F1 seizoen 2017

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Knot

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Knot » 26 jun 2017, 10:17

De straf zal een gemiddelde zijn... wat als Hamilton niet het gas eraf gehaald had maar Vettel door ergernis van die 50km/u toch aangevallen had... dan veel meer dan die 10 sec lijkt me.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 26 jun 2017, 10:38

Ook ik ben inmiddels een beetje afgekoeld. Een beetje dan. Ik ben eigenlijk nog steeds geïrriteerd over die Franse motorbouwer die al jarenlang achter de feiten aanloopt. Ja, maar ze hebben ook 4x de WK motor geleverd aan Red Bull toen Vettel daar nog reed? Ja, maar dat was in het 'simpele' V8 tijdperk en ook toen was het al een zwakkere motor. Vooral door het geniale chassis van RBR (met de geblazen diffusor) en de stuurmanskunsten van Vettel zijn ze meermaals kampioen geworden. Het was nota bene Renault die daarna groot voorstander was van de huidige motorenformule met de 1.6 V6 turbo hybride. Maar sinds 2014 lopen ze ook daar achter de feiten aan. En elke keer de eeuwige excuses, het is om moedeloos van te worden. Vorig jaar was het verhaal dat er dit jaar een stevige update zou komen. In Barcelona tijdens de wintertests bleek al dat het er weer niet in zat. Toen was het verhaal: we focussen ons nu op de betrouwbaarheid, daarna pas de prestaties. Nou, betrouwbaar is dat blok ook niet. Maar halverwege het jaar zou er dan een grote update komen. Nu is het verhaal echter weer dat er dit jaar geen grote updates meer komen, in weerwil van eerdere beloftes en moet in het in 2018 dan gaan gebeuren.

Maar ik geloof daar niet meer in. Let wel: in Red Bull Racing heb ik zeker vertrouwen. Dat is gewoon een topteam met een topontwerper. Ze hebben daar dit jaar weliswaar de fout gemaakt door Adrian Newey in de winter niet op die RB13 te hebben gezet (die was vooral bezig met de Aston Martin Valkyrie), wat ze een paar maanden achterstand heeft opgeleverd maar OK. De inhaalrace in de afgelopen weken is best indrukwekkend te noemen. Het zou, zoals Ricciardo eerder al aangaf, wel wenselijk zijn als Red Bull er gelijk in het begin van een seizoen eens staat. Want dat begint wel een patroon te worden. Met achterstand beginnen en pas halverwege het jaar op niveau zijn. Dan ben je alweer kansloos voor eventuele titels en moet je het weer voor de dagsuccessen doen.

Maar feit is dat de huidige Formule 1 helaas veel te afhankelijk is geworden van de power units. Het is wel duidelijk dat Red Bull Racing en Renault in een verstandshuwelijk zitten met weinig wederzijdse liefde. RBR ergert zich aan het gebrek aan structurele ontwikkeling bij Renault, Renault ergert zich aan de openlijke (en mijns inziens terechte) kritiek die RBR bezigt. Mag Red Bull kritisch zijn? Ja, natuurlijk. Je betaalt 20+ miljoen per jaar, dan mag je ook wat verwachten. Maar ondanks alle beloftes is de motorendivisie van Renault in Viry Chatillon zelfs ingekrompen dit jaar dus ik heb niet het idee dat ze er al teveel resources instoppen. Ze zijn domweg niet zo 'committed' als Mercedes en Ferrari. Dit heeft wellicht ook te maken met het feit dat ze met een beperkt budget nu ook hun F1 team moeten runnen maar daar koop je als Red Bull Racing en Max Verstappen helemaal niets voor. Gezien de 'ijzige' relatie verwacht ik ook geen grote verbetering. Red Bull Racing zal in ieder geval niet de hoogste prioriteit genieten van Renault.

Ik ben daarom ook niet zo positief over komend seizoen. Het duurt nog enorm lang, tot 2021, tot de nieuwe motorenformule in werking treedt. Dat is nog 3,5 lange, lange seizoenen... en geen fabrikant stapt bij z'n gezonde verstand voor die tijd in nu ze allemaal zien wat voor (peperdure) puinhoop Honda er van maakt.

