209.521 km Service
Gisteravond even flink door gehaald en de auto geserviced. Olieservice stond sowieso op de planning, en daarbij heb ik een motor flush gedaan met LiquiMoly Proline Engine Flush. Tevens meteen nieuwe bougies (45k km oud), nieuwe parafaan geplaatst en zomervelgen gemonteeerd.
Alle produkten op een rijtje:
Voor het flushen heb ik een nieuw oliefilter gebruikt, omdat ik al die brokken met kool wel eens zou willen zien tussen de filter pleats. Flush (500 ml) gaat bij de oude olie op bedrijfstemperatuur, 10 min. stationait laten draaen, en olie aflaten. Het 'nieuwe' oliefilter heb ik er toen uit gehaald en de realiteit is dat je gewoon een nat oliefilter krijgt, er geen stukje kool te zien is.

Of zo'n flush dus werkt...geen idee, maar het geeft wel een goed gevoel tussen de oren, en da's ook wat waard. We zullen zien of het iets gedaan heeft met het olieverbruik.
Dus, weer nieuw filter erop en afvullen met het vertrouwde Castrol 0W40.
Tijdens het uitlekken kon ik mooi de andere klusjes doen van de bougies en het vervangen van de parafaan. Eerst maar die laatste.
Interieurfilterbak eraf (4 torx boutjes), dan ruitenwisserarmen eraf. Het maakt niet uit welke auto, maar dat is altijd zo'n vervelend karweitje. Met heen en weer wiebelen kreeg ik een arm eraf, maar de andere wilde maar niet.

Uiteindelijk bracht een kleine lagertrekker die ik (onnodig) voor een andere klus gekocht had succes. Daarmee draai je de arm er zo vanaf. Onder de oude parafaan zat natuurlijk een goede laag vuil van 15 jaar, dus eerst even schoonmaken.
Oude en nieuwe parafaan onder elkaar:
En done...
Toen bougies. Dat ging eigenlijk zonder slag of stoot. Er zaten OEM BMW (Bosch) FGR7DQP bougies in, maar ik heb er nu NGK 3199 (BKR6EQUP) ingezet, omdat ik daar prima ervaring mee heb. Plugs zagen er niet slecht uit, met alleen cilinder 6 ietwat nat van de olie. 't Blijft toch een M54 zullen we maar zeggen...
Als laatste nog even een nieuw motorkaplogo erop. Die dingen worden ook steeds duurder lijkt het wel. Ik wilde geen imitatie, staat wel netjes zo.
Wat er bij mij op zat was overigens wel imitatie, zo bleek toen ik de achterkant bekeek. Laat je niet misleiden door het BMW logo. De datumtabel is niet gepunched, en de layout van de text achterop is bij alle fakes hetzelfde.
OK, dat was dus gisteravond....even fast forward naar vandaag, geheel volgens het 3 steps forward, one step back-principe...
Omdat ik klaar ben met het onderstel, wilde ik de wagen nog uitlijnen. Op Google even gezocht naar een bedrijfje met Hunter apparatuur, en uitgekomen bij Ron's Bandenservice in Best (NB). Wat een prachtig vader-zoon bedrijf. Alles supernetjes, prachtige Hunter apparatuur, mooie wachtruimte, en mensen die echt de tijd voor je nemen (incl. inbegrepen proefrit na de uitlijning). Dus wat dat betreft geen klachten. Ik kan deze zaak zeker aanbevelen.
Waar ik wel van baalde, is dat ze hem niet goed uitgelijnd kregen. Dat komt doordat ik achter toch wat te hoge veren heb geplaatst. Vorig jaar juli heb ik (noodgedwongen) nieuwe achterveren geplaatst, omdat de oude een gebroken winding hadden aan een kant. Toen heb ik Eibach vervangingsveren gekocht, die volgens de Eibach catalogus ook voor sportpakket waren, maar dit blijkt dus niet zo te zijn. Ze zijn echt 5 cm te hoog. Ik schreef nog toen ik ze vervangen had, dat ze wat te hoog leken, maar ik dacht dat dit door de nieuwigheid kwam...niet dus, en ook weinig meer ingezakt.
Vanwege de draagarmgeometrie, komt de camber achter dan vrijwel neutraal/licht positief te staan, terwijl deze standaard rond 2 graden negatief hoort. Zo ver konden ze dus niet bijgesteld krijgen. Ook op de vooras heeft dit, hetzij in mindere mate, invloed.
Ik ben dus op zoek gegaan naar nieuwe achterveren, maar deze zijn amper te krijgen in aftermarket (voor sportpakket dus...). Bij de dealer zijn die dingen gewoon 120 euro per stuk (koekoek). Veren OEM nummers is echt een warboel in de aftermarket, maar toch gevonden met veel cross checken en TecDoc doorspitten. Ik heb ze nu besteld van Lesjefors (Zweeds merk, voorheen OES van Saab) voor 40 euro per stuk. Dus wie nog
7k km gebruikte standaard rijhoogte E46 achterveren van Eibach moet hebben...meldt u maar!
Het balen is dat ik dan ook weer de wagen opnieuw moet laten uitlijnen natuurlijk, maar ja...shit happens. Verder rijdt de auto wel echt een stuk beter nu. Stuur staat eindelijk gecentreerd, en hij trekt een heel stuk minder met de (bredere) zomerbanden.
Dus komende week nog even puntjes op de i, en dan hopelijk zorgeloos de zomer door.