Peugeot 106 GTi & Update: 924 te koop!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Frank Wolswijk » 23 feb 2010, 21:49

Ik weet wel een leuke trackday voor je om mee te starten. Is een trackday met instructie sessies, dus onder (zeer goede) begeleiding. Op 30 april a.s. Degene die dit organiseren en begeleiden deden dit voorheen onder de naam Track Time. De trackday waar ik op doel zullen alleen Peugeot's (Peugeot GTi Club) en Porsche's (Porsche forum) bij aanwezig zijn, is een hele dag op Zolder. (en aangezien je van beide 1 hebt :mrgreen: ) De begeleiding is zeer goed verzorgd. Eerst rij je in kleine groepjes achter een instructiewagen. Je rijdt steeds aantal rondjes meteen achter de instructiewagen, daarna sluit je achteraan de groep aan en zo rouleer je steeds. Op deze manier leer je het circuit een beetje kennen, de lijnen, rempunten etc. Volgende sessie stapt er een instructeur naast je in en rij jij aantal rondjes voorop, de rest van je groepje volgt jou. Vervolgens zelfde doorschuifsysteem, de instructeur stapt in de volgende auto, jij sluit achteraan en zo rouleer je. In sessie 3 zelfde principe, maar nu ga jij op de passagierstoel en de instructeur achter het stuur van jouw auto. Vervolgens weer zelfde rouleersysteem. Wat ik ervaren heb is dat het mooie aan dit systeem is dat je het geleerde en de verkregen tips direct in praktijk kan brengen. Na de instructiesessies ga je vrijrijden, nog steeds met de optie om een instructeur in te laten stappen. Meer informatie vindt je op bovengenoemde forums. Organisatie is door Frank van der Rest, bij een aantal hier ongetwijfeld bekend (racet met een paarse 205 Dimma). Hele dag is 225 euro.

Een andere optie om te starten is op de circuitavond Zandvoort van de Peugeot GTi Club op 28 aug a.s. Daar rijden alleen Peugeot GTi's, tempo is dus redelijk gelijk. Bovendien rijden meestal maar zo'n 20 man tegelijk op de baan. Er zijn al vele die hier hun eerste stapjes op het circuit hebben gezet, er wordt keurig met elkaar rekening gehouden en je hebt alle ruimte om je rondjes te rijden. Er is geen instructie bij, maar er lopen genoeg mannen met ervaring rond die als je het hun vraagt zonder problemen met je mee het circuit opgaan om je wat instructie te geven. Kosten als je clublid bent, 65 euro voor 2 uur.

Uiteraard zijn er meer mogelijkheden, maar dit is zo even wat ik zo zou aanraden als je voor het eerst gaat rijden. Verder geld, via wie je ook je eerste trackday zal hebben. Gewoon doen! Het is ontzettend leuk en je leert je auto (en jezelf) zo pas echt goed kennen. :df:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Petrolhead Tom » 23 feb 2010, 23:46

Wat een super nette 924! Zo zou ik er ook direct een willen!

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door indobesar » 23 feb 2010, 23:48

Youp schreef:Het lijkt bijna alsof ze uit massief vinyl/nylon gedraaid zijn in plaats van PU. Ze zijn echt steen en steen hard. Het lijkt nieteens meer op rubber. Ik heb ze nog niet gemonteerd dus qua rijden kan ik er nog niet veel nuttigs over zeggen. :)
Maw, wat je hier schrijft is useless.... :hmmm:

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Youp » 24 feb 2010, 07:02

indobesar schreef:
Youp schreef:Het lijkt bijna alsof ze uit massief vinyl/nylon gedraaid zijn in plaats van PU. Ze zijn echt steen en steen hard. Het lijkt nieteens meer op rubber. Ik heb ze nog niet gemonteerd dus qua rijden kan ik er nog niet veel nuttigs over zeggen. :)
Maw, wat je hier schrijft is useless.... :hmmm:
Nee Ion,

Er werd mij gevraagd of ik ze kon vergelijken met Powerflex qua hardheid. Over Powerflex zwart kan ik niks zeggen, maar ze zijn tig keer harder dan Powerflex paars. ;) Ik omschrijf het ding een beetje zodat Frans Wolwijk er zijn pijl op kan trekken.

Ik vind jouw post eerder useless. ;)

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Robertdj » 24 feb 2010, 09:12

@Frank

Bedankt voor de tip. :thumbup:

Ik zal sowieso proberen om in augustus aanwezig te zijn. De trackday op 30 april is ook verleidelijk.

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door indobesar » 24 feb 2010, 13:00

Youp schreef:
indobesar schreef:
Youp schreef:Het lijkt bijna alsof ze uit massief vinyl/nylon gedraaid zijn in plaats van PU. Ze zijn echt steen en steen hard. Het lijkt nieteens meer op rubber. Ik heb ze nog niet gemonteerd dus qua rijden kan ik er nog niet veel nuttigs over zeggen. :)
Maw, wat je hier schrijft is useless.... :hmmm:
Nee Ion,

Er werd mij gevraagd of ik ze kon vergelijken met Powerflex qua hardheid. Over Powerflex zwart kan ik niks zeggen, maar ze zijn tig keer harder dan Powerflex paars. ;) Ik omschrijf het ding een beetje zodat Frans Wolwijk er zijn pijl op kan trekken.

Ik vind jouw post eerder useless. ;)
Spul in je handen is totaal anders dan gemonteerd. Gezien je ze niet gemonteerd hebt, kun je dus geen bruikbare ervaringen delen imho.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Youp » 24 feb 2010, 15:14

indobesar schreef:
Spul in je handen is totaal anders dan gemonteerd. Gezien je ze niet gemonteerd hebt, kun je dus geen bruikbare ervaringen delen imho.
In jouw ogen ja, houd het dan ook lekker zo, in plaats van een beetje nodeloos te lopen trappen. ;) Laten we het lekker gezellig houden.

Iedereen kan voor zichzelf bepalen wat hij er aan heeft, daar hebben ze geen les in nodig dunkt me.

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Robertdj » 08 mar 2010, 10:14

Heb de 106 net overhandigd aan de Euromaster voor een APK. Onderweg viel me ineens op dat het dashboard lampje voor het dimlicht niet werkte :stom: Afkeur?

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1603
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Jurjen » 08 mar 2010, 10:14

Robertdj schreef:Heb de 106 net overhandigd aan de Euromaster voor een APK. Onderweg viel me ineens op dat het dashboard lampje voor het dimlicht niet werkte :stom: Afkeur?
Een Ford Focus heeft daar niet eens een lampje voor. Moet dus goed komen.

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Marco R. » 08 mar 2010, 12:33

Corolla heeft ook alleen een lampje voor grootlicht, geen dimlicht dus dat moet wel goed komen lijkt mij.

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Robertdj » 08 mar 2010, 12:50

Vorige keer dat hij het niet deed heb ik even alle indicaties gecheckt. Ik kon toen geen andere lampjes ontdekken die ook niet werkten.

Fingers crossed :mrgreen:

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Robertdj » 08 mar 2010, 16:37

Vol trots wil ik jullie meededelen dat het 106je geslaagd is :banaan:

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Youp » 08 mar 2010, 16:42

Feli :thumbup:

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Robertdj » 09 mar 2010, 10:53

Apart, zondag een stukje geknald in de 106, nergens last van, blokje liep goed. Maar gister het ritje van de garage naar huis. Een kleine rammel op hele lage toeren en een rammel vanaf de 3k toeren. In z'n vrij/koppeling ingetrapt nergens last van, maar rijdend wel. Ook nergens last van toen ik 'm gisterochtend naar de garage bracht (was de radio vergeten dus ik hoorde ieder kraakje/rammeltje :bag: )

Een auto hoort niet slechter te rijden toch na een bezoekje aan de garage? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Robertdj » 26 mar 2010, 12:16

Het kraken op lage toeren komt voor wanneer ik m'n koppeling op laat komen -> koppeling versleten.
Gister even een monteur in de pug laten rijden. De rammel bij 3k+ tpm wordt volgens hem of door de draagarmbrug (of zoals hij het noemde, die rode stang) of door het hitteschild van het uitlaatspruitstuk veroorzaakt. De draagarmbrug lijkt mij de meest logische veroorzaker, toen hij er net onder zat heb ik er iets mee geraakt (was even vergeten hoe laag hij zat) hoewel ik stapvoets reed is de brug nu een klein beetje verbogen waardoor hij mogelijk iets raakt. Waarom ik nu pas gerammel hoor en niet direkt na m'n foutje weet ik niet.

Is het verstandig om door te rijden met een versleten koppeling? Of kan ik 'm beter preventief laten vervangen?

Oh well, binnekort de 106 even goed onder handen laten nemen. Even een investering, maar ik wil 'm gewoon goed hebben.

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door indobesar » 26 mar 2010, 12:20

Bij vervanging zou ik direct een verzwaarde/versterkte drukgroep plaatsen. Zeker bij sportief knallen een must. Op mijn ex-Rallye was de std. drukgroep na ca. 40k km versleten bij beetje stevig gebruik.

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Robertdj » 26 mar 2010, 12:22

Aye, was ik al van plan. :thumbup: Hoeveel tijd kost het denk je om het zaakje te vervangen?

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door indobesar » 26 mar 2010, 12:26

Half dagje werk. Maatje, peugeot monteur en ik ter ondersteuning, op relax tempo.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Mrton » 28 mar 2010, 20:17

Ik rij zelf met een sportkoppeling van OMP met een groepN drukgroep als ik het goed heb en moet zeggen dat dit op filerijden na goed bevalt... Geen idee hoe lang ie mee gaat maar het scheelt natuurlijk al een hoop als je niet heel de tijd met je linkervoet op het pedaal steunt... :whistle:

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Youp » 28 mar 2010, 23:58

Heb je een sintermetalen exemplaar of een organische? En geveerd of ongeveerd?

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Mrton » 29 mar 2010, 20:29

Youp schreef:Heb je een sintermetalen exemplaar of een organische? En geveerd of ongeveerd?
Haha, geen idee... Meer informatie als dat hier boven staat heb ik niet. Ik heb niets gebouwd hè, alleen maar gekocht.

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Robertdj » 30 mar 2010, 10:13

Ahhh, dit gaat weer geld kosten :mrgreen: Bedankt voor de tips heren :thumbup:

Ik ben nu ook op zoek naar nieuwe slofjes voor onder de 924. De huidige Maxxis banden (zaten er al op) hebben een veel te zachte wang, voor m'n gevoel wiebelt m'n 924 daarom alle kanten op. Comfort/slijtage/geluid/prijs boeien me niet zoveel, als de grip maar goed is. Grip op droog is belangrijker dan op nat, als het regent/nat is pak ik de 106 wel.

De bandenmaat is 195/65/R15. Erg hoge wang dus, een wat stijver bandje is daarom een must.

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Robertdj » 09 apr 2010, 13:21

Ik ben al een tijdje een beetje op zoek naar 205 1.9 GTi Speedline velgen voor onder de 106. Ik heb nu een setje gevonden, het zijn echter de exemplaren uit Frankrijk (je hebt een italiaanse en de franse versie).

De Franse Speedlines wegen 9.1kg per velg, terwijl de Italiaanse 8.2kg wegen.

Zal een verschil van 0.9kg per velg merkbaar zijn?

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Youp » 09 apr 2010, 14:19

Dat hangt er vanaf waar de massa zit. Als de extra massa in het hart van de velg zit zal het verschil zelfs nauwelijks meetbaar zijn, zit de extra massa in het velgbed, of in ieder geval aan de buitenkant van het wiel, dan zal het verschil groter zijn.

Maar zelfs in het ergste geval denk ik dat het niet merkbaar is voor ons stervelingen. Zeker niet op de openbare weg. :D

-Edit-

Nu heb ik het overigens over acceleratie en stuurgedrag, niet over onafgeveerde massa. Ik denk dat deze laatste beter merkbaar is, maar nog te verwaarlozen. Zeker met een "normaal" onderstel.

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Peugeot 106 GTi & Porsche 924

Bericht door Robertdj » 09 apr 2010, 14:35

Kijk, dat wil ik horen! Thx Youp :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 1234pk6, Ahrefs [Bot], Google [Bot], TurboClouseau, Zed240 en 6 gasten