Porsche beschuldigt Nissan van oplichting op Nurburgring

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Macboy

Re: Porsche beschuldigt Nissan van oplichting op Nurburgring

Bericht door Macboy » 03 okt 2008, 11:39

Ik weet zo langzamerhand niet meer wat wél ontopic is Robin en de smileys weet jij wel te vinden he ;)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 03 okt 2008, 14:50

Michel Huisman schreef:Goed artikel..

http://www.speedsportlife.com/2008/10/0 ... /#comments" onclick="window.open(this.href);return false;

Tja, kortom:De serieuze laptijden van SPORTAUTO met sport(ievere) straatauto's door de jaren heen(NORDSCHLEIFE EN HOCKENHEIM Kurz) kunnen dan ook in de vuilnisbak.

Lulpraat van een Yank, vind ik. Te gemakkelijk.

Robin

Bericht door Robin » 03 okt 2008, 17:53

Here's Nissan's response.

--------------------------------------------------------------------------------

http://www.drive.com.au/Editorial/Ar...ID=57410&vf=12" onclick="window.open(this.href);return false;

Quote:
"We didn't cheat with GT-R 'Ring time, says Nissan"

Nissan defends legitimacy of GT-R supercar's record lap time against suspicions raised by rival Porsche. By ANDREW HEASLEY in Paris.

Nissan has hit back at suspicions raised by Porsche this week that the record Nurburgring lap time set by the GT-R supercar was achieved in anything other than a standard showroom-specification car.

The matter has reached top brass at Nissan, with its European spokesman at the Paris motor show today confirming the matter has gone ''quite high'' up in the company.

A senior Porsche engineer, August Achleitner, who supervises the development of all 911 sports cars, sparked controversy when he told Australian journalists at the launch of the new 911 Targa in Verona, Italy, this week that they were unable to replicate the record 7 minute 29 second lap time that Nissan claimed the GT-R set in April.

In the hands of a Porsche chassis engineer, the GT-R was 20 seconds slower than a 911 GT2 and 16 seconds slower than a Porsche 911 Turbo.

Achleitner questioned whether the GT-R was running a standard set-up on road tyres or perhaps something more track-oriented.

“Quite simply we're not going to get into a war of words with Porsche,” said Nissan's European spokesman Neil Reeve. “The final word from us is that it was done on absolutely standard tyres which are available to customers in the showroom.They're not trick tyres – absolutely standard tyres, normal road tyres.

“The GT-R comes with Bridgestone and Goodyear (Dunlop). One tyre gives slightly better times around the 'Ring.

“We did it on Dunlop. They're available with the car,” he said.

He was at a loss to explain the disparity over the lap time differences.

“I don't know, honestly I can't explain. I don't think it's for us to explain how they didn't match our time,” Mr Reeve said.

“We absolutely maintain (that) Tochio Suzuki - the chief test driver on the GT-R program pounded thousands of laps - he got to know every inch of Nurburgring (circuit) and how the car performs on the Nurburgring and hence set that fabulous lap. More than that, I can't speculate. I can't explain why they couldn't match the time.”

“We maintain that ... nothing special was done to the car.”

He conceded that the controversy might play on the minds of potential GT-R buyers. Fast lap times of the famous 21-kilometre German circuit are increasingy being used by car companies for bragging rights over performance and engineering prowess.

“The people who'd buy a GT-R or 911 Turbo are not the type of people to make a purchase like that lightly. They going to do an incredible amount of research, they're going to read every single road test that's available in every magazine which is on the internet and they're going to draw their own conclusion. Will it put doubt in their mind? They might find it surprising. In our experience in Europe, the GT-R has widely matched, at least, if not beaten, the 911 Turbo on various track tests. They can draw their own conclusions.

“We think its performance speaks for itself,'' he said.

Reeve wouldn't rule out the possibility of a rematch for the world to see.

“We're considering our options. We're not saying more than that,” he said.

“This (Porsche's questioning of Nissan's claim) happened two days ago, it was a surprising thing to read in the press, it's important.

“But let's not blow it out of all proportion. We're not crying about it. We're not going to sook about it.

“I'm cheeky enough to say it's flattering that Porsche have bought themselves a GT-R and flown it to Germany, they want to try it. I guess that's some kind of stamp of approval.

“It's great to have the competition. We're absolutely proud of the GT-R. It's a fabulous sports car, really epic.

“The level of performance that it delivers is really so impressive for the price it's positioned at,” he said. END QUOTE NISSAN.

If nothing else, i'm impressed with Nissan's professionalism about this and they have been very civil and diplomatic, so far. I hope they do another test, even if they fail or succeed.

mee eens....

MX5T

Bericht door MX5T » 04 okt 2008, 01:13

Robin schreef: Tja, kortom:De serieuze laptijden van SPORTAUTO met sport(ievere) straatauto's door de jaren heen(NORDSCHLEIFE EN HOCKENHEIM Kurz) kunnen dan ook in de vuilnisbak.

Toch wel aardig onderbouwd door die Yank........ik kan me er wel in vinden

HSR

Bericht door HSR » 04 okt 2008, 18:45

Dieseltourist schreef:
Robin schreef: Tja, kortom:De serieuze laptijden van SPORTAUTO met sport(ievere) straatauto's door de jaren heen(NORDSCHLEIFE EN HOCKENHEIM Kurz) kunnen dan ook in de vuilnisbak.

Toch wel aardig onderbouwd door die Yank........ik kan me er wel in vinden

Ik deel die mening. Die Yank heeft wel nagedacht over wat 'ie schreef.

Btw, 9:15 in een SLK200 automaat, is dat niet een beetje sterk ?

steve smith

Bericht door steve smith » 04 okt 2008, 19:58

hugo schreef:
Btw, 9:15 in een SLK200 automaat, is dat niet een beetje sterk ?
Neuh. Dat is nog geen anderhalve minuut sneller dan een Kangoo met 2 ton op de klok en winterbanden. Lijkt me goed mogelijk, zo'n SLK200 is tegenwoordig toch 184pk?

Laat Horst lekker een paar rondjes Niksan toeren, dan is dat de officiele tijd. Wat een of andere test-ghostrider er vervolgens zogenaamd mee draait boeit niet. En dat het een standaard productieding was op standaard rubber met een een standaard geprogrameerde ECU geloof ik geen ene reet van.

Shakes

Bericht door Shakes » 04 okt 2008, 23:51

Ken genoeg rijders die sneller zijn dan Horst, hij is echt niet de maatstaf wat mij betreft!

N.

MX5T

Bericht door MX5T » 05 okt 2008, 00:05

hugo schreef:Btw, 9:15 in een SLK200 automaat, is dat niet een beetje sterk ?
Jack Baruth:
"I ran an automatic-transmission SLK200 at a slightly sub-ten-minute pace (approx. 9:15 “bridge to gantry”, which is the shorter distance) two years ago and was either at full throttle, ABS activation, or serious slip angle for the whole time, and the SLK200 had modern tires and 167 horsepower"

BtG9.15 met 167 pk op 1406 rijklaar gewicht is omgevingsbezichtigingstempo, met een beetje doorwerken (hoeft zelfs niet te schakelen) kan daar nog wel 30 sek vanaf,

After all, didn’t Nissan recently manipulate the all-too-willing media into “witnessing” and then reporting “official Nurburgring lap times” for their all-conquering R35 GT-R? First, there was the pretty-hard-to-believe 7:38 time which the fine journalists at Edmunds advertised, excuse me, reported, followed by the no-really-you-have-to-be-kidding 7:34 time, and finally the don’t-insult-our-collective-intelligence 7:29 shared with the world in a breathless press release a few months later. The Nissan media blitz was so successful that when Horst von Saurma obtained a 7:50 time from a real production GT-R, it went virtually unreported by the major automotive rags. Where’d those twenty-one seconds between von Saurma’s drive and Nissan’s “test” come from? The Internet had many answers, none of them credible, and none of them particularly persuasive to anyone who has ever driven the Nurburgring in anger.

Kommentaar iemand ?

Macboy

Bericht door Macboy » 05 okt 2008, 19:31

hugo schreef:Btw, 9:15 in een SLK200 automaat, is dat niet een beetje sterk ?
Sabine probeerde onder de 10min te komen met een busje en Jeremy onder de 10 min in een Jaguar S-type diesel. Dan kan een goede rijder in een SLK200 kompressor toch wel 9 min 15 halen hoor :)

Of ie die tijd nu wel of niet gehaald heeft: het blijft een plaatje :)

Afbeelding
Afbeelding

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 05 okt 2008, 19:59

Dat zijn zeker een paar fraaie platen (in een kleur die je zelden ziet) :thumbup:

raymondw

Bericht door raymondw » 05 okt 2008, 20:19

Mooie auto, zo op het oog niets mis mee. Maar of Nissan's doel, de 911 van zijn troon afstoten geslaagd is, mag na alle ophef wel betwijfeld worden. Sport Auto test in het openbaar en publiceert de naam van de bestuurder (Horst) en de relevante gegevens zoals testomstandigheden en problemen tijdens de test. Ik heb niet gelezen dat Nissan dat ook gedaan heeft. Ik twijfel er niet aan dat de 7min29 tijd daadwerkelijk gehaald is, maar of deze zelfs met de testauto te reproduceren is blijft de vraag. Het is aan Nissan om aan alle twijfel een einde te maken door de relevante testgegevens te publiceren zodat de test te reproduceren is.

1: Tot die tijd zie ik de behaalde rondetijd als een 'bestens' resultaat en dus niet een 'typische' waarde die geld voor alle te produceren R35's.
2: Of Horst al dan niet de maatstaf op de NS is is niet relevant. Tijdens alle supertesten is hij de enigste constante factor. Enkel de auto en de testomstandigheden zijn veranderlijk en die worden gepubliceerd. Andere testrijders, al dan niet beter of meer ervaren kunnen dan met een indexcijfer tegen hem afgezet worden zodat zijn testresultaten ook voor de andere auto's geextrapoleerd kunnen worden. In dat opzicht is het interessant om te weten welke rondetijd de Nissan testpiloot (de onbekende) in een 997 turbo zal neerzetten en wat het verschil met Horst is.

RVV

Bericht door RVV » 06 okt 2008, 00:05

Aernoudt schreef:Dat zijn zeker een paar fraaie platen (in een kleur die je zelden ziet) :thumbup:

IRL ook hele dikke prima.. van die 13 GTR's bij de ring, daarvan stond er ook 2 x rood bij.

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 06 okt 2008, 01:07

alpinab10biturbo schreef:Mooie auto, zo op het oog niets mis mee. Maar of Nissan's doel, de 911 van zijn troon afstoten geslaagd is, mag na alle ophef wel betwijfeld worden. Sport Auto test in het openbaar en publiceert de naam van de bestuurder (Horst) en de relevante gegevens zoals testomstandigheden en problemen tijdens de test. Ik heb niet gelezen dat Nissan dat ook gedaan heeft. Ik twijfel er niet aan dat de 7min29 tijd daadwerkelijk gehaald is, maar of deze zelfs met de testauto te reproduceren is blijft de vraag. Het is aan Nissan om aan alle twijfel een einde te maken door de relevante testgegevens te publiceren zodat de test te reproduceren is.

1: Tot die tijd zie ik de behaalde rondetijd als een 'bestens' resultaat en dus niet een 'typische' waarde die geld voor alle te produceren R35's.
2: Of Horst al dan niet de maatstaf op de NS is is niet relevant. Tijdens alle supertesten is hij de enigste constante factor. Enkel de auto en de testomstandigheden zijn veranderlijk en die worden gepubliceerd. Andere testrijders, al dan niet beter of meer ervaren kunnen dan met een indexcijfer tegen hem afgezet worden zodat zijn testresultaten ook voor de andere auto's geextrapoleerd kunnen worden. In dat opzicht is het interessant om te weten welke rondetijd de Nissan testpiloot (de onbekende) in een 997 turbo zal neerzetten en wat het verschil met Horst is.

Ben ik het gedeeltelijk mee eens. Ik vind niet dat het nu aan Nissan gelegen is om te bewijzen dat zij eerlijk geweest zijn. Het lijkt me wel interessant om te zien wat Toshio Suzuki met de 911 kan.
Ik denk dat de GT-R wel degelijk zijn doel bereikt heeft. Het lijkt soms wel of men vergeet dat de GT-R niet alleen op de Nordschleife verschenen is maar al aardig wat tests ondergaan heeft. En gek genoeg blijkt dat in 95% van deze tests, de Porsche (GT2, GT3, Turbo) keer op keer verslagen wordt. De rondetijden van Sportauto zijn ook niet altijd te vertrouwen en dienen soms ook met een korrel(tje) zout genomen te worden. Volgens mij is daar al eens eerder wat over gezegd hier op DF. Om nog maar niet te spreken over enige chauvinisme en vriendjespolitiek bij de Duitse magazines.

