Stukje van vorig weekend:
Vandaag eindelijk de GR Yaris voor het eerst aan de tand kunnen voelen. Om eerlijk te zijn zat ik met de vraag in mijn hoofd als ik hem wel zou houden, maar na de testrit deze late namiddag is dat vraagstuk opgelost. De glimlach tijdens en na de testrit zal duidelijk genoeg geweest zijn voor mijn dealer die ik overigens bedankt voor het vertrouwen. Het is de derde wagen die ik bij hem koop en hij weet ondertussen ook al wat ik verlang van een wagen. In ieder geval nog altijd het juiste gevoel bij deze garage.
Na dik twee jaar wachten was het eindelijk zover en kon ik de GR Yaris waar ik al zoveel over had gehoord uitproberen. De dealer had voor mij de Performance versie klaar staan. Normaal had ik de auto al veel eerder kunnen proberen on track maar Corona heeft daar een stokje voor gestoken.
Eerste indruk wanneer je in de auto plaats neemt is dat je veel te hoog zit. Het is storend vooral omdat de achteruitkijkspiegel enorm in de weg zit. (ik ben 1m93 maar met een langer bovenlijf dan gemiddeld) Ik ben dus alvast al aan het kijken om ultralow seatrails te vinden om daar dan Recaro's op te zetten. Verder is het interieur best ok, ook naar quality feel is het correct. Het infotainment scherm die als een ipad in het midden staat had voor mij niet gehoeven want het Toyota infotainment systeem laat te wensen over + het ontneemt toch een deel van je zicht, ook al raak je er snel aan gewoon. Verder is het stuur wel voldoende verstelbaar (hoogte en diepte) en hebben ze de pedalen aangepast sinds de laatste keer dat ik in een prototype had gezeten. Rem en gas staan wat dichter bij elkaar zodat je mooi kan tiphielen.
Wanneer je de motor start valt de driepitter sound direct op. Bij het wegrijden merk je meteen de stugge dempers op en het relatief zwaar aanvoelende stuurgevoel. De rijbelevenis is dat je in een zeer compacte wagen onderweg bent, voelt "vierkant" aan op zijn poten wat bijdraagt aan het sportieve karakter. De turbo pakt bij lage toeren al mooi op. Het voelt eigenlijk best braafjes maar wanneer je even doortrekt dan verandert het karakter meteen. Terwijl de motor bij cruise-snelheden op de achtergrond blijft komt bij doorduwen ook een sportieve sound via de speakers in het interieur, niet percee natuurlijk maar het kon erger. Schakelen gaat zeer trefzeker en schakelwegen zijn zeer kort, echt een genot!
De motor zelf duwt wel en je hebt niet het gevoel dat je te weinig power hebt om er fun aan te beleven. De motor was inmiddels op temperatuur waarna ik enkele bochten de balans kon uitproberen. De wagen is zeer stabiel, maar wanneer je met de balans gaat spelen kan je bij aanremmen de kont wat laten omkomen en dat zelfs bij droog asfalt. Dat belooft dus wanneer ik de wagen in zijn ware habitat zal kunnen rijden. Bovendien met zachte winterbanden ipv de grippy PS4S banden en dat op slechte, glibberig natte asfaltbaantjes met putten en bulten zal het smullen worden om de wagen van de ene bocht naar de andere te kunnen laten glijden. Echt mijn dada!
Maar houdt je van straks sturen en rijlijnen ben je met de GR Yaris ook aan het juiste adres. Een afrit kan je sneerhard nemen zonder dat het onderstuur komt te overheersen. Let wel, het besturen van een vierwiel-aangedreven wagen moet je wel wat leren. Ik voel voor mezelf dat ik ook weer wat kilometers zal nodig hebben om het terug volledig onder de knie te krijgen. De GR Yaris is echt een mini Mitsubishi Lancer EVO die bovendien 90 kg lichter is dan bv de EVO IX RS en zelf 250kg lichter dan een reguliere EVO X. Dat maakt de GR Yaris natuurlijk zeer lichtvoetig en pointy! Bovendien zorgt de electronica ervoor dat je 2-3 seconden kan links remmen terwijl je ook gas geeft. Een techniek die vaak in de rallysport wordt gebruikt en voor mij een dealbreaker was geweest.
