Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
StefanW
Auto: 106 Rallye S2 & BMW 114i F21

Re: Nu een huis kopen

Bericht door StefanW » 21 mei 2026, 15:16

De markt is wel wat minder geworden. Ik heb vorige week een nieuw huis gekocht. Nog wel moeten overbieden, terwijl er een hoop aan moet gebeuren. Maar blij dat ik na 3 jaar zoeken eindelijk iets passend gevonden heb. Eind september krijg ik de sleutel :D

Maar nu zit ik een beetje in dubio met mijn eigen huis. Ik ga eind december over naar het nieuwe huis, omdat er een hoop gedaan moet worden. Zal ik mijn huis aankomende maand te koop aanbieden of pas in september vanwege de vakantieperiode? Neem je een risico door pas in september aan te bieden, omdat de markt anders kan zijn.
Heb al 3 verkoopmakelaars langs gehad, eentje zegt om te wachten.

Ze zeggen wel allemaal hetzelfde, vorig jaar had je rond deze tijd 30 bezichtigingen, nu mag je blij zijn met 10 bezichtigingen. Er komt namelijk best wel wat aanbod op de markt.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 21 mei 2026, 15:59

Gefeliciteerd Stefan!

BartMS
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i

Bericht door BartMS » 21 mei 2026, 16:59

Gefeliciteerd Stefan!

En tja die vraag kan alleen jij beantwoorden. Mogelijk verlies je 20k door het nu aan te bieden mogelijk win je er 20k mee. Niemand die het weet. Het enige wat je weet is dat zodra je huis verkocht is je dat er voor krijgt... Dus wil je nu die zekerheid of lig je niet wakker van die mogelijke daling?

Arthur
Auto: Nr.52

Bericht door Arthur » 21 mei 2026, 17:25

Vakantie is wel vaak tammere periode, dan zou ik wachten. Maar voor je gemoedsrust is meteen verkopen mss wel net zo lekker, dus nu.
:tooth:

Elise

Bericht door Elise » 21 mei 2026, 22:00

Ik zou asap mijn huis te koop zetten, zeker als dit soort berichten de kop op steken.
https://www.telegraaf.nl/financieel/hyp ... 41733.html

JP

Bericht door JP » 21 mei 2026, 22:02

MinisterParallel schreef: 21 mei 2026, 14:11 Dit heeft iedereen met een beetje gezond verstand al héél lang aan zien komen.

Maar ja wel leven in de tijd van geveinsde '''''ophef''''' en ''''verontwaardiging'''.

Maar ook, 3x p/j op vakantie, nieuwe EV, elk jaar nieuw mobieltje, 4x p/week uit eten. Het valt allemaal wel mee met de armoede.

Niet met geld om kunnen gaan, dat is waar het om gaat.
Nu weet ik waar jouw M voor staat, Minister :kikker:

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 22 mei 2026, 04:55

Ja, dat is toch algemeen bekend?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 mei 2026, 06:41

Elise schreef: 21 mei 2026, 22:00 Ik zou asap mijn huis te koop zetten, zeker als dit soort berichten de kop op steken.
+1 daarnaast het is nog voorjaar dan verkopen huizen ook goed alleen juli/aug is tammer door zomervakantie

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 22 mei 2026, 07:08

Hier 't hele artikel.
Als de HR nu van 3 naar 3.5% gaat wat is dan de gem maandlastverhoging bij huizen van 5/6/7 ton?
Iemand? Ik zit er niet meer zo in.
Hypotheekrentes stijgen plots snel, en het einde is nog niet in zicht: huizenprijzen kunnen onder druk komen

Amsterdam - Deze week komt er een golf van renteverhogingen aan, klinkt uit de hypotheekbranche. Geldverstrekkers reageren daarmee op ontwikkelingen op de kapitaalmarkt. Geld lenen is duurder door inflatiezorgen en de verwachting dat centrale banken hun rente gaan verhogen.

„Het komt vooral door de oorlog in het Midden-Oosten en zorgen over de aanhoudend hoge energieprijzen, waardoor een hogere inflatie wordt verwacht”, zegt woningmarkteconoom Sander Burgers van ING.
Verzet tegen ingreep in renteaftrek hypotheek groeit: ’Niet hele stelsel overhoop gooien vanwege tijdelijk probleem bij fiscus’
De belastingdienst is tussen 2031 en 2043 mogelijk jaarlijks 100 miljoen euro te veel kwijt aan huiseigenaren. Ambtenaren opperen draconische oplossingen.

Volgens De Hypotheekshop schroeven onder meer ING en ABN Amro de tarieven op, net als Rabobank.
Dure boodschappen en lege rekeningen: wordt over je geld praten eindelijk normaal?
Loud budgeting, is de nieuwe trend onder Gen Z. Bij deze trend stellen mensen openlijk en zonder schaamte grenzen aan hun uitgaven.
„Normaal heeft Rabobank maandag als vaste dag voor renteaanpassingen. Nu doen ze het al op woensdag. Dat geeft aan dat ze dit ook wel echt moeten doen”, aldus Martin Hagedoorn, manager bij De Hypotheekshop . „We zien momenteel de hypotheekrenteverhogingen van geldverstrekkers binnenstromen. Voor de komende dagen liggen er een stuk of 15 verhogingen.”

