Winterbanden en marketing

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
DDX

Re: Winterbanden en marketing

Bericht door DDX » 11 dec 2010, 18:49

wjn schreef:Je maakt een geintje hoop ik?
Hehe nee, die persoon dacht ook serieus dat het kwaad kan als je abs gebruikt...
(dat is toch voor het geval je een ongeluk krijgt?)

Erik K.

Bericht door Erik K. » 11 dec 2010, 19:30

romo schreef:klopt natuurlijk . Ik had m'n gedachten bij de omstandigheden van de laaste dagen. :mrgreen:
Ja, het was weer zwaar weer de laatste dagen :whistle: :mrgreen:[/quote]

+1 geniale montage!![/quote]

Ik prefereer de "originele" montage............ :whistle: .......... :roflol:[/quote]

+1, maar bovenstaande mag er ook zijn :roflol:

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 03 feb 2012, 22:44

Wat mij betreft wordt het in Nederland ook verplicht, zodra het sneeuwt. Dus snel wisselen de handel als het zo ver is.

Marc R

Bericht door Marc R » 04 feb 2012, 21:47

nogmaals......

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JGMpkA2y ... r_embedded#![/youtube]

Tom

Bericht door Tom » 05 feb 2012, 01:10

Tja.. met zo'n loser-cameratje rondrijden en dan andere weggebruikers op internet gooien vind ik triester...

Marc R

Bericht door Marc R » 05 feb 2012, 10:29

Hij was op weg naar de nurburgring.... :kikker:

Xave30

Bericht door Xave30 » 05 feb 2012, 11:26

Haha Marc

ErikS

Bericht door ErikS » 06 feb 2012, 08:43

Mijn vrouwtje is super blij met d'r winterbanