e30 S50 problemen.......
-
Re: e30 S50 problemen.......
Het is gewoon een kopie Bert..dus er is niks herschreven ofzo.
Dezelfde kopie waar ik jaren mee gereden heb..en nog een aantal mensen die er nu ook mee rijden.
Bas weet toch aardig wat van S50 motoren hoor...hij heeft er genoeg staan iig en is er genoeg mee bezig ook.
Maar het doet er ook niet echt toe of je per definitie veel weet van S50 motoren, maar van de techniek van een motor en software opzich.
Dezelfde kopie waar ik jaren mee gereden heb..en nog een aantal mensen die er nu ook mee rijden.
Bas weet toch aardig wat van S50 motoren hoor...hij heeft er genoeg staan iig en is er genoeg mee bezig ook.
Maar het doet er ook niet echt toe of je per definitie veel weet van S50 motoren, maar van de techniek van een motor en software opzich.
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Is het niet makkelijker om jouw DME's in zijn auto te proberenpopeyeM3 schreef:Ik heb de auto gisteren bij Bas Roos opgehaald..de vanos is gereviseerd, maar zoals ik had kunnen weten..was ook dit het probleem niet.
Ik word het onderhand zo ontiegelijk schijtzat ! dat ik echt serieus zin heb om hem een paar tering schoppen te geven en hem de maas in te duwen.
We hebben nog wel even een andere computer aangesloten met standaard software, en het gebok, en gehik en gepruttel was wel weg...alleen liep hij niet goed natuurlijk omdat de lmm niet aangesloten was.
Dus kunnen er weer 2 dingen zijn..of de dme is niet goed, of de software is niet goed.
dme heb ik 2 kasten van..en bij beide kasten veranderd er niks in positieve zin...in beide kasten zit dezelfde software.
Met dezelfde software heb ik jarenlang gereden zonder problemen..ook een maatje van me rijd met deze software zonder problemen.
Wat kan ik nu nog doen....de dme van me maatje eruit trekken en aankoppelen...veranderd er dan weer niks in positieve zin...ligt het niet aan de software of dme.
Iemand anders nog ideeen ?

Zag 'm staan, wel een g.a.a.f. ding hoor

-
DME gaf ook geen resultaat.....zoals verwacht natuurlijk
Waar we nu aan denken is het vliegwiel...die is wel erg licht, en misschien dat die voor de problemen zorgt.
Onderin heeft de motor natuurlijk meer moeite om daar mee aan de gang te blijven dan bovenin...
Nu is het een hele berg werk om het even te testen dmv het originele vliegwiel over te bouwen.
Anderzijds zit ik te denken om het originele vliegwiel zowiezo terug te bouwen omdat dat toch wat lekkerder rijd natuurlijk met stadsverkeer.

Waar we nu aan denken is het vliegwiel...die is wel erg licht, en misschien dat die voor de problemen zorgt.
Onderin heeft de motor natuurlijk meer moeite om daar mee aan de gang te blijven dan bovenin...
Nu is het een hele berg werk om het even te testen dmv het originele vliegwiel over te bouwen.
Anderzijds zit ik te denken om het originele vliegwiel zowiezo terug te bouwen omdat dat toch wat lekkerder rijd natuurlijk met stadsverkeer.
- Bert ///M3
Hoeveel weegt die van jou dan? Ik heb er een 4,7 KG op zitten en geen probleem.
-
In hoeverre geen probleem ?Bert ///M3 schreef:Hoeveel weegt die van jou dan? Ik heb er een 4,7 KG op zitten en geen probleem.
Wat gebeurt er b.v. als jij 50 km/u in zijn 3 rijd met constante snelheid dus ?
Die van mij weegt 3,5 kilo, maar vanwege de zwaardere M5 drukgroep komt het neer op 5,5 kilo.
- GTRene
nah, weet je dat ook "zeker"
lijkt me raar als het aan het vliegwiel zou liggen...
lijkt me eerder iets met een spannings iets?
lijkt me raar als het aan het vliegwiel zou liggen...
lijkt me eerder iets met een spannings iets?
-
Nee zeker weten doe ik het niet...
Maar ik heb zo'n beetje alles vervangen aan het blok en erom heen wat er te vervangen valt.
Ik zou het echt niet meer weten.
Maar ik heb zo'n beetje alles vervangen aan het blok en erom heen wat er te vervangen valt.
Ik zou het echt niet meer weten.
-
Ik kreeg vanmorgen ineens een heldere ingeving..waar vandaan weet ik niet, maar hij kwam
Nu weet ik het niet zeker natuurlijk, maar aangezien ik alles al vervangen heb zo'n beetje...
Ik zat te denken aan het DME relais...als die nou eens kapot is of hapert...dan heeft dan invloed op de computer en kan hij niet goed functioneren.
De pootjes zijn wel wat zwart geblakerd..dus wie weet.
Nu hoor ik iedereen denken waarom ik die nier eerder vervangen heb dan...om precies dezelfde reden waarom niemand op dat idee kwam
Maar goed..heb hem besteld en morgen binnen..en dat alles voor maar 10 euro.
Ik voel een oplossing steeds dichterbij komen

