Moraalridders..

Dit is ons algemene autoforum.

Weg met de moraalridder

ja
1
100%
nee
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 1

S-J

Re: Moraalridders..

Bericht door S-J » 08 apr 2010, 10:17

Eric H schreef:
smiley schreef:Ik sukkel ze altijd rustig rechts voorbij.
Gaan ze daarna naar rechts, leuk meegenomen, zo niet, lekker belangrijk.
Daar ben ik mee gestopt sinds het me een keer € 180,- heeft gekost voor rechts inhalen.
Dan maar een duidelijk signaal afgeven dat ze moeten oppleuren van de middelste baan.

Soms denk ik wel eens dat we geen weg capaciteit te kort zouden komen in Nederland, als iedereen zich gewoon aan de volgende stelregel zou houden : je positie op de weg is altijd uiterst rechts !

Dus niet op de middelste baan met 100 een vrachtwagen in halen die 90 rijdt en vervolgens besluiten om de vrachtwagen die daar 500 meter voor rijdt ook maar in te halen. Duurt best een tijdje voor je bij die vrachtwagen bent hoor met een minimaal snelheidsverschil. :bag:

Ander fenomeen, wisselen van rijbanen.
Waarom wil het gros van de Nederlanders altijd in de eerste 20 meter in en uitvoegen......
Komende vanaf de A15, de weg opdraaien richting de Benelux tunnel,en iedereen wil in de eerste 20 meter in en uitvoegen....... :evil:
Vaak opstropend verkeer op de rechter ( en natuurlijk de middelste baan ) van de A15
Ik rijd vrolijk over de linkerbaan verder en voeg wel wat later in.........rijden we elkaar ook niet zo in de weg...... :D
Boete voor rechts in halen is idd één die je wilt vermijden. Dan maar de 'aso' zijn.

Dat invoegen/uitvoegen, zo herkenbaar! En dan met 80 km/h op een 120 km/h snelweg.. :bag:

Dan vráág je toch om opstoppingen?

Dankzij vooruitkijken heb ik hier gelukkig (vrijwel) nooit last van.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 08 apr 2010, 13:27

Mrton schreef:
M@rcel schreef:Even voor de snelle mannen hier,

Als je zeg maar een kilometertje of 30 sneller rijdt dan de rest, dan is het echt onzin om steeds weer naar de meest rechter baan te manoeuvreren na een inhaalactie.
Het komt de rust op de weg absoluut niet ten goede, ook voor jezelf rijdt dat redelijk geforceerd, daarbij val je heel snel op met al dat geknipper.

Wat ik soms wel niet zie met die zogenaamde moraalridders die wel zelf een stuk harder rijden dan is toegestaan, maar als een soort slalom de slaapkoppen op de middelste baan proberen wakker te schudden, en dan heb ik het nog niet eens over het afsnijden wat daarbij vaak gepaard gaat.

Voor ons geld bij verhoogde snelheid dat we altijd op de middelste of linker baan blijven, daardoor meer overzicht en veel meer rust in de wagen.

We hebben het er al eens over gehad hier op DF, misschien toch eens leuk om ipv een trackday een dag te leren rechtuitbranden 8)

ik open er wel een draadje voor.
Hmmm... Welk stukje van mijn gedrag snap je niet? Naast dat linksrijdende auto's altijd in de gaten gehouden worden i.v.m. hardrijden is het sowieso de bedoeling om rechts te rijden om (nog) snellere automobilisten niet te hinderen. Daarnaast wil ik de vangrail en wat daar net achter gebeurd kunnen zien. En hangen er op meerbaanswegen links vaker camera's als rechts. Op deze manier heb ik nog maar twee snelheidsboetes in 10 jaar ontvangen.
Lijkt me idd verstandig om sneller verkeer netjes voorbij te laten.
Als er echt grote gaten op de meest rechter baan zijn, dan is het idd mogelijk om op een comfortabele manier uiterst rechts te houden, zodra het slalommen wordt, kan je beter wat langer je rijbaan behouden ipv telkens weer naar rechts door te schuiven.

