http://hvstar.net/index.asp?PageAction= ... &ProdID=74" onclick="window.open(this.href);return false; , goeie site en volgens mij en (naar wat ik heb gelezen) anderen goeie filters.Maik schreef:Trouwens nog een vraagje voor de kenners (Martijn?):
Ik ben op zoek naar een polarisatiefilter voor mijn 18-200 Tamron lensje.
Is Hoya daar ook een toppertje voor? En welk subtype is dan oke genoeg voor wat hobbymatig klikken?![]()
Ik ga dan wel een beetje shoppen op ebay zoals je eerder aanraadde...
Thanks alvast!
Fotografie
- Tom V
Re: Fotografie
Dank voor uw meningen, zal eens even naar de z/w foto's gaan kijken.
- JohanH
Ik zie nu al prijzen voorbij komen van 899 en lager, daarmee wordt de D90+leuk glas tegenover de D300 al weer wat interessanter. Videogebeuren is voor mijn gebruik niets voor zover ik nu gezien heb (langzaamrijdende vrachtwagen die vervormd...) en is dus niet meer dan een 'leuke' gadget.Tom schreef:Op de dag van aankondiging gebruiken al die bedrijven gewoon de adviesprijs. Na een paar weken (of dagen) zijn al die prijzen al gezakt (bij de webshops), waarschijnlijk omdat ze dan de inkoopprijs weten en door de kleine marges van webshops daar gewoon iets boven zitten.
Verder ben ik niet into Nikon maar hoor echt hele goede dingen over de D300.., zou mij de meerprijs wel waard zijn denk ik! Dat videogebeuren van de D90 zou ik niet hoeven.
-
Netjes Tom!
Vind de eerste helft van je serie erg knap.
De rest heeft een iets te hoog kiekjes gehalte
Alleen misschien iets tever doorgeschoten in de bewerking.
Vind de eerste helft van je serie erg knap.
De rest heeft een iets te hoog kiekjes gehalte

Alleen misschien iets tever doorgeschoten in de bewerking.
- JohanH
2 is erg fraai Tom, zou zo in een folder kunnen staan
3 vind ik ook erg goed te doen, 1 en 4 zijn me wat te overbewerkt.

3 vind ik ook erg goed te doen, 1 en 4 zijn me wat te overbewerkt.
- JohanH
Gezien je er wat van wilt leren maar wat uitgebreider kritiek van mijn kant... ik heb ze bekeken alsof het mijn eigen foto's waren, je voorkeur/stijl kan anders zijn. Ik loop vaak 1-2 uurtjes rond serieus na te denken over compositie, de rest van de tijd gaat het 'snapshotten' op de automatische piloot. Voor ik ze dan upload bekijk ik mijn foto's wat kritischer met het idee dat ik de volgende keer de foto's nog beter maak. Ik zal zo zelf ook eens een paar foto's uploaden van twee weken terug waar jij en de anderen 'op los' mogen gaan met kritiekTom944 schreef:Ik ben gisteren met Mark naar de ring geweest en heb hier een daar wat tips mogen ontvangen. Vind het leuk om te oefenen allemaal en hier dan weer een reeksje van gister :
[..]
Kritiek welkom as always.

1) Beetje standaard shot waarbij ik waarschijnlijk wat meer asfalt er bij op had gezet en de auto wat meer richting 1/3e, bouwvakkers achter het hek boven de auto zijn wat jammer.
2) doet me eigenlijk niets... ik zou hem ook iets meer naar rechts kroppen, nu eindigd de rand bij de spiegel. Foto staat voor mijn gevoel ook niet recht.
3) vind ik eigenlijk een hele mooie foto, vooral de tribune links, de DoF. Enige minpunt is voor mijn gevoel de Porsche die er wat weinig op staat, ik zou waarschijnlijk nog een meter naar achter zijn gelopen.
4) standaard shot... jammer dat je het hoofd net niet goed ziet
5) Kleuren erg fraai, auto er goed op, maar beetje een autogespot foto. De bus ernaast hoort er gewoon niet bij... een andere Porsche of sportwagen had ik'm ook zo gemaakt.
6) Enerzijds vind ik'm tof, auto heerlijk scherp - Jochen/Frozenspeed achtig

