BMW E30 M3 Lachssilber
- Tristan
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie
In Nov gaat krijgt de auto definitief een open hart operatie. Wordt hier in NL gedaan door man die voormalig de tuning en bouw van de 2-liter WTCC motoren deed. Misschien wat duurder maar alle toleranties worden exact nagemeten en afgesteld zoals bij racemotoren is mij verteld.
- GTRene
van heek motorsport? zal wel niet, maar die man heeft veel verstand van de e30 M3 en 320is motoren e.d.Tristan schreef:In Nov gaat krijgt de auto definitief een open hart operatie. Wordt hier in NL gedaan door man die voormalig de tuning en bouw van de 2-liter WTCC motoren deed. Misschien wat duurder maar alle toleranties worden exact nagemeten en afgesteld zoals bij racemotoren is mij verteld.
kan ze ook ombouwen naar bv 330pk oid NA

- Tristan
Nee, niet bij van Heek. Ken ze ook niet maar weet wel dat de voor de rally E30 M3's motoren bouwen.
- GTRene
misschien heb ik het gemist/vergeten, maar als ie toch uit elkaar gaat, geef je de motor dan ook nog wat extra's mee? zaken als scherpere nokkenassen oid en of nog sterkere lagers of zuigers of andere interne delen?Tristan schreef:Nee, niet bij van Heek. Ken ze ook niet maar weet wel dat de voor de rally E30 M3's motoren bouwen.
je hebt dacht ik al een carbon airbox, dan liggen vast nog wat andere upgrades om de hoek?
hoe dan ook, benieuwd na de voor en na verhalen qua techniek e.d.
- Tristan
Rene, dit blijft een straatauto en moet dus een straatmotor blijven. Meer topvermogen is leuk maar gaat ten koste van de 'drivability' op straat. Zolang ik niet ri. 300pk ga hoeft er niets aangepast te worden in het blok.
- Niels
- Auto: Prius+
Wellicht wat laten blueprinten, wel gaaf om te laten doen. Heb je em straks echt in absolute top staat 

- Tristan
Dat wordt gedaan. En na revisie de Alpha-N mapping aan laten passen.Niels schreef:Wellicht wat laten blueprinten, wel gaaf om te laten doen. Heb je em straks echt in absolute top staat
- Mark 320iS
Misschien heb ik wat gemist, maar waarom laat je hem reviseren? Preventief, of ervaar je ergens problemen?
- Tristan
Heb een lektest laten doen en van 2 cilinders zijn de zuigerveren waarschijnlijk versleten (hoogstwaarschijnlijk zijn deze ooit blijven plakken toen de auto in het verleden lang heeft stilgestaan). Daarom preventief volledige revisie doen wat hopelijk meevalt en misschien zelfs een deelrevisie wordt.Mark 320iS schreef:Misschien heb ik wat gemist, maar waarom laat je hem reviseren? Preventief, of ervaar je ergens problemen?
- Mark 320iS
Hmm voor stil staan zijn de s14's inderdaad gevoelig. De koper van mijn 320iS heeft daar ook problemen mee gehad. Ook zuigerveren geloof ik, maar dan met iets verstrekkendere gevolgen. De 320iS heeft bij mij ook circa 2 jaar stil gestaan voordat ik hem verkocht en heeft toen slechts enkele malen gelopen.Tristan schreef:Heb een lektest laten doen en van 2 cilinders zijn de zuigerveren waarschijnlijk versleten (hoogstwaarschijnlijk zijn deze ooit blijven plakken toen de auto in het verleden lang heeft stilgestaan). Daarom preventief volledige revisie doen wat hopelijk meevalt en misschien zelfs een deelrevisie wordt.Mark 320iS schreef:Misschien heb ik wat gemist, maar waarom laat je hem reviseren? Preventief, of ervaar je ergens problemen?
- Tristan
Blok ligt uit elkaar en vermoeden is bevestigd. Zuigers en zuigerveren hebben de beste tijd gehad. Men kon zien dat de auto jaren lang stilgestaan heeft en daarna gestart met schade als gevolg. Dus er gaan overmaatse zuigers in. Volgende week het blok bekijken en dan bespreken hoe verder qua revisie. Verder ook alle randonderdelen checken op staat en eventueel vervangen. Doel is om techniek weer op 100% te hebben.
- GTRene
kan er een 2.5 van gemaakt worden?
als je toch bezig gaat 

- Tristan
Nee, dat is me een te duur geintje. Dan moet er ook andere kop op, gaskleppen en ga zo maar door. Nee, gewoon een 2.3 zoals in deze auto hoort.GTRene schreef:kan er een 2.5 van gemaakt worden?als je toch bezig gaat
- GTRene
hoe is het met je nokkenassen dan, nog wel in goede staat?
dus je gaat ook voor originele (overmaatse) zuigers of die wel wat meer 'speciaal'
afijn, al met al zal het nog wel aardig oplopen qua kosten, maar gelukkig ligt de waarde ook hoog
van de betere e30 M3 dat scheelt, je voelt het even in de knip,
maar stel dat je hem ooit in goede staat verkoopt, heb je alsnog een dikkere knip dan je had
voor je die kar kocht, das opzich wel een geruststellende gedachte lijkt me
dus je gaat ook voor originele (overmaatse) zuigers of die wel wat meer 'speciaal'
afijn, al met al zal het nog wel aardig oplopen qua kosten, maar gelukkig ligt de waarde ook hoog
van de betere e30 M3 dat scheelt, je voelt het even in de knip,
maar stel dat je hem ooit in goede staat verkoopt, heb je alsnog een dikkere knip dan je had
voor je die kar kocht, das opzich wel een geruststellende gedachte lijkt me

- Mark 320iS
Precies hetzelfde als bij die van mij destijds dus... Succes ermee, wanneer is ie klaar?Tristan schreef:Blok ligt uit elkaar en vermoeden is bevestigd. Zuigers en zuigerveren hebben de beste tijd gehad. Men kon zien dat de auto jaren lang stilgestaan heeft en daarna gestart met schade als gevolg. Dus er gaan overmaatse zuigers in. Volgende week het blok bekijken en dan bespreken hoe verder qua revisie. Verder ook alle randonderdelen checken op staat en eventueel vervangen. Doel is om techniek weer op 100% te hebben.
- Tristan
Ik denk over maand of 2/3. Daarna nog de Alpha-N mapping aanpassen en dan in voorjaar weer rijden.
@GTRene: aanschaf van een S54 is goedkoper dan een revisie van een S14. Maar auto is het absoluut waard en zal straks beter rijden dan ooit.
@GTRene: aanschaf van een S54 is goedkoper dan een revisie van een S14. Maar auto is het absoluut waard en zal straks beter rijden dan ooit.
- GTRene
klopt, das het mooie, het is het waard en komt ook weer mooi in de map te zitten/staan, qua
verwenningen voor de auto
brengt z'n geld wel weer op, de kar is het waard, zal die ook weer wat donkerder/mooier klinken
als het goed is
verwenningen voor de auto

brengt z'n geld wel weer op, de kar is het waard, zal die ook weer wat donkerder/mooier klinken
als het goed is

- sitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
@Tristan: ik zie topic nu pas, maar respect voor je aanpassingen.
Eens mbt vermogen. Piekvermogen moet nooit ten koste gaan van driveability. En ik vond hem al geen stakkertje met 200 pk. Auto voelt sneller aan dan je op basis van specs zou zeggen.
Eens mbt vermogen. Piekvermogen moet nooit ten koste gaan van driveability. En ik vond hem al geen stakkertje met 200 pk. Auto voelt sneller aan dan je op basis van specs zou zeggen.
-
Schade doordat er geen olie aanwezig is bij het starten? of hoe moet ik dit zien?Tristan schreef:Blok ligt uit elkaar en vermoeden is bevestigd. Zuigers en zuigerveren hebben de beste tijd gehad. Men kon zien dat de auto jaren lang stilgestaan heeft en daarna gestart met schade als gevolg. Dus er gaan overmaatse zuigers in. Volgende week het blok bekijken en dan bespreken hoe verder qua revisie. Verder ook alle randonderdelen checken op staat en eventueel vervangen. Doel is om techniek weer op 100% te hebben.
Hoe lang heeft de auto stil gestaan voordat die weer gestart werd?
- Tristan
De auto heeft een jaar of 8 (uit m'n hoofd) bij een verzamelaar/handelaar gestaan in GB. Waarschijnlijk hebben ze de auto gestart zonder eerst olie rond te pompen. De zuigerveren zijn daardoor blijven plakken en hebben schade aan de cilinderwanden veroorzaakt. Schade is niet heel erg maar voldoende om verlies aan compressie te hebben aan 2 cilinders.
Zelf doe ik altijd eerst even ontsteking eraf en dan eerst starten net zolang dat het olielampje uit is (voldoende oliedruk) en dan pas de motor te laten lopen.
Verder is de staat van het blok prima, hier en daar wat slijtage wat hoort bij de kilometerstand en leeftijd. Ik ga morgen het blok bekijken en bespreken wat we gaan vervangen. Maar er wordt geen euro bespaard en bij twijfel aan een bepaald onderdeel is meteen vervangen.
Zelf doe ik altijd eerst even ontsteking eraf en dan eerst starten net zolang dat het olielampje uit is (voldoende oliedruk) en dan pas de motor te laten lopen.
Verder is de staat van het blok prima, hier en daar wat slijtage wat hoort bij de kilometerstand en leeftijd. Ik ga morgen het blok bekijken en bespreken wat we gaan vervangen. Maar er wordt geen euro bespaard en bij twijfel aan een bepaald onderdeel is meteen vervangen.
-
Aha duidelijk!
maar zouden de zuigerveren anders niet zijn blijven plakken op de manier als jij het zou doen?
maar zouden de zuigerveren anders niet zijn blijven plakken op de manier als jij het zou doen?
- Tristan
Weet ik niet zeker, je praat over ca. 8 jaar stilstand. Maar als bij mij de auto een aantal weken stilstaat dan zorg ik eerst dat de olie op druk staat.markm schreef:Aha duidelijk!
-
ja precies. ik doe dat ook wanneer die langer dan een maand stil staat.
weet alleen niet of het kwaad kan verder? bedoel draait enkel e oliepomp dan? of zijn er nog meer dingen in de motor die gewoon bewegen dan?
weet alleen niet of het kwaad kan verder? bedoel draait enkel e oliepomp dan? of zijn er nog meer dingen in de motor die gewoon bewegen dan?
- GTRene
bijna alle dingen draaien dan, echter niet op kracht/druk, zo kan je het langzaam 'smeren' en wat op druk brengen voor je de auto start en alles met 'geweld' gepusht wordt zeg maar.
- Tristan
Vandaag bij het blok gekeken en het viel eigenlijk wel mee. De zuigers hebben idd slijtage, idem voor de clinderwanden. De kop was al redelijk klaar met nieuwe klepgeleiders. Kleppen, nokkenassen, drijfstangen, krukas etc. waren allemaal nog in prima staat. Wel gaat er nieuwe oliepomp op, nieuwe distributie en eventueel waterpomp. Onderblok wordt binnenkort gehoond en dan kan er langzaam verder opgebouwd worden met nieuwe zuigers, lagers etc.

Buiten de revisie om worden ook divese slangen vernieuwd, nieuwe aandrijfas, keerringen in de bak, spuiten van chassisbalk (verf is door hitte uitlaat afgebladerd), motorsteunen, spoorstang etc etc.
Arme knorrie.
Maar de auto is het gelukkig waard.

Buiten de revisie om worden ook divese slangen vernieuwd, nieuwe aandrijfas, keerringen in de bak, spuiten van chassisbalk (verf is door hitte uitlaat afgebladerd), motorsteunen, spoorstang etc etc.
Arme knorrie.

Maar de auto is het gelukkig waard.