scheikunde was gestoord, dus die liep altijd voor op de stof, haha. :)

wjn

Bericht door wjn » 03 jan 2012, 16:18

Ik heb pas "geleerd" dat met wat onder de definitie vuurwerk valt in NL (en duitsland en de meeste EU landen), je onmogelijk een zeecontainer kunt laten exploderen.

Bind maar eens 10 rotjes of vuurpijlen aan elkaar en steek er eentje aan. Er zal er maar eentje onploffen en de rest wordt weggeblazen of beschadigd, maar ontsteekt niet.

Explosieven is een ander verhaal, als je dat met explosieven doet (lawinepijlen oid) knal wel de hele boel uit elkaar. Daarmee kun je wel een zeecontainer oid opblazen, als je er genoeg bij elkaar hebt. Maar dat valt niet onder de definitie vuurwerk.

Conclusie, er lag geen vuurwerk, maar de een of andere soort van explosieven.

Met bluswater + magnesium container opblazen?? Of de container is waterdicht en er komt dus geen water bij, of de container heeft en lek en dan kan die dus niet ontploffen, want zal scheuren bij het lek.

Je kan wel een grote brand krijgen, maar zo'n mega ontploffing (hele wijken plat) dus niet.

Edit: Betreffende magnesium en water, het wachten is op de eerste elektrische brand die op die manier uit de hand loopt.
Laatst gewijzigd door wjn op 03 jan 2012, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 jan 2012, 16:30

Volgens mij snap je 't principe niet van wat ik probeerde uit te leggen.

Situatie (uit de losse pols, ik ben geen expert):
De containers stonden open, want er werd gewerkt.
Er ontstond brand
Brandweer ging blussen in de containers
Blussen hielp niet, verergerde de situatie en brand dus alleen maar.
Containers werden gesloten om geen zuurstof toe te laten.
Het waterstofgas kon zich zo makkelijk ophopen in de container en exploderen hetgeen een kettingreactie veroorzaakte toen de explosie opeens in de buitenlucht was....

Nogmaals ik ben geen expert, maar zo is 't ongeveer gegaan.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 03 jan 2012, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

dvh

Bericht door dvh » 03 jan 2012, 16:31

Dennis Cavallino schreef:Ik deed montessori, dus 3 en 4 havo liep een beetje door elkaar heen en die vent die wij hadden voor Scheikunde was gestoord, dus die liep altijd voor op de stof, haha. :)

Dennis, ot misschien, maar hoe is dat bevallen ? Montessori?
Heb daar zelf oren na voor mijn kinderen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 jan 2012, 16:33

Erg off topic, mijn schoolverleden is misschien niet 't beste voorbeeld voor kinderen. :)

wjn

Bericht door wjn » 03 jan 2012, 16:36

Martijn_bmw schreef:

P.s.: Magnesium fikt onder water gewoon door, mocht je niet hebben opgelet bij scheikunde in Havo 3 (magnesium gaat fikken als je 't onder water houdt). Dat is ook één van de redenen waarom exotische sportwagens vaak zo lekker uitfikken... magnesium wielen of andere delen zijn niet te blussen. De oorzaak van zo'n brand ligt niet aan het magnesium, dat is eerder de combinatie van extreme temperatuur of kortsluiting + brandstof, maar het resultaat wel.

Interessent kamerstuk over vuurwerk, blussen en transport (uit Duitsland en Belgie en waarom die transporten zijn toegenomen): http://www.rijksbegroting.nl/2011/kamer ... 50623.html
Interessant kamerstuk.

Volgens dat stuk vormen titanium en water waterstofgas, ik zal wel diegene zijn die niet opgelet heeft bij scheikunde.

Wat ik al zei, als de container dicht is komt er geen water in. Containers voor vuurwerk e.d. zijn gasdicht. Als er water in komt, is ie niet dicht en kan niet ontploffen. Niet zo moeilijk toch?

dvh

Bericht door dvh » 03 jan 2012, 16:45

Dennis Cavallino schreef:Erg off topic, mijn schoolverleden is misschien niet 't beste voorbeeld voor kinderen. :)
Bedoel ook niet je schoolverleden, puur de manier van scholing die gegeven is. :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 jan 2012, 16:46

wjn schreef:
Martijn_bmw schreef:

Interessant kamerstuk.

Volgens dat stuk vormen titanium en water waterstofgas, ik zal wel diegene zijn die niet opgelet heeft bij scheikunde.

Wat ik al zei, als de container dicht is komt er geen water in. Containers voor vuurwerk e.d. zijn gasdicht. Als er water in komt, is ie niet dicht en kan niet ontploffen. Niet zo moeilijk toch?
Nogmaals de situatie:
Container stond open, ze gingen in de container blussen
Blussen liep uit de hand
Container werd gesloten
Daarna: KLABAM.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 03 jan 2012, 16:49

wie zegt dat er consumentenvuurwerk lag?

misschien wel professioneel vuurwerk dat is uit zichtzelf al een stuk sterker...

JP

Bericht door JP » 03 jan 2012, 16:50

Volgens Wiki, lag er vuurwerk wat gebruikt werd bij pompconcerten, en dat zijn volgens mij geen knalerwten.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 jan 2012, 16:53

Er lag profi vuurwerk. Maar geen (militaire) explosieven imho. Nogmaals ik ben geen kenner/expert en heb de Havo ook al niet afgemaakt, maar ik probeer wel uit te leggen (op mijn manier) dat die explosie in Enschede meer komt door onwetendheid, dan door het materiaal dat er was opgeslagen. Ik ga er dus vanuit dat er geen explosieven lagen, wel zwaar vuurwerk. Wat dus niet wegneemt dat 't bizar was dat dat in een woonwijk opgeslagen mocht worden.

PD power

Bericht door PD power » 28 dec 2012, 09:05

Ff een lijk afstoffen.... tis weer aktueel.

http://www.nu.nl/internet/2991754/meldp ... lling.html

http://vuurwerkoverlast.nl/

Hier wordt al dagen weer van die meuk afgestoken, als je dan kijkt wie het afsteekt, dan kunnen de uitkeringen nog wel omlaag........

Luco

Bericht door Luco » 28 dec 2012, 09:16

Heerlijk rustig hier :thumbup:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 31 dec 2012, 13:21

allen

Bericht door allen » 31 dec 2012, 13:31

Van mijn part verliezen die klotegasten al hun handen. Strontziek ben ik ervan. Vorig jaar geen problemen gehad met de hond, maar dit jaar besloten een paar kolerekindjes dat het best leuk zou zijn om vrolijk spuitend en knallend vuurwerk af te moeten steken om de honden van me te moeten laten schrikken. Eén ervan is nu een volslagen hoopje ellende als ze naar buiten moet. Jammer dat ik niet goed heb kunnen zien wie het waren omdat het al donker was. Had ze graag persoonlijk nog een hand afgedraaid. :dood:
Die ouders van die kutkoters mogen ze wat mij betreft ook aan een boom ophangen.

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 31 dec 2012, 13:32

Vanavond/vannacht weer werken, benieuwd wat we nu (weer) naar ons hoofd geslingerd/geschoten krijgen :?

Xave30

Bericht door Xave30 » 31 dec 2012, 13:34

Stefan R schreef:Vanavond/vannacht weer werken, benieuwd wat we nu (weer) naar ons hoofd geslingerd/geschoten krijgen :?
Thnx for serving. :thumbup:

Plaats reactie