7/8) standaard snapshot, wel mooi scherp - zou imho mooier zijn met een andere auto of mensen in de achtergrond. Nadeel is dat er wekelijks mensen langs de baan staan die elke dag ~1000 van dit soort foto's op een paar plekken maken om ze te verkopen via internet. Leuk voor een keer of een paar foto's, maar ik geef zelf de voorkeur aan wat afwisseling.
9) mooiste van de vier, met name door de kleur en detaillering
10) beter dan 7/8 door de toeschouwer in de achtergrond, maar zelfde verhaal. Scheelt hier ook dat het onderwerp niet in het midden staat.
11) autogespot snapshot

12) snapshot, teveel weerkaatsing op de auto en uitgebeten lucht. Voor mijn gevoel ook teveel afgeknipt door de voorste auto en het waarschuwingsbord rechts. Ik had deze foto waarschijnlijk weggegooid tenzij het een nld/bekende was of ik maar een foto van de auto had...
13) Deze is wel weer erg fraai, kleur/weerkaatsing/lucht is goed. De vier gezichten steken er ook mooi uit. Ik zou alleen de persoon rechts er nog even afknippen.
14) Kleur is wat te... Als je de plant rechts er af knipt wordt het volgens mij al een stuk beter. Dan lijkt het meer een foto net voor zonsondergang....
15) Beter dan 4) Gezicht staat er nu ook mooi op. Auto is alleen wel erg in het midden en heb er niet echt snelheidsgevoel bij.
Ik moet zelf overigens ook nog veel leren in vergelijking met een aantal mensen hier, dus ik hoop dat mijn commentaar nuttig is.
- JohanH
Set van mijn foto's van twee weken geleden bij de oldtimer GP op en rond de Nurburgring, graag wat kritiek om ze beter te maken (niet alleen nabewerking, maar met name instellingen/compositie)
1)

2)

3)

4)

5)

6)

7)

8)

9)

10)

1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
- Tom V
Allereerst hardstikke bedankt voor het nemen van de tijd van de uitgebreide reactie. Het maakt verder niet uit of je zelf ook nog aan het leren bent of dat je profi bent, in principe moeten de foto's iedereen goed liggen dus kritiek uit alle hoeken is prima.Johan Hutting schreef:Gezien je er wat van wilt leren maar wat uitgebreider kritiek van mijn kant... ik heb ze bekeken alsof het mijn eigen foto's waren, je voorkeur/stijl kan anders zijn. Ik loop vaak 1-2 uurtjes rond serieus na te denken over compositie, de rest van de tijd gaat het 'snapshotten' op de automatische piloot. Voor ik ze dan upload bekijk ik mijn foto's wat kritischer met het idee dat ik de volgende keer de foto's nog beter maak. Ik zal zo zelf ook eens een paar foto's uploaden van twee weken terug waar jij en de anderen 'op los' mogen gaan met kritiekTom944 schreef:Ik ben gisteren met Mark naar de ring geweest en heb hier een daar wat tips mogen ontvangen. Vind het leuk om te oefenen allemaal en hier dan weer een reeksje van gister :
[..]
Kritiek welkom as always.
1) Beetje standaard shot waarbij ik waarschijnlijk wat meer asfalt er bij op had gezet en de auto wat meer richting 1/3e, bouwvakkers achter het hek boven de auto zijn wat jammer.
2) doet me eigenlijk niets... ik zou hem ook iets meer naar rechts kroppen, nu eindigd de rand bij de spiegel. Foto staat voor mijn gevoel ook niet recht.
3) vind ik eigenlijk een hele mooie foto, vooral de tribune links, de DoF. Enige minpunt is voor mijn gevoel de Porsche die er wat weinig op staat, ik zou waarschijnlijk nog een meter naar achter zijn gelopen.
4) standaard shot... jammer dat je het hoofd net niet goed ziet
5) Kleuren erg fraai, auto er goed op, maar beetje een autogespot foto. De bus ernaast hoort er gewoon niet bij... een andere Porsche of sportwagen had ik'm ook zo gemaakt.
6) Enerzijds vind ik'm tof, auto heerlijk scherp - Jochen/Frozenspeed achtiganderzijds is de achtergrond mij net niet mooi genoeg fuzzy.
7/8) standaard snapshot, wel mooi scherp - zou imho mooier zijn met een andere auto of mensen in de achtergrond. Nadeel is dat er wekelijks mensen langs de baan staan die elke dag ~1000 van dit soort foto's op een paar plekken maken om ze te verkopen via internet. Leuk voor een keer of een paar foto's, maar ik geef zelf de voorkeur aan wat afwisseling.
9) mooiste van de vier, met name door de kleur en detaillering
10) beter dan 7/8 door de toeschouwer in de achtergrond, maar zelfde verhaal. Scheelt hier ook dat het onderwerp niet in het midden staat.
11) autogespot snapshotHad je Mark er niet ff voor kunnen duwen zodat die gozer niet wegrijdt en je de details van de auto op de foto kon zetten? :twisted: De auto leent zich qua vorm perfect voor detailshots.
12) snapshot, teveel weerkaatsing op de auto en uitgebeten lucht. Voor mijn gevoel ook teveel afgeknipt door de voorste auto en het waarschuwingsbord rechts. Ik had deze foto waarschijnlijk weggegooid tenzij het een nld/bekende was of ik maar een foto van de auto had...
13) Deze is wel weer erg fraai, kleur/weerkaatsing/lucht is goed. De vier gezichten steken er ook mooi uit. Ik zou alleen de persoon rechts er nog even afknippen.
14) Kleur is wat te... Als je de plant rechts er af knipt wordt het volgens mij al een stuk beter. Dan lijkt het meer een foto net voor zonsondergang....
15) Beter dan 4) Gezicht staat er nu ook mooi op. Auto is alleen wel erg in het midden en heb er niet echt snelheidsgevoel bij.
Ik moet zelf overigens ook nog veel leren in vergelijking met een aantal mensen hier, dus ik hoop dat mijn commentaar nuttig is.
Ik heb zelf inderdaad ook de foto's eerst zelf bekeken en hieruit mijn selectie gemaakt. De shots van de NS zelf op de baan zijn inderdaad niet echt uniek maar ik was dan ook pannen etc aan het oefenen. Vandaar dat nr 4 en 15 er ook zo bij staan, deze waren kwa scherpte het best gelukt denk ik. Ik vind het leuk om te merken dat ik met het spelen met aperture en photoshop wat aan de compositie kan doen. Door hiermee te spelen neem ik gelijk dingen mee als ik weer naar buiten ga om het op die manier te kunnen kaderen.
( en de matte gt3 rs, beetje snapshot achtig inderdaad maar ik mocht daar helemaal niet staan en vond 'm zo mooi dat ik er maar even naartoe gerend ben

