Brokken=dokken? Of toch niet.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Je leent je auto uit en de ander maakt brokken

Dat is volledig mijn risico, had ik die auto maar niet moeten uitlenen.
6
8%
De ander betaald alleen bedragen waarbij verzekering niet nodig is (velgschade, krasje etc.).
12
17%
De ander betaald alles, ook mijn evt. misgelopen no-claim.
53
75%

Totaal aantal stemmen: 71

Remmie

Re: Brokken=dokken? Of toch niet.

Bericht door Remmie » 27 apr 2011, 15:34

Ik heb (helaas) ook een keer een ongelukje gehad.
Keertje rijden in auto van maat. Ging iets fout en ik schrijf de auto af.
Heb daarop een bedrag overgemaakt naar zijn rekening en ook gedeelte verzekering betaald aangezien
zijn premie omhoog ging.
Voordat we gingen rijden hadden we niets afgesproken.

Nu rij ik wel met zijn "nieuwe" auto naar trackday's/Nurburgring als chauffeur :lol: maar op het circuit neem ik naast hem plaats.

Wel geef ik zo van mijn auto het stuur aan hem (snap-off stuur :hosanna: ) als hij een rondje wil doen tijdens een trackday, maar zal niet in zijn auto stappen als bestuurder.

Iemand mag zo met mij meerijden, als ik ergens heen ga dan kost dat amper extra brandstof met extra persoon erbij. Levert meestal alleen maar gezelligheid op.
Kan het wel waarderen als er dan een drankje of hapje voor het meerijden terugkomt.

ErikS

Bericht door ErikS » 27 apr 2011, 16:39

KoenM schreef:Op zich is die vriend van mij de gene die afsloeg en geen voorrang verleende..
Of ben je altijd schuldig wanneer je geen rijbewijs hebt?
Indien hij kan aantonen dat de ander buitensporig hard heeft gereden + geen rijbewijs....
Lijkt mij wel iets wat ik zou durven aanvechten.....

Gaat nog wel problemen opleveren, dat wel ja......
De verzekering van die Passat zou ook wel niet dekkend zijn voor dit voorval?!

Dan komt het op de ouders van die 16 jarige.... oef, wat zullen ze blij zijn met hem :goodnight:

Rupie

Bericht door Rupie » 27 apr 2011, 16:45

Ach ja, misschien is het van de regen in de drup :mrgreen:

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 27 apr 2011, 16:56

Ik lees net ergens dat men meerijders benzinegeld laat betalen.
Dat zou nu nooit in me opkomen.
Als iemand mee wil rijden omdat hij de benzine niet wil betalen kan hij langs de kant van de weg gaan staan te liften.
Bietsers hoef ik niet in de wagen !
Nou ja, ik wil best een enthousiasteling meenemen maar als ik lucht krijg dat hij maar is gaan meerijden omdat ie niet wil betalen kan ie teruglopen. Op zijn sokken wat mij betreft.
:mrgreen:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 27 apr 2011, 17:26

Vooraf betaalt iedereen, puntje bij paaltje valt het echter nog wel eens tegen. Kan me nog wel een keer herinneren dat maatje van me bij toerrit velg total reed door een domme fout. Jongen rijdt een toerrit mee, betaalt geen druppel, ik kan velg halen, hij dat proberen verhalen bij verzekering, ik auto uit laten lijnen, 3 jaar later krijg je een bedrag ad 75% op je rekening (van de velg, niet van uitlijnen etc).
Van mezelf weet ik wel dat ik anders in elkaar steek, maar ben ook niet zo happig om op circuit/driftbanen in andermans auto's te stappen. Valt me overigens wel op dat sommige std rondjes-bietsers bij voorkeur de duurste uitzoeken, waardoor ze het grootste risico lopen :).

Tommy

Bericht door Tommy » 27 apr 2011, 21:40

Brokken is dokken, minimaal de werkelijke kosten. Dus bv terugval in korting op de verzekering of bv in geval van bm verzekering het niet stijgen van de korting. Dus ook bij een all risk verzekerde auto zitten er kosten aan. "lekker is dat" zou de eigenaar van de auto moeten zeggen die opgezadeld wordt met de onkosten en tijdverlies veroorzaakt door een grasmaaier die de auto leent.

