Ondergang DSB bank

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RVV

Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden

Bericht door RVV » 16 okt 2009, 23:06

Wouter laat jij je niet teveel leiden door sentimenten die een ander aangaan ? Natuurlijk is het niet leuk dat vrienden, kennissen er flink bij ingeschoten/ingestonken zijn. Maar hoe je het went of keert diezelfde mensen zijn wel onderdeel van hun eigen situatie, en niet alleen de DSB bank. Het hele systeem is verrot, van makelaars tot notarissen die jarenlang dikke provisies net als de banken opstreken.

wjn

Bericht door wjn » 16 okt 2009, 23:09

Van welke kant je het ook bekijkt, feit is dat de DSB-Bank een vreemde eend in de bijt was, die men liever kwijt dan rijk was.
Dat hoofdstuk is nu gesloten dus....

Luco

Bericht door Luco » 16 okt 2009, 23:10

wjn schreef:Van welke kant je het ook bekijkt, feit is dat de DSB-Bank een vreemde eend in de bijt was, die men liever kwijt dan rijk was.
Dat hoofdstuk is nu gesloten dus....
Nog Niet.
Mocht lijden dat die het rond krijgt voor maandag :angel:
Dan hoop ik dat die als directeur aan kan blijven en al die andere oplichters er bijnaait.

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 16 okt 2009, 23:11

http://www.geenstijl.tv/2009/10/rurger_ ... l_een.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien beetje stijlloos maar ik vind het wel een grappig filmpje. :mrgreen:

Tom

Bericht door Tom » 17 okt 2009, 02:03

Wouter81 schreef:http://www.geenstijl.tv/2009/10/rurger_ ... l_een.html

Misschien beetje stijlloos maar ik vind het wel een grappig filmpje. :mrgreen:
Hehehe ik ook.

Kut gast die Rutger.

Maar toch leuk :)

En Gijzbed: begrijp ik. Praat ook niet alles van de DSB goed want hun aanpak was smerig. Maar vind het ook wat simpel om hun de schuld te geven als men zelf blind ergens op in gaat. Laat zo'n polis dan door iemand die er wel verstand van heeft lezen. Als meer klanten van ze dat deden, dan hadden ze geen bestaansrecht. Ik heb geen verstand van autotechniek, als de garage mij iets wil aansmeren vraag ik het ook even na bij een kennis die er meer vanaf weet. Doe je dat niet, dan moet je op de blaren zitten.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 17 okt 2009, 02:10

Tom schreef:Wouter, ik heb nooit met DSB van doen gehad. Ken die polissen van ze ook niet. Maar als ik niet begrijp wat ik onderteken dan houd het op.
Ik heb ooit een doorlopend krediet gehad bij de OHRA. Was binnen een paar dagen geregeld, kwestie van formuliertje faxen. Zelf door de voorwaarden gekeken of ik wel voortijdig kon aflossen zonder schuld, wat het rentepercentage was en wat de minimale maandelijkse en de maximale tussentijdse aflossing is. Veel meer factoren zijn er niet. Als je zoiets niet uit de voorwaarden kan halen, dan ga je er toch niet mee in zee?
Tom, ga voor de lol eens shoppen voor een hypotheek bij een paar banken en een paar "Onafhankelijke" hypotheek adviseurs. Stel je vervolgens de situatie eens voor met mensen die geen hogere opleiding hebben en/of gewoon niet zo pienter zijn. Serieus hele andere stof dan een doorlopend kredietje geloof me. Feit blijft dat die wereld gewoon niet transparant is, er te veel verdiend kan worden en er teveel dingen verzwegen kunnen worden... Imho is het gewoon schandalig dat je blijkbaar gestraft wordt als je geen hoogvlieger bent in dit land. Wat het leuke is, is dat je prima denkt te begrijpen wat je ondertekend maar is dat wel zo? Is het hele verhaal wel zoals jij begrijpt? Tot 2x toe heb ik ooit eens een "onafhankelijke" adviseur gevraagd of het geen beleggingsproduct was wat ie me probeerde aan te smeren en die mannen geloven het zelf nog dat het geen belegging is. Echter staan er wel ergens HELE kleine lettertjes dat het voorgespiegelde rendement niet gegarandeerd wordt. Een collega van me komt bij van Landschot vandaan.....in goede periodes geloven die verkopers zelf nog dat het niet kan gaan :bag:

En die voorwaarden? Denk je dat die bij andere banken anders zijn :?: Nevernooit niet...

