Nu een huis kopen
- Paskal
- Auto: meerdere
Re: Nu een huis kopen
Ik heb ons huis destijds ook gewoon zelf verkocht via Makelaarsland (die hem voor jou op Funda zetten). De gevraagde courtages van makelaars gaan nergens over en ik betwijfel ten zeerste of je dat verschil terug gaat verdienen tijdens onderhandelingen als ik eea qua verkoop de laatste tijd om me heen zo hoor.
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Het makelaar business model is tegenwoordig toch 1% courtage op de vraagprijs, en 10% op de overboden som?
- JP
De gemiddelde makelaar heeft al 20 kandidaten voordat het huis op Funda staat. Juist die €600 voor Funda zou ik me sparen als je makelaar dit goed vindt, maar de meeste is dit juist hun reclame. Bij ons ging het huis pas na 2-3 dagen op Funda, toen waren de 24 bezichtigingen al ingepland, en kunnen ze achteraf pronken met termen als "verkocht zonder voorbehoud binnen 1.5 week". Zelfs een bord in de tuin was vergeten oftewel niet nodig, anders moesten ze 2 dagen bezichtiging inlassen. We hadden een vaste courtage van ± 1.5% van de vraagprijs. Voor de 25% overbieding heb ik ze een bloemetje gestuurd 
-
JeroenT
veejay schreef: 14 nov 2025, 12:37 Gezeik voorkomen, ik verkoop al niet eens auto's aan particulieren. Laat staan een huis? Verder wil je natuurlijk zo veel mogelijk reach via DF lijkt me.
-
Richardt.
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Makelaars hebben doorgaans wel een voorkeur voor hun courtage. Vaste bedrag, bepaald %, basisbedrag plus % overbiedingen. Het is allemaal wel te onderhandelen, gewoon commerciële handel natuurlijk.
Zelf de afgelopen keer een vast bedrag afgesproken. Geen gedoe. Verkoopprijs van de woning ook gewoon marktconform ipv laag inzetten en hopen op flink overbieden.
Verder lekker de makelaar de bezichtigingen laten doen terwijl je zelf aan het werk bent, contact met potentiële kopers en papierwerk afhandelen. Kun je allemaal ook zelf doen, maar moet je ook maar zin in hebben. Advertentie op Funda zijn de kosten niet in het totaal en bereik is natuurlijk wel gigantisch.
Laatste keer deed de makelaar de bezichtigingen terwijl wij in de auto naar Frankrijk zaten. Tijdens het wachten voordat we de camping op konden telefonisch de koop rond gemaakt
Enige irritante was dat we dus voor vetrek alles spic en span achter moesten laten ipv de boel de boel te laten, deur achter je dicht trekken en op vakantie te gaan
Zelf de afgelopen keer een vast bedrag afgesproken. Geen gedoe. Verkoopprijs van de woning ook gewoon marktconform ipv laag inzetten en hopen op flink overbieden.
Verder lekker de makelaar de bezichtigingen laten doen terwijl je zelf aan het werk bent, contact met potentiële kopers en papierwerk afhandelen. Kun je allemaal ook zelf doen, maar moet je ook maar zin in hebben. Advertentie op Funda zijn de kosten niet in het totaal en bereik is natuurlijk wel gigantisch.
Laatste keer deed de makelaar de bezichtigingen terwijl wij in de auto naar Frankrijk zaten. Tijdens het wachten voordat we de camping op konden telefonisch de koop rond gemaakt
Enige irritante was dat we dus voor vetrek alles spic en span achter moesten laten ipv de boel de boel te laten, deur achter je dicht trekken en op vakantie te gaan
- Arthur
- Auto: Nr.51
Makelaar meenemen naar de bezichtiging en koop laten afhandelen omdat hij jouw huis mag verkopen voor X-percentage.veejay schreef: 14 nov 2025, 11:23 Zo ik dacht ff doorpakken en die toko van mij in Haaglanden alvast op zo een site zetten waar makelaars hun aanbod kunnen doen om mijn hut te mogen verkopen. De courtage schrik ik wat van voor maar een paar bezichtigingen begeleiden, het huis verkoopt zichzelf wel.
Woensdag gaan we een huis bezichtigen, als het bevalt mag het wat mij betreft snel gaan allemaal. Vandaar alvast voorsorteren.
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met fixed prijs of preatatiebeloning voor makelaars? Goede aanbeveling voor een makelaar mag via PB.