Jurriuit

Bericht door Jurriuit » 08 apr 2010, 14:32

M@rcel schreef:Lijkt me idd verstandig om sneller verkeer netjes voorbij te laten.
Als er echt grote gaten op de meest rechter baan zijn, dan is het idd mogelijk om op een comfortabele manier uiterst rechts te houden, zodra het slalommen wordt, kan je beter wat langer je rijbaan behouden ipv telkens weer naar rechts door te schuiven.
Helemaal mee eens, op beetje drukke dagen is het niet te doen om iedere keer terug te gaan naar rechts. Dan ben je inderdaad een rijdende slalom wat het rijden er niet ontspannender op maakt.
Ik had vorige week mijn rit van Eindhoven naar Raamsdonksveer (in de spits) gefilmd met mijn sleutelhangercameraatje en het viel me op dat ik ruim 80% van de rit op de linkerbaan hang. Het lijkt asociaal, maar met die verkeersdrukte kun je eigenlijk niet anders.

Oja, bij middelste baan plakkers ben ik ineens wel een moraalridder en laat ik zien dat de rechterbaan ook gewoon bestaat. Kan daar heel slecht tegen....

Macboy

Bericht door Macboy » 08 apr 2010, 16:03

FerdiACS1 schreef:Voorbeeld 1:
Zondagavond. Mooie snelweg (bijv. de nieuwe A12 tussen Gouda en DenHaag). Het is rustig. Ik heb zin om het gas er op te zetten, bekeuringen natuurlijk op eigen risico. Enfin. Zet 'm op 200+ en ik zit te genieten achter het stuur. En dan. Ik passeer de eenzame moraalridder en wat doet hij dan: druk seinen met groot licht (dat ik niet zo hard moet rijden)!!
Oppassen, want het kan ook dit zijn he :mrgreen:
Macboy schreef:Voorbeeld 1:
Zondagavond. Mooie snelweg (de nieuwe A12 tussen Gouda en DenHaag). Het is rustig. Ik heb geen zin om het gas er op te zetten, bekeuringen namelijk op eigen risico. Enfin. Zet 'm op 120 en ik zit te genieten achter het stuur. En dan. Er passeert mij een 135i met 200+: ik blij dus druk seinen met groot licht (dat ie nog iets harder moet rijden )!!

Brava

Bericht door Brava » 08 apr 2010, 22:39

Robertdj schreef:Een rustige 2-baansweg, VMax van 120. Ik heb een gangetje van +-140km/u. Voor me rijdt een vent op de rechterbaan achter een vrachtwagen. Ik zet ruim op tijd mijn inhaalactie in, wanneer ik vlakbij ben knippert hij naar links en zet hij zijn inhaalactie in terwijl ik op dat moment al bijna naast hem rij.
Vervolgens gaat meneer seinen omdat ik niet vol in de ankers ging toen hij richting aangaf :bag:
Dat is iets waar ik wild van word. Okay, inhalen is een bijzondere verrichting maar van rijbaan wisselen is dat nog meer. Ergo, als je van rijbaan wilt wisselen kijk je goed, spiegelen etc, EN ALS DE WEG VRIJ IS zet je je manoeuvre in. Maar tegenwoordig ziet iedereen het als zijn recht om onmiddellijk van rijbaan te wisselen en naar links te gaan zonder rekening te houden met degene die daar al rijdt. Voorrang nemen als het ware. Vooral als er in geen velden of wegen iemand achter mij zit erger ik me daar kapot aan. Jij wilt van rijbaan wisselen? Jij remmen, niet ik, jij wachten tot je kunt... :hammer:

S-J

Bericht door S-J » 08 apr 2010, 22:52

Als ik dan degene op de rechterbaan ben die wilt inhalen.. geef ik ff gas bij om in te kunnen halen zonder dat iemand er las van heeft.

Anders gas lossen en wachten.

Het is wel een kwestie van op tijd kijken, eigenlijk een kwestie van constant weten wat er om je heen speelt. En de gemiddelde rijder kijkt pas op het moment van inhalen. "Oh die is nog ver weg, ik kan er wel voor".

Brava

Bericht door Brava » 08 apr 2010, 23:36

S-J schreef:Als ik dan degene op de rechterbaan ben die wilt inhalen.. geef ik ff gas bij om in te kunnen halen zonder dat iemand er las van heeft.

