bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Remko

Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline

Bericht door Remko » 15 dec 2008, 13:11

Led'jes zien er leuk uit maar ze geven geen informatie over het afkoelen van koelwater + olie.
En het is lastig om de koelwatertemperatuur af te lezen van de koelwatertemperatuurmeter, aangezien de middenstand ruwweg varieert van 70 graden tot 95 graden?!

Wat gebeurt er wanneer tijdens een snelle rit de thermostaat openstaat en je vervolgens stopt bij een tankstation en na 30 seconden stationairloop de motor uitzet? Ik kan mij die situatie voorstellen tijdens een ski-trip / koffiestop ergens in het zuiden van Duitsland. Dan is je watercirculatie foetsie terwijl het circuit binnen 30s. niet alle warmte kan afvoeren uit de kop (als je het contact 10minuten na het uitzetten op stand 2 zet zie je dat de koelwatertemperatuurmeter voorbij het midden is gekropen, een gevolg van een warme kop, geen smering en geen watercirculatie).

Met de volgende instrumenten zou je perfect kunnen bepalen op welk moment je gaat trappen, van het gas gaat, de motor uitzet, etc.
- digitale koelwatertemperatuurmeter (1x voorin het blok, 1x achterin het blok)
- digitale olietemperatuurmeter
- digitale oliedrukmeter

Marco R.

Bericht door Marco R. » 15 dec 2008, 13:48

Beetje overkill in mijn ogen. Net zoals het fenomeen turbotimer wat sommige gebruiken. Zelf vind ik het een overbodige aanschaf. Je weet zelf wel hoelang je rijdt, wanneer je er bijna bent en wanneer je het rustig aan moet doen. Het is zelfs beter om de motor gelijk uit te zetten na een rustige coolingdown dan dat hij nog weer 2 minuten doorblijft draaien :)

Remko

Bericht door Remko » 15 dec 2008, 14:08

Marco R. schreef:Het is zelfs beter om de motor gelijk uit te zetten na een rustige coolingdown dan dat hij nog weer 2 minuten doorblijft draaien :)
Zou je dat eens kunnen toelichten?

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 15 dec 2008, 14:46

BS call...

turbotimers useless?? waar gaat het hier naar toe zeg...

HSR

Bericht door HSR » 15 dec 2008, 15:02

Macboy schreef:
Dennis Schroyen schreef:Waarom BMW die logica invoert? Tja, logisch toch. BMW moet een afweging maken en een consensus mbt heel hun klantenbestand. Ga je de motor electronisch begrenzen op 3k rpm in koude toestand krijg je een hoop klagende klanten. Dit gaat ook gevaarlijke situaties met zich meebrengen. Als je motor koud is kan je bij wijze van spreken dan amper een traktor voorbijsteken. Klanten, en dan vooral Amerikanen, gaan dat gebruiken om BMW aan te klagen en een claim in te dienen.
Dit is de grootste onzin die ik ooit op een forum heb gelezen :) hehehe moest echt lachen !!

Ik ben geen technicus.

En laat Dennis dat toevallig wel zijn.

Marco R.

Bericht door Marco R. » 15 dec 2008, 15:07

Remko schreef:
Marco R. schreef:Het is zelfs beter om de motor gelijk uit te zetten na een rustige coolingdown dan dat hij nog weer 2 minuten doorblijft draaien :)
Als ik een lange rit maak met de auto, waarbij ik hem fors zou gebruiken. Dan rijd ik rustig en netjes de laatste 10 kilometer, en zet de auto gelijk stil.
Reken maar dat de olietemperatuur dan LAGER is als je hetzelfde doet, en je turbotimer ervoor zorgt dat hij nog 2 a 3 minuten stationair gaat lopen.
Hoe ik dit weet? Olietemp monteren, rijden, en ga maar eens kijken.
Let maar eens op hoe je olietemperatuur nog best hoog komt als je stationair voor wat langere tijd laat draaien.

Dennis,

Wat kan een turbotimer beter als de bestuurder? Niks, het is gewoon een apparaatje wat je lui maakt.
Ipv dat je gaat stampen, uit de auto stapt en de turbotimer het maar zelf laat uitvogelen, kun je beter nadenken en gewoon zelf je rijstijl aanpassen gedurende de laatste fase van je rit. Kost je geen turbotimer, alleen een ander rijgedrag.
Bij de FTE zit de olie temp met normaal rijden rond de 70 graden. Sta je stil stijgt de temperatuur toch behoorlijk. Wat wil je niet hebben? een stijgende olietemperatuur. Dus gewoon uitzetten na de rit en niet laten nadraaien.

HSR

Bericht door HSR » 15 dec 2008, 15:11

Marco R. schreef:
Remko schreef:

Wat kan een turbotimer beter als de bestuurder? Niks, het is gewoon een apparaatje wat je lui maakt.
Ipv dat je gaat stampen, uit de auto stapt en de turbotimer het maar zelf laat uitvogelen, kun je beter nadenken en gewoon zelf je rijstijl aanpassen gedurende de laatste fase van je rit. Kost je geen turbotimer, alleen een ander rijgedrag.
Bij de FTE zit de olie temp met normaal rijden rond de 70 graden. Sta je stil stijgt de temperatuur toch behoorlijk. Wat wil je niet hebben? een stijgende olietemperatuur. Dus gewoon uitzetten na de rit en niet laten nadraaien.
Maar als je je blok meteen uitzet zit je alsnog met hete olie welke niet meer door het blok circuleert. Deze circulatie zorgt ook voor koeling, lijkt mij. Is het dan niet zo dat je uiteindelijk alsnog met hetzelfde probleem zit?

Marco R.

Bericht door Marco R. » 15 dec 2008, 15:20

Ik zeg dus ook, dat je na een flinke rijhouding een tijdje rustig aan moet rijden.
Als je de laatste fase van je rit netjes 50 in de 4 rijdt, 80 in de 5, en de turbo met rust laat, krijgt alles echt wel de kans om af te koelen, in mijn ogen is dit beter dan dat je hem met een flink warme motor/hete turbo/olie stilzet en het ding zelf maar zijn werk laat doen.

Nou heb ik voor onderstaande redenering geen technische bewijzen, maar als je rijdt heb je een betere rijwindkoeling. Ook heb je tijdens het rijden meer oliedruk waardoor de olie toch net even wat sneller wordt gecirculeerd. Waterpomp is ook gekoppeld aan de krukas, dus meer toeren betekent een betere afvoer van warmte van je motorblok.

maargoed, ik ben geen technicus :) en sta open voor andere meningen.
Waarom vindt jij turbotimers geen BS dan Dennis? :)

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 15 dec 2008, 15:43

Marco,

Ik ken de exacte getallen niet(ben al een tijdje van school af), maar ik geloof dat het turbo schoepenwiel 35x het toerental maakt van de motor. Wanneer je onder belasting (hoe klein ook) de motor (en dus ook turbo) laat blijven draaien gaat het toerental van het schoepenwiel nog altijd een pak hoger liggen dan wanneer de motor stationair onbelast draait.
Dus stel, je komt rustig rijdend aan. De motor komt van 2k onbelast (2k x 35 =) 70k schoepenwiel.
Om dan het turboschoepenwiel terug zo'n laag mogelijk aantal toeren te laten draaien (idle schoepenwiel toerental +/- 20k toeren) heb je een bepaalde tijd nodig. Die tijd berekend de turbotimer. Ligt meestal zo rond de 2 min als ik me niet vergis.
Punt is, dat als je de motor stillegt, de turbo geen druksmering meer krijgt. Als je dan de motor stillegt met het schoepenwieltoerental aan 50k rpm of 20k rpm, in the long run it makes a big difference...

