BMW E30 M3 Lachssilber

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Tristan » 28 okt 2015, 10:56

In Nov gaat krijgt de auto definitief een open hart operatie. Wordt hier in NL gedaan door man die voormalig de tuning en bouw van de 2-liter WTCC motoren deed. Misschien wat duurder maar alle toleranties worden exact nagemeten en afgesteld zoals bij racemotoren is mij verteld.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door GTRene » 28 okt 2015, 11:06

Tristan schreef:In Nov gaat krijgt de auto definitief een open hart operatie. Wordt hier in NL gedaan door man die voormalig de tuning en bouw van de 2-liter WTCC motoren deed. Misschien wat duurder maar alle toleranties worden exact nagemeten en afgesteld zoals bij racemotoren is mij verteld.
van heek motorsport? zal wel niet, maar die man heeft veel verstand van de e30 M3 en 320is motoren e.d.
kan ze ook ombouwen naar bv 330pk oid NA :shock:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Tristan » 28 okt 2015, 11:07

Nee, niet bij van Heek. Ken ze ook niet maar weet wel dat de voor de rally E30 M3's motoren bouwen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door GTRene » 28 okt 2015, 11:24

Tristan schreef:Nee, niet bij van Heek. Ken ze ook niet maar weet wel dat de voor de rally E30 M3's motoren bouwen.
misschien heb ik het gemist/vergeten, maar als ie toch uit elkaar gaat, geef je de motor dan ook nog wat extra's mee? zaken als scherpere nokkenassen oid en of nog sterkere lagers of zuigers of andere interne delen?
je hebt dacht ik al een carbon airbox, dan liggen vast nog wat andere upgrades om de hoek?

hoe dan ook, benieuwd na de voor en na verhalen qua techniek e.d.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Tristan » 28 okt 2015, 12:15

Rene, dit blijft een straatauto en moet dus een straatmotor blijven. Meer topvermogen is leuk maar gaat ten koste van de 'drivability' op straat. Zolang ik niet ri. 300pk ga hoeft er niets aangepast te worden in het blok.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22512
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Niels » 28 okt 2015, 12:29

Wellicht wat laten blueprinten, wel gaaf om te laten doen. Heb je em straks echt in absolute top staat :D

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Tristan » 28 okt 2015, 12:31

Niels schreef:Wellicht wat laten blueprinten, wel gaaf om te laten doen. Heb je em straks echt in absolute top staat :D
Dat wordt gedaan. En na revisie de Alpha-N mapping aan laten passen.

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2888
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Mark 320iS » 28 okt 2015, 13:40

Misschien heb ik wat gemist, maar waarom laat je hem reviseren? Preventief, of ervaar je ergens problemen?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Tristan » 28 okt 2015, 13:57

Mark 320iS schreef:Misschien heb ik wat gemist, maar waarom laat je hem reviseren? Preventief, of ervaar je ergens problemen?
Heb een lektest laten doen en van 2 cilinders zijn de zuigerveren waarschijnlijk versleten (hoogstwaarschijnlijk zijn deze ooit blijven plakken toen de auto in het verleden lang heeft stilgestaan). Daarom preventief volledige revisie doen wat hopelijk meevalt en misschien zelfs een deelrevisie wordt.

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2888
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Mark 320iS » 28 okt 2015, 14:04

Tristan schreef:
Mark 320iS schreef:Misschien heb ik wat gemist, maar waarom laat je hem reviseren? Preventief, of ervaar je ergens problemen?
Heb een lektest laten doen en van 2 cilinders zijn de zuigerveren waarschijnlijk versleten (hoogstwaarschijnlijk zijn deze ooit blijven plakken toen de auto in het verleden lang heeft stilgestaan). Daarom preventief volledige revisie doen wat hopelijk meevalt en misschien zelfs een deelrevisie wordt.
Hmm voor stil staan zijn de s14's inderdaad gevoelig. De koper van mijn 320iS heeft daar ook problemen mee gehad. Ook zuigerveren geloof ik, maar dan met iets verstrekkendere gevolgen. De 320iS heeft bij mij ook circa 2 jaar stil gestaan voordat ik hem verkocht en heeft toen slechts enkele malen gelopen.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Tristan » 24 dec 2015, 14:57

Blok ligt uit elkaar en vermoeden is bevestigd. Zuigers en zuigerveren hebben de beste tijd gehad. Men kon zien dat de auto jaren lang stilgestaan heeft en daarna gestart met schade als gevolg. Dus er gaan overmaatse zuigers in. Volgende week het blok bekijken en dan bespreken hoe verder qua revisie. Verder ook alle randonderdelen checken op staat en eventueel vervangen. Doel is om techniek weer op 100% te hebben.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door GTRene » 24 dec 2015, 15:43

kan er een 2.5 van gemaakt worden? :mrgreen: als je toch bezig gaat :whistle:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Tristan » 24 dec 2015, 16:02

GTRene schreef:kan er een 2.5 van gemaakt worden? :mrgreen: als je toch bezig gaat :whistle:
Nee, dat is me een te duur geintje. Dan moet er ook andere kop op, gaskleppen en ga zo maar door. Nee, gewoon een 2.3 zoals in deze auto hoort.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door GTRene » 24 dec 2015, 16:07

hoe is het met je nokkenassen dan, nog wel in goede staat?

dus je gaat ook voor originele (overmaatse) zuigers of die wel wat meer 'speciaal'

afijn, al met al zal het nog wel aardig oplopen qua kosten, maar gelukkig ligt de waarde ook hoog
van de betere e30 M3 dat scheelt, je voelt het even in de knip,
maar stel dat je hem ooit in goede staat verkoopt, heb je alsnog een dikkere knip dan je had
voor je die kar kocht, das opzich wel een geruststellende gedachte lijkt me :)