Het is wel een kwestie van op tijd kijken, eigenlijk een kwestie van constant weten wat er om je heen speelt. En de gemiddelde rijder kijkt pas op het moment van inhalen. "Oh die is nog ver weg, ik kan er wel voor".
Nee het ligt anders volgens mij. Het is juist dat degene op de rechterbaan te lamlendig is om gas te lossen, evt. te remmen en te wachten. Nee, dat laat je liever die sukkel die er op de linkerbaan aankomt doen. Het is het verleggen c.q. opleggen van de verantwoordelijkheid.

In mijn optiek is het vaak niet een verkeerde inschatting van "ik ga er wel voor" nee, het is "ik ga er gewoon voor, laat hem maar remmen".

Femme

Bericht door Femme » 08 apr 2010, 23:39

M@rcel schreef:Even voor de snelle mannen hier,

Als je zeg maar een kilometertje of 30 sneller rijdt dan de rest, dan is het echt onzin om steeds weer naar de meest rechter baan te manoeuvreren na een inhaalactie.
Het komt de rust op de weg absoluut niet ten goede, ook voor jezelf rijdt dat redelijk geforceerd, daarbij val je heel snel op met al dat geknipper.
Het staat gewoon mooi opgeruimd als de linkerbaan leeg is. Als er een klein gat is ga ik bij +30km/h ook niet naar rechts, maar bij een gat van honderden meters wel. In Duitsland blijf ik bij snelheden boven de 200km/h overigens meestal links hangen zolang niemand mij voorbij wil.
Wat ik soms wel niet zie met die zogenaamde moraalridders die wel zelf een stuk harder rijden dan is toegestaan, maar als een soort slalom de slaapkoppen op de middelste baan proberen wakker te schudden, en dan heb ik het nog niet eens over het afsnijden wat daarbij vaak gepaard gaat.
Het zorgt ervoor dat je wat te doen hebt in de auto.
Brava schreef:
S-J schreef:In mijn optiek is het vaak niet een verkeerde inschatting van "ik ga er wel voor" nee, het is "ik ga er gewoon voor, laat hem maar remmen".
Inderdaad, er is gewoon geen respect voor de linkerbaan die voorrang hoort te hebben. Komt ook door de geringe snelheidsverschillen waardoor iedereen er 'm maar gewoon voorkwakt. Ik weet zeker dat men zich anders zou gedragen als 160km/h de max was in Nederland.

Brava

Bericht door Brava » 09 apr 2010, 00:05

Femme schreef:Inderdaad, er is gewoon geen respect voor de linkerbaan die voorrang hoort te hebben. Komt ook door de geringe snelheidsverschillen waardoor iedereen er 'm maar gewoon voorkwakt. Ik weet zeker dat men zich anders zou gedragen als 160km/h de max was in Nederland.
Helaas ben ik deze problematiek ook meer dan me lief is op de Duitse Autobahn tegengekomen.

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 09 apr 2010, 01:19

Ligt ook aan de auto waar je in rijd. Als ik met de Starlet ben gaat haast niemand aan de kant, da's met de MR2 wel anders.

S-J

Bericht door S-J » 09 apr 2010, 09:46

Brava schreef:
S-J schreef:Als ik dan degene op de rechterbaan ben die wilt inhalen.. geef ik ff gas bij om in te kunnen halen zonder dat iemand er las van heeft.

Nee het ligt anders volgens mij. Het is juist dat degene op de rechterbaan te lamlendig is om gas te lossen, evt. te remmen en te wachten. Nee, dat laat je liever die sukkel die er op de linkerbaan aankomt doen. Het is het verleggen c.q. opleggen van de verantwoordelijkheid.

In mijn optiek is het vaak niet een verkeerde inschatting van "ik ga er wel voor" nee, het is "ik ga er gewoon voor, laat hem maar remmen".
De kwestie ging over de rechterbaanridder die m ervoor kwakt. Die moet beter kijken. Als persoon op de linkerbaan kan je dit in veel gevallen ook zien aankomen trouwens.
Brava schreef:
Femme schreef:Inderdaad, er is gewoon geen respect voor de linkerbaan die voorrang hoort te hebben. Komt ook door de geringe snelheidsverschillen waardoor iedereen er 'm maar gewoon voorkwakt. Ik weet zeker dat men zich anders zou gedragen als 160km/h de max was in Nederland.
Helaas ben ik deze problematiek ook meer dan me lief is op de Duitse Autobahn tegengekomen.
Waarvan heel vaak door auto's met gele platen en "Nur Links" erop zeker. :bag:
Michel Huisman schreef:Ligt ook aan de auto waar je in rijd. Als ik met de Starlet ben gaat haast niemand aan de kant, da's met de MR2 wel anders.
Met een W211/E60 over de Autobahn en een Sierra zit echt een wereld van verschil. Duitsers maken de weg voor je vrij als je in een dikke Benz of BMW aan komt! :clap:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 09 apr 2010, 10:55

