Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 06 nov 2025, 08:47

Kasteel schreef: 05 nov 2025, 16:48 Zijn er hier nog wel gelukkigen in de Randstad?
Zal ook wel een leeftijd dingetje zijn?
Ouderen die op zoek zijn naar rust en ruimte?

TLRS

Bericht door TLRS » 06 nov 2025, 16:39

Knot schreef: 05 nov 2025, 13:48 Maar over de huizen.... ik kan de rentevaste periode wijzigen, dat kan een jaar vooraf waarbij dan de laagste rente geldig is... bij een bankspaarhypotheek wil je dat helemaal niet. Wil het liefst zo hoog mogelijk vastzetten voor de resterende 18 jaar, bruto bedrag is iets hoger dan 1 jaar (of kort) maar die paar tientjes krijg je ruimschoots netto terug zolang de HRA er nog is natuurlijk.

Voor zover ik het snap maakt het met een spaarhypotheek allemaal niet zo heel veel uit of het nu 1,5% of 4,5% is onder de streep, totdat er geen HRA meer is natuurlijk.
Waarom zou je bij een bankspaar geen lage rente willen?

Luco

Bericht door Luco » 06 nov 2025, 17:04

Als de rente zakt betaal je minder rente, maar moet je meer sparen om aan het einde de hypo te kunnen betalen.
Als de rente stijgt betaal je meer rente, maar hoef je minder te sparen om aan het einde de hypo te betalen.
Dus netto scheelt het allemaal niet zoveel.

Elise

Bericht door Elise » 06 nov 2025, 17:36

Als het zo is dat je nieuw afgesloten rente geldt voor alles wat je reeds gespaard hebt, kan ik me voorstellen dat je een hoge rente wilt als je al flink wat jaren hebt ingelegd?

Fabian

Bericht door Fabian » 06 nov 2025, 18:32

HRA over de hogere rente is key…

Knot

Bericht door Knot » 06 nov 2025, 19:41

Dat dacht ik dus ook, tot november 2026 kijken en zo hoog mogelijke rente voor 10 jaar vast te zetten. Daarna heb ik geen hypotheekrente aftrek meer en de resterende zeven jaar hopen dat er dan een lagere rente geldt.

TLRS

Bericht door TLRS » 06 nov 2025, 21:06

Volgens mij is het afhankelijk van je gespaarde deel of een hoge rente goed uitkomt. Als de grote spaarpot teveel opbrengt vanwege een hoge rente.. dan kan de aflos dalen tot nul. En zover ik weet is dat een probleem. Omdat er maximaal een factor 10 verschil mag zijn tussen de hoogste en laagste aflos.

Misschien is het dan zo simpel als het inkorten van de looptijd. Maar daar weet ik het fijne niet van. Minimale looptijd was 20 jaar meen ik.. kortom er zitten grenzen aan.

En uiteindelijk is het gewoon te benaderen natuurlijk, in excel of openoffice. Sheetje in elkaar beuken en beetje met cijfers rommelen.

Luco

Bericht door Luco » 06 nov 2025, 21:15

met een spaar los je niet af, je spaart en je lost het aan het einde van de rit in een keer af.

TLRS

Bericht door TLRS » 06 nov 2025, 22:36

Oja, dat klopt.. in plaats van aflos bedoel ik spaarinleg dan of hoe je zoiets noemt.

Elise

Bericht door Elise » 06 nov 2025, 23:23

Beetje wat ik al aangaf, hoge rente is gunstig als je al veel hebt ingelegd.
Wat een hoge rente met HRA in dit verhaal ermee te maken heeft in mij nog even onduidelijk.

En die factor 10 van de inleg zal bij aanvang van de hypotheek netjes uitgerekend zijn, maar als de rentevaste periode afloopt en opnieuw tegen een nieuwe rente afgesloten wordt zal dat zijn invloed hebben op de inleg en de eindsom. Ik neem aan dat als er te weinig in de pot zit je moet bijlappen en als er teveel in de pot zit je dit, na afdracht IB, uitgekeerd krijgt?