Dus loyaliteit is prima maar op deze manier gaat het niet werken. Red Bull: zeker een topteam maar Renault: daar ga je geen titels mee winnen. De enige kans die ik zie voor Red Bull om echt vooraan te rijden is als ze somehow toch een deal weten te maken met Mercedes of Ferrari. Maar ik zie zo'n deal alleen kans maken als genoemde merken daar wisselgeld voor terugkrijgen. Wisselgeld in de vorm van het belangrijkste bezit van Red Bull Racing. En we weten allemaal wie dat is.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 26 jun 2017, 11:16

Volledig mee eens. En ik vind het ook absurd dat Red Bull niet mag zeuren omdat Renault ooit een motor geleverd heeft die krap aan goed genoeg was om met een geweldig chassis WK's te winnen. Hij kan nu al jaren niet meekomen, als hij al heel blijft. Dus tenzij we accepteren dat de twee échte fabrieksteams vanaf nu de dienst uit gaan maken denk ik dat het voor elke liefhebber van de sport beter is als Renault is zijn werk gaat doen óf Ferrari en Mercedes leveringsplicht krijgen.

Overigens was Renault volgens mij groot voorstander van de originele nieuwe motorformule(de lijn-4 1.6 turbo). Ze hebben zelfs gesteld dat ze zouden uitstappen(ja, zij hebben er OOK mee gedreigd ) als die niet in 2013 ingevoerd zouden worden. Mercedes en (vooral Ferrari) waren tegen omdat die vierpitters te doorsnee vonden(gelukkig) daarom is het een jaar later en een V6 geworden. Ik vraag me alleen af of ze beter uit de verf waren gekomen met de originele formule.
Laatst gewijzigd door Mari Oh Oh! op 26 jun 2017, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 26 jun 2017, 11:17

Zelf zou ik als team mijn concurrentie niet sterker maken. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat Mercedes of Ferrari dat gaan doen.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 26 jun 2017, 11:19

EvdP schreef: 26 jun 2017, 11:17 Zelf zou ik als team mijn concurrentie niet sterker maken. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat Mercedes of Ferrari dat gaan doen.
Dan moeten ze misschien verplicht worden. Het kan niet zo zijn dat alle motorfabrikanten een eigen team hebben en niet willen leveren aan een concurrent. Als je niet wil leveren ga je maar een andere sport uitzoeken. De motoren zijn te belangrijk geworden(zeker met het maximale aantal units). Als je geen goede hybride unit hebt ben je al verloren.

Bovendien is het maken van motor én chassis zo'n groot voordeel dat je met een beetje zelfvertrouwen geen angst zou moeten voor concurrenten. En Met het budget van Mercedes en Ferrari zou het al helemaal geen issue moeten zijn.

Maar bovenal, elke motorfabrikant zou in de rij moeten staan om aan een winnend team te leveren. Nu is het andersom en dat gaat vreselijk tegen de geest van F1 in...

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 26 jun 2017, 11:30

In de rij staan of daadwerkelijk een goede motor leveren? Renault levert aan een goed team maar geen goede motoren. Van Honda had ik ook meer verwacht. Toyota heeft het ook geprobeerd een tijd terug, maar ook dat was geen succes.

Tristan

Bericht door Tristan » 26 jun 2017, 11:43

Hoop dat BMW als leverancier weer terug komt. Die hebben in verleden wel bewezen goede, betrouwbare motoren te bouwen met kleine cilinderinhoud en veel vermogen. Al acht ik de kans zeer klein.

Andre

Bericht door Andre » 26 jun 2017, 12:09

Geen enkele nieuwe fabrikant zal zich aan die zeer complexe motor hybride electro techniek branden.

Het publiek wil spannende races. Kijkt naar motorGP geen ingewikkelde hybride techniek wel mooie races en bijna geen technische uitval.
Kijk naar TCR en DTM bijna geen technische uitval.

De F1 auto s van tegenwoordig zijn veel te complex er kan teveel stuk en mis gaan. Het is geen racen meer maar een technologie race leuk voor de ontwikkelaars maar het publiek heeft er zo op gegeven moment geen zin meer in.

Men moet naar simpele motoren die fabrieken makkelijk naar de maximale pk kunnen krijgen (lees DTM) De race moet gewonnen worden door goeie rijders en afstellingen van het chassis.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 26 jun 2017, 12:12

Tristan schreef: 26 jun 2017, 11:43 Hoop dat BMW als leverancier weer terug komt. Die hebben in verleden wel bewezen goede, betrouwbare motoren te bouwen met kleine cilinderinhoud en veel vermogen. Al acht ik de kans zeer klein.
Zou fantastisch zijn ja. Het schijnt ook dat Red Bull bij de volgende race in Oostenrijk een delegatie van Porsche ontvangt. De banden tussen Red Bull en VAG zijn al langer erg goed. Al vrees ik dat dit allemaal voor de periode vanaf 2021 is.

Verder heeft André natuurlijk gelijk dat het veel te complex en duur is geworden. Zelfde geldt voor de LMP1 klasse tegenwoordig.

