project e30 S50......

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: project e30 S50......

Bericht door GTRene » 15 mar 2010, 16:17

Bert ///M3 schreef:Je kan kvaak die montagesteunen wel iets bijstellen in de accubak Rene.

Ik heb zelf ook een Exide accu er in, type hoort bij een Volvo XC90 maar als je de maten opzoekt zijn die alleen iets langer, kan gewoon in de auto dus :) In een catalogus van Exide staan al die maatgegevens gewoon opgeschreven.
In die accubak van de M coupe niet, dus voor ik bestelde (omdat ik een sterkere wilde) eerst die bak maar eens zitten meten wat er max in paste :mrgreen: (en ja handig die Exide maten er bij )
vaak hoe sterker de accu hoe groter...het mooie van die wat ik uitzocht was dat hij iets langer was en zo precies in de bak paste, maar wel wat lager was wat weer in theorie beter is voor het zwaartepunt.
Al ligt dat al laag (accu) bij de M coupe, moest alleen omdat ie wat lager was wat tussen de accu en het deksel drukken zodat ie ook niet omhoog kan jumpen :D

voorbeeld foto, is niet mijn auto natuurlijk, maar daar zie je de bak van de accu(zonder het afsluitdeksel), je zit dus aan een maxima qua afmeting, maar bij de standaard 74ah hou je nog iets over in de lengte, net genoeg voor sommige 85ah, dan past er geen opvulschuim meer tussen maar is dan ook niet nodig.

Afbeelding

@Popeye, ah dus een nieuwe startmotor besteld, lijkt me verstandig, denk wel dat het daar mee opgelost is als de bendix? stuk is.

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: project e30 S50......

Bericht door popeyeM3 » 16 mar 2010, 00:11

De bendix is vast aan de startmotor, dus met een andere startmotor zou het probleem opgelost moeten zijn.
Maar voorlopig ben ik ook nog aan het prutsen met het spruitstuk...wat een hoerenklus is dat zeg !

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: project e30 S50......

Bericht door GTRene » 16 mar 2010, 00:41

popeyeM3 schreef:De bendix is vast aan de startmotor, dus met een andere startmotor zou het probleem opgelost moeten zijn.
Maar voorlopig ben ik ook nog aan het prutsen met het spruitstuk...wat een hoerenklus is dat zeg !
oh lekker :wink:

wat is daarmee dan, ruimte gebrek?

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: project e30 S50......

Bericht door popeyeM3 » 16 mar 2010, 08:23

Ja past uiteraard voor geen kanten.....
Ik zit er zelfs aan te denken om er 1 op maat te laten maken.

Vanavond ga ik nog 1 poging wagen...gaat het niet lukken dan ga ik wat anders verzinnen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: project e30 S50......

Bericht door GTRene » 16 mar 2010, 13:25

ik had destijds een link van E30 met S50 conversies...kan het niet weer vinden, daar kun je zien hoe zij dat deden.

anyway kwam ook dit tegen, misschien ook handig, nieuw spul voor swaps.

http://www.akgmotorsport.com/catalog/ca ... aincat=e30
Doing an M50/S50 engine conversion in a 1984-1991 E30 3 Series? Then you'll probably want these. These "shorty" style headers are specifically designed to fit the tight clearance issues of an E30 with an M50-family 24v engine swap. This set fits M50/S50 and M52/S52 WITHOUT an air pump. A TMS developed part, these "shorty style" performance Headers are 100% stainless steel and 2-stage ceramic coated and were CAD designed to be equal length and flow with equal pressure. Bolt these on to your M50 converted E30 3 series for a instant 12lb ft torque and a 9 HP increase (more on modified engines.) These headers were designed to increase mid range power. Stainless steel construction retains heat much better than the competitor's mild steel construction, resulting in increased exhaust velocity. If you want the best shorty header on the market, this is the one. Best of all, these are purpose made specifically for E30's with the M50 / S50 engine conversion.
pricy.....

http://www.pelicanparts.com/bmw/catalog ... .htm#item0

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: project e30 S50......

Bericht door popeyeM3 » 16 mar 2010, 22:20

Nou...ik ben er uit ;) er zat een draad verkeerd om in de motordraadboom.
De startmotor die ik vandaag gedemonteerd heb was dus gewoon goed, dus helaas voor niks een andere gekocht en gemonteerd...maar goed.

