Als alles op tijd klaar is, ga ik 1 april weer met de Golf naar Assen. Inmiddels heb ik 2 wielen klaar. Heb om de 2e velg een 205er laten draaien om te zien hoeveel de spatbordranden aangepast moesten worden.....nou, behoorlijk
Heb nu alles onder de kunststof wielbogen maximaal weggeslepen. Voorspatborden waren al best croky, dus de flex door de wielrand en klaar....daar komen een tzt een paar andere voor in de plaats. Achterzijde was iets meer werk vanwege het dubbele plaatwerk, maar is uiteindelijk ook gelukt. Daarna de kunststof wielbogen nog even bewerkt en gemonteerd met popnagels. Achterzijde moet ik nog even langere popnagels voor scoren.
Nu nog de 2 andere velgjes opknappen en dan maar eens kijken hoe het rijdt!
Aan de looks zal het niet liggen....man, wat staat dat hok nu breed op de wielen!
Is dat de correcte ET voor je auto? Je hebt spacers op de achteras. Als je zonder spacers uit kan, zou je eens kunnen proberen zonder spacers. FWD auto's sturen lekkerder in als de vooras breder is dan de achteras.
Met spacers ziet er wel dikker uit...
Is inderdaad een originele ET waarde voor mijn Golfje. Dingetje staat rondom breder, doordat ik achter de spoorverbreders heb icm LUPO GTI naven aan de achteras. Aan de voorkant heb ik Golf 3 draagarmen, waardoor hij nu rondom evenveel breder is geworden. Volgens mij was het 22mm per wiel breder.
Dus de verhouding voor/achter is nu wel weer gelijk als origineel....en dan zijn ze voor breder dan achter
1 april was het dan zover: Eindelijk weer naar het circuit met de nieuwe, zachtere, bredere Nankang AR1's en een Porsche rem setup met Ferodo DS3000 blokken erin. En......en.......sneeuw!
Maar ook met een kar! Ik liep al een tijdje met het idee om een kar aan te schaffen die ik icm mijn B-rijbewijs achter de Touran mag hangen met de Golf erop en de dag voordat ik naar het circuit zou gaan had ik eentje gevonden: De Anssems AMT ECO 1300:
Wat een genot! Met je trackday-auto naar het circuit rijden, je rondjes doen en weer naar huis rijden is gaaf, maar zo`n kar geeft wel een stukje rust in het hoofd. Spul wordt serieus belast en de kans dat er weer wat kapot gaat is er gewoon en dan is het wel lekker dat het dan een kwestie is van opladen en weer naar huis. Bijkomend voordeel is dat ik nu ook de Touran dus meeneem naar het circuit en heel wat gereedschap, vloeistoffen en reservedelen kan meenemen in de kofferbak.
Ik had 2 sessie geboekt:
Sessie 1: Kak....voorheen waren alle vloeistoffen wel op temperatuur, maar nu nog niet. Had hem wel even stationair laten draaien, maar dat schiet niet echt op. Dus, eerst maar even rustig aan rijden om alles op temperatuur te krijgen. Kwam mooi uit, want de baan was nat en het sneeuwde/regende wat. Perfecte omstandigheden zeg maar......
Toen alle sapjes warm waren toch maar voorzichtig wat temperatuur in de banden en remmen brengen. Wat meteen opviel is dat de AR1's op nat wegdek al fijner aanvoelden dan de NS2R`s. Daarmee was het continu glijden, gieren en sturen met het gaspedaal, terwijl deze bandjes gewoon de auto de bocht insturen zonder onderstuur op momenten dat ik het juist wel verwacht. Nice! Ik was ook bang dat de banden tóch zouden aanlopen aan het blikwerk, maar dit bleek gelukkig niet zo te zijn. Wel hoorde ik heel soms iets nét ff aanslijten, maar dat bleek later een kunststof wielboog die door de banden ietsje beter op maat werd gesleten = dikke prima. Uiteindelijk een paar rustige rondjes gereden en toen was de sessie weer afgelopen.
Bandenspanning laten zakken naar rondom 2.0 bar, even een rondje om de auto gelopen en wat nagepraat onder het genot van een warme koffie en frikandellenbroodje
Sessie 2: Dit was een mooie sessie! De race-lijn werd al wat droger en voorzichtig kon er wat meer gas er op. Het was vooral een sessie om uit te vinden waar de grenzen liggen en het vertrouwen te krijgen van het nieuwe rubber en uiteraard de rem setup. En dat belooft veel goeds! Snelste ronde is uiteindelijk een 2:07 geworden wat 3 seconden sneller is dan vorig jaar....en dat met een auto die totaal anders voelt icm een niet volledig droge baan. Qua remmen zat ik nog ruim binnen de marges, dus er kan nog wat harder en later worden geremd. Ook de bochtensnelheid kon nog wel wat hoger, maar ik moet even het vertrouwen krijgen . Het is echt even wennen tov de vorige setup, dus we gaan het tempo rustig aan beetje bij beetje opvoeren.
De 2e sessie heb ik geupload op Youtube...helaas zonder Racechrono data. Om de 1 of andere reden valt mijn telefoon altijd uit in de 2e sessie die ik rij. Vage shit...
Golfje deed het weer bijzonder goed. Rij nog steeds op iets van 0.2bar lagere turbodruk. Geen idee hoeveel vermogen hij er nu uit perst, maar vind dit ook wel prima. Het gaat ondanks dat nog allemaal hard zat rechtuit en ik ben nog steeds een sperdiff nodig Ook de temperatuur van het kvs en het olie bleef deze sessie netjes 90 graden.
Voor dit jaar staan verder geen upgrades meer gepland. Het doel was om hem op de bredere AR1's te zetten, de wielranden te bewerken en de Porsche remsetup werkend te krijgen en de bonnetvents in de motorkap te monteren. Alles werkt, alles bevalt super, dus nu kan ik de Golf niet meer als excuus gebruiken. Nu is het aan mij om nettere lijnen te rijden, want dat kan echt nog stukken beter. Ook wil ik de volgende keer vaste rempunten zoeken en constanter proberen te rijden en dan maar eens kijken hoe zulke rondetijden we dan maken.
Laatst gewijzigd door TurboClouseau op 07 apr 2022, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Leuk, gewoon genieten en je rondetijden steeds verder aanscherpen
Zomaar een idee: als je de menie die nu nog zichtbaar is rond je luchtroosters een beetje strak afplakt en met een rollertje zwarte verf afwerkt, ziet het er een stuk netter uit. En je hoeft niet je hele motorkap te spuiten.
matthyssie schreef: 08 apr 2022, 11:33
Haha mooi moment op 12.50!!
Idd! Kicken!
Haha ja, dat was echt ff een mooi moment!
Heb er nog 2 filmpjes van; de eerste is het moment met een slomo-effect erin en het tweede filmpje is gefilmd door Stefan vanuit z`n 106`je, die ook serieus rap rond gaat, helemaal als je bedenkt dat ie maar 142pk heeft. Zo zie je maar weer....vermogen zegt niet veel op het circuit
Ja, die SLK rijders waren echte "coureurs" haha. Ik dacht dat het een bedrijfsuitje was met die gasten, maar het bleken jongens met een licentie (SLK cup). Bizar! Je Golf schiet er wel vandoor. Leek net of je NOS had op de rechte stukken
Denk dat je weg gedrag een stuk verbeterd wordt met een sper. Ik zag je je linkerwiel oproken uitkomen bocht. Ik merk mijn lsd zelfs met 140pk.
Zo'n trailer is inderdaad wel superfijn. Je komt altijd thuis.
Dik hoor Rene.
Wordt steeds serieuzer zo incl aanhanger e.d.
Ga je nu ook de golf van kenteken halen cq schorsen? Kan je mooi extra gewicht eruit trekken...... :p