Staat trouwens ook in alle manuals van turbomotoren. Bij toyota schrijven ze 2 min idle time voor na snelweggebruik...

my 2 cts...

allen

Bericht door allen » 15 dec 2008, 15:46

Snelweggebruik op welke manier? 130 in 6 lijkt me niet dodelijk erg toch? Of moet je dan ook weer 2 minuten wachten? In dat geval zal Toyota zelf al een ingebouwde turbotimer hebben?

Tristan

Bericht door Tristan » 15 dec 2008, 15:46

Als ik echt hard gereden had, parkeerde ik de auto. Ruim m'n zonnebril op, pak m'n spullen etc. Kortom, je zit nog ca. 1,5 a 2 min. in de auto en dan zette ik de auto uit. Deze regel hield ik altijd aan en nooit problemen gehad.

Marco R.

Bericht door Marco R. » 15 dec 2008, 15:50

Kijk, met dit soort info kan ik wat mee.

Desondanks, ik schaf zo´n ding niet aan. Die twee minuten tijd gebruik ik wel om de radio even uit te zetten en het frontje eraf te halen, de lampen uit te zetten, en even alle rommel opbergen.

edit, Zoals Tristan dus :)

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 15 dec 2008, 15:54

@ allen

Toerental van de turbo is niet recht evenredig afhankelijk van het toerental van de motor. Maar ook van de belasting. 130 in z'n 6 daar heb je al een aardig percentage belasting aangezien de motor bijvoorbeeld 35% van z'n draaimoment nodig heeft om die 130 aan te houden.

Ingebouwde turbotimers worden niet toegepast vanwege dezelfde reden waarom motoren koud niet begrenst worden. (Dat feit waar Macboy zo hard mee moest lachen) Je moet de kans uitsluiten dat een klant ontevreden is en/of zich niet goed voelt bij een bepaalde eigenschap. Zo zal 85% van de bevolking een turbotimer een waste of fuel en overdreven uitstoot vinden. In U.S. heb je dan al direct 5k rechtzaken tegen je lopen met de bijbehorende financiële claims.
U.S. is echt verschrikkelijk, ik kan je annekdotes vertellen waar je écht om kunt lachen. Oordeel dan nog maar eens of het lachwekkend is waarom de constructeurs zulke dingen niet invoeren...

Edit:
Om even een voorbeeldje te stellen. Mijn moeder reed voor de e90 320i in een Fiat Stilo JTD 115pk. Mijn moeder is een erg rustige chauffeur en laat het blok nooit meer dan 3k rpm draaien. Ze deed ook altijd lange stukken dus de olie werd goed warm. Maar, bij aankomst werd de motor altijd stante pede stilgelegd. Resultaat? Bij 100k km huilde de turbo enorm, begin van het einde dus...

Een turbotimer is puur gemakzucht. Je wilt gewoon snel vertrekken en je auto afsluiten nadat je gereden hebt. Dus je stapt uit, sluit de auto en gaat naar je afspraak. 2 min later valt je auto gewoon stil met behoud van je startonderbreking en verdere diefstalbeveiligingsinstallaties. 'k vind het een leuke uitvinding en het werkt positief op de lifetime van je motor...

allen

Bericht door allen » 15 dec 2008, 16:02

Ok, maar dat is dan ook wel butt eigenlijk. Steeds meer wagens worden met een turbo uitgerust en die zou je dan in theorie allemaal een minuut of twee moeten laten nadraaien, wil je alles lang heel houden. Ik heb geen 2 minuten nodig om m'n spullen op te bergen... :|

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 15 dec 2008, 16:04

solution -> turbotimer...

some things in life are really simple :lol:

:df:

Tristan

Bericht door Tristan » 15 dec 2008, 16:05

Als je een rondje om de kerk hebt gereden hoef je de turbo echt geen 2min. na te laten draaien. Deed het puur na lange ritten of stukje knallen.

Remko

Bericht door Remko » 15 dec 2008, 16:08

Marco R. schreef:
Remko schreef:
Als ik een lange rit maak met de auto, waarbij ik hem fors zou gebruiken. Dan rijd ik rustig en netjes de laatste 10 kilometer, en zet de auto gelijk stil.
Ik kan mij niet voorstellen dat je op de autobahn 10km lang 120km/h rijdt omdat je gaat stoppen voor een bak koffie / broodje, etc. In de praktijk hang je ergens tussen 140km/h en 190km/h en zie je een bord met "mes en vork 2000m".

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 15 dec 2008, 16:09

Jullie moeten echt eens leren lezen :lol:

Om dan het turboschoepenwiel terug zo'n laag mogelijk aantal toeren te laten draaien (idle schoepenwiel toerental +/- 20k toeren) heb je een bepaalde tijd nodig. Die tijd berekend de turbotimer. Ligt meestal zo rond de 2 min als ik me niet vergis.

Marco R.

Bericht door Marco R. » 15 dec 2008, 16:11

Remko.

Ik kan je teleurstellen, ik rijd niet constant tussen de 140 en 190 :mrgreen:
Laatste keer dat ik dat deed kostte het mij 800 euri en 3 maanden conditie bouwen.

Dennis.

Dat had ik al gelezen. Toch vind ik het maar niks.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 15 dec 2008, 19:43

Robin schreef:
Niels schreef:Het is maar net wat je gelooft Macboy :bag: 90 graden koelvloeistof is geen 90 graden voor de olie, welk motorblok eromheen zit maakt niet uit. Allemaal een soortgelijke legering. Je hebt ook mensen die afgaan op koelvloeistof temperatuur in de trand van "als ie warm is dan is ie warm" tja zelf weten :goodnight: Feit is wel dat motoren heel veel reserve hebben qua slijtage, dat kan meewegen in de keuze van de fabrikant. Natuurlijk willen ze bij BMW best graag na 5 jaar en 125000km graag een nieuw M-blokje leveren :hmmm:
Volgens mij hebben 'we'(als M rijders) in dit draadje het over de OLIETEMPERATUURMETER die dan 75/80/90 ofzo graden aangeeft. Mijn M heeft geen zichtbare koelvloeistoftemp meter(meer) maar een OLIETEMPERATUURMETER.

Of zit ik mis? We hebben 't toch over de olietemperatuur hier?
Gezien het feit dat de lampjes vrij snel uitgaan als ik het goed begrijp lijkt het me dat de lampjes reageren op koelvloeistof of dat BMW kiest voor een relatief lage olie temperatuur alvorens gas te geven. Beide komen in de praktijk op hetzelfde neer. Volgens Macboy heeft BMW gelijk en overdrijft de techneut in dit draadje maar een feit is dat motoren behoorlijk over gedimensioneerd zijn. Dat wil zeggen dat een motor met goed onderhoud en welke netjes behandeld wordt gewoon 6 ton kan draaien en zelfs nog wel meer. Je kunt er dan ook voor kiezen om je klanten ter wille te zijn en meer slijtage op de koop toe te nemen. Ze hebben vast berekend hoeveel de motor % meer slijt en om vervolgens op een voor BMW acceptabele kilometerstand te komen. Stel je gaat conform de letjes belasten en draait dus de volle 8400rpm bij 75 graden dan kan het zijn dat een M-motor bijvoorbeeld 2 ton haalt. Voor een race motor natuurlijk heel wat maar voor een productie motor onacceptabel imho :wink: Daarnaast met een beetje geduld behoorlijk te verlengen. Warmdraaien doe je vrijwel altijd voor een volgende eigenaar(s) :thumbup: Een koude motor slijt tot 8x zo snel als een motor op bedrijfstemperatuur = 90 graden olie.

Een turbo timer is leuk maar met besef omtrent het gebruik kom je een heel eind. Gewoon zelf even 2 min. stationair laten draaien na trappen of het laatste stuk rustig aan. De turbo is met name onderhevig aan thermische belasting door snel na elkaar opvolgende uitlaatgassen (hoge toeren = vaak uitlaatslag = hoge temperatuur) met als gevolg dat de oliefilm verbrand bij het stilzetten van de motor en dus de turbo. Uiteindelijk loopt de turbo dan kapot vanwege te weinig oliesmering door aangekoekte verbrandde olie :wink:
Laatst gewijzigd door Niels op 15 dec 2008, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 15 dec 2008, 19:54

Dennis heeft volledig gelijk met zijn redenering en daarom is een turbotimer zeker handig. Wanneer je namelijk niet goed laat nadraaien om de turbo de kans te geven om "uit te draaien" kan dat resulteren in een zogenaamde Black Death. Daarmee wordt bedoeld dat wanneer men de motor meteen uitschakeld dat er geen oliecirculatie meer is en de aanwezig olie in de turbo dermate heeft wordt en zich afzet in de turbo zelf.

In de loop van tijd wordt dit steeds erger waardoor je turbo simpelweg overlijdt. Heb dit zelf destijds meegemaakt met mijn Fiesta turbo. :stom:

Marco R.

Bericht door Marco R. » 15 dec 2008, 20:02

En hoe herken je zoiets?
Misschien handig om het turbotimer gedeelte te splitsen van het BMW gedeelte, om vervuiling te voorkomen..?:) (mods?)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 15 dec 2008, 20:22

Vandaag weer geprobeerd; ik kan niet anders concluderen dat bij de E9X M3 er wel degelijk een relatie bestaat tussen het doven van het ledje en de olie temp.

Het volgende heb ik ook gevonden;

A special feature typical of a BMW M Car is the rev counter with its variable warning field informing the driver while the engine is warming up of the speed range currently available as a function of engine oil temperature. In this process, the borderline between the pre-warning zone shown in yellow and the actual warning area shown in red moves as a function of increasing oil temperature in the BMW M3 all the way to the maximum permissible speed of 8, 400 rpm. The digital instruments presenting the time, the exterior temperature, trip mileage and telltales are housed in between the two circular instruments.

Bron; http://carscoop.blogspot.com/2007/04/20 ... lease.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 15 dec 2008, 20:49

romo schreef:Vandaag weer geprobeerd; ik kan niet anders concluderen dat bij de E9X M3 er wel degelijk een relatie bestaat tussen het doven van het ledje en de olie temp.

A special feature typical of a BMW M Car is the rev counter with its variable warning field informing the driver while the engine is warming up of the speed range currently available as a function of engine oil temperature. In this process, the borderline between the pre-warning zone shown in yellow and the actual warning area shown in red moves as a function of increasing oil temperature in the BMW M3 all the way to the maximum permissible speed of 8, 400 rpm. The digital instruments presenting the time, the exterior temperature, trip mileage and telltales are housed in between the two circular instruments.

Bron; http://carscoop.blogspot.com/2007/04/20 ... lease.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Romo

Het zou echt mooi zijn dat het bij de e9x M3 werkelijk zo gedaan is. Zoals aangegeven heb ik met die auto geen ervaring. Het is ook ronduit duf dat het bij de e39/e46 niet zo was, dom van BMW... plain and simple.

Dat ze het nu voor mekaar hebben zou gewoon een goede zet zijn die totaal niet overbodig is.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 15 dec 2008, 21:19

Niels schreef:
Robin schreef:
Niels schreef:Het is maar net wat je gelooft Macboy :bag: 90 graden koelvloeistof is geen 90 graden voor de olie, welk motorblok eromheen zit maakt niet uit. Allemaal een soortgelijke legering. Je hebt ook mensen die afgaan op koelvloeistof temperatuur in de trand van "als ie warm is dan is ie warm" tja zelf weten :goodnight: Feit is wel dat motoren heel veel reserve hebben qua slijtage, dat kan meewegen in de keuze van de fabrikant. Natuurlijk willen ze bij BMW best graag na 5 jaar en 125000km graag een nieuw M-blokje leveren :hmmm:
Volgens mij hebben 'we'(als M rijders) in dit draadje het over de OLIETEMPERATUURMETER die dan 75/80/90 ofzo graden aangeeft. Mijn M heeft geen zichtbare koelvloeistoftemp meter(meer) maar een OLIETEMPERATUURMETER.

Of zit ik mis? We hebben 't toch over de olietemperatuur hier?
Gezien het feit dat de lampjes vrij snel uitgaan als ik het goed begrijp lijkt het me dat de lampjes reageren op koelvloeistof of dat BMW kiest voor een relatief lage olie temperatuur alvorens gas te geven. Beide komen in de praktijk op hetzelfde neer. Volgens Macboy heeft BMW gelijk en overdrijft de techneut in dit draadje maar een feit is dat motoren behoorlijk over gedimensioneerd zijn. Dat wil zeggen dat een motor met goed onderhoud en welke netjes behandeld wordt gewoon 6 ton kan draaien en zelfs nog wel meer. Je kunt er dan ook voor kiezen om je klanten ter wille te zijn en meer slijtage op de koop toe te nemen. Ze hebben vast berekend hoeveel de motor % meer slijt en om vervolgens op een voor BMW acceptabele kilometerstand te komen. Stel je gaat conform de letjes belasten en draait dus de volle 8400rpm bij 75 graden dan kan het zijn dat een M-motor bijvoorbeeld 2 ton haalt. Voor een race motor natuurlijk heel wat maar voor een productie motor onacceptabel imho :wink: Daarnaast met een beetje geduld behoorlijk te verlengen. Warmdraaien doe je vrijwel altijd voor een volgende eigenaar(s) :thumbup: Een koude motor slijt tot 8x zo snel als een motor op bedrijfstemperatuur = 90 graden olie.

Een turbo timer is leuk maar met besef omtrent het gebruik kom je een heel eind. Gewoon zelf even 2 min. stationair laten draaien na trappen of het laatste stuk rustig aan. De turbo is met name onderhevig aan thermische belasting door snel na elkaar opvolgende uitlaatgassen (hoge toeren = vaak uitlaatslag = hoge temperatuur) met als gevolg dat de oliefilm verbrand bij het stilzetten van de motor en dus de turbo. Uiteindelijk loopt de turbo dan kapot vanwege te weinig oliesmering door aangekoekte verbrandde olie :wink:
Even over die ledjes:IK let niet op die ledjes, serieus niet. IK let op 2 dingen en dat is (laag) toerental schakelen wanneer koude(re) motor, EN DE OLIETEMPERATUURMETER en ik ga pas 'sneller rijden', dat houdt in misschien eens 5000rpm ofzo en zeker geen 7 of 8000 als die OLIETEMPERATUUR op de OLIETEMPERATUURMETER dichtbij de 100 of zeg 90 staat. Anyway, die LEDJES zeggen MIJ niks en ga ik ook niet op af qua motor warm zijn....
Bjorn Alenis schreef:
romo schreef:Vandaag weer geprobeerd; ik kan niet anders concluderen dat bij de E9X M3 er wel degelijk een relatie bestaat tussen het doven van het ledje en de olie temp.

Romo

Het zou echt mooi zijn dat het bij de e9x M3 werkelijk zo gedaan is. Zoals aangegeven heb ik met die auto geen ervaring. Het is ook ronduit duf dat het bij de e39/e46 niet zo was, dom van BMW... plain and simple.

Dat ze het nu voor mekaar hebben zou gewoon een goede zet zijn die totaal niet overbodig is.
Mijn E46 M3 had ook al van die lampjes in de toerenteller qua warmrijden of bedoel je dat niet?

Plaats reactie