En om nog maar even aan te geven dat het echt niet lekker gaat bij RBR Renault:

You can split it by team or engine but Red Bull Racing / Tag Heuer has done 685 laps while McLaren / Honda now has 716 in the bag.

Zelfs McLaren Honda is betrouwbaarder.

Hielke

Bericht door Hielke » 26 jun 2017, 12:58

Bij de F1 is het altijd zo geweest dat het met de techniek (nu de motor) een race in een race (tussen rijders) is geweest.

Het is waar dat de verschillen met de volledig atmosferische motoren van weleer veel kleiner waren, en dat een eventuele herintroductie van deze formule opnieuw voor gelijkwaardige motoren gaat zorgen, maar de techniek schrijdt voor. Op het gros van de nieuwe automotoren vind je tegenwoordig een turbo, en ook de hybride techniek vind je bij de meeste merken terug. Ik vind het vooral opvallend dat na drie jaar hybride techniek in F1 Ferrari en met name Mercedes nog zulke grote verschillen weten te maken. Ze weten iets dat bij Renault en (vooral) Honda nog niet bekend is.

RB zit in een benarde positie. Je kunt wel klagen dat Renault niet 'on par' is met Ferrari en Mercedes, maar net zo goed kunnen andere teams klagen dat ze geen gebruik van Adrian Newey mogen maken. En het kan in theorie nog erger worden. Mocht het Renault team Fernando Alonso binnen weten te halen, en het tempo van de Renault auto gaat naar RB niveau, dan kan RB er donder op zeggen dat de klantenmotoren sub optimaal vermogen gaan leveren. Zo werkt dat met de klantenmotoren van Ferrari en Mercedes natuurlijk ook. Al zullen de producenten dat nooit toegeven.

Red Bull haalt met de gesuikerde drankjes vele miljoenen binnen. Daarvan zullen er wat meer richting de motorendivisie van Renault moeten vloeien. Of Max moet alles op alles zetten om zo snel mogelijk bij Ferrari of Mercedes ingebed te raken. Ik ging voor die laatste optie als ik hem was.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 26 jun 2017, 13:16

Wouter81 schreef: 26 jun 2017, 12:12
You can split it by team or engine but Red Bull Racing / Tag Heuer has done 685 laps while McLaren / Honda now has 716 in the bag.

Het is nog erger dan ik dacht inderdaad. :( Maar daar zit natuurlijk ook 2x een remprobleem bij(1xRIC 1x VES)

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 26 jun 2017, 13:21

Hielke schreef: 26 jun 2017, 12:58 Red Bull haalt met de gesuikerde drankjes vele miljoenen binnen. Daarvan zullen er wat meer richting de motorendivisie van Renault moeten vloeien. Of Max moet alles op alles zetten om zo snel mogelijk bij Ferrari of Mercedes ingebed te raken. Ik ging voor die laatste optie als ik hem was.
Ferrari zou ik gewoon niet doen. Die hebben elke keer minstens een deel van een jaar een slechte periode als het niet erger is. Toevallig doen ze het nu goed, maar bijvoorbeeld Alonso is daar niet voor niets weggegaan. En Vettel wordt ook elk jaar zuurder. IMHO zou het Mercedes moeten worden of lekker bij RB blijven. En RB past qua karakter ook veel beter bij Max denk ik. Ferrari wordt hem niet aangezien die niet zo blij worden als je durft hun godsgeschenk op 4 wielen openbaar af te vallen(zie Alonso). En Max kan gelukkig zijn mond niet houden :)

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 26 jun 2017, 13:47

Mooiste van die hele Ham/Vet actie was toch wel die opmerking over de boordradio van Vettel nadat die te horen kreeg van de straf "Where did I do any dangerous driving!?".
:dood: :lollerdelol:

Tom

Bericht door Tom » 26 jun 2017, 14:41

Wouter81 schreef: 26 jun 2017, 10:38
Dus loyaliteit is prima maar op deze manier gaat het niet werken. Red Bull: zeker een topteam maar Renault: daar ga je geen titels mee winnen. De enige kans die ik zie voor Red Bull om echt vooraan te rijden is als ze somehow toch een deal weten te maken met Mercedes of Ferrari. Maar ik zie zo'n deal alleen kans maken als genoemde merken daar wisselgeld voor terugkrijgen. Wisselgeld in de vorm van het belangrijkste bezit van Red Bull Racing. En we weten allemaal wie dat is.
Sommige hier hadden het over loyaliteit van Max richting RB. Niet RB richting Renault. Twee verschillende dingen ;)

Knot

Bericht door Knot » 26 jun 2017, 15:14

MParallel schreef: 26 jun 2017, 13:47 Mooiste van die hele Ham/Vet actie was toch wel die opmerking over de boordradio van Vettel nadat die te horen kreeg van de straf "Where did I do any dangerous driving!?".
:dood: :lollerdelol:
Dat soort mensen denken dat een wraakactie rechtvaardig is en niet meetelt voor bestraffing.. zoiets hoor je namelijk gewoon te doen!