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2888
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Mark 320iS » 24 dec 2015, 16:14

Tristan schreef:Blok ligt uit elkaar en vermoeden is bevestigd. Zuigers en zuigerveren hebben de beste tijd gehad. Men kon zien dat de auto jaren lang stilgestaan heeft en daarna gestart met schade als gevolg. Dus er gaan overmaatse zuigers in. Volgende week het blok bekijken en dan bespreken hoe verder qua revisie. Verder ook alle randonderdelen checken op staat en eventueel vervangen. Doel is om techniek weer op 100% te hebben.
Precies hetzelfde als bij die van mij destijds dus... Succes ermee, wanneer is ie klaar?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Tristan » 24 dec 2015, 17:10

Ik denk over maand of 2/3. Daarna nog de Alpha-N mapping aanpassen en dan in voorjaar weer rijden.

@GTRene: aanschaf van een S54 is goedkoper dan een revisie van een S14. Maar auto is het absoluut waard en zal straks beter rijden dan ooit.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door GTRene » 24 dec 2015, 19:17

klopt, das het mooie, het is het waard en komt ook weer mooi in de map te zitten/staan, qua
verwenningen voor de auto :D
brengt z'n geld wel weer op, de kar is het waard, zal die ook weer wat donkerder/mooier klinken
als het goed is :df:

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4902
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door sitechris » 27 dec 2015, 09:19

@Tristan: ik zie topic nu pas, maar respect voor je aanpassingen.

Eens mbt vermogen. Piekvermogen moet nooit ten koste gaan van driveability. En ik vond hem al geen stakkertje met 200 pk. Auto voelt sneller aan dan je op basis van specs zou zeggen.

markm
Berichten: 816
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door markm » 28 dec 2015, 08:55

Tristan schreef:Blok ligt uit elkaar en vermoeden is bevestigd. Zuigers en zuigerveren hebben de beste tijd gehad. Men kon zien dat de auto jaren lang stilgestaan heeft en daarna gestart met schade als gevolg. Dus er gaan overmaatse zuigers in. Volgende week het blok bekijken en dan bespreken hoe verder qua revisie. Verder ook alle randonderdelen checken op staat en eventueel vervangen. Doel is om techniek weer op 100% te hebben.
Schade doordat er geen olie aanwezig is bij het starten? of hoe moet ik dit zien?
Hoe lang heeft de auto stil gestaan voordat die weer gestart werd?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Tristan » 28 dec 2015, 09:09

De auto heeft een jaar of 8 (uit m'n hoofd) bij een verzamelaar/handelaar gestaan in GB. Waarschijnlijk hebben ze de auto gestart zonder eerst olie rond te pompen. De zuigerveren zijn daardoor blijven plakken en hebben schade aan de cilinderwanden veroorzaakt. Schade is niet heel erg maar voldoende om verlies aan compressie te hebben aan 2 cilinders.

Zelf doe ik altijd eerst even ontsteking eraf en dan eerst starten net zolang dat het olielampje uit is (voldoende oliedruk) en dan pas de motor te laten lopen.

Verder is de staat van het blok prima, hier en daar wat slijtage wat hoort bij de kilometerstand en leeftijd. Ik ga morgen het blok bekijken en bespreken wat we gaan vervangen. Maar er wordt geen euro bespaard en bij twijfel aan een bepaald onderdeel is meteen vervangen.

markm
Berichten: 816
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door markm » 28 dec 2015, 11:45

Aha duidelijk!
maar zouden de zuigerveren anders niet zijn blijven plakken op de manier als jij het zou doen?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Tristan » 28 dec 2015, 11:52

markm schreef:Aha duidelijk!
maar zouden de zuigerveren anders niet zijn blijven plakken op de manier als jij het zou doen?
Weet ik niet zeker, je praat over ca. 8 jaar stilstand. Maar als bij mij de auto een aantal weken stilstaat dan zorg ik eerst dat de olie op druk staat.

markm
Berichten: 816
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door markm » 28 dec 2015, 12:45

ja precies. ik doe dat ook wanneer die langer dan een maand stil staat.
weet alleen niet of het kwaad kan verder? bedoel draait enkel e oliepomp dan? of zijn er nog meer dingen in de motor die gewoon bewegen dan?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door GTRene » 28 dec 2015, 17:05

bijna alle dingen draaien dan, echter niet op kracht/druk, zo kan je het langzaam 'smeren' en wat op druk brengen voor je de auto start en alles met 'geweld' gepusht wordt zeg maar.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Tristan » 29 dec 2015, 17:20

Vandaag bij het blok gekeken en het viel eigenlijk wel mee. De zuigers hebben idd slijtage, idem voor de clinderwanden. De kop was al redelijk klaar met nieuwe klepgeleiders. Kleppen, nokkenassen, drijfstangen, krukas etc. waren allemaal nog in prima staat. Wel gaat er nieuwe oliepomp op, nieuwe distributie en eventueel waterpomp. Onderblok wordt binnenkort gehoond en dan kan er langzaam verder opgebouwd worden met nieuwe zuigers, lagers etc.

Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Buiten de revisie om worden ook divese slangen vernieuwd, nieuwe aandrijfas, keerringen in de bak, spuiten van chassisbalk (verf is door hitte uitlaat afgebladerd), motorsteunen, spoorstang etc etc.

Arme knorrie. :zwijntje: :bignews:

Maar de auto is het gelukkig waard.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Berry1000RR, beske, BMeinders, Godspeed, MartijnGizmo, ron36, Semrush [Bot] en 7 gasten