- veejay
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
In 2016 mocht ik 5k aftikken voor 3 bezichtigingen, uiteindelijk 3k meer gekregen dus ergens wel een beetje terugverdiend. Maar vertel eens meer, hoe is het dezer dagen?Paskal schreef: 14 nov 2025, 13:29 Ik heb ons huis destijds ook gewoon zelf verkocht via Makelaarsland (die hem voor jou op Funda zetten). De gevraagde courtages van makelaars gaan nergens over en ik betwijfel ten zeerste of je dat verschil terug gaat verdienen tijdens onderhandelingen als ik eea qua verkoop de laatste tijd om me heen zo hoor.
Ja had ik al gevraagd aan de aankoopmakelaar die ik mee heb aanstaande woensdag. Maar hij doet alleen zijn regio. Maar ik zal het nog een keer onder de aandacht brengenArthur schreef: 14 nov 2025, 14:34 Makelaar meenemen naar de bezichtiging en koop laten afhandelen omdat hij jouw huis mag verkopen voor X-percentage.
Het is een A+++ woning en alles gaat via een warmtepomp. Wordt deze meegenomen in een bouwkundige keuring? Het huis is van 2018 dus weet niet of zo een keuring uberhaupt nodig is?
- Elise
^^
Zo'n aankoopmakelaar kost toch ook zo'n 1~1,5% van de aanschafprijs?
Mijn persoonlijke ervaring is niet heel geweldig met een makelaar. Je maakt een afspraak voor een bezichtiging en dan blijkt dat de verkoopmakelaar, eigenaar van het makelaarskantoor en gepokt en gemazeld, niets specifieks over het te verkopen huis had te vertellen. Tijdens de bezichtiging waren wij niet overdreven enthousiast en dus werd de vraag gesteld "waar zijn jullie naar op zoek, want ik heb ook nog dit en dat in de verkoop". Voor mij een bevestiging dat de verkoopmakelaar gewoon iets uit zijn winkeltje probeert te verkopen, welke woning het is zal hem uiteindelijk een zorg zijn. Voor mij was dit dé reden om zelf maar via makelaarsland ons huis te verkopen.
En dat is meer dan goed bevallen. Zelf de foto's maken, zelf tekst schrijven, zelf de rondleidingen doen etc. Vooral die rondleidingen vond ik leuk om te doen, je kunt zelf veel beter dingen uitleggen en vragen beantwoorden. En per slot van rekening, zet je je huis via een regionale makelaar te koop dan zul je ook zelf de rondleidingen moeten doen als er sprake is van een open dag. En achteraf hoorden wij van de kopers dat ze de rondleiding erg op prijs hadden gesteld omdat ik veel meer over de woning kon vertellen.
Dan dat onderhandelen, als je dat niet wilt laat je dat makelaarsland afhandelen. Dan is het niet anders dan dat je een regionale makelaar e.e.a. laat afhandelen. Die bellen je met wat er is geboden/voorwaarden en of je ermee akkoord gaat. En uiteindelijk willen alle makelaars graag dat je ja zegt, want verkocht is voor hun door met de volgende verkoop. Daarin zit geen verschil tussen makelaarsland of een regionale makelaar.
Ik had zelf nog wel een klein akkefietje met de aankoopmakelaar van de kopers, die vond het niet prettig dat ik direct contact zocht met de kopers en wilde graag dat het contact via makelaarsland liep
(ik snap wel dat hij het spel liever op die manier speelt, ons kent ons zeg maar)
1,5% van 5 ton is €7.500 tel daar nog de fototjes en wat andere rommel bij op en voordat je het weet mag je een kleine 10k aftikken.
Ik zie het maar zo, wat je bespaard op courtage kun je mooi als korting weggeven.
Maar het is wellicht ook wel een beetje afhankelijk van je eigen persoonlijkheid of je het wel/niet zelf moet doen of beter kunt uitbesteden.
Mijn persoonlijke ervaring is niet heel geweldig met een makelaar. Je maakt een afspraak voor een bezichtiging en dan blijkt dat de verkoopmakelaar, eigenaar van het makelaarskantoor en gepokt en gemazeld, niets specifieks over het te verkopen huis had te vertellen. Tijdens de bezichtiging waren wij niet overdreven enthousiast en dus werd de vraag gesteld "waar zijn jullie naar op zoek, want ik heb ook nog dit en dat in de verkoop". Voor mij een bevestiging dat de verkoopmakelaar gewoon iets uit zijn winkeltje probeert te verkopen, welke woning het is zal hem uiteindelijk een zorg zijn. Voor mij was dit dé reden om zelf maar via makelaarsland ons huis te verkopen.