De eerste brul is eruit.

http://s73.photobucket.com/albums/i216/ ... 010053.flv

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: project e30 S50......

Bericht door GTRene » 16 mar 2010, 22:26

:banaan: hij dut ut :df:

en ja met draadje verkeert om kom je niet in het normale what is it problem, goed dat je het hebt gevonden.

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: project e30 S50......

Bericht door popeyeM3 » 16 mar 2010, 22:30

Ik laat trouwens een spagetti spruitstuk op maat maken volledig rvs.
Dat is de beste oplossing..dan past het iig perfect..en wellicht leverd het nog wat op in winst ook.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: project e30 S50......

Bericht door GTRene » 16 mar 2010, 23:14

popeyeM3 schreef:Ik laat trouwens een spagetti spruitstuk op maat maken volledig rvs.
Dat is de beste oplossing..dan past het iig perfect..en wellicht leverd het nog wat op in winst ook.
bij dit project zijn ze ook wel aan het bakken geweest...wel kleine fotootjes

http://www.akgmotorsport.com/swaps.php

daar hebben ze hun projecten een beetje vastgelegd, niet dat je er veel aan hebt :mrgreen: maar misschien leuk.

krengen zijn anders wel duur als je ze kant en klaar koopt

http://www.turnermotorsport.com/html/de ... 601-E30M50

en hier ook zo'n verhaal van die uitlaat die niet past

http://www.rmeuropean.com/bmw-e30-m50-swap.aspx

is er niet een 3.0 of 3.2 spruitstuk dat wat anders loopt? bv van een Z3 M? las net ergens dat je veel kan gebruiken van een Z3 maar van die uitlaat weinig concreets.

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: project e30 S50......

Bericht door popeyeM3 » 17 mar 2010, 00:17

Er is idd erg weinig te vinden over een e30 S50 ombouw.
Wat je tegen komt is veelal de amerikaanse M3 motor wat anders is.

Een hoop is M50 gerelateerd, maar met de spuitstukken heb ik echt oorlog bij de S50.
Ik ga er verder ook geen moeite meer voor doen, dat gehak, geslijp en gelas komt ook niet te goede voor de performance van de motor.

Dus ik laat er gewoon 1 op maat maken, dan valt er misschien zelfs wat winst te behalen ipv te verliezen met het gepruts.

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: project e30 S50......

Bericht door popeyeM3 » 17 mar 2010, 17:45

Ik laat er 1 op maat maken bij EPS.
Kost wel een vermogen, maar dan weet ik wel zeker dat het goed is.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: project e30 S50......

Bericht door GTRene » 17 mar 2010, 18:13

popeyeM3 schreef:Ik laat er 1 op maat maken bij EPS.
Kost wel een vermogen, maar dan weet ik wel zeker dat het goed is.
als je goed weet waar de veranderingen aan te passen en de rest van de uitlaat daar mooi op aan kan sluiten ist wel wat waard lijkt me. (binnen het redelijke dan)

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: project e30 S50......

Bericht door popeyeM3 » 17 mar 2010, 18:27

Tsja...de fabrieks uit spruitstukken van de M3 zijn op zich ook al geoptimaliseerd, dus de winst die er te behalen valt, zal denk ik minimaal zijn.

Maar goed..er moet toch wat onder...en bij een ander die de helft minder vroeg moest ik 4 weken wachten...daar heb ik precies geen zin in.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: project e30 S50......

Bericht door GTRene » 17 mar 2010, 21:30

klopt als ze niet op voorraad zijn duurt het ff, worden dan speciaal gemaakt.
misschien met allerlei codes ook in duits internet afspeuren of iemand een aangepaste heeft liggen? of van bv een tuner...in NL zijn ook wat gasten die e30 hebben en S50<>52 erin hebben liggen misschien hebben die wat...but its your time/money :mrgreen:

wie weet past hier wat van

Afbeelding

verkopen ook voor e30 6 cill...

http://www.tweedehands.nl/autos/auto-on ... 37391.html

of zoiets

http://www.speurders.nl/overzicht/autos ... 26376.html

misschien loopt het net wat anders en past het met mazzel? ja ik gooi ook mar wat neer :mrgreen: wie weet denk je van ja :banaan: in elk geval leuke prijzen lijkt me.

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: project e30 S50......

