PD power schreef:Precies, dat hebben overheden altijd al gedaan, dus is niks nieuws.
Maar we kunnen hier elkaar de put in praten, ik zou meer kijken naar de kansen.
Ik verwacht dat het niet zo lang duurt, en dat de geld persen gaan draaien, inflatie stijgt, rente stijgt, en de huizen markt trekt weer aan, een slimmerik, slaat nu al vast z'n slag,
En Luco, dan komt jou markt ook weer op gang.
Mopperen is nog nooit iemand beter van geworden.
Dat doen ze al!! Waarom denk je dat de rentes op veel zuid europese staatsobli's gedaald is. Omdat de ECB veel van die rommel koopt. Dat doen ze met geld wat niet bestaat, zelfde als ze in de USA doen met hun QE policy. Alleen dan in mindere mate.
Je ziet die sporen van inflatie ook al, waarom denk je dat je zo veel voor je benzine betaald bijvoorbeeld en waarom de euro zo weinig waard is op de internationale markt. Dat houden ze nu alleen een beetje in stand omdat de rest net zo hard mee doet. Je kan op de internationale markt de rekenkundige inflatie nog een beetje drukken door bijvoorbeeld olie en goud etc te shorten maar op veel andere producten is dat niet van toepassing. Bij de berekening van inflatie worden oa ook woonkosten meegenomen en die tellen behoorlijk hard mee. Als de huizenprijzen dus dalen vlakt dat het inflatie getal af en alles is op papier prima
De crux is alleen, als je dit doet dan moeten de lonen ook meestijgen. Anders werkt het niet. Als je als burger niet meer gaat verdienen kan je ook niet meer uitgeven. Komt daar inflatie overheen dan krijg je het al krapper. Daarom ben ik ook een groot tegenstander van het huidige beleid van bezuinigen. Krijgen je burgers meer te besteden dan zal bijvoorbeeld de huizenmarkt ook sneller herstellen.
Verder denk ik dat de huizenmarkt ook behoorlijk afhankelijk is van locatie. Een 2 onder 1 kap van 2 ton in een dorp op het platteland daar kan qua prijs niet zo bijzonder veel af. Een huis heeft ook nog zoiets als interinsieke waarde, kosten om een nieuwe te bouwen. Bouwmaterialen worden ook al duurder en volgens mij is de bouwgrond zelf niet in waarde gedaald eerder gestegen. Een nieuwe bouwen zal dus al duurder worden, bestaand kopen zal dus interessanter worden. Heb je een appartement van een paar ton in de randstad daar ligt de waarde vs interinsiek totaal anders en daar kan dus ook de meeste lucht uit. Dit is slechts mijn idee omdat ik weinig van vastgoed weet

Maar alles valt en staat met de financiering, er moet bij de parteculieren eerst geld of financieringsmogelijkheden komen.
Of de rentes gaan stijgen moeten we nog zien. ECB kan de rente verhogen om inflatie tegen te gaan. Maar die is juist verlaagd zodat banken makkelijker geld kunnen lenen en weer uitlenen. Probleem is alleen dat ze dat niet doen

Geld lenen is voor een bank nog nooit zo goedkoop geweest, maar uitlenen aan parteculieren of bedrijven willen ze niet ondanks de hoge rentes die ze rekenen.