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 17 okt 2009, 09:23

126 Teletekst za 17 okt
Amerikaans tekort naar recordhoogte

` Het tekort van de overheid in de VS
is opgelopen tot een recordhoogte van
ruim 1,4 biljoen dollar,omgerekend zo'n
950 miljard euro.Dat is 11 procent van
het bruto binnenlands product,de som
van alle goederen en diensten.

Het tekort was wel iets lager dan in
augustus was voorspeld.Het viel 162
miljard lager uit,doordat er minder is
uitgegeven aan steun voor de financiële
sector.

Vanwege de crisis en de reddingsplannen
voor de banken blijft het tekort van
de Amerikaanse overheid ook de komende
twee jaar hoger dan 1 biljoen dollar,
zo heeft het Witte Huis becijferd.

http://www.nu.nl/algemeen/2103884/dsb-p ... -star.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Peric

Bericht door Peric » 17 okt 2009, 10:13

Call me stupid, ignorant or whatever..
Maar wat ik me afvraag, er wordt nu overal over staatschuld gepraat. Maar aan wie moet die schuld eigenlijk afgelost worden? Bijna ieder land heeft wel schuld. Aan wie eigenlijk??
Er moet iemand of een land héél erg rijk zijn.
Zijn dat de olielanden die genoeg geld hebben omdat ze het geluk hebben dat er zwart goud onder hun land ligt?

Maus335i

Bericht door Maus335i » 17 okt 2009, 10:51

Peric, staatsschulden bestaan uit staatsleningen. Een staatslening wordt door een overheid als obligatie in de markt gebracht, waardepapieren vergelijkbaar met aandelen, met het verschil dat een obligatie wordt afgelost en een bepaald rentepercentage wordt vergoed.

Die obligaties zijn vrij verhandelbaar op de beurs en kunnen particulieren, banken maar ook overheden opkopen. Nederland geeft de laatste tijd ook vrij veel staatsleningen uit (o.a. met dank aan de noodkredieten aan ING, ABN en AEGON), welke worden opgekocht door buitenlandse overheden. Veel landen in Azië hebben betrekkelijk veel van deze staatsleningen in handen van de Amerikaanse overheid, welke in dollars worden afgerekend. Daarom zijn ze daar als de dood voor het dalen van de waarde van die dollar...

Trouwens, even nog over dat DSB verhaal.. ik krijg juist onwijs veel sympathie voor meneer Scheringa. Zie je Zalm al zo hard vechten voor een redding van ABN/Amro als die op de fles zou gaan? Nee hoor, prive hebben die lui echt wel alle schaapjes op het droge, niks om zorgen over te maken. Het feit dat Dirk zo hard vecht voor het bestaan of een overname van DSB, zullen héél veel spaarders en werknemers hem enorm dankbaar voor zijn. Hij probeert tenslotte nog te redden wat er te redden valt, ook al wordtie vanuit alle hoeken tegengewerkt. Zo'n vechtlust zal je amper bij een bankier tegenkomen, hoe je het ook wend of keert.

RVV

Bericht door RVV » 17 okt 2009, 11:04

Amen.

Tom

Bericht door Tom » 17 okt 2009, 12:52

Niels schreef: Tom, ga voor de lol eens shoppen voor een hypotheek bij een paar banken en een paar "Onafhankelijke" hypotheek adviseurs.
Niels helemaal mee eens, maar dat zei ik ook al in deze post (http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 14#p500814" onclick="window.open(this.href);return false;) :)
Alleen is de grootste groep klagers volgens mij niet diegene die daar een hypotheek had lopen (geloof dat ze ook niet gigantisch veel in hypotheken deden?), maar eerder mensen die daar via de postkredieten/leen/frisia/lenen.nl een lening hadden om die dikke tv te kopen.

wjn

Bericht door wjn » 17 okt 2009, 12:56

Peric schreef:Call me stupid, ignorant or whatever..
Maar wat ik me afvraag, er wordt nu overal over staatschuld gepraat. Maar aan wie moet die schuld eigenlijk afgelost worden? Bijna ieder land heeft wel schuld. Aan wie eigenlijk??
Er moet iemand of een land héél erg rijk zijn.
Zijn dat de olielanden die genoeg geld hebben omdat ze het geluk hebben dat er zwart goud onder hun land ligt?
In Nederland wordt dat gewoon weer bij de werkgevers neergelegd.

Prachtige discussies met zowel Balkenende als Bos, die beiden nu wel eens op één lijn stonden wb. AOW leeftijd. Werknemers met zogenaamd zware beroepen moeten na 30 jaar lichter werk krijgen. Hoe dan? Dat weten we niet, maar dat moet de werkgever maar oplossen, door bijvoorbeeld meer dan 100% uit te geven aan die werknemer (en dus een potje maken voor later).

1x raden wie het uiteindelijk betaalt.

RVV

Bericht door RVV » 17 okt 2009, 13:03

Ik denk dat het bij veel mensen anders zit. Die kopen een huis en de hypotheek is alleen maar een extra hindernis die moet worden genomen om in het huis te komen wat men zo graag wil hebben.
Hoe makkelijker die hindernis word genomen, des te sneller kunnen ze verder met datgene wat ze werkelijk willen, zo snel mogelijk wonen, danwel aan de slag in hun nieuwe huis.
Daar speelde de DSB bank gewoon keihard op in. Waar andere banken (terecht) moeilijk deden, en een hoge hindernis waren, zorgde de DSB bank voor een snellere opening. Natuurlijk is de DSB bank geen Sinterklaas, ook heel erg naief om te denken dat dat wel zo is.
Ik durf te stellen dat gewoon 90% van de lening afsluiters, danwel hypotheek afsluiters overeenkomsten hebben afgesloten om hun uiteindelijke doel te bereiken die boven hun stand waren.
Als 3 banken je geen 2 ton willen lenen en de DSB bank wil je 2,5 ton lenen. (goh gelijk extra ruimte voor die verbouwing) dan laat je leiden door je eigen hebzucht. Kun je daar niet mee omgaan, dan is het zelf op de blaren zitten.
DSB bank is/was een eindstation voor velen, maar nu is die dat letterlijk geworden..
En de hypotheken en leningen die lopen blijven gewoon zo hoor. Een derde partij neemt gewoon de hele hyoptheek porteffuile voor een appel en een ei over en ze hebben verder geen boodschap aan de praktijken in het verleden door de DSB bank.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 17 okt 2009, 13:20

Nederland is sowieso verrot als het gaat om hypotheken. We steken met kop en schouders boven het land (de UK) dat op de 2e plek staat met schulden per huishouden. Ik heb die leenzucht om een stapeltje bakstenen sowieso nooit begrepen, misschien huur ik daarom nog steeds wel..

Afbeelding

Peric

Bericht door Peric » 17 okt 2009, 14:04

Zou dat in Amerika niet veel meer zijn? Waar iedereen op krediet leeft? Of gaat dat over de EU?

En Maus, bedankt voor de uitleg. :)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 17 okt 2009, 14:17

Het nieuws wordt volledig, wat heet, echt totaal beheerst door de DSB affaire..................en het AOW debat( nou ja debat), sneeuwt volledig onder..................

Het riekt naar een perfect rookgordijn, bedacht in Den haag, om het moeilijke AOW dossier er zonder enige ophef er door te loodsen....................... :hmmm: :hmmm:

wjn

Bericht door wjn » 17 okt 2009, 14:30

romo schreef:Het nieuws wordt volledig, wat heet, echt totaal beheerst door de DSB affaire..................en het AOW debat( nou ja debat), sneeuwt volledig onder..................

Het riekt naar een perfect rookgordijn, bedacht in Den haag, om het moeilijke AOW dossier er zonder enige ophef er door te loodsen....................... :hmmm: :hmmm:
AOW, waarvan iedereen dacht dat de discussie ging over wel of niet tm 67ste werken, terwijl die in werkelijkheid ging/gaat over HOE het gedaan zou worden.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 18 okt 2009, 01:27

Tom schreef:
Niels schreef: Alleen is de grootste groep klagers volgens mij niet diegene die daar een hypotheek had lopen (geloof dat ze ook niet gigantisch veel in hypotheken deden?), maar eerder mensen die daar via de postkredieten/leen/frisia/lenen.nl een lening hadden om die dikke tv te kopen.
Ik weet niet welke groep het grootst is en dat maakt me ook niet zoveel uit. Mensen die bij frisia shoppen kijken zowieso niet naar Kassa, Tros radar en volgen de economie volgens mij geen eens. Die gasten hebben helemaal niet door dat ze een probleem hebben volgens mij :lol: Het echte probleem zit imho in de kooppolis zooi en verzekeringsoplichtingpraktijken...