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 06 nov 2025, 23:26

Dus als de rente laag is, dan is je HRA lager en je spaargeld rendeert minder waardoor je in dat geval aan het eind niet alles hebt afgelost. Is dat banksparen? Dus met banksparen moet de.hypotheekrente hoog zijn, maar daardoor stijgen je maandlasten.

Ik kan me voorstellen dat het lekker is als je op je spaardeel 4% krijgt. Maar je mag vast niet bijstorten en ook niet tussentijds opnemen.

Luco

Bericht door Luco » 07 nov 2025, 00:32

Elise schreef: 06 nov 2025, 23:23 Beetje wat ik al aangaf, hoge rente is gunstig als je al veel hebt ingelegd.
Wat een hoge rente met HRA in dit verhaal ermee te maken heeft in mij nog even onduidelijk.

En die factor 10 van de inleg zal bij aanvang van de hypotheek netjes uitgerekend zijn, maar als de rentevaste periode afloopt en opnieuw tegen een nieuwe rente afgesloten wordt zal dat zijn invloed hebben op de inleg en de eindsom. Ik neem aan dat als er te weinig in de pot zit je moet bijlappen en als er teveel in de pot zit je dit, na afdracht IB, uitgekeerd krijgt?
heeft geen invloed op de eindsom, bij nieuwe renteperiode wordt opnieuw je inleg berekend zodat je aan het eind van de periode weer precies op je eindbedrag uitkomt.

Elise

Bericht door Elise » 07 nov 2025, 08:23

Luco schreef: 07 nov 2025, 00:32 heeft geen invloed op de eindsom, bij nieuwe renteperiode wordt opnieuw je inleg berekend zodat je aan het eind van de periode weer precies op je eindbedrag uitkomt.
Dan moet het toch niet zo moeilijk zijn om e.e.a. in een spreadsheet te proppen (wat TLRS al zei) om te kijken wat het effect van een hogere/lagere rente is?

Wimo

Bericht door Wimo » 07 nov 2025, 09:30

Open chatgpt en je weet het binnen 3 minuten... die maakt een hele sloot berekeningen voor je zonder Excel ooit te openen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 07 nov 2025, 09:36

Wimo schreef: 07 nov 2025, 09:30 Open chatgpt en je weet het binnen 3 minuten... die maakt een hele sloot berekeningen voor je zonder Excel ooit te openen.
Of deze site ook ideaal voor zulke sommetjes:
https://www.berekenhet.nl/hypotheek-en-wonen/index.html

Luco

Bericht door Luco » 07 nov 2025, 10:02

Waarom zou je het in een sheet zetten, als je periode afloopt krijg je de nieuwe bedragen te horen, wat is dan de toegevoegde waarde van een spreadsheet?
Bij een spaarhypo scheelt het allemaal niet zoveel. En versnelt aflossen zoals bij aflossingsvrij of annuiteiten mag toch niet (tenminste bij die van ons niet)

Verschillen zijn bij andere vormen veel groter.

Elise

Bericht door Elise » 07 nov 2025, 10:49

Wimo schreef: 07 nov 2025, 09:30 Open chatgpt en je weet het binnen 3 minuten... die maakt een hele sloot berekeningen voor je zonder Excel ooit te openen.
Ja goed punt en niet aan gedacht, zal een generatiedingetje zijn :tooth:

veejay

Bericht door veejay » 07 nov 2025, 11:05

Versneld boetevrij kunnen aflossen is wel fijn kan ik u zeggen. Voordeel van een 1 jarige rente is dat je de laatste 3 maanden boetevrij zelfs alles kunt aflossen (meer dan 10% per jaar). Beetje zonde om rente te betalen op een schuld terwijl je in box 3 mag aftikken als je >115K op je spaar hebt.