Bericht door popeyeM3 » 17 mar 2010, 21:48

Nee gaat allemaal niet passen..bovendien hoef ik geen uitlaat van een bedrijf die hottuning heet :lol:
De enigste mogelijkheid is op maat laten maken...of dat van turner motorsport....maar ik vraag me af of dat ook geschikt is voor de europese S50 blokken.

Er zijn maar een paar bedrijven die een spruitstuk op maat maken in Nederland....EPS is er 1 van.

Verder is er weinig info te vinden over de e30 S50 ombouw...allemaal geheimschrijverij.

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: project e30 S50......

Bericht door popeyeM3 » 22 mar 2010, 22:55

Wie is hier nou de snackbar ? :D

Tijd voor een update maar weer...

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met de remmen en carbon airbox.
Ik heb een hydraulisch remsysteem gekocht, maar helaas ging ook dat niet werken.
De hoofdremcilinder kruisde met de airbox omdat de boel verder naar voren kwam door de hydraulische rembekrachtiger.

Het was wel mijn laatste hoop dat dat zou gaan passen...maar helaas.
Toen maar weer de golf 1 rembekrachter erop gezet en de airbox iets vermaakt met polyester.
Het viel me reuze mee wat ik weg moest halen van de airbox....nagenoeg niks.

De airbox zit er nu dus op...ook de slangen heb ik netjes aangesloten onderop en de gashendel zit netjes vast op de box.
Ik had natuurlijk ook de originele verzameldoos erop kunnen plaatsen en dan alsnog het hydraulisch systeem kunnen monteren, maar ik moest en zou de carbon airbox erop hebben....het geluid daarvan geeft kippenvel en de funfactor is vele malen hoger.

Het laatste wat er gedaan moet worden is de uitlaat.
Ik ben 3 dagen bezig geweest om de spaghetti spruitstukken passend te krijgen, maar helaas heb ik daar nu oorlog mee.
Die gaan er echt niet op komen.
Het subframe zit in de weg en de stabilisatorstang.

Ik heb besloten om een geheel nieuw spruitstuk op maat te laten maken bij EPS.
Daar heb ik volgende week een afspraak mee, dan mogen hun het lekker uitzoeken.

Ik zal morgen nog wat foto's maken hoe het er nu voor staat.

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: project e30 S50......

Bericht door Mark » 22 mar 2010, 23:14

Gaaf project! Ik ben niet zo thuis in de BMW-elarij maar kan een standaard pedalbox niet worden omgebouwd tot bias pedalbox met 2 (of 3 bij hydrolische koppeling) remcylinders?

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: project e30 S50......

Bericht door popeyeM3 » 23 mar 2010, 16:28

Hier wat foto's met de carbon airbox erop.
Nog een paar kleine dingen en de auto is klaar op het spruitstuk na...daar gaan ze zaterdag mee prutsen bij EPS.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ErikS
Berichten: 18930
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: project e30 S50......

Bericht door ErikS » 23 mar 2010, 17:23

Kunststukje, geweldig!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: project e30 S50......

Bericht door GTRene » 23 mar 2010, 17:33

mooi dat je he voor elkaar hebt gekregen.
heeft ie nog wel wat speling voor het iets kantelen van de motor? neem aan van wel.
nu de uitlaat nog en dan :df:

Online
Richardt.
Berichten: 6766
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: project e30 S50......

Bericht door Richardt. » 23 mar 2010, 17:37

Hij ligt erin alsof het nooit anders is geweest, lekker hoor :thumbup:

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: project e30 S50......

Bericht door popeyeM3 » 23 mar 2010, 18:19

Hij heeft zat ruimte om te kantelen idd...dan komt hij juist van de dingen af die net aan zitten in rust stand.
Verder kan ik niet wachten om een ritje te maken.....als dit niet afgaat als een raket op wielen, dan weet ik het niet meer :shock:

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1906
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Re: project e30 S50......

Bericht door Jules » 23 mar 2010, 19:30

wat een porno *kwijl*

JeroenT
Berichten: 2233
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: project e30 S50......

Bericht door JeroenT » 23 mar 2010, 20:32

Daar zit inderdaad weinig ruimte bij de rembekrachtiger.
Scheelt dat mijn inlaat spruitstuk recht loopt.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: project e30 S50......

Bericht door Petrolhead Tom » 26 mar 2010, 14:34

Heel gaaf, wat zal dit een kanon zijn! :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Robbert92, S-RS, Sabberjoch, Vanreijmersdal en 9 gasten