Meebetalen bij tripjes door meerijders, wel zo fijn, maar het hoeft niet. Maar onderling relaxed zijn over uitgaven in dat opzicht maakt de trip wel leuker. Een schrale kip die alleen mee wil rijden omdat hij niks wil uitgeven mag inderdaad thuis blijven. Of leuker, mee naar bestemming en vanaf daar het zelf uitzoeken :-D

Jurriuit

Bericht door Jurriuit » 27 apr 2011, 21:56

Tommy schreef:Meebetalen bij tripjes door meerijders, wel zo fijn, maar het hoeft niet. Maar onderling relaxed zijn over uitgaven in dat opzicht maakt de trip wel leuker. Een schrale kip die alleen mee wil rijden omdat hij niks wil uitgeven mag inderdaad thuis blijven. Of leuker, mee naar bestemming en vanaf daar het zelf uitzoeken :-D
Helemaal mee eens, ik zal de benzine en andere gemaakte kosten niet tot de euro uitrekenen. Ik ging toch die kant op dus had hoe dan ook de kosten gehad. Wel is het zo relaxt dat de persoon die meerijdt naast gezelligheid mij af en toe voorziet van versnaperingen bij elke McDonalds waar ik stop :P

Over auto lenen en uitlenen: Ik leen mijn auto niet uit, laat hooguit mensen rijden als ik ernaast zit. De auto an sich is geen flikker meer waard, maar mijn schadevrije jaren zijn me een stuk meer waard ;) Andersom is dat ook het geval, als ik een rondje mag rijden in de auto van een kameraad is dat leuk. Maar dan wel met hem als passagier.
Oja, optie A dus.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 28 apr 2011, 00:13

Optie C, moet wel zeggen dat er nooit mensen in de Pug rijden zonder dat ik erbij zit. De Porker wordt eigenlijk alleen door mij bereden. Als ik er zelf bij ben kan ik de oorzaak v/d schade ook zelf beoordelen, als iemand in m'n 106 rijdt en door (bv) een olieplasje de vangrail kust, zal ik niet kinderachtig doen, ik zou dan immers ook in de vangrail zijn beland. Dus 50/50 lijkt me wel redelijk dan.

Verder rij ik in de leasehokken van pa,ma en zus wat het allemaal wat makkelijker maakt.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 28 apr 2011, 09:04

Auto's uitlenen is not done want misschien wel een deuk of wat.
Kinderen mogen wel overal spelen en logeren. Denk aan zwemfeestjes en zeilweekjes.
Ik ken heel wat vaders die zuiniger en panischer zijn met hun auto dan met hun kinderen.
Tot dat........................................ je het hele verhaal in de krant kunt lezen of er een item bij Peter R. de Vries aan te pas komt :bag: :sealed:

Ik heb niks gezegd :goodnight:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 28 apr 2011, 09:13

Mathieu schreef:Auto's uitlenen is not done want misschien wel een deuk of wat.
Kinderen mogen wel overal spelen en logeren. Denk aan zwemfeestjes en zeilweekjes.
Ik ken heel wat vaders die zuiniger en panischer zijn met hun auto dan met hun kinderen.
Tot dat........................................ je het hele verhaal in de krant kunt lezen of er een item bij Peter R. de Vries aan te pas komt :bag: :sealed:

Ik heb niks gezegd :goodnight:
Toch wel een hele goede post :roll:

Andre

Bericht door Andre » 28 apr 2011, 10:42

Ik zeg altijd maar zo als je kinderen neemt neem je ze zelf. Je maakt ze niet voor opa en oma en de kinderopvang.

Wat je heel veel ziet. Dat mensen een waardering willen hebben voor hun auto. Ik noem het altijd het guldentje van youp

Youp van het hek zei ooit. Als ik een nieuw koffiezet apparaat heb gekocht dan loop ik altijd even naar buiten naar een zwerver toe. Dan geef ik hem een guldentje en dan moet ie even zeggen hoe mooi mijn koffiezet apparaat wel niet is.

Anno nu hoef je niet meer om een zwerver te zoeken. De bietsers de gelukszoekers komen zichzelf wel aanbieden als je mooie auto s hebt. Die veer in je reet willen je ze met alle plezier geven geef de sleutels maar.