Als DF een afspiegeling was van de "echte" wereld was het geweldig op onze wegen :wink:

Robertdj

Bericht door Robertdj » 09 apr 2010, 11:22

Inderdaad, alleen maar bmw's op de weg :love:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 09 apr 2010, 11:24

:hmmm:

S-J

Bericht door S-J » 09 apr 2010, 13:34

Robertdj schreef:Inderdaad, alleen maar bmw's op de weg :love:
:df: :df:

:shakeit: :thumbup:

Brava

Bericht door Brava » 09 apr 2010, 15:03

S-J schreef:Als persoon op de linkerbaan kan je dit in veel gevallen ook zien aankomen trouwens.
Natuurlijk zie je het aankomen maar dat neemt niet weg dat JIJ moet remmen omdat iemand anders te lamlendig is om dat zelfs te doen.

BamiesGTA
Auto: Cupra Leon 300

Bericht door BamiesGTA » 09 apr 2010, 17:32

Ik heb er eens op gelet wat nu over het algemeen de mensen zijn die een (zwaar) gebrek aan verkeersinzicht hebben. (Onnodig linksrijden, slakkengangetje, mensen niet laten invoegen, inhalen met 1km/u verschil)
Ik kwam uit op:

-65+
-Vrouwen 30+
-Gezinnen

Zo even tussendoor hoor.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 09 apr 2010, 17:33

BamiesGTA schreef:Ik heb er eens op gelet wat nu over het algemeen de mensen zijn die een (zwaar) gebrek aan verkeersinzicht hebben. (Onnodig linksrijden, slakkengangetje, mensen niet laten invoegen, inhalen met 1km/u verschil)
Ik kwam uit op:

-65+
-Vrouwen 30+
-Gezinnen

Zo even tussendoor hoor.
Je vergeet BMW-rijders...... :bag:

S-J

Bericht door S-J » 12 apr 2010, 10:10

BamiesGTA schreef:Ik heb er eens op gelet wat nu over het algemeen de mensen zijn die een (zwaar) gebrek aan verkeersinzicht hebben. (Onnodig linksrijden, slakkengangetje, mensen niet laten invoegen, inhalen met 1km/u verschil)
Ik kwam uit op:

-65+
-Vrouwen 30+
-Gezinnen

Zo even tussendoor hoor.
Gezinnen?

Je bedoelt MPV's en Hybrids :bag:

De BMW rijder is vanzelfsprekend het grote voorbeeld voor iedereen. 8)

M@rcel

Bericht door M@rcel » 12 apr 2010, 14:35

Brava schreef:
S-J schreef:Als persoon op de linkerbaan kan je dit in veel gevallen ook zien aankomen trouwens.
Natuurlijk zie je het aankomen maar dat neemt niet weg dat JIJ moet remmen omdat iemand anders te lamlendig is om dat zelfs te doen.
Er zijn rij-technieken om dat te voorkomen, het zorgt er in ieder geval voor dat de slaapkoppen netjes op hun baan blijven. Diegene die hem er dan nog steeds voorzetten doen dat in ieder geval bewust.

Jurriuit

Bericht door Jurriuit » 12 apr 2010, 15:33

M@rcel schreef:Er zijn rij-technieken om dat te voorkomen, het zorgt er in ieder geval voor dat de slaapkoppen netjes op hun baan blijven. Diegene die hem er dan nog steeds voorzetten doen dat in ieder geval bewust.
Verklaar je nader ;)

Dutch

Bericht door Dutch » 17 apr 2010, 16:31

Heren,

Hierbij een column naar jullie hart.

http://www.driving-fun.com/426/the-know ... akken.aspx

:mrgreen:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 18 apr 2010, 08:18

JP schreef:Echte moraalridders zijn diegene die ook nog ff je kenteken doorgeven aan meldpunt asociaal rijgedrag