WJ

Bericht door WJ » 26 jun 2017, 15:39

Afbeelding

alt

Bericht door alt » 26 jun 2017, 16:56

Wat een gore bedoening op het bordes.
Zuipen uit een vieze schoen, zum kotzen.
Daar laat ik mijn kleinkinderen niet naar kijken.
Dat bij het super correcte FI.

Max bij Mercedes, ik weet het niet.
Ik hoorde Eddy Jordan praten over dat Mercedes over enkele jaren hun F1 team gaan verkopen.
Waarschijnlijk aan dat nieuwe Chinese F1 team.

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 26 jun 2017, 17:24

Ben sowieso wel een beetje Ricciardo moe. Begrijp de actie van Vettel richting Hamilton wel, mezelf kennende had ik net zo gereageerd. Niet erg professioneel natuurlijk.

Luco

Bericht door Luco » 26 jun 2017, 18:10

EvdP schreef: 26 jun 2017, 11:17 Zelf zou ik als team mijn concurrentie niet sterker maken. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat Mercedes of Ferrari dat gaan doen.
Dan krijg je een klantenmotor van een jaar oud met ook 70 a 80 pk minder.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 26 jun 2017, 19:01

Luco schreef: 26 jun 2017, 18:10
Dat mocht toch niet meer?

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 26 jun 2017, 19:13

Mari Oh Oh! schreef: 26 jun 2017, 19:01
Luco schreef: 26 jun 2017, 18:10
Dat mocht toch niet meer?
Klopt.

Zo om 19:30 Peptalk op Ziggo, Skypesessie met Max. Kijken of hij alweer iets is afgekoeld. :)

Luco

Bericht door Luco » 26 jun 2017, 20:45

Mari Oh Oh! schreef: 26 jun 2017, 13:16
Wouter81 schreef: 26 jun 2017, 12:12

Het is nog erger dan ik dacht inderdaad. :( Maar daar zit natuurlijk ook 2x een remprobleem bij(1xRIC 1x VES)
Sorry dat ik het zeg hoor, maar wat een kulvergelijk :lollerdelol:
Mc Laren heeft drie keer zoveel motoren gebruikt dan de rest gezien alle gridstraffen en dan 31 rondjes meer gereden en 2 punten in het totaal, nee das natuurlijk een prima vergelijk :roll:
En Ferrari staat er dan in punten goed voor maar nog 1 turbo voor Vettel en hij gaat ook gridstraffen krijgen bij elke nieuwe turbo en als je na 8 races dus al aan je 5e turbo toe bent dan vraag ik me af hoe dat af gaat lopen.

Nee een klantenmotor mag niet meer dus noemen ze het anders, maar denk je nu echt dat er in de williams dezelfde motor ligt als in het fabrieksteam van mercedes, dan ben je wel erg goedgelovig hoor.

daNpy

Bericht door daNpy » 26 jun 2017, 20:48

Met dezelfde motor had Bottas die 100-en meters op Stroll nooit gehaald na de laatste bocht idd.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 26 jun 2017, 22:13

Mike R32 schreef: 26 jun 2017, 17:24 Ben sowieso wel een beetje Ricciardo moe. Begrijp de actie van Vettel richting Hamilton wel, mezelf kennende had ik net zo gereageerd. Niet erg professioneel natuurlijk.
Nee, maar van een professional mag je verwachten dat die even tot tien telt. Vervolgens met je miljoenen kostende auto even een beuk verkopen zou dan niet het resultaat moeten zijn denk ik :tooth:

Macboy

Bericht door Macboy » 27 jun 2017, 00:50

Knot schreef: 26 jun 2017, 15:14 Dat soort mensen denken dat een wraakactie rechtvaardig is en niet meetelt voor bestraffing.. zoiets hoor je namelijk gewoon te doen!
Dat soort mensen heb je hier schijnbaar ook:
RutgerK schreef: 26 jun 2017, 08:50 Hamilton 'vertraagt' wel net op het punt dat Vettel op de curve zit in de bocht.
De actie van Vettel wil ik zeker niet goed praten en hij zat er erg dicht op, maar op een curb in een bocht waar je geen ruimte hebt om de auto naar buiten weg te laten lopen was het van beiden onnodig risicovol.
Je wil het niet goed praten, maar je waagt toch maar een poging ??

Plaats reactie