En hij is er nog in het rood ook!
2020 Toyota GR Yaris
-
SlowCo
- Berichten: 4541
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: 2020 Toyota GR Yaris
- mrbbs
- Berichten: 1498
- Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
- Locatie: belgie
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Stukje van vorig weekend:
Vandaag eindelijk de GR Yaris voor het eerst aan de tand kunnen voelen. Om eerlijk te zijn zat ik met de vraag in mijn hoofd als ik hem wel zou houden, maar na de testrit deze late namiddag is dat vraagstuk opgelost. De glimlach tijdens en na de testrit zal duidelijk genoeg geweest zijn voor mijn dealer die ik overigens bedankt voor het vertrouwen. Het is de derde wagen die ik bij hem koop en hij weet ondertussen ook al wat ik verlang van een wagen. In ieder geval nog altijd het juiste gevoel bij deze garage.
Na dik twee jaar wachten was het eindelijk zover en kon ik de GR Yaris waar ik al zoveel over had gehoord uitproberen. De dealer had voor mij de Performance versie klaar staan. Normaal had ik de auto al veel eerder kunnen proberen on track maar Corona heeft daar een stokje voor gestoken.
Eerste indruk wanneer je in de auto plaats neemt is dat je veel te hoog zit. Het is storend vooral omdat de achteruitkijkspiegel enorm in de weg zit. (ik ben 1m93 maar met een langer bovenlijf dan gemiddeld) Ik ben dus alvast al aan het kijken om ultralow seatrails te vinden om daar dan Recaro's op te zetten. Verder is het interieur best ok, ook naar quality feel is het correct. Het infotainment scherm die als een ipad in het midden staat had voor mij niet gehoeven want het Toyota infotainment systeem laat te wensen over + het ontneemt toch een deel van je zicht, ook al raak je er snel aan gewoon. Verder is het stuur wel voldoende verstelbaar (hoogte en diepte) en hebben ze de pedalen aangepast sinds de laatste keer dat ik in een prototype had gezeten. Rem en gas staan wat dichter bij elkaar zodat je mooi kan tiphielen.
Wanneer je de motor start valt de driepitter sound direct op. Bij het wegrijden merk je meteen de stugge dempers op en het relatief zwaar aanvoelende stuurgevoel. De rijbelevenis is dat je in een zeer compacte wagen onderweg bent, voelt "vierkant" aan op zijn poten wat bijdraagt aan het sportieve karakter. De turbo pakt bij lage toeren al mooi op. Het voelt eigenlijk best braafjes maar wanneer je even doortrekt dan verandert het karakter meteen. Terwijl de motor bij cruise-snelheden op de achtergrond blijft komt bij doorduwen ook een sportieve sound via de speakers in het interieur, niet percee natuurlijk maar het kon erger. Schakelen gaat zeer trefzeker en schakelwegen zijn zeer kort, echt een genot!
De motor zelf duwt wel en je hebt niet het gevoel dat je te weinig power hebt om er fun aan te beleven. De motor was inmiddels op temperatuur waarna ik enkele bochten de balans kon uitproberen. De wagen is zeer stabiel, maar wanneer je met de balans gaat spelen kan je bij aanremmen de kont wat laten omkomen en dat zelfs bij droog asfalt. Dat belooft dus wanneer ik de wagen in zijn ware habitat zal kunnen rijden. Bovendien met zachte winterbanden ipv de grippy PS4S banden en dat op slechte, glibberig natte asfaltbaantjes met putten en bulten zal het smullen worden om de wagen van de ene bocht naar de andere te kunnen laten glijden. Echt mijn dada!
Maar houdt je van straks sturen en rijlijnen ben je met de GR Yaris ook aan het juiste adres. Een afrit kan je sneerhard nemen zonder dat het onderstuur komt te overheersen. Let wel, het besturen van een vierwiel-aangedreven wagen moet je wel wat leren. Ik voel voor mezelf dat ik ook weer wat kilometers zal nodig hebben om het terug volledig onder de knie te krijgen. De GR Yaris is echt een mini Mitsubishi Lancer EVO die bovendien 90 kg lichter is dan bv de EVO IX RS en zelf 250kg lichter dan een reguliere EVO X. Dat maakt de GR Yaris natuurlijk zeer lichtvoetig en pointy! Bovendien zorgt de electronica ervoor dat je 2-3 seconden kan links remmen terwijl je ook gas geeft. Een techniek die vaak in de rallysport wordt gebruikt en voor mij een dealbreaker was geweest.


Vandaag eindelijk de GR Yaris voor het eerst aan de tand kunnen voelen. Om eerlijk te zijn zat ik met de vraag in mijn hoofd als ik hem wel zou houden, maar na de testrit deze late namiddag is dat vraagstuk opgelost. De glimlach tijdens en na de testrit zal duidelijk genoeg geweest zijn voor mijn dealer die ik overigens bedankt voor het vertrouwen. Het is de derde wagen die ik bij hem koop en hij weet ondertussen ook al wat ik verlang van een wagen. In ieder geval nog altijd het juiste gevoel bij deze garage.