Noem mensen dom en naief dat ze er in trappen maar de hele bende is voor NL net op tijd in elkaar geklapt anders had je binnen 5 jaar hier dezelfde praktijken als in Amerika.
Rico schreef:Ik denk dat het bij veel mensen anders zit. Die kopen een huis en de hypotheek is alleen maar een extra hindernis die moet worden genomen om in het huis te komen wat men zo graag wil hebben.
Hoe makkelijker die hindernis word genomen, des te sneller kunnen ze verder met datgene wat ze werkelijk willen, zo snel mogelijk wonen, danwel aan de slag in hun nieuwe huis..........DSB bank.
Goeie post Rico :thumbup: Echter is hebzucht maar een kant van het verhaal en stel je kunt van de twee keer bruto 1800,-/mnd dat je als monteur verdiend en je vriendin als administratief medewerkster bij de lease (blijft een autoforum natuurlijk) net niet dat rijtjes huis van 2,35 ton (k.k) kopen in Zwolle en de adviseur van de DSB geeft aan dat het veilig en wel probleemloos kan... Banken verkopen een product maar hebben wel degelijk een stuk verantwoording in handen vind ik. Noem me maar een communist :P

Ik heb nog een stukje Kassa gezien vanavond... sprak boekdelen.....

Fijn voor Dirk dat ie een vechter is, imho is het een oplichter :whistle:

romo

Bericht door romo » 18 okt 2009, 10:18

Hij is niet meer dan wel minder oplichter dan de rest van de banken.................zoals vermeld; de totale som van foute transacties betreft een marginale €85 Miljoen...................

Een faillissement is de slechtste optie, net als opereren dat voor een chirurg is..............in dit geval is het middel ook erger dan de kwaal, m.a.w.; dit faillissement moeten we helemaal niet willen.
-Er is een betere oplossing (verkoop, dan wel staatssteun)
-Het is de goedkoopste oplossing (Niet de Nederlandse bevolking moet dokken, nee de veroorzakers en de gebruikers moeten het onderling maar oplossen)

markk

Bericht door markk » 18 okt 2009, 11:06

mijn conclusies:
1. mensen zijn hebzuchtig en dom en proberen nu de verantwoordelijkheid bij de dsb te beleggen
2. dsb maakt van 1. misbruik
3. banktoezicht in NL is een wassen neus
4. overheid is een wassen neus en grijpt ook niet in

De combi is dodelijk...

Mark

Maus335i

Bericht door Maus335i » 18 okt 2009, 11:34

Misschien handig dat er even een apart topic voor de DSB discussie komt mods? :D
Als de spaarders van de DSB Bank een deel van hun spaargeld omzetten in aandelenkapitaal kunnen ze daarmee de in nood verkerende bank redden. De spaarders zouden gezamenlijk 70 miljoen euro moeten opbrengen en DSB-voorman Dirk Scheringa in zijn eentje nog eens 70 miljoen. Hiermee krijgt de bank 140 miljoen euro extra eigen vermogen.

Dat is de kern van het tot nu geheimzinnige plan B waarover Jelle Hendrickx van het Steunfonds Probleemhypotheken gisteren repte. Initiatiefnemer van dit nieuwe reddingsplan is financieel deskundige Adriaan Dorrepaal. Deze deed gisteravond zijn plan uit de doeken in het tv-programma Nova.

Hendrickx zei in Nova dat hij de DSB-gedupeerden die bij zijn steunfonds zijn aangesloten gaat adviseren mee te werken met het plan van Dorrepaal. In de uitzending was te zien hoe de Noord-Hollandse financieel deskundige Dorrepaal met Scheringa belde om zijn idee te lanceren. Scheringa stond er positief tegenover. "Hij staat er achter", aldus Dorrepaal.