Sommigen roepen om het geld beter te beleggen want dan meer rendement dan aflossen... Dan mag je 6% aftikken op je beleggingen ook al maak je verlies heb ik al gezien. Je kan ook een voorlopig aanslag aanvragen en betalen, dan parkeer je je geld buiten box 3.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 07 nov 2025, 11:34

6% aftikken op je beleggingen :hmmm: en dan ook nog eens als je rendement negatief is in dat jaar :hmmm: . Voor beiden geldt iets met klok en klepel :wink:

Verder is het natuurlijk een persoonlijke keuze om extra af te lossen, je centjes op de spaarrekening te laten staan of te beleggen. Ik doe niet aan extra aflossen want beleggen (saai, gespreid in NT World) brengt me een stuk meer rendement: 31, 8, 31, -14, 21 en 27% afgerond over de laatste jaren. Daarnaast kan ik ook nog eens op ieder moment over dat geld beschikken mocht dat nodig zijn ipv dat het in stenen zit. Tzt kan ik dat opgebouwde bedrag altijd nog gebruiken om extra af te lossen.

Verder volledig eens met het betoog van sitechris op de vorige pagina aangaande het wonen in de rust & ruimte van "de Provincie." Enige nadeel is dat je heel snel verpest bent want ik zou nu voor geen goud meer in een woonwijk (en al zeker niet in de Randstad) willen wonen terwijl ik dat tot 10 jaar terug prima vond. Maar ook daarvoor geldt natuurlijk: ieder heeft zo zijn overwegingen en persoonlijke voorkeur.

Emiel

Bericht door Emiel » 07 nov 2025, 12:49

Paskal schreef: 07 nov 2025, 11:34 Enige nadeel is dat je heel snel verpest bent want ik zou nu voor geen goud meer in een woonwijk (en al zeker niet in de Randstad) willen wonen terwijl ik dat tot 10 jaar terug prima vond.
Snap ik helemaal Paskal!

Wij hebben de zoek functie aangemaakt om (voor mij wederom) uit de stad te vertrekken naar een klein Brabants dorpje (midden brabant, misschien zuid oost)

En Limburgs dorp was prima destijds maar mijn hart is Brabants. En vooral vrij en groen lol

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 07 nov 2025, 13:05

Maar ook daarvoor geldt natuurlijk: ieder heeft zo zijn overwegingen en persoonlijke voorkeur.

Nu wil ik niet in de Randstad wonen maar ergens vrij en groen ook niet. Ik mag graag op loop- fietsafstand van wat reuring wonen. Ik kan nu alles op de fiets of lopend doen. Grote en of zware spullen doe ik wel ff met de auto, die verder alleen voor lange(re) ritten gebruikt wordt. Voor mij niet groter en groener :)

veejay

Bericht door veejay » 14 nov 2025, 11:23

Zo ik dacht ff doorpakken en die toko van mij in Haaglanden alvast op zo een site zetten waar makelaars hun aanbod kunnen doen om mijn hut te mogen verkopen. De courtage schrik ik wat van voor maar een paar bezichtigingen begeleiden, het huis verkoopt zichzelf wel.

Woensdag gaan we een huis bezichtigen, als het bevalt mag het wat mij betreft snel gaan allemaal. Vandaar alvast voorsorteren.

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met fixed prijs of preatatiebeloning voor makelaars? Goede aanbeveling voor een makelaar mag via PB.

Kadett

Bericht door Kadett » 14 nov 2025, 12:26

Waarom niet zelf verkopen zonder makelaar?

veejay

Bericht door veejay » 14 nov 2025, 12:37

Gezeik voorkomen, ik verkoop al niet eens auto's aan particulieren. Laat staan een huis? Verder wil je natuurlijk zo veel mogelijk reach via Funda/NVM lijkt me.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 nov 2025, 13:03

Zou niet snel zelf je huis verkopen.
Makelaar kosten zijn hoog maar je verdient ze makkelijk terug tijdens het onderhandeling proces.

Plaats reactie