BMW 1602 turbo => V8 dan maar ? => nope, weggegooid
- Petrolhead Tom
Re: BMW 1602 turbo => V8 dan maar ?
GTRene approved topic. 

- Harrie D
Ik had m gekocht voor die 02, toen gebeurde er niks mee (buiten die foto dat ie dr losjes in lag)Tim N schreef:Zelde blok dan in je E28? Of heb je hem daar uit getoverd?
Toen ging de M50 in de E28 voor de verandering weer stuk en heb ik besloten om de V8 daar maar in te leggen, 'om even te testen of ie het deed'
Nu is mn E28 opgeruimd en heb ik het blok weer over en meteen ervaring opgedaan met een aantal dingen die ik nog moet veranderen.
- Harrie D
Goed, bij een originele 02 gaan de wiellagers voor aan de lopende band kapot en moet je flink hobby'en om dr wat grotere remmen op te krijgen.
Ik heb stomtoevallig onlangs een E28 gesloopt, dus ik had wat onderdeeltjes over.
Een middagje huup huup barbatruc en we hebben zoiets (205/50/16, uiteindelijke maat wordt 205/50/15 of evt 205/45/16):

Roest zit er verder ook niet aan, dat scheelt:

Ik heb stomtoevallig onlangs een E28 gesloopt, dus ik had wat onderdeeltjes over.
Een middagje huup huup barbatruc en we hebben zoiets (205/50/16, uiteindelijke maat wordt 205/50/15 of evt 205/45/16):
Roest zit er verder ook niet aan, dat scheelt:
- GTRene
het roestmonster heeft zich bij jou in de schuur verstopt
je krijgt nu dus e28 voor ophanging?
benieuwd hoe dat bevalt straks

je krijgt nu dus e28 voor ophanging?
benieuwd hoe dat bevalt straks

- Harrie D
Dan moet ik de rubbers van mn reactiearmen iedere 50km vervangen, anders moet ik mn wiellagers iedere 30km bijstellen, vooruitgang toch ? 
Ik wil gewoon een sterke wielophanging rondom (achter komt dus ook een E28 as, inclusief onverwoestbaar 210mm sperdiff)
En het E28 spul had ik nog het eea van liggen, de subframes zijn niet heel veel breder dan die van de 02 (dus relatief simpel pas te beunen) en het is allemaal lekker sterk.

Ik wil gewoon een sterke wielophanging rondom (achter komt dus ook een E28 as, inclusief onverwoestbaar 210mm sperdiff)
En het E28 spul had ik nog het eea van liggen, de subframes zijn niet heel veel breder dan die van de 02 (dus relatief simpel pas te beunen) en het is allemaal lekker sterk.
- GTRene
klinkt een heel stuk beter dan 

- Niels
- Auto: Prius+
Helden project dit! 

- 328Ti
Ik dacht dat ik veel motorblokken erin en eruit heb getrokken, maar zo te zien ben ik een heilig boontje als ik jou zo bezig zie.
Leuk om te zien/lezen dat je zelf dingen wil ondergaan ook al dondert de boel er na 100km uit elkaar. Ik ben benieuwd hoe de V8 gaat lopen. Ga je hiermee wel naar de RDW of is het een groot "fuck it" gehalte?
Succes en lees snel denk ik meer.
Groet Jans
Leuk om te zien/lezen dat je zelf dingen wil ondergaan ook al dondert de boel er na 100km uit elkaar. Ik ben benieuwd hoe de V8 gaat lopen. Ga je hiermee wel naar de RDW of is het een groot "fuck it" gehalte?
Groet Jans
- Martijn_bmw
echt super gaaf project blijft dit
heel leuk om allemaal te lezen