Na dik twee jaar wachten was het eindelijk zover en kon ik de GR Yaris waar ik al zoveel over had gehoord uitproberen. De dealer had voor mij de Performance versie klaar staan. Normaal had ik de auto al veel eerder kunnen proberen on track maar Corona heeft daar een stokje voor gestoken.
Eerste indruk wanneer je in de auto plaats neemt is dat je veel te hoog zit. Het is storend vooral omdat de achteruitkijkspiegel enorm in de weg zit. (ik ben 1m93 maar met een langer bovenlijf dan gemiddeld) Ik ben dus alvast al aan het kijken om ultralow seatrails te vinden om daar dan Recaro's op te zetten. Verder is het interieur best ok, ook naar quality feel is het correct. Het infotainment scherm die als een ipad in het midden staat had voor mij niet gehoeven want het Toyota infotainment systeem laat te wensen over + het ontneemt toch een deel van je zicht, ook al raak je er snel aan gewoon. Verder is het stuur wel voldoende verstelbaar (hoogte en diepte) en hebben ze de pedalen aangepast sinds de laatste keer dat ik in een prototype had gezeten. Rem en gas staan wat dichter bij elkaar zodat je mooi kan tiphielen.
Wanneer je de motor start valt de driepitter sound direct op. Bij het wegrijden merk je meteen de stugge dempers op en het relatief zwaar aanvoelende stuurgevoel. De rijbelevenis is dat je in een zeer compacte wagen onderweg bent, voelt "vierkant" aan op zijn poten wat bijdraagt aan het sportieve karakter. De turbo pakt bij lage toeren al mooi op. Het voelt eigenlijk best braafjes maar wanneer je even doortrekt dan verandert het karakter meteen. Terwijl de motor bij cruise-snelheden op de achtergrond blijft komt bij doorduwen ook een sportieve sound via de speakers in het interieur, niet percee natuurlijk maar het kon erger. Schakelen gaat zeer trefzeker en schakelwegen zijn zeer kort, echt een genot!
De motor zelf duwt wel en je hebt niet het gevoel dat je te weinig power hebt om er fun aan te beleven. De motor was inmiddels op temperatuur waarna ik enkele bochten de balans kon uitproberen. De wagen is zeer stabiel, maar wanneer je met de balans gaat spelen kan je bij aanremmen de kont wat laten omkomen en dat zelfs bij droog asfalt. Dat belooft dus wanneer ik de wagen in zijn ware habitat zal kunnen rijden. Bovendien met zachte winterbanden ipv de grippy PS4S banden en dat op slechte, glibberig natte asfaltbaantjes met putten en bulten zal het smullen worden om de wagen van de ene bocht naar de andere te kunnen laten glijden. Echt mijn dada!
Maar houdt je van straks sturen en rijlijnen ben je met de GR Yaris ook aan het juiste adres. Een afrit kan je sneerhard nemen zonder dat het onderstuur komt te overheersen. Let wel, het besturen van een vierwiel-aangedreven wagen moet je wel wat leren. Ik voel voor mezelf dat ik ook weer wat kilometers zal nodig hebben om het terug volledig onder de knie te krijgen. De GR Yaris is echt een mini Mitsubishi Lancer EVO die bovendien 90 kg lichter is dan bv de EVO IX RS en zelf 250kg lichter dan een reguliere EVO X. Dat maakt de GR Yaris natuurlijk zeer lichtvoetig en pointy! Bovendien zorgt de electronica ervoor dat je 2-3 seconden kan links remmen terwijl je ook gas geeft. Een techniek die vaak in de rallysport wordt gebruikt en voor mij een dealbreaker was geweest.
- sitechris
- Berichten: 5044
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Mooie prijs voor NL begrippen!
- mrbbs
- Berichten: 1498
- Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
- Locatie: belgie
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Eerste UK on the road reviews op 11/11
-
Robin
- Berichten: 56195
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Mooi verhaal Kevin. 50 mille in NL voor zoiets geks(lees:bijzonders) is 'geen geld'. Maar als je 'm ziet als 'n gemiddelde mini GTI dan weer wel:)
wat hij natuurlijk niet is, wat jij zegt 'n Mini EVo ofzo.
wat hij natuurlijk niet is, wat jij zegt 'n Mini EVo ofzo.
- Andry
- Berichten: 921
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Gaat het karakter van de auto meer richting het CP9A chassis of meer naar de CT9A chassis van Mitsubishi. Prijs in NL valt me alles mee eerlijk gezegd 
-
Turbo
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 04 nov 2008, 00:05
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Jammer dat er geen motorgeluid te horen is :
Laatst gewijzigd door Turbo op 15 nov 2020, 00:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Karel
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Hier:Jammer dat er geen motorgeluid te horen is
https://m.youtube.com/watch?v=1ueqrR0LKSg
Vanaf 38...sound (buiten, ervoor al binnen)
Vanaf 35...beetje wat ik wel verwacht.
(Hele goeie maar ze hebben em zo gehyped dat mensen er nog meer van verwachten)
Laatst gewijzigd door Karel op 07 nov 2020, 11:52, 2 keer totaal gewijzigd.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Beetje van de zijlijn gevolgd maar wat een geweldig concept anno 2020
-
OnlineHielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Ik denk ook dat de hype een loopje met de realiteit aan het nemen is.Karel schreef: 07 nov 2020, 00:07 Hier:
https://m.youtube.com/watch?v=1ueqrR0LKSg
Vanaf 35...beetje wat ik wel verwacht.
(Hele goeie maar ze hebben em zo gehyped dat mensen er nog meer van verwachten)
En op 38...sound
Maar deze jongens moeten die auto eerst heel veel meer misbruiken om er daadwerkelijk iets zinnigs over te kunnen zeggen. Met die toerrit door de heuveltjes schiet het niet op. Ik heb van andere filmpjes ook al hele andere indrukken gekregen.
Één ding durf ik alvast wel te zeggen. De schoonheidsprijs gaat die Yaris niet winnen.
-
Shakes
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
-
Haantje
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
- Auto: C180 en MX-5
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Lovende woorden van Autocar!
https://www.autocar.co.uk/car-review/to ... -uk-review
"We'll be giving it plenty more attention yet, by the way; reporting in greater detail on the car and its driving experience, and directly comparing it with rivals. But we needn’t wait a moment longer to declare that the GR Yaris a new pint-sized champion among affordable, road-going, any-weather drivers’ cars. It's every bit as good to drive as you might have been hoping it would be. Honestly, it’s that good and then some."
https://www.autocar.co.uk/car-review/to ... -uk-review
"We'll be giving it plenty more attention yet, by the way; reporting in greater detail on the car and its driving experience, and directly comparing it with rivals. But we needn’t wait a moment longer to declare that the GR Yaris a new pint-sized champion among affordable, road-going, any-weather drivers’ cars. It's every bit as good to drive as you might have been hoping it would be. Honestly, it’s that good and then some."
- mrbbs
- Berichten: 1498
- Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
- Locatie: belgie
-
Wouter81
- Berichten: 9530
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
- Locatie: Curaçao
Re: 2020 Toyota GR Yaris
https://www.topgear.com/car-reviews/toyota/gr-yaris
10/10 - The GR Yaris is superb - the best Toyota we've ever driven
10/10 - The GR Yaris is superb - the best Toyota we've ever driven
-
Karel
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Vraag is vooral: komt er nog een hottere versie van?
-
Kadett
- Berichten: 5316
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Jazeker. Is allang gespot met rondje ring
-
Shakes
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Hopelijk pusht dit een aantal andere fabrikanten weer in de juiste richting. Minder gewicht, goed vermogen en het accent op plezier.
- sitechris
- Berichten: 5044
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Is een nog hottere versie nodig? Dit klinkt al als een fantastisch pakketje.
Miniklein minpuntje: waarom topsnelheid op 230 begrenzen?
Miniklein minpuntje: waarom topsnelheid op 230 begrenzen?
-
Shakes
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Ach, mijn Toyota stopt ermee bij 165 op de teller. 
- matthyssie
- Berichten: 6240
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Waarschijnlijk loopt hij dan al zo’n beetje in de toerenbegrenzer.sitechris schreef: 10 nov 2020, 14:50 Is een nog hottere versie nodig? Dit klinkt al als een fantastisch pakketje.
Miniklein minpuntje: waarom topsnelheid op 230 begrenzen?
-
Kadett
- Berichten: 5316
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Mag dat toch niet hopen, dan zit je met 120kmh snelweg op 3400rpm (met 6500rpm als redline). En vanwege alle EU milieu hysterie zal dat ook wel niet voor de NEDC/WLTP uitstoot.
- matthyssie
- Berichten: 6240
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Zoiets zeggen ze toch ook in dat verhaal? Dat ie veel toeren draait op de snelweg.
Vroeger draaide elke hothatch 4k rpm bij 120.
Vroeger draaide elke hothatch 4k rpm bij 120.
-
Kadett
- Berichten: 5316
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Heb niet elk verhaal gelezen
Vroeger hadden ze ook geen 360nm koppel bij lage toeren 
- matthyssie
- Berichten: 6240
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Juist die lange versnellingen tegenwoordig maken auto's loom. Kunnen ze wel koppel hebben maar er is niks opzwepender dan lekker korte verzetten.
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Matt Watson - beetje rare snijboon altijd - maar hij is wel eerlijk.
Hij Willem. Ik ook... Na 4 Impreza's en twee Evo's is dit een beetje een inkoppertje.
Hij Willem. Ik ook... Na 4 Impreza's en twee Evo's is dit een beetje een inkoppertje.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten
