Ik weet wel een leuke trackday voor je om mee te starten. Is een trackday met instructie sessies, dus onder (zeer goede) begeleiding. Op 30 april a.s. Degene die dit organiseren en begeleiden deden dit voorheen onder de naam Track Time. De trackday waar ik op doel zullen alleen Peugeot's (Peugeot GTi Club) en Porsche's (Porsche forum) bij aanwezig zijn, is een hele dag op Zolder. (en aangezien je van beide 1 hebt

) De begeleiding is zeer goed verzorgd. Eerst rij je in kleine groepjes achter een instructiewagen. Je rijdt steeds aantal rondjes meteen achter de instructiewagen, daarna sluit je achteraan de groep aan en zo rouleer je steeds. Op deze manier leer je het circuit een beetje kennen, de lijnen, rempunten etc. Volgende sessie stapt er een instructeur naast je in en rij jij aantal rondjes voorop, de rest van je groepje volgt jou. Vervolgens zelfde doorschuifsysteem, de instructeur stapt in de volgende auto, jij sluit achteraan en zo rouleer je. In sessie 3 zelfde principe, maar nu ga jij op de passagierstoel en de instructeur achter het stuur van jouw auto. Vervolgens weer zelfde rouleersysteem. Wat ik ervaren heb is dat het mooie aan dit systeem is dat je het geleerde en de verkregen tips direct in praktijk kan brengen. Na de instructiesessies ga je vrijrijden, nog steeds met de optie om een instructeur in te laten stappen. Meer informatie vindt je op bovengenoemde forums. Organisatie is door Frank van der Rest, bij een aantal hier ongetwijfeld bekend (racet met een paarse 205 Dimma). Hele dag is 225 euro.
Een andere optie om te starten is op de circuitavond Zandvoort van de Peugeot GTi Club op 28 aug a.s. Daar rijden alleen Peugeot GTi's, tempo is dus redelijk gelijk. Bovendien rijden meestal maar zo'n 20 man tegelijk op de baan. Er zijn al vele die hier hun eerste stapjes op het circuit hebben gezet, er wordt keurig met elkaar rekening gehouden en je hebt alle ruimte om je rondjes te rijden. Er is geen instructie bij, maar er lopen genoeg mannen met ervaring rond die als je het hun vraagt zonder problemen met je mee het circuit opgaan om je wat instructie te geven. Kosten als je clublid bent, 65 euro voor 2 uur.
Uiteraard zijn er meer mogelijkheden, maar dit is zo even wat ik zo zou aanraden als je voor het eerst gaat rijden. Verder geld, via wie je ook je eerste trackday zal hebben. Gewoon doen! Het is ontzettend leuk en je leert je auto (en jezelf) zo pas echt goed kennen.