Dit zie je dus ook veel gebeuren in autoland. Er lopen veel mensen rond die prachtig met eigenaren meepraten raken precies de goeie snaren en bouwen vertrouwen op. De eigenaren van mooie auto s zijn hier gevoelig voor en laten die mensen rijden. Er komen prachtige verhalen online hoe fantastisch die auto wel niet is. De eigenaar blij, want de twijfel is weggenomen en de slijmer/bietser is ook blij, want hij heeft weer een ritje in de binnenzak. Deze mensen/bietsers zijn vaak beter met de mond dan met dan met de beurs. Dus houdt dat in de gaten op het moment dat de schadeformulieren moeten worden ingevuld.

Erik dB

Bericht door Erik dB » 28 apr 2011, 10:53

Andre schreef:Ik zeg altijd maar zo als je kinderen neemt neem je ze zelf. Je maakt ze niet voor opa en oma en de kinderopvang.

Wat je heel veel ziet. Dat mensen een waardering willen hebben voor hun auto. Ik noem het altijd het guldentje van youp

Youp van het hek zei ooit. Als ik een nieuw koffiezet apparaat heb gekocht dan loop ik altijd even naar buiten naar een zwerver toe. Dan geef ik hem een guldentje en dan moet ie even zeggen hoe mooi mijn koffiezet apparaat wel niet is.

Anno nu hoef je niet meer om een zwerver te zoeken. De bietsers de gelukszoekers komen zichzelf wel aanbieden als je mooie auto s hebt. Die veer in je reet willen je ze met alle plezier geven geef de sleutels maar.

Dit zie je dus ook veel gebeuren in autoland. Er lopen veel mensen rond die prachtig met eigenaren meepraten raken precies de goeie snaren en bouwen vertrouwen op. De eigenaren van mooie auto s zijn hier gevoelig voor en laten die mensen rijden. Er komen prachtige verhalen online hoe fantastisch die auto wel niet is. De eigenaar blij, want de twijfel is weggenomen en de slijmer/bietser is ook blij, want hij heeft weer een ritje in de binnenzak. Deze mensen/bietsers zijn vaak beter met de mond dan met dan met de beurs. Dus houdt dat in de gaten op het moment dat de schadeformulieren moeten worden ingevuld.
Praat ik nu met je mee als ik zeg dat ik geen woord van bovenstaande gelezen heb, maar alleen naar je avatar heb gekeken, of juist niet? :mrgreen:

Knot

Bericht door Knot » 28 apr 2011, 11:06

Ik zeg het er wel bij als ik twijfel, ook rondje Papenburg driften ofzo, sommigen weet ik dat ze echt rustig doen maar anderen (ook vrienden/goede bekenden van me) gaan net wat extremer en dan wil ik gewoon X euro's zien als ie op zn dak gaat.

Zelfde als ik een rondje in een huurauto doe (Koopman, Molenaar etc) rol ik m op dan boek ik dezelfde avond nog 5000 over en neem ik het kentekenbewijs.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 28 apr 2011, 11:35

Mee rijden vind ik ook nooit zo'n probleem, als ik met vrienden op stap ga maken we altijd afspraken. Brandstof delen? tankpas? Ok entree van het betreffende evenement voor ons en het eten en drinken ook. Met uitgaan heeft de bob ook altijd een gratis avond.

Rupie

Bericht door Rupie » 28 apr 2011, 11:38

Andre schreef:Ik zeg altijd maar zo als je kinderen neemt neem je ze zelf. Je maakt ze niet voor opa en oma en de kinderopvang.
Wil deze toch nog even quoten. Niks aan toe te voegen.

Ps: als ik Erik goed begrijp mag ik nu een rondje in de gt3.

Nee, serieus. 100% met bovenstaande eens. Jammer dat, en dan zit ik aan waarsxhijnlijk aan de lage kant, 90 % van de mensen daar anders over denkt.

Zo, weer lekker off topic in dit draadje. Er wordt hier verder toch weinig zinnigs gezegd. Waarom valt niemand bijvoorbeeld over de opmerking van Ferdi. Wel het geld hebben voor een Spyder, 1M, 355 of wat dan ook, maar schade aan ander mans auto en dan opeens het verongelijkte jongetje uithangen. Bah.

RVV

Bericht door RVV » 28 apr 2011, 11:56

Vooropgesteld dat ik als ouder nooit lichtzinnig denk over bij wie ik mijn kinderen achterlaat. (gebeurd eigenlijk nooit) Is het natuurlijk wel een raar vergelijk.