heel leuk om allemaal te lezen

- Harrie D
Ach, ik heb gewoon niet zo'n angst om ergens in te duiken, van tevoren lezen, nadenken en wat dingetjes verzamelen werkt prima, maar je moet op een bepaald moment gewoon de sprong in het diepe wagen en gewoon proberen wat wel of niet werkt.328Ti schreef:Ik dacht dat ik veel motorblokken erin en eruit heb getrokken, maar zo te zien ben ik een heilig boontje als ik jou zo bezig zie.
Groet Jans
De V8 in die E28 proppen is het overgrote deel van het werk in 3 weken tijd gedaan (tijdens een behoorlijk drukke periode op mn werk > nooit meer, was kapot), de eerste M50 heb ik in 2 weekjes vakantie dr in gepropt (en heeft nog behoorlijk wat vertraging opgelopen door wat kapotte onderdelen)
M50 nummer 2 is er in 4 dagen tijd in gestampt, inclusief een nieuwe gasinjectie.
De turbo van die 02 was er ook in 3 dagen op geknutseld, voor op straat....
Fouten dr uit halen komt vanzelf wel als je dr mee gaat rijden, in het ergste geval sta je een keer stil en moet je de anwb bellen, jammer dan (overigens heb ik dat 2 keer moeten doen voor die 02 toen ik geen gereedschap bij had, 1x voor een kapotte gaskabel, 1x voor een ontplofte inlaatslang)
En ja, hij gaat gewoon naar de RDW.
Vanavond ga ik maar eens spelen met mn nieuwe plasmasnijder en even de gasfles van het lasapparaat leeg stoken

- 328Ti
Een plasmasnijder is altijd leuk, gaat wel als een dolle... Mocht je nog een M50 nr3 nodig hebben: ik heb er nog 1 liggen waarvan 1 klep krom is na een M54 inlet try-out waarbij de vanos schijf (die was vasgelast....ahum) toch is verschoven. Mag je voor weinig hebben, staat hier niets te doen. Het blokje is verder helemaal frisHarrie Spoor schreef: M50 nummer 2 is er in 4 dagen tijd in gestampt, inclusief een nieuwe gasinjectie.
.........................................Vanavond ga ik maar eens spelen met mn nieuwe plasmasnijder en even de gasfles van het lasapparaat leeg stoken
Speel ze vanavond.
- Harrie D
Goed, niet echt een nuttige update, maar ik ben weer (op mn dooie gemak) bezig om een hersenspinsel tot uitvoer te brengen:

Een E28 535i sperdiff, aandrijfassen en wielnaven in een 1-serie achteras.
De naven zijn opzich vrij simpel, de binnenmaat van het wiellager is hetzelfde, ik zal vast nog wel een afstandsringetje moeten laten draaien (de 1-serie schijf past net niet, die van de e28 wel, maar die is iets te klein voor de klauw), maar dat vogel ik tegen die tijd wel uit.
Alleen de stabilisatorstang past niet meer, die komt tegen de buitenste homokineet aan, maar dat is niet echt iets waar ik heel veel tijd in wil gaan steken.
De aandrijfassen zelf zijn ook niet zo bijzonder, die van de e28 zijn gelukkig korter dan die van de 1-serie.
Oftewel een kwestie van een spacer laten draaien, die dr tussen en klaar.
Het diff is andere koek, dat past voor geen meter..
Om het nog wat interessanter te maken zit bij de E28 het diff (en dus ook de cardanas) uit het midden, maar hebben de aandrijfassen dezelfde lengte.
Bij de 1-serie zit dit precies andersom, dit heb ik zelf ook liever zodat mn V-motor in het midden van de auto ligt (je hebt al zo weinig ruimte in de breedte)
Uiteindelijk maar gewoon op goed geluk wat ruimte gemaakt met de slijptol (en daarbij per ongeluk een gat geslepen in het diffdeksel) en een beetje gaan friemelen met een waterpas, rolmaat en garagekrik.
Hij zit nu aan de voorkant vastgelast, de achterkant zit er even snel een bout tegenaan gebakken om het zaakje wat op zn plek te houden.
Het diff komt overigens vast tegen het subframe te zitten, als er geen ruimte op zit (via rubbers) komen er ook geen schokken op te staan waardoor dr van alles afbreekt.
Hoop ik althans.
Het subframe zelf wil ik ook zoveel mogelijk rubbers vervangen door iets harders, comfort is overgewaardeerd (en met oordoppen rijden moet toch al zonder interieur)
Het dr in bakken moet ik nog iets voor verzinnen, ik ben eigenlijk van plan om een frame van balken te maken over het subframe heen en dit weer in de auto te bakken, de precieze methode moet ik alleen nog 'even' uitvogelen
Een E28 535i sperdiff, aandrijfassen en wielnaven in een 1-serie achteras.
De naven zijn opzich vrij simpel, de binnenmaat van het wiellager is hetzelfde, ik zal vast nog wel een afstandsringetje moeten laten draaien (de 1-serie schijf past net niet, die van de e28 wel, maar die is iets te klein voor de klauw), maar dat vogel ik tegen die tijd wel uit.
Alleen de stabilisatorstang past niet meer, die komt tegen de buitenste homokineet aan, maar dat is niet echt iets waar ik heel veel tijd in wil gaan steken.
De aandrijfassen zelf zijn ook niet zo bijzonder, die van de e28 zijn gelukkig korter dan die van de 1-serie.
Oftewel een kwestie van een spacer laten draaien, die dr tussen en klaar.
Het diff is andere koek, dat past voor geen meter..
Om het nog wat interessanter te maken zit bij de E28 het diff (en dus ook de cardanas) uit het midden, maar hebben de aandrijfassen dezelfde lengte.
Bij de 1-serie zit dit precies andersom, dit heb ik zelf ook liever zodat mn V-motor in het midden van de auto ligt (je hebt al zo weinig ruimte in de breedte)
Uiteindelijk maar gewoon op goed geluk wat ruimte gemaakt met de slijptol (en daarbij per ongeluk een gat geslepen in het diffdeksel) en een beetje gaan friemelen met een waterpas, rolmaat en garagekrik.
Hij zit nu aan de voorkant vastgelast, de achterkant zit er even snel een bout tegenaan gebakken om het zaakje wat op zn plek te houden.
Het diff komt overigens vast tegen het subframe te zitten, als er geen ruimte op zit (via rubbers) komen er ook geen schokken op te staan waardoor dr van alles afbreekt.
Hoop ik althans.
Het subframe zelf wil ik ook zoveel mogelijk rubbers vervangen door iets harders, comfort is overgewaardeerd (en met oordoppen rijden moet toch al zonder interieur)
Het dr in bakken moet ik nog iets voor verzinnen, ik ben eigenlijk van plan om een frame van balken te maken over het subframe heen en dit weer in de auto te bakken, de precieze methode moet ik alleen nog 'even' uitvogelen

- GTRene
das wel interessant zo'n ophanging achter
benieuwd hoe het verder verloopt.
zit trouwens te denken, had je daar niet mooier een e36 (M3) diff in kunnen hangen?
die heeft 2 oren achter en kon je heel mooi wat voor bakken denk ik

benieuwd hoe het verder verloopt.
zit trouwens te denken, had je daar niet mooier een e36 (M3) diff in kunnen hangen?
die heeft 2 oren achter en kon je heel mooi wat voor bakken denk ik

- e30touring1990
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Je bent creatief bezig geweest! Hoe dik zijn de spacers die je gaat draaien voor je aandrijfassen? Denk eraan dat (omdat ze nu korter zijn) nog wel voldoende bewegingsvrijheid hebben bij in- en uitveren aan beide kanten. Hij zal namelijk een grote hoek gaan maken bij gelijke invering als gevolg hiervan.
Succes!
Succes!
- Harrie D
De spacers moeten ongeveer 3cm aan de ene kant en 5-6cm aan de andere kant worden. De veerweg zal sowieso beperkt zijn, dus daar maak ik me niet zo druk om.
Rene: er zitten nu 2 stalen oren aan het diffdeksel gebout, zelfde idee. En waarom dit sper ? Omdat je ze voor 2-300 euro op kan halen (en ze zijn sterk)
Rene: er zitten nu 2 stalen oren aan het diffdeksel gebout, zelfde idee. En waarom dit sper ? Omdat je ze voor 2-300 euro op kan halen (en ze zijn sterk)
- Harrie D
Re: BMW 1602 turbo => V8 dan maar ? => nope, weggegooid
Zo, even het stof dr af blazen, maar ik heb dit ding maar eens gewoon weggegooid, een maand of 2-3 geleden al overigens, het was gewoon hopeloos.
Ik heb nu een 4-deurs E30 316 en een rondslingerende V8, dus het vervolg laat zich raden
Ik heb nu een 4-deurs E30 316 en een rondslingerende V8, dus het vervolg laat zich raden

- GTRene
- Martijn_bmw
Re: BMW 1602 turbo => V8 dan maar ? => nope, weggegooid
gewoon weggegooid
succes met de ombouw van de E30, vette bak een E30 V8

succes met de ombouw van de E30, vette bak een E30 V8