En dat is meer dan goed bevallen. Zelf de foto's maken, zelf tekst schrijven, zelf de rondleidingen doen etc. Vooral die rondleidingen vond ik leuk om te doen, je kunt zelf veel beter dingen uitleggen en vragen beantwoorden. En per slot van rekening, zet je je huis via een regionale makelaar te koop dan zul je ook zelf de rondleidingen moeten doen als er sprake is van een open dag. En achteraf hoorden wij van de kopers dat ze de rondleiding erg op prijs hadden gesteld omdat ik veel meer over de woning kon vertellen.
Dan dat onderhandelen, als je dat niet wilt laat je dat makelaarsland afhandelen. Dan is het niet anders dan dat je een regionale makelaar e.e.a. laat afhandelen. Die bellen je met wat er is geboden/voorwaarden en of je ermee akkoord gaat. En uiteindelijk willen alle makelaars graag dat je ja zegt, want verkocht is voor hun door met de volgende verkoop. Daarin zit geen verschil tussen makelaarsland of een regionale makelaar.
Ik had zelf nog wel een klein akkefietje met de aankoopmakelaar van de kopers, die vond het niet prettig dat ik direct contact zocht met de kopers en wilde graag dat het contact via makelaarsland liep
(ik snap wel dat hij het spel liever op die manier speelt, ons kent ons zeg maar)
1,5% van 5 ton is €7.500 tel daar nog de fototjes en wat andere rommel bij op en voordat je het weet mag je een kleine 10k aftikken.
Ik zie het maar zo, wat je bespaard op courtage kun je mooi als korting weggeven.
Maar het is wellicht ook wel een beetje afhankelijk van je eigen persoonlijkheid of je het wel/niet zelf moet doen of beter kunt uitbesteden.
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
10K voor de makelaar, ik vind het serieus geld. En natuurlijk wordt het dan goed geregeld, ik blijf in deze tijd van overbieden en je huis dus binnen zeer korte tijd verkocht hebben het heel veel geld vinden...
Ik heb m'n appartement in 2019 verkocht, en €2.000 betaald. Vond dat wel genoeg, binnen een week was dat, plus een losse garage, weg.
Ik heb m'n appartement in 2019 verkocht, en €2.000 betaald. Vond dat wel genoeg, binnen een week was dat, plus een losse garage, weg.
- Elise
Interieurstylist, fotograaf en met eventueel drone foto's.... bij elkaar loopt de rekening flink op.
- Martijn_bmw
Ik betaalde in 2020 5k verkoop makelaar kosten voor mijn woning van destijds 310k vraagprijs. (overbieden was toen begin corona niet aan de orde hier)
Kreeg een bod van 300k en als ik zelf had verkocht had ik dat zeker direct geaccepteerd maar de makelaar zei destijds nee daar gaan we meer uit slepen en haalde de vraagprijs op dus in mijn geval heeft die makelaar zich makkelijk terug verdiend.
Maar goed het zal inderdaad ook persoonlijkheid en markt afhankelijk zijn wat handige keuze is.
Kreeg een bod van 300k en als ik zelf had verkocht had ik dat zeker direct geaccepteerd maar de makelaar zei destijds nee daar gaan we meer uit slepen en haalde de vraagprijs op dus in mijn geval heeft die makelaar zich makkelijk terug verdiend.
Maar goed het zal inderdaad ook persoonlijkheid en markt afhankelijk zijn wat handige keuze is.
- Elise
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
VvE kosten, erfpacht, winstdeling bij de verkoop, geen hypotheek mogelijk, inmeten woning is met de natte vinger gedaan, je bent voor 1/9e eigenaar etc.
Mag dit allemaal zo maar? Klinkt als pure oplichting
Mag dit allemaal zo maar? Klinkt als pure oplichting
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Iemand die weet wat dat inhoud?
Eigendomssituatie: 1/9e onverdeeld aandeel in het eigendom, samen met de andere 8 eigenaren.
Eigendomssituatie: 1/9e onverdeeld aandeel in het eigendom, samen met de andere 8 eigenaren.
-
OnlineLuco
Tja, je hebt als koper een onderzoeksplicht, dus nen 2580 en energielabel is verplicht bij verkoop en kan je wat van zeggen.
Maar ja boete bij het niet hebben van een energielabel is erg laag.
NEN 2580 kan je zelf ook meten, maar of ze daar wat mee doen, de makelaar is iig in overtreding.
De rest van de eisen mag je zelf bepalen, winstbeding bij verkoop komt vaker voor, dat is meestal om ervoor te zorgen dat je er zelf een aantal jaren gaat wonen en niet met winst gelijk doorverkoopt. Bij particulieren is het wel redelijk zeldzaam.
Maar ja boete bij het niet hebben van een energielabel is erg laag.
NEN 2580 kan je zelf ook meten, maar of ze daar wat mee doen, de makelaar is iig in overtreding.