Nu weet ik het niet zeker natuurlijk, maar aangezien ik alles al vervangen heb zo'n beetje...
Ik zat te denken aan het DME relais...als die nou eens kapot is of hapert...dan heeft dan invloed op de computer en kan hij niet goed functioneren.
De pootjes zijn wel wat zwart geblakerd..dus wie weet.
Nu hoor ik iedereen denken waarom ik die nier eerder vervangen heb dan...om precies dezelfde reden waarom niemand op dat idee kwam

Maar goed..heb hem besteld en morgen binnen..en dat alles voor maar 10 euro.
Ik voel een oplossing steeds dichterbij komen

-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Het zou toch te erg voor woorden zijn als het allemaal komt door een onderdeel van 10eu 

- Niels
- Auto: Prius+
Heel goed mogelijk. Op die manier heb ik eens een ABS storing opgelost. De vorkjes in de zekeringkast waar het relais in komt waren voor de helft weg..... vind het maar eens 

- FreudeamFahren
Nou, collectief duimen dan maar? Zou mooi zijn!!! 

-
Ja het zal vast loos alarm zijn, maar die monteur van Kalfsbeek zei dat dat 9 van de 10x het probleem is bij slecht stationair lopen etc.
Die krengen zouden er bekend om staan dat ze regelmatig de geest geven.
Het schijnt zo te zijn dat dat relais zorgt voor massa voor de dme, en volgens etk stuurt hij ook verschillende sensoren aan....dus tsja....
Die krengen zouden er bekend om staan dat ze regelmatig de geest geven.
Het schijnt zo te zijn dat dat relais zorgt voor massa voor de dme, en volgens etk stuurt hij ook verschillende sensoren aan....dus tsja....
- Bert ///M3
Dat zou wel wat zijn ja
Maar dan heb je wel alles nieuw dat is op zich ook wel een geruststelling.

Hij loopt onderin wel wat ruig maar ik kan prima 50 in 3 rijden oid.popeyeM3 schreef:In hoeverre geen probleem ?Bert ///M3 schreef:Hoeveel weegt die van jou dan? Ik heb er een 4,7 KG op zitten en geen probleem.
Wat gebeurt er b.v. als jij 50 km/u in zijn 3 rijd met constante snelheid dus ?
Die van mij weegt 3,5 kilo, maar vanwege de zwaardere M5 drukgroep komt het neer op 5,5 kilo.
-
Ja wel alles nieuw ja..
6x bobines
6x bougies
inlaatnokkenas sensor
uitlaatnokkenas sensor
krukas sensor
gaspotentie meter
vanos gereviseerd
gaskleppen gesteld
verbrandingskleppen gesteld
Uhm...zoiets...
En dan is het dalijk een relais van een tientje....
6x bobines
6x bougies
inlaatnokkenas sensor
uitlaatnokkenas sensor
krukas sensor
gaspotentie meter
vanos gereviseerd
gaskleppen gesteld
verbrandingskleppen gesteld
Uhm...zoiets...

En dan is het dalijk een relais van een tientje....
- GTRene

- JurT
Mario ik hoop dan toch maar dat het dat voor je is. Dat je er in ieder geval mee kunt gaan knallen 

-
Helaas hahaha.....wat er gewoon melig van 

- GTRene
was het dat niet? balen...popeyeM3 schreef:Helaas hahaha.....wat er gewoon melig van
ik heb ook zo wat de laatste tijd na de Germany run...
zodra de rpm meter wat minder stabiel draait en lager dan ik normaal heb (en bv de airco inschakel dan nu zeker 200rpm lager) dan kan ik niet meer ineens volgas wegploffen...als ik dan in 1 of 2 of 3 e.d. ineens helemaal tot bodem gas in trap ist ineens helemaal niks en dus klap ik naar voren in de stoel

alleen de eerste run bv dan loopt stationair ook nog goed en kan het nog wel soms...maar zodra het 1x begint dan gaat het niet meer...grrrrrr