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 3&p=179422" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarnaast denk ik dat menigeen de GT-R toch nog onderschat. Men ziet/weet het vermogen, gewicht en dat het ding 4wd is en meestal houd het daar ook wel bij op. Ik heb toevallig vorige week een DVD gekregen waarin men wat dieper ingaat op de techniek die men bij deze auto heeft toegepast en het is echt indrukwekkend om te zien dat kosten noch moeite gespaard zijn. Ergens is het wel grappig wat de kritiek betreft.. vooral v.w.b. het hoge gewicht.. volgens mij heb ik dat al eens eerder gezien hier.. maar gek genoeg schijnt dat ongegrond te zijn nadat men werkelijk in zo'n auto gereden heeft. Dan draait men wel weer bij.

Nog wat rondetijden voor diegene die het interessant vinden :

Drivers Republic (Chris Harris) op Silverstone :

Nissan GT-R 2.10,3
Audi R8 2.13,7
Porsche 911 2.14,9
Aston Martin 2.17,9

Top Gear :

GTR - 1:19.7
Carrera GT - 1:19.8

Evo :

GTR - 1:23.6
GT2 - 1:23.5
LP560 - 1:22.5
Scuderia - 1:22.5 (1:21.5 with revised tire pressures)

C&D Lightning Lap of VIR
GTR - 2:55.6
Scuderia - 2:54.6

C&D Button Willows
GTR hammers 997TT by 6 seconds

CAR Magazine - Rockingham
GTR beats 997TT by over a second

Autocar
GTR beats GT3 by over a second

Road and Track - El Toro Autocross
GTR - 40.63
GT2 - 40.61

Road and Track - Streets of Willow
GTR - 68.9
GT2 - 69.77

Road and Track - Willow Springs IR
GTR - 91.23
GT2 - 93.57

Road and Track - Auto Club Speedway (oval course)
GTR - 50.94
GT2 - 51.85

Road and Track - Final Tally points
GTR - 98.63
GT2 - 98.16

Best Motoring
GTR beats 997TT by over a second

Autocar Isle of Man Road Course
Sector 1
GTR - 31.3
LP560 - 32.1

Sector 2
GTR - 1:22.9
LP560 - 1:25.5

Autocar Track Course
GTR - 1:08.4
LP560 - 1:08.8

CAR Track Course
GTR - 1:00.6
LP560 - 1:00.5

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 06 okt 2008, 08:25

Aardig lijstje Michel ! Bedankt voor het opzoeken/uitzoeken :thumbup:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 06 okt 2008, 10:19

Aernoudt schreef:Aardig lijstje Michel ! Bedankt voor het opzoeken/uitzoeken :thumbup:
Mooi lijstje inderdaad. Ik vind zowel een GT2/GT3/LP560/Scuderia als een GT-R ontzettend gave auto's, waarvan ik me afvraag of ik ooit in de buurt zou kunnen komen van welke ronde tijd dan ook :turtle:

Als het om die tijden gaat, er zijn toch wel beelden beschikbaar van die tijd van Nissan? Dan zou het toch bewijsbaar moeten zijn?

Robin

Bericht door Robin » 06 okt 2008, 11:01

Tja, dan toch maar doorsparen voor een 997TT?(Over my dead body LOL)
:banaan:

http://www.nagtroc.org/forums/index.php?showtopic=25361" onclick="window.open(this.href);return false;

Michel P

Bericht door Michel P » 06 okt 2008, 11:20

Robin schreef:Tja, dan toch maar doorsparen voor een 997TT?(Over my dead body LOL)
:banaan:

http://www.nagtroc.org/forums/index.php?showtopic=25361" onclick="window.open(this.href);return false;
Lijkt Subaru NL wel..............

De auto mag alleen door forumtijgers gekocht worden :twisted: :evil:

Robin

Bericht door Robin » 06 okt 2008, 12:27

Kortom er zijn 3 auto's die ik hebben wil:

GT-R, 430 Scuderia en een bepaalde Aston Martin. De rest kan me gestolen worden(behalve m'n sedan M3tje)Voor de centen is de GT-R zo fokking great. :thumbup:

Hoe je 't ook wendt of keert, met Horst als bepalende factor op de NS, die misschien 7:45 in SPORTAUTO laat zien. De GT-R is nog steeds excellent. Z06 ook trouwens.