Volgens de adviseur lopen huizenkopers hier deze week al op vooruit. „Ik zag dat gisteren veel hypotheekaanvragen zijn gedaan, 50 procent meer dan op een normale dag. Je ziet dat mensen die bezig zijn met een aanvraag, dat nu versneld naar voren halen.”
Huizenprijzen
Hogere hypotheekrentes hebben doorgaans ook een drukkend effect op de huizenprijzen, omdat mensen dan minder kunnen lenen. Goede kans dus dat de huizenprijzen de komende tijd gaan dalen.
ING-econoom Sander Burgers rekent op een negatief effect op de huizenprijzen. „Wij verwachten dat de huizenprijzen aan het eind van dit jaar ongeveer stabiel zijn gebleven. Een reden is dat de hogere hypotheekrente de leencapaciteit en de betaalbaarheid van woningen beïnvloedt.”

ABN Amro houdt vast aan voorspelling voor woningmarkt, ondanks energiecrisis en renteverhoging: prijzen stijgen licht
Mensen bekijken woningen tijdens de NVM Open Huizendag afgelopen zaterdag.
Na de start van het Amerikaans-Israëlische offensief op 28 februari was de hypotheekrente al gestegen, maar de afgelopen weken waren de rentes vrij stabiel. Adviesketen Van Bruggen noteerde vrijdag een gemiddelde rente van 4 procent voor tienjaarsleningen met NHG. Dat was vóór de crisis in Iran 3,7 procent.

’Nog zeker week of twee verhogingen’
Hagedoorn denkt dat het met de verhogingen van deze week nog niet gedaan is: „Er komt 0,05 tot 0,1 procent bovenop. Maar als je kijkt naar de stijging van de rente op de kapitaalmarkt van de afgelopen dagen, dan moeten geldverstrekkers nog wel een rondje doen. Ze hebben nog niet de hele verhoging verwerkt. We gaan nu zeker een week of twee verhogingen zien.”
Een belangrijk signaal is de stijging van de rente op 10-jarige Nederlandse staatsleningen, waarmee ons land zijn schulden financiert. Op de kapitaalmarkt steeg de rente op deze leningen dinsdag naar 3,316 procent, het hoogste niveau sinds 2011. Voor de crisis bedroeg deze rente nog 2,7 procent.

Sinds afgelopen vrijdag schoten wereldwijd de rentes op staatsleningen verder omhoog, nu zowel Iran als de VS weinig tekenen vertonen dat ze het conflict willen beëindigen. Daarmee dreigt een nog langere afsluiting van de Straat van Hormuz, met als gevolg aanhoudend hoge energiekosten en dus een hogere inflatie.

Midden-Oosten op rand van nieuwe oorlog: Golfstaten dreigen nu vol mee te vechten
Iran nam de Emiraten in maart flink onder vuur. Naar nu blijkt reageerde het land met verschillende vergeldingsacties.
Burgers tekent aan dat de hypotheekrentes nog maar beperkt zijn meegestegen met de kapitaalmarktrente. „Het valt zelfs in het niet bij de stijging van de hypotheekrente in 2022, na de Russische inval in Oekraïne. Toen steeg de hypotheekrente van ongeveer 1,5 procent naar meer dan 4 procent.”

Ook Burgers houdt rekening met extra tariefverhogingen de komende tijd. „De recente stijging van de kapitaalmarkrente vergroot de kans dat geldverstrekkers de hypotheekrentes verder verhogen.”

Wimo

Bericht door Wimo » 22 mei 2026, 08:55

HRA eraf, boetes voor slecht geisoleerde huizen (en dat zijn er veel), hogere gas/electra prijzen en uiteraard de gemeentes die structureel verhogen.

Gaat een slachtpartij worden..

@Robin gewoon even je vraag in chatgpt gooien aangezien er nogal wat variabelen zijn. Meeste mensen nemen geen lineare hypotheek. Ik vermoed dat de ze ook vaak overwaarde meenemen.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 22 mei 2026, 09:12

Volgens google bij 7 ton, nemen ze gemiddeld 225k mee.
Blijft 475 over, wat dan per maand bij een rentestijging van 0.5% een goede 200 extra lasten is.

Robin

Bericht door Robin » 22 mei 2026, 09:56

^OK. Nouja met 'n tent van 7 ton zou 2 meier extra p/m geen paniek moeten betekenen. Toch?

StefanW

Bericht door StefanW » 22 mei 2026, 10:04

Mensen zitten al vaak aan hun max, dus dan wordt het geen huis meer van 7ton, maar 6,5ton.
Martijn_bmw schreef: 22 mei 2026, 06:41
Elise schreef: 21 mei 2026, 22:00 Ik zou asap mijn huis te koop zetten, zeker als dit soort berichten de kop op steken.
+1 daarnaast het is nog voorjaar dan verkopen huizen ook goed alleen juli/aug is tammer door zomervakantie
Ja, dat inderdaad, dus gooi hem volgende maand online.

Robin

Bericht door Robin » 22 mei 2026, 10:08

^Nog gefeliciteerd Stefan.
Maar dat zeiden we gisteren toch ook, dat mensen met 'n max hypotheek in de problemen komen? Dan ben je toch dwaas bezig denk ik dan....

StefanW

Bericht door StefanW » 22 mei 2026, 10:10

Thanks!
Ja, wij hebben makkelijk praten, maar starters moeten wel, omdat je met 2 modale salarissen 360.000 euro kunt lenen. Een gemiddeld huis is 450k.

Robin

Bericht door Robin » 22 mei 2026, 10:19

^Blijkbaar inderdaad....

Plaats reactie