dus ook zoeken naar luchtlekken of stroomdraden of benzinepomp/druk e.d.
heb al wel wat gespot wat ook maar eens aangepakt moet worden (een bekend iets bij de M62 op leeftijd)
alle pakkingen e.d. van het kleppendeksel hij lekt daar olie zag ik wel wat dan in de bogie gaten loopt...wel iets nagedraait maar zal niet veel helpen denk ik, helemaal dat mijne een heel hoge bedrijfstemp heeft .
magoed dat pak ik na de zomer wel aan als het niet zo warm is...bestel ik alles nieuw ook bobine's x 8 en doppen e.d.
wordt ook al met al een prijzig grapje, maar dan ist ook weer fris en fruitig als het goed is

ik heb ook een thermostaathuis gevonden die wel moet passen en veel lagere temp heeft (de M60 paste toch niet helaas, toch net ander waterpompaansluiting als de M62)
Maar, na veel speurwerk de E31 840ci (heeft een M60 en een M62 uitvoering) die M62 heeft een huis incl thermostaat van 95c maar ook een gulf(warme landen) uitvoering van 85c :banaan:
hier niet te krijgen maar wel via Duitsland wel overigens via men dealer

nahja afwachten, en daarna als alles klopt een beter in de hand en beter voor techniek te houden bedrijfstemp vanaf 85c ipv nu vanaf 105c (olie onder race omstandigheden zelfs 105c<> 130, straks veel lager en dus minder vermogen verlies en minder hitte voor de delen/motor)
wat is nu jou volgende actie?
-
Jij komt er wel Rene
heb je hem al uit laten lezen ?
De volgende stap doe ik straks...toch maar weer de stekkers van de 2 watertemperatuur sensoren omdraaien....zou zomaar kunnen dat dat het is.

De volgende stap doe ik straks...toch maar weer de stekkers van de 2 watertemperatuur sensoren omdraaien....zou zomaar kunnen dat dat het is.
- GTRene
Ik lees hen straks weer ff uit, gister gaf die de accu aan disconnect maar dat kwam dat ik hem 5 uur eraf hadpopeyeM3 schreef:Jij komt er wel Reneheb je hem al uit laten lezen ?

maar hij gaf ook beide Co2 lambdas aan...(ik heb er maar 2) echter dat zegt niet zoveel omdat het bv het traject ervoor een storing zit.
daarna gereset en wat zaken schoongemaakt e.d.
vandaag weer stukkie gereden echter men grote probleem als ik hard wil gassen en ineens het gas wil inplompen is er nog steeds, wellicht geeft de OBD nu wat anders aan...of weer de beide lambda's

we komen er wel...ooit, als ik zie na mijn speuringen op het web wat anderen meemaken en uitgeven mag ik lang niet klagen

dus zie het gewoon als een uitdaging en of kan gebeuren na jaren en of ouder worden van alles. including myself

-
Het volgende...in de thermosstaathuis zitten 2 water sensoren....1 die de dme aanstuurt en 1 voor de tellerbak.
De stekkers van de sensoren zijn uitwisselbaar..foutje van BMW denk ik.....maar goed.
Als ik de stekker van de tellerbaksensor op de sensor van de dme zet..dan word het probleem erger..maar wel van dezelfde orde..en je ruikt benzine dan.
Dus mijn gevoel zegt..gezien de symtonen van dezelfde orde is alleen erger, dat ik het dan in die dme watersensor moet zoeken misschien.
Maar die gasten bij JR motorsport hadden die vervangen zeiden ze..maar ik krijg steeds meer het idee dat ze dat niet gedaan hebben.
Dus ja..dan maar weer zo'n sensor bestellen....
De stekkers van de sensoren zijn uitwisselbaar..foutje van BMW denk ik.....maar goed.
Als ik de stekker van de tellerbaksensor op de sensor van de dme zet..dan word het probleem erger..maar wel van dezelfde orde..en je ruikt benzine dan.
Dus mijn gevoel zegt..gezien de symtonen van dezelfde orde is alleen erger, dat ik het dan in die dme watersensor moet zoeken misschien.
Maar die gasten bij JR motorsport hadden die vervangen zeiden ze..maar ik krijg steeds meer het idee dat ze dat niet gedaan hebben.
Dus ja..dan maar weer zo'n sensor bestellen....
- GTRene
das wel heel raar dat je dan benzine ruikt, echter doordat ie verkeerde info naar de ECU stuurt bv fout mengsel op aangeven van verkeerde info kan dat weer kloppen 8)
als je zegt dat het dan erger wordt als je het omwisselt kun je bijna stellen dt het om iets gaat wat verkeerde info zend naar je ecu, maar waarschijnlijk niet die 2 sensors
die werken erop omdat het ene punt misschien eerder warm wordt dan dat andere punt?
hoe ist met je katt en of die sensoren
en of de aansluiting daarvan, toevallig las ik ook daarover speurend voor mijn kar...de aansluiting hoor je ook regelmatig of een draadbreuk oid...en of de katt zelf, maar dat zal wel niet met jou klachten.
ik ga straks eens een tik tegen mijn katt geven, luisteren of ik wat hoor
als je zegt dat het dan erger wordt als je het omwisselt kun je bijna stellen dt het om iets gaat wat verkeerde info zend naar je ecu, maar waarschijnlijk niet die 2 sensors