Macboy

Bericht door Macboy » 06 okt 2008, 13:34

Ben het helemaal met Michel Huisman eens: Nissan kan Porsche als identiteit niet van de troon stoten, maar feitelijk heeft Nissan dit al gedaan. Porsche beter of Nissan beter, Porsche sneller of Nissan sneller: het maakt niet uit. Nissan heeft bewezen dat ze supercars kunnen bouwen met een auto die metéén meetelt in het segment en op vele punten veel sneller is dan de gevestigde orde. Dat - mijne heren - is een overwinning op zichzelf.

De rest is voor mij ruis.

Dutch

Bericht door Dutch » 06 okt 2008, 13:58

Hoeveel seconden verschil zou trouwens Toshio Suzuki vs. 'a Porsche engineer' maken?

raymondw

Bericht door raymondw » 06 okt 2008, 14:16

Macboy schreef:De rest is voor mij ruis.
De door Micheal aangehaalde rondetijden zijn dat voor mij wel omdat deze w.s niet gereproduceerd kunnen worden. Je kunt dan pas een waarde oordeel geven als je tien identieke auto's naast elkaar zet en die gedurende tien rondjes reproduceerbare tijden neerzetten die vergelijkbaar zijn. Pak daar dan een gemiddelde uit en neem de variantie. Deze laatste dient klein te zijn, immers dan pas weet je of je appels met appels vergelijkt en of je geen eendagsvlieg als hoogvlieger te pakken hebt.

Als je als klant een dergelijke 'hoogvlieger', dus een auto die beter is dan de typische specificatie, geleverd krijgt ben je natuurlijk blij, maar statistisch is deze kans klein. Bij de eerste exemplaren en dan met name die gebruikt worden voor de pers en publiciteits doeleinden wordt hier wel op gelet, maar dat is w.s niet wat de klant uiteindelijk geleverd krijgt. Pak een normale productie R35 en een normale productie 997TT en kijk dan wat het verschil is. Pas dan heb je een waarde oordeel. Als je dan ook nog het vermogen op een vermogens meetbank meet weet je hoe de verhoudingen werkelijk liggen.

Macboy

Bericht door Macboy » 07 okt 2008, 13:19

Zeer duidelijke post Alpina, waar iedereen het mee eens zal zijn.

Maar kijk eens naar het overzicht van Michel Huisman: daar is toch al getest en de GT-R komt vaak als winnaar uit de bus? Je kunt die uitslagen nu niet ten twijfel brengen, want dat doe je precies datgene wat je niet zou moeten doen: namelijk klagen dat die uitkomsten aan de andere factoren te wijten zijn, terwijl nooit iemand eerder over die uitkomsten heeft geklaagd ! Waarom nu pas klagen ? Omdat Nissan sneller is dan de rest ?

Dat is toch een onwijs compliment voor de GT-R? Dat Nissan de testmethodes aan de twijfel weet te brengen :)

Let op voor de duidelijkheid: het feit dat de Nurburgring tijd mogelijk niet zou kloppen is - als dit juist is - natuurlijk een kwalijke zaak. Dan heeft Nissan wel wat van haar geloofwaardigheid ingeleverd, maar dat laat al die andere cijfers onverlet. Ik zou het zeker betreuren, maar als het enkel met de banden te maken heeft, dan is er niets aan de hand, tenzij Nissan tevoren had gezegd dat op productiebanden zou zijn gereden.

Hoe je het ook wendt of keert, zelfs Ferrari heeft deze aandacht nooit gekregen, maar Nissan wordt opeens door zeer velen bejubeld. Er is op het gewicht en interieur na weinig negatiefs over te melden: hij is ook verdomd goedkoop voor wat ie biedt !

Alleen in Nederland niet :(

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 07 okt 2008, 13:23

Macboy schreef: Alleen in Nederland niet :(
Prijs GTR = prijs halve 911GT2?

Lijkt me in dat opzicht erg schappelijk geprijst.

Macboy

Bericht door Macboy » 07 okt 2008, 13:24

In Engeland 50.000 pond maar ... reken maar uit :)

Minder dan EUR 70.000 in elk geval !

Andre

Bericht door Andre » 07 okt 2008, 14:55

Als je dan zo n GTR qua prijs en prestaties ziet tov een porsche.

Hmmmm. Dan kan je wel heel veel kapot rijden voordat je aan de nieuwprijs van een porsche zit.

Plaats reactie