Daar ben ik 'banger' voor dan af en toe een vingertje of grootlicht
Even wat reageren op oudere posts, heerlijk zo'n topic als dit :mrgreen:

Asociaal weggedrag is ook linksplakken, vrachtwagens inhalen (als auto) met 90 km/u op de snelweg en uiteraard op de stoel van de politie gaan zitten als je je ergert aan een andere weggebruiker (het bekende seinen of toeteren).
Ritsen is een gevolg van 30 jaar links geleuter en en chronisch gebrek wegcapaciteit in de randstad. Dus dat "hoffelijk" kun je steken op een plekkie waar de zon niet schijnt! "Hoffelijk" worden we weer na het verlaten van 's-lands rijkswegen.
Niet alleen randstad. Reed van de week over de A50 vanuit Arnhem richting Zwolle. De rechterbaan is vrijwel volledig gekaapt door vrachtverkeer. Er zit bijna geen auto tussen en toch is de hele rijstrook bedenkt met niks anders dan vrachtwagens. Sowieso per direct inhaalverbod voor vrachtwagens overdag in heel Nederland invoeren. Ook als vrachtwagenchauffeur heb je niks aan honderden kilometers file per dag.

Metchu

Bericht door Metchu » 23 apr 2010, 17:31

ON GE LOFELIJK!

vandaag reed ik in een niet nader te noemen dorpje ergens in het noorden... Ik rij met een gangetje van 40 of iets dergelijks omdat er veel publiek op de stoep loopt en er 2-tal zebrapaden zijn. Ik rij rustig en ik zie dat er een ouwe vent, laten we zeggen tegen de 60, richting zebrapad loopt. Hij is er nog lang niet en moet zeker nog een stukje doorlopen voordat hij er is. Ik rij dus op mijn dooie gemakkie er langs en opeens begint meneer een keiharde "ik gooi mijn winkelwagentje tegen je auto beweging" als ik er langs rij!!!!

OMG! wat een mongool! Voor hetzelfde geldt schrik ik en manouvreer ik naar links tegen het tegemoetkomende verkeer.. Hij wijst met zn vingertje naar zijn voorhoofd en wenkt me te komen en ik maak aanstalten om te stoppen. Waarop hij reageert dat ik maar moet komen naar de parkeerplaats. Ik dacht, weet je fuck it, laat ik de moraalridder eens moraalridderen... haha dus ik gooi me auto om, waarbij die vent heel stoer en breed gaat staan... een ouwe grijze vent... ongelofelijk. Hij stond erbij van "ik zal deze vlegel eens een lesje leren en ik ben NIET bang!".

Ik stap uit en vraag hem waarom hij zo'n achterlijke actie uithaalt waarbij de consequenties ervan niet te overzien zijn. hij zegt, je reed als een bezetene er lopen hier kinderen en winkelende mensen. Ik zo, meneer er zit een luide uitlaat onder mijn auto (ja ex-nandor, maakt bizar veel geluid), waardoor het lijkt dat ik hard rij, maar ik reed echt met max 40 km/u wellicht nog langzamer! Ik had voet van gas los nl. hij zegt niet waar dit en dat... waarop ze vrouw er tussen komt en roept "schat het ijs smelt, kom we gaan".

Hij begint te tieren en ik sta hem rustig en netjes te woord en zeg dat hij echt niet zulke acties moet uithalen en dat hij ongelofelijk gevaarlijk bezig is met politie-agentje te spelen. Ik zeg u zegt dat er kinderen zijn, door u had ik een fietser van ze sokken kunnen rijden of een auto frontaal kunnen raken. Zegt ze vrouw, dan heb je pech. Dus ik gaf het maar op, waarbij ik antwoordde: Nee mevrouw, u heeft pech. Uw hele leven lang wonen met een man die te weinig aandacht krijgt. Kijk maar uit dat u de volgende keer niet de verkeerde tegenkomt! Ik heb medelijden met jullie. Waarop ik me omdraaide en de auto weer instapte.

the moraalridder got moraalriddert :mrgreen: :mrgreen: sjonge jonge zeg, wat een kansloos volk... Vent heeft bij de bingo nu weer een mooi verhaal ...

RVV

Bericht door RVV » 23 apr 2010, 17:34

:mrgreen:

Plaats reactie