Ik ga je tips zeker meenemen

-
Johan, mijn favo's uit jouw laatste serie.
(Tom944 heeft mijn commentaar voor het meeste goed samengevat )

(Tom944 heeft mijn commentaar voor het meeste goed samengevat )
- Wim te Riet
- Auto: Saab 9-3
Mag ik relatief kritiekloos zijn? De 'minste' vind ik het detail van de Isdera... Die heeft toch wel spannendere details?Johan Hutting schreef:Set van mijn foto's van twee weken geleden bij de oldtimer GP op en rond de Nurburgring, graag wat kritiek om ze beter te maken (niet alleen nabewerking, maar met name instellingen/compositie)
Verder vind ik je foto's erg fraai. Vooral die ouwe Benz op de Nordschleife! Op welke dag was je bij de 'Ring?
Wij waren er op zaterdag, aan het weer te zien was jij er toen ook?
- JohanH
Ik zou niet foto's 'voor iedereen' gaan maken, maar foto's die je zelf mooi vind en die 'toevallig' bij anderen goed liggen. Je kunt nooit iedereen tevreden stellen en 13/dozijn foto's worden na een tijdje wel saai lijkt me. Indien je er geld mee verdient geen probleem, maar qua hobby en creativiteit...Tom944 schreef: Allereerst hardstikke bedankt voor het nemen van de tijd van de uitgebreide reactie. Het maakt verder niet uit of je zelf ook nog aan het leren bent of dat je profi bent, in principe moeten de foto's iedereen goed liggen dus kritiek uit alle hoeken is prima.
Ik heb zelf inderdaad ook de foto's eerst zelf bekeken en hieruit mijn selectie gemaakt. De shots van de NS zelf op de baan zijn inderdaad niet echt uniek maar ik was dan ook pannen etc aan het oefenen. Vandaar dat nr 4 en 15 er ook zo bij staan, deze waren kwa scherpte het best gelukt denk ik. Ik vind het leuk om te merken dat ik met het spelen met aperture en photoshop wat aan de compositie kan doen. Door hiermee te spelen neem ik gelijk dingen mee als ik weer naar buiten ga om het op die manier te kunnen kaderen.
( en de matte gt3 rs, beetje snapshot achtig inderdaad maar ik mocht daar helemaal niet staan en vond 'm zo mooi dat ik er maar even naartoe gerend ben)
Ik ga je tips zeker meenemen.
Panning is erg tof om te zien met auto's maar vergt veel oefening om goed onder de knie te krijgen, ik oefen er ook continu in. Ook de autofocus van de camera scheelt veel, zo kon ik op Zandvoort 31 juli niet fatsoenlijk pannen vanaf de vlagpost