De rest van de eisen mag je zelf bepalen, winstbeding bij verkoop komt vaker voor, dat is meestal om ervoor te zorgen dat je er zelf een aantal jaren gaat wonen en niet met winst gelijk doorverkoopt. Bij particulieren is het wel redelijk zeldzaam.
- Knot
250k.. mij niet gezien.
Energielabel is ook maar een rekensom met wat variabelen natuurlijk, heb ik destijds nog gedaan omdat het voor een paar tientjes kon (en daarna duurder werd), maar ik heb een A-label maar nog wel enkelglas in de entree en badkamer bijvoorbeeld, zou eigenlijk niet moeten kunnen.
Energielabel is ook maar een rekensom met wat variabelen natuurlijk, heb ik destijds nog gedaan omdat het voor een paar tientjes kon (en daarna duurder werd), maar ik heb een A-label maar nog wel enkelglas in de entree en badkamer bijvoorbeeld, zou eigenlijk niet moeten kunnen.
-
OnlineLuco
google is your friendsmiley schreef: 15 nov 2025, 10:34 Iemand die weet wat dat inhoud?
Maar in dit geval denk ik dat het te maken heeft met de VVE, onverdeeld is stukken goedkoper dan een splitsingakte opstellen.
-
OnlineLuco
Het is nu geen rekensommetje meer hoor, nu moet je alles kunnen bewijzen.Knot schreef: 15 nov 2025, 10:40 250k.. mij niet gezien.
Wij hebben A++ met ook nog enkel glas in alledrie de buitendeuren, het gaat om het totaalplaatje en niet op onderdeel.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Meestal wel, denk ik. De makelaar die ik had deed de aankoop erbij als ik m’n huis door hem liet verkopen. En die verkoop was toen een normaal percentage/courtage (5-6 jaar geleden).Elise schreef: 14 nov 2025, 20:08 ^^
- veejay
Dan voor je uitgebreide reactie Elise.
De aankoopmakelaar vraagt no cure no pay 2600,-. Als het 1% was zou ik 16K moeten betalen en dat is waanzin.
Voor de huidige woning heb ik hem op krib.nl aangeboden (werkt best aardig om offertes en vraagprijzen te krijgen). De makelaars kosten voor verkoop lopen tegen de 7 a 8K aan, niet normaal. De opbrengst zit ook best veel verschil in. Ik denk dat sommige laag inzetten om meer kijkers te trekken en andere juist hoog om het efficient te houden. Ik weet niet wat slimmer is, maar ik wil niet 10 tallen kijken kijken niet kopen lui over de vloer, dus ik denk hoog inzetten beter is?
Ik moet het ff op een rij zetten, aan de andere kant wil ik best wat betalen om dingen soepel te laten gaan, maar ik wil wel het gevoel hebben dat er moeite voor gedaan wordt of dat ik het onderste uit de kan haal en er onderaan de streep een prettig gevoel bij krijg.
De aankoopmakelaar vraagt no cure no pay 2600,-. Als het 1% was zou ik 16K moeten betalen en dat is waanzin.
Voor de huidige woning heb ik hem op krib.nl aangeboden (werkt best aardig om offertes en vraagprijzen te krijgen). De makelaars kosten voor verkoop lopen tegen de 7 a 8K aan, niet normaal. De opbrengst zit ook best veel verschil in. Ik denk dat sommige laag inzetten om meer kijkers te trekken en andere juist hoog om het efficient te houden. Ik weet niet wat slimmer is, maar ik wil niet 10 tallen kijken kijken niet kopen lui over de vloer, dus ik denk hoog inzetten beter is?
Ik moet het ff op een rij zetten, aan de andere kant wil ik best wat betalen om dingen soepel te laten gaan, maar ik wil wel het gevoel hebben dat er moeite voor gedaan wordt of dat ik het onderste uit de kan haal en er onderaan de streep een prettig gevoel bij krijg.
- Elise
Is dat een bedrag inclusief alle kosten (fotografie, funda, drukwerk etc.) of praat je alleen over de courtage?veejay schreef: 15 nov 2025, 11:56 De makelaars kosten voor verkoop lopen tegen de 7 a 8K aan, niet normaal.
- veejay
Alles erop en eraan Elise.
Ik ben gebeld door een makelaar (oud buurman) die mijn aanvraag voorbij zag komen. Ik ga het bij hem doen, het zal niet goedkoop zijn 1.1/1.25 courtage, maar ik gun het hem en ik vertrouw hem.
Ik ben gebeld door een makelaar (oud buurman) die mijn aanvraag voorbij zag komen. Ik ga het bij hem doen, het zal niet goedkoop zijn 1.1/1.25 courtage, maar ik gun het hem en ik vertrouw hem.