De baas en naamgever van DSB onderhandelt dit weekeinde met een Amerikaans opkoopfonds om zijn bank van het faillissement te redden. Het zou gaan om Lone Star Funds.

Hendrickx zei in Nova dat hij de gedupeerden die zich hebben verenigd in de stichting Lakemanleed heeft benaderd om zich bij hem aan te sluiten om samen op te trekken tegen de DSB. Lakemanleed is opgericht door mensen die vinden dat econoom Pieter Lakeman het dreigende faillissement van de bank heeft veroorzaakt.
Heel geheimzinnig plan dat inmiddels overal bekend is.. maar zo gek is het niet eens. Iedereen met spaargeld boven de ton is zn centen sowieso kwijt, waarom dan niet nog IETS er mee proberen?

SteV6

Bericht door SteV6 » 19 okt 2009, 11:48

Ik vraag me echt af wat de achterliggende (beweeg)redenen van Wouter Bos zijn om de DSB niet overeind te houden voor "slechts" 100 miljoen, terwijl er miljarden in ING, ABN-AMRO en Fortis zijn gepompt. Zitten er (nog meer) lijken in de kast?

Of zou het toch een spelletje zijn vanwege de ego's? En het enorme risico voor het gehele bankwezen als een overeindgehouden DSB alsnog een compensatieregeling sluit met in de hypotheekaffaire?

Ik hoop dat de tijd ons zal leren wat er werkelijk heeft afgespeeld achter de schermen ...

Stephan

wjn

Bericht door wjn » 19 okt 2009, 13:56

SteV6 schreef:Ik vraag me echt af wat de achterliggende (beweeg)redenen van Wouter Bos zijn om de DSB niet overeind te houden voor "slechts" 100 miljoen, terwijl er miljarden in ING, ABN-AMRO en Fortis zijn gepompt. Zitten er (nog meer) lijken in de kast?

Of zou het toch een spelletje zijn vanwege de ego's? En het enorme risico voor het gehele bankwezen als een overeindgehouden DSB alsnog een compensatieregeling sluit met in de hypotheekaffaire?

Ik hoop dat de tijd ons zal leren wat er werkelijk heeft afgespeeld achter de schermen ...

Stephan
Volgens Bos zelf (tv Paul & Witteman) weet ie van niets en gaat hij alleen af op adviezen van de DNB.
En bij wie ging de potentiële investeerder advies inwinnen over de DSB :?

Wel een leuke zaak voor de complottheorieën. :thumbup:

Maar on-topic wb. recessie. De meeste klanten die ik bezoek doen rond de 70-80% van wat ze vorig jaar deden (voorafgaand aan deze recessie). Is eigenlijk helemaal niet zo slecht, of komt er nog wat aan?

Wie heeft er een goede glazen bol?

Fasteddie2

Bericht door Fasteddie2 » 19 okt 2009, 17:30

glazen bol ?.....volgende punt op de agenda is de hypotheek aftrek, begin volgend jaar....met een speler als DSB op deze markt wordt dat drama alleen maar groter.....

romo

Bericht door romo » 19 okt 2009, 20:02

Dit is IMO idd de kern van het verhaal;

1 Het niet willen, Scheringa, als kleine bank kan zonder risico`s kapot ( in vergelijking met zijn grotere broers en zusters), dus moest ie kapot, Bos/Wellink konden na forse kritiek nu mooi de tanden laten zien, zonder veel gezichtsverlies. Scheringa is natuurlijk ook niet iemand van het old boys netwerk, nee het is maar een omhooggevallen politie agentje. Die hoort er niet bij, die heeft er nooit bij gehoord.
In Amerika kan zo`n verhaal, en niemand kijkt er raar van op, in Nederland wordt, vroeg of laat, je kop onder de guillotine gelegd..............en genadeloos afgehakt. Het is hier not done om ook maar een mm boven het maaiveld uit te steken, en indien dit wel het geval is word je terstond door het zelfbenoemde Goddelijk gereformeerde vingertje tot de orde geroepen.

2 Het redden van deze bank zou idd een precedent scheppen t.a.v een compensatie regeling, dit zal alle banken klauwen vol geld gaan kosten

Plaats reactie