En de parkplatz, daar ren je niet heen maar rustig om je heen kijkend met camera in handen en wat brutaal zijn

- JohanH
Heb wel meer van de Isdera gemaakt en wat meer met de compositie gespeeld, maar de meesten waren helaas niet echt denderend qua scherpte of belichting. Heb dat weekend ook erg veel zitten spelen met de manual focus (AF werkt niet...) van mijn 50mm 1.8, dat is in sommige gevallen redelijk misluktWim te Riet schreef:Mag ik relatief kritiekloos zijn? De 'minste' vind ik het detail van de Isdera... Die heeft toch wel spannendere details?Johan Hutting schreef:Set van mijn foto's van twee weken geleden bij de oldtimer GP op en rond de Nurburgring, graag wat kritiek om ze beter te maken (niet alleen nabewerking, maar met name instellingen/compositie)
Verder vind ik je foto's erg fraai. Vooral die ouwe Benz op de Nordschleife! Op welke dag was je bij de 'Ring?
Wij waren er op zaterdag, aan het weer te zien was jij er toen ook?

Voor de mensen die niet weten om welke auto het gaat, een andere one and lonely:
autoblog.nl artikel
Wij zijn trouwens een lang weekend geweest, dus za+zo genieten van de oldtimers en maandag zelf rijden. Kwam er helaas naderhand achter dat er een uur na ons vertrek maandag allerlei leuks als een Pagani Zonda, Enzo en Koenigsegg op de parkplatz stonden

- Wim te Riet
- Auto: Saab 9-3
Oh shit... Is het DIE Isdera?!
Ik vind dat een walgelijke kitsch bak. Valt me nu ineens op dat de deur van een Kever afkomstig is!
De Isdera Imperator was nog wel heftig en bruut. Dit is gewoon zoooo uit de tijd! (waar is het 'kots' smileytje wanneer je 't nodig hebt?)
Ik vind dat een walgelijke kitsch bak. Valt me nu ineens op dat de deur van een Kever afkomstig is!
De Isdera Imperator was nog wel heftig en bruut. Dit is gewoon zoooo uit de tijd! (waar is het 'kots' smileytje wanneer je 't nodig hebt?)
-
Ik zou graag andere wielen zien en een mooi zwarte hoogglans lak erop Wim. De basis oogt goed imho.
- Maik
Tom944 schreef:........
http://hvstar.net/index.asp?PageAction= ... &ProdID=74" onclick="window.open(this.href);return false; , goeie site en volgens mij en (naar wat ik heb gelezen) anderen goeie filters.Maik schreef:Trouwens nog een vraagje voor de kenners (Martijn?):
Ik ben op zoek naar een polarisatiefilter voor mijn 18-200 Tamron lensje.
Is Hoya daar ook een toppertje voor? En welk subtype is dan oke genoeg voor wat hobbymatig klikken?![]()
Ik ga dan wel een beetje shoppen op ebay zoals je eerder aanraadde...
Thanks alvast!
Thanks voor de tip Tom! Ik ga daar iig even neuzen

- Maik
Ik zie ook veel deze serie van Hoya:
http://cgi.ebay.nl/Hoya-Pro1-Pro1D-62mm ... dZViewItem" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is een Hoya PRO1D DMC (Digital Multi Coat), in tegenstelling tot de Hoya PRO1 Super HMC (Hoya Multi Coat) die Tom adviseerde.
Wat is precies het verschil in kwaliteit tussen deze 2? Op de Hoya site word ik ook niet echt veel wijzer...
http://cgi.ebay.nl/Hoya-Pro1-Pro1D-62mm ... dZViewItem" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is een Hoya PRO1D DMC (Digital Multi Coat), in tegenstelling tot de Hoya PRO1 Super HMC (Hoya Multi Coat) die Tom adviseerde.
Wat is precies het verschil in kwaliteit tussen deze 2? Op de Hoya site word ik ook niet echt veel wijzer...
- MartijnGizmo
Die Pro1 Digital zou beter moeten zijn voor digitale camera's. Hij's vooral goedkoper dan de gewone Pro1, en ik gebruik ze altijd naar volle tevredenheid. 

- Maik
Bedankt Martijn!
Ga ik toch een keer een Hoya via Ebay kopen
En dan nog maar een vraagje, als je een pola filtertje op je lenst schroeft, dan is het zeker nog steeds aan te raden om er een UV filter bij te gebruiken? Die dingen kan je toch gewoon opelkaar schroeven?
En welke volgorde dan? Lens-pola-UV of lens-UV-pola of maakt niet uit?
Laatste vragen van deze week, dat beloof ik
Ga ik toch een keer een Hoya via Ebay kopen

En dan nog maar een vraagje, als je een pola filtertje op je lenst schroeft, dan is het zeker nog steeds aan te raden om er een UV filter bij te gebruiken? Die dingen kan je toch gewoon opelkaar schroeven?

-
Zou de uv filter er gewoon afrauschen!
Enne... Ga je mooie foto's van cowboys nemen maandag, Maik??? :banaan:
Enne... Ga je mooie foto's van cowboys nemen maandag, Maik??? :banaan:
- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Niet doen Mike. Dan krijg je veel meer last van vignettering. En ten 2e is het overbodig. Een polarisatie-filter is ook al een UV-filter.Maik schreef: En dan nog maar een vraagje, als je een pola filtertje op je lenst schroeft, dan is het zeker nog steeds aan te raden om er een UV filter bij te gebruiken? Die dingen kan je toch gewoon opelkaar schroeven?En welke volgorde dan? Lens-pola-UV of lens-UV-pola of maakt niet uit?
- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Eens iets nieuws geprobeerd. Cross Processing. Vind het zelf wel een gaaf effect geven.

- Maik
@Allen: ja, waarschijnlijk wel hele lelijke koibois!!
@Mark: thanks, ik vond het al wat over the top eigenlijk 8)
Net een Hoya Pro1D uit de UK gekocht via ebay, 40euri incl verzenden, best een koopje vergeleken met de andere aanbiedingen vond ik
@Mark: thanks, ik vond het al wat over the top eigenlijk 8)
Net een Hoya Pro1D uit de UK gekocht via ebay, 40euri incl verzenden, best een koopje vergeleken met de andere aanbiedingen vond ik

-
Morgen ga ik weer es urbexen 
Target: een verlaten treinstation.
En we hadden nog twee alternatieven geloof ik.
Ben benieuwd.

Target: een verlaten treinstation.
En we hadden nog twee alternatieven geloof ik.
Ben benieuwd.
- MartijnGizmo
Al mijn Hoya's komen van Ebay, afgelopen jaren wel meer dan 20 stuks gekocht denk ik. Filters stapelen moet je in principe nooit doen, met een beetje pech krijg je ze niet meer van elkaar af.Maik schreef:Bedankt Martijn!
Ga ik toch een keer een Hoya via Ebay kopen![]()
En dan nog maar een vraagje, als je een pola filtertje op je lenst schroeft, dan is het zeker nog steeds aan te raden om er een UV filter bij te gebruiken? Die dingen kan je toch gewoon opelkaar schroeven?En welke volgorde dan? Lens-pola-UV of lens-UV-pola of maakt niet uit?
- JohanH
Isdera moet je gewoon zien voor wat het is... Een stronteigenwijs merk wat regelmatig wat design elementen van andere merken leent en er zelf iets nog aparters van maaktWim te Riet schreef:Oh shit... Is het DIE Isdera?!

Ik vind ook dit model weer erg tof, old-timer design met van binnen alles modern. Twee motoren die elk voor en achter aandrijven... hoe verzinnen ze het? Er stonden trouwens een stuk of vijf op de parkeerplaats itt de 2-3 stuks van de voorgaande twee jaren. Mocht je daar meer foto's van willen zien dan kun je ze hier in een van mijn albums vinden.
- JohanH
Doet het vast goed op flickr 8)Mark Nauta schreef:Eens iets nieuws geprobeerd. Cross Processing. Vind het zelf wel een gaaf effect geven.
Niet echt mijn ding though, hoewel het voor een keer wel leuk is.
Je hebt zelf wat zitten friemelen met sliders of is dit met een PS plug-in gedaan?