Winterbanden en marketing
- Dennis Cavallino
Re: Winterbanden en marketing
Ga je die meukdingen niet wisselen dan?
Weet je hoeveel lui ik vorig jaar heb losgetrokken? Mijn record stond op 7 stuks op 1 dag. Inclusief een Subaru AWD op zomerbanden die ik met mijn Saab FWD los trok... uit beleefdheid.
Owee als je een keer plots moet remmen (dat gebeurt weleens in 't verkeer) of dat een klein hoogteverschil je auto onbestuurbaar maakt.
Een setje van marktplaats voldoet. Kost je +-200 euro inclusief velgen. Dus voor de kosten hoef je 't niet te laten.
Weet je hoeveel lui ik vorig jaar heb losgetrokken? Mijn record stond op 7 stuks op 1 dag. Inclusief een Subaru AWD op zomerbanden die ik met mijn Saab FWD los trok... uit beleefdheid.
Owee als je een keer plots moet remmen (dat gebeurt weleens in 't verkeer) of dat een klein hoogteverschil je auto onbestuurbaar maakt.
Een setje van marktplaats voldoet. Kost je +-200 euro inclusief velgen. Dus voor de kosten hoef je 't niet te laten.
- Robin Hartog
In de sneeuw ja. Acceleren is precies hetzelfde; spinnen, spinnen, spinnen, en we gaan vooruit.. Remmen ook hetzelfde; Mondeo glijdt nog iets verder door door hoger gewicht maar komt dan wel abrupter tot stand door ingrijpen van ABS. Sturen is wel wat beter van de Mondeo.Dennis Cavallino schreef:In de sneeuw?Robin Hartog schreef:Mijn vader heeft winterbanden op de Ford, ik voel dat ik meer grip heb met de Panda op zomerbandjes.
Tijdens remmen, sturen of accelereren?
Wat voor merk/type maat winterband heeft 'ie dan?
Merk/type maat winterband: Daar kom ik nog op terug, Mondeo staat nu niet voor de deur. Volgens mij zijn het Bridgestones.
Ja, zeker dunnere bandjes. Panda heeft geloof ik 145 bandjes en de Mondeo geloof ik 205 of 215.///Joost schreef:Dunnere bandjes op de Panda? Ik denk dat de bandbreedte zeker zo veel invloed heeft op de grip als het type band.Robin Hartog schreef:Mijn vader heeft winterbanden op de Ford, ik voel dat ik meer grip heb met de Panda op zomerbandjes.
Als ik het verschil bekijk tussen mijn M3 op 235 en de Corsa van mijn vriendin op 165...

- Arthur
- Auto: Nr.51
Nou, ik rijd momenteel een A4 met deze band:

Dinsdag moest ik naar een rijstijltraining in Lelystad, daar op de sneeuw prima. Maar verder vind ik het drama. Denk ook dat het het meest ligt aan de combi; auto (Audi A4) en de 16" (225-55) band. Mijn vorige auto (2007 Mondeo wagon, nieuwe model) was op 235-45-17" geweldig. ook op de winterbanden. Toch blijf ik winterbanden onder natte omstandigheden niets vinden. Ik vind ze veel sneller glijden dan de zomerbanden onder natte omstandigheden. Het is dat ik met nacht en ontij bij de weg zit en niet verrast wil worden. Daarom winterbanden (en voor de wintersport binnenkort). Maar prive zou ik ze niet snel weer aanschaffen als ik niet van de auto afhankelijk zou zijn. Deze winter, op die ene dag vorige week na, had je ze bijna niet nodig.
Dinsdag moest ik naar een rijstijltraining in Lelystad, daar op de sneeuw prima. Maar verder vind ik het drama. Denk ook dat het het meest ligt aan de combi; auto (Audi A4) en de 16" (225-55) band. Mijn vorige auto (2007 Mondeo wagon, nieuwe model) was op 235-45-17" geweldig. ook op de winterbanden. Toch blijf ik winterbanden onder natte omstandigheden niets vinden. Ik vind ze veel sneller glijden dan de zomerbanden onder natte omstandigheden. Het is dat ik met nacht en ontij bij de weg zit en niet verrast wil worden. Daarom winterbanden (en voor de wintersport binnenkort). Maar prive zou ik ze niet snel weer aanschaffen als ik niet van de auto afhankelijk zou zijn. Deze winter, op die ene dag vorige week na, had je ze bijna niet nodig.
Dennis Cavallino schreef:Hiermee kom je gewoon niet eens weg van je parkeerplaats, laat staan dat je kunt remmen/uitwijken. Vorig seizoen reed ik in een A4 in winterse omstandigheden met deze banden. Levensgevaarlijk:
- Joy
Ik had altijd een licht instabiele rechtuitloop na het monteren van winterbanden. Nu had ik voor de vakantie naar Portugal de banden achter op 3.0 bar en voor op 2.8 bar gezet (voorschrift bij zware belading ipv 2.5 bar), en vanaf dat moment ligt de auto veel beter op de weg. Ook het smeren bij het accelereren is weg. Dus dat lijkt toch ook een belangrijke factor.
- Sjoerd MP BMW
Ik had de wielenwissel gedaan van zomer (18") naar winter (16") en mijn vriendin vroeg me of ik minder wilde zwabberen, ze werd misselijk.
- Arthur
@Joy: Zal ik ook eens doen! Moet sowieso binnenkort voor de wintersport
Maar zal het voor die tijd eens uitproberen zonder (extra) belading.
@Sjoerd: daar hebben m'n oudste dochter en m'n vrouw ook last van sinds we de Audi hebben. Was ik toch maar voor de 17" gegaan, echter dit lag er al onder en vond het wel prima zo...

@Sjoerd: daar hebben m'n oudste dochter en m'n vrouw ook last van sinds we de Audi hebben. Was ik toch maar voor de 17" gegaan, echter dit lag er al onder en vond het wel prima zo...
- wjn
Vuistregel is +0,2bar voor winterbanden.Joy schreef:Ik had altijd een licht instabiele rechtuitloop na het monteren van winterbanden. Nu had ik voor de vakantie naar Portugal de banden achter op 3.0 bar en voor op 2.8 bar gezet (voorschrift bij zware belading ipv 2.5 bar), en vanaf dat moment ligt de auto veel beter op de weg. Ook het smeren bij het accelereren is weg. Dus dat lijkt toch ook een belangrijke factor.
Waarom niet gewoon 18" winterbanden?Sjoerd MP BMW schreef:Ik had de wielenwissel gedaan van zomer (18") naar winter (16") en mijn vriendin vroeg me of ik minder wilde zwabberen, ze werd misselijk.
Ik pak altijd de standaard maat, ook voor winterbanden. Tussen zomer en winter merk je dan geen verschil, uiteraard.
- Dennis Cavallino
Precies, veel mensen geven de winterbanden vaak de schuld, terwijl ze die banden er zonder ze op spanning te brengen onder knallen.
- Sjoerd MP BMW
Omdat ik dan gezeik met de TüV hier krijg, niet iedere maat en type band mag op velg.wjn schreef:Waarom niet gewoon 18" winterbanden?Sjoerd MP BMW schreef:Ik had de wielenwissel gedaan van zomer (18") naar winter (16") en mijn vriendin vroeg me of ik minder wilde zwabberen, ze werd misselijk.
Ik pak altijd de standaard maat, ook voor winterbanden. Tussen zomer en winter merk je dan geen verschil, uiteraard.
Twee typen banden op een velg vind ik niet fijn. Ik wil niet afhankelijk zijn van garageboer en achteraan aansluiten in de rij bij eerste beste vorst. Ik verwissel wielen zelf met krik en sleutel zodra het nodig is. Hele periodes is het in december gewoon mooi weer geweest en prima te rijden met zomerbanden.
Overigens de speciale 16" wintervelgen van MINI zijn smaller dan de overige 16" velgen.
- Arthur
Zo. Ik dacht de "r" is weer in de maand en ik zoek dit draadje weer eens op. Nee, ik heb ze er (nog) niet om liggen 

-
- Auto: Fun Damn Mentally
Arthur schreef:Zo. Ik dacht de "r" is weer in de maand en ik zoek dit draadje weer eens op. Nee, ik heb ze er (nog) niet om liggen
*pakt touw en zoekt boom*
Nee het valt niet op dat de dagen weer korter worden.

*Zal Motel Akersloot voor Tweede Kerstdag binnenkort boeken, geen geintje en nee dat is niet mijn wens, maar met 'n man of 10 familie wel handig*
- Arthur
Je bedoelt eigenlijk het clichématige "wat gaat de tijd toch snel hè, is al bijna weer kerst"... 

- Robin Hartog
Nog maar 2,5 maandjes en dan is het al weer kerst idd ja. Maar helaas komt de eerste sneeuw -als het al komt- pas over 5 maanden ofzo.Arthur schreef:Je bedoelt eigenlijk het clichématige "wat gaat de tijd toch snel hè, is al bijna weer kerst"...

- JP
Morgen komt de BMW en die staat al op winterbanden.......
Je kan er niet vroeg genoeg bij zijn......... 

-
Ik zag al weer pepernoten bij de Albert Heijn 

- Dennis Cavallino
Jeep en C3 hebben heel de zomer doorgereden op M&S banden. Dus ik hoef niets te wisselen.
Het ging prima, zoals verwacht. Net als toen ik mijn Saab heel 't jaar rondreed op "winterbanden".
Volgende zomer zijn de winterbandjes van de C3 wel toe aan vervanging denk ik en komen de Eco-meukbanden er wel weer op. Ik zie daar verder geen verbetering in qua wegligging en verbruik, maar die hebben dan ook eens wat te doen. Na de winter ga ik op zoek naar een mooi gebruikte set winterbanden voor de C3 voor het seizoen 2013/14.
Zolang je geen sportwagen rijdt, kun je met een normale rijstijl prima de bocht door met M&S banden 365 dagen per jaar. Zéker ten opzichte van ECO banden.
En als 't sneeuwt gaat de Jeep vanzelf doen alsof 'ie een Bowler Wildcat is.

Het ging prima, zoals verwacht. Net als toen ik mijn Saab heel 't jaar rondreed op "winterbanden".
Volgende zomer zijn de winterbandjes van de C3 wel toe aan vervanging denk ik en komen de Eco-meukbanden er wel weer op. Ik zie daar verder geen verbetering in qua wegligging en verbruik, maar die hebben dan ook eens wat te doen. Na de winter ga ik op zoek naar een mooi gebruikte set winterbanden voor de C3 voor het seizoen 2013/14.
Zolang je geen sportwagen rijdt, kun je met een normale rijstijl prima de bocht door met M&S banden 365 dagen per jaar. Zéker ten opzichte van ECO banden.
En als 't sneeuwt gaat de Jeep vanzelf doen alsof 'ie een Bowler Wildcat is.

- Dennis Cavallino
Dat is ALTIJD na de zomervakantie. 1 september liggen ze in 't vak. Echt al zolang ik mij kan herinneren.Ruben schreef:Ik zag al weer pepernoten bij de Albert Heijn
Mjum jum

Zolang ze die stomme kerstliedjes maar zo lang als mogelijk uitstellen!

- JP
Nu zijn we ook al halverwege de "ober" in de maand. Liggen ze er nu al onder? Iemand ? De bandenboeren hebben het er al aardig druk mee.Arthur schreef:Zo. Ik dacht de "r" is weer in de maand en ik zoek dit draadje weer eens op. Nee, ik heb ze er (nog) niet om liggen
Donderdag wordt het hier in het zuiden (Limburg) max. 20graden, en de week erna elke dag 17-18graden.
Fijn die winterbanden zo vroeg monteren.....

- Arthur
Morgen krijg ik ze eronder. M'n voorbanden zijn nog "zo,zo", en da's bij een Audi al sowieso niet fijn dus gaan morgen de winterbanden (zgan) er maar weer onder...
- daNpy
Ik wacht nog ff het weer af, verwacht nog wel even te kunnen doen met de zomerbanden (die het overigens perfect doen op nat wegdek
)

- Ferdi
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
Idem hier, de Ibiza staat op Rainsport 2 bandjes, dus die doen het met het huidige weer stukken beter dan winterbanden.
Misschien dat ik volgende maand de winterbanden uit de schuur trek, maar als het dan nog zulk weer is kunenn ze ook nog wel eens blijven liggen
Misschien dat ik volgende maand de winterbanden uit de schuur trek, maar als het dan nog zulk weer is kunenn ze ook nog wel eens blijven liggen
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Zodra er echt vorst komt en ze beginnen met strooien ga ik wel aan het wisselen. Nu wisselen vind ik wel erg vroeg. Het is wat frisser en op sommige momenten erg nat buiten, maar fatsoenlijke zomerbanden lijken me nu beter dan winterbanden.
Heb de velgen gewoon thuis in de schuur liggen, dus is in een half uurtje gepiept als de voorspellingen echt minder worden.
Heb de velgen gewoon thuis in de schuur liggen, dus is in een half uurtje gepiept als de voorspellingen echt minder worden.

- Peric
Zolang er geen sneeuw valt blijf ik gewoon doortuffen met de zomers.
En als we met kerst weer naar het oosten(Hongarije en Roemenië) gaan komt de winterset erop.
En als we met kerst weer naar het oosten(Hongarije en Roemenië) gaan komt de winterset erop.
-
Dennis Cavallino schreef:...
Zolang ze die stomme kerstliedjes maar zo lang als mogelijk uitstellen!

Voor de mensen die winterbanden monteren: deze winter organiseer ik een 'Eifel in the Snow' weekend: 2 dagen toertocht, met de nodige WRC rallye stage weggetjes

- stefan740
Op de MINI nog nooit winterbandjes gehad. Die 3 weken dat er sneeuw ligt wordt hij gewoon niet gebruikt...
Goed initiatief dus maar ik pas even. Ik heb zelf een vrijwel hetzelfde weekend gepland maar dan voor een weekend in april 2013. Ik ben wel benieuwd naar de route, die van mij is vrijwel af
Goed initiatief dus maar ik pas even. Ik heb zelf een vrijwel hetzelfde weekend gepland maar dan voor een weekend in april 2013. Ik ben wel benieuwd naar de route, die van mij is vrijwel af