hoe ist met je katt en of die sensoren

ik ga straks eens een tik tegen mijn katt geven, luisteren of ik wat hoor

-
Een kat zit er niet onder....en de lambdasensoren zijn uitgeschakeld.
- Bert ///M3
heb je er nu ook GT nokkenassen in?
Toen jij die chip in je E36 had zitten zaten er wel kats onder. Kat weg betekend een verandering van tegendruk, dus cilindervulling en eigenlijk zou je die Alpha N unit daar voor moeten laten compenseren. Dus het zou wel kunnen dat hij daardoor hapert. Je airflow klopt dan dus niet meer met de ingestelde gasklephoek en inspuithoeveelheid. Normaal compenseert een lambda dat dus maar bij jou niet.
Ik zou toch eens langs een tuner met die software. Probleem is dat een tuner vaak een rollebanksessie doet en alleen vollast optimaliseert maar nu moeten de dus naar de deellast grafieken kijken en dat is lastig. Misschien moet je er dan een wideband lambda aan hangen en al rijdend eens kijken wat je AFR waarden zijn.
Je hebt best kans dat die Alpha N software al aan de rijke kant geschreven was, en dat het nu gewoon veel te rijk is. Dat zou ook het ploffen kunnen verklaren, onverbrande benzine die in de uitlaat komt.
Ik rij zonder kats en luchtpomp maar wel met lambda's. Wat je bij koude start zag is dat er gewoon benzineresten in de uitlaat terecht komen omdat het warmup programma dus niet meer klopt zonder kats en luchtpomp.
Je geeft trouwens zelf al het antwoord op je probleem op pagina 3 als je het mij vraagt. Je hebt het probleem niet met een originele chip, alleen loopt hij dan niet goed doordat je geen airflowmeter hebt. Conclusie die ik daar uit trek is toch dat de software niet goed is.
Toen jij die chip in je E36 had zitten zaten er wel kats onder. Kat weg betekend een verandering van tegendruk, dus cilindervulling en eigenlijk zou je die Alpha N unit daar voor moeten laten compenseren. Dus het zou wel kunnen dat hij daardoor hapert. Je airflow klopt dan dus niet meer met de ingestelde gasklephoek en inspuithoeveelheid. Normaal compenseert een lambda dat dus maar bij jou niet.
Ik zou toch eens langs een tuner met die software. Probleem is dat een tuner vaak een rollebanksessie doet en alleen vollast optimaliseert maar nu moeten de dus naar de deellast grafieken kijken en dat is lastig. Misschien moet je er dan een wideband lambda aan hangen en al rijdend eens kijken wat je AFR waarden zijn.
Je hebt best kans dat die Alpha N software al aan de rijke kant geschreven was, en dat het nu gewoon veel te rijk is. Dat zou ook het ploffen kunnen verklaren, onverbrande benzine die in de uitlaat komt.
Ik rij zonder kats en luchtpomp maar wel met lambda's. Wat je bij koude start zag is dat er gewoon benzineresten in de uitlaat terecht komen omdat het warmup programma dus niet meer klopt zonder kats en luchtpomp.
Je geeft trouwens zelf al het antwoord op je probleem op pagina 3 als je het mij vraagt. Je hebt het probleem niet met een originele chip, alleen loopt hij dan niet goed doordat je geen airflowmeter hebt. Conclusie die ik daar uit trek is toch dat de software niet goed is.
- Bert ///M3
Trouwens, nog iets. Je DME heeft bij part throttle alleen load vs RPM en lambda correctie nodig. Wat je dus nog even zou kunnen proberen is om je LMM voor op die airbox te tapen als de stekkers lang genoeg zijn, en dan daar eens mee rijden icm de originele DME. In theorie heb je dan een airflowmeting en moet hij op de originele software kunnen lopen. Maakt niet uit of die airbox er in zit ja of nee en meer of minder flow, dat regelt je DME dan zelf, behalve bij vollast.