Niemand hier zal een deuk in zijn auto boven kinderleed stellen.

Ik denk dat er een belangrijke nuance in de stelling ontbreekt. Namelijk het verschil tussen schade die financieel is te overzien of schade die ook ook de veroorzaker niet kan opbrengen.

Stel een goede bekende, die rijdt je auto van 1,5 ton compleet aan gort bijvoorbeeld op een circuit. Hoe ga je er dan mee om?

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 28 apr 2011, 12:07

Lijkt me ook lastig. Ik denk niet dat je iemand zijn huis laat verkopen.

dvh

Bericht door dvh » 28 apr 2011, 12:19

Joh!
Iemand zal zijn huis ook niet gaan verkopen om die reden.

Daarbij, iemand die 1,5ton neertelt voor een auto om vervolgens het circuit ermee op te gaan zal ook wel een paar 100 euro over hebben voor een verzekering die dag.

Het verlies door dagwaarde of eigen risico is dan nog te overzien en dat zal gewoon altijd een op maat oplossing worden, waar veroorzaker en eigenaar steeds wisselen door aan het korste eind te trekken.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 28 apr 2011, 12:21

Ben benieuwd hoe Schaap dit met Perridon heeft opgelost?

RVV

Bericht door RVV » 28 apr 2011, 12:42

dvh schreef: Daarbij, iemand die 1,5ton neertelt voor een auto om vervolgens het circuit ermee op te gaan zal ook wel een paar 100 euro over hebben voor een verzekering die dag.

Dat zou je inderdaad denken, maar vreemd genoeg is de animo om verzekerd te kunnen rijden op onze circuitdagen echt minimaal. Voorlopig bieden we het ook niet meer aan als optie.

allen

Bericht door allen » 28 apr 2011, 12:55

RVV schreef:Stel een goede bekende, die rijdt je auto van 1,5 ton compleet aan gort bijvoorbeeld op een circuit. Hoe ga je er dan mee om?
Die vraag hoef je helemaal niet te stellen. Als jij een 18 jarige schietgeile fotograaf een rondje in je wagen laat rijden, weet je vaak al dat hij dat geld niet kan ophoesten. Dan moet je niet zeuren. Is het een bekende die op jouw aanbod ingaat om even te sturen ook niet. Leuk als hij uit zichzelf vergoed, maar anders jammer.
Mensen die in andermans auto graag sturen terwijl ze de kosten niet kunnen ophoesten bij schade... triest...

Overigens vind ik het ook triest van mensen die testritjes bietsen bij garagebedrijven als ze niet serieus geïnteresseerd zijn in de auto of de wagen toch niet kunnen betalen. Zo heeft het voor mij geen enkele zin om een proefrit te regelen of een ronde achter het stuur te bietsen van een 911. A heb ik er het geld niet voor en B is het geen lightweight. Zonde van mijn tijd en zonde van de tijd van de verkoper.

RVV

Bericht door RVV » 28 apr 2011, 13:04

Volledig mee eens hoor.

ErikS

Bericht door ErikS » 28 apr 2011, 13:06

Overigens vind ik het ook triest van mensen die testritjes bietsen bij garagebedrijven als ze niet serieus geïnteresseerd zijn in de auto of de wagen toch niet kunnen betalen. Zo heeft het voor mij geen enkele zin om een proefrit te regelen of een ronde achter het stuur te bietsen van een 911. A heb ik er het geld niet voor en B is het geen lightweight. Zonde van mijn tijd en zonde van de tijd van de verkoper.

totally agree! :thumbup:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 28 apr 2011, 13:09

Toch proef ik een beetje kijk me een dikke l*l hebben en jij niet.
Oftewel mijn portemonnee is rijkelijk gevuld en de jouwe niet dus onze dure speeltjes blijven alleen toegankelijk voor soortgenoten met een zelfde rijkelijk gevulde portemonnee.
En het liefst toch nog even wat flimpies posten van 'ons' bezit, en het liefste op een circuit zodat de paupers lekker kunnen fappen. En telkens op F5 klikken hopend op de zwijmel commentaren.

Of sla ik de plank nu volledig mis :?:

RVV

Bericht door RVV » 28 apr 2011, 13:33

Of sla ik de plank nu volledig mis
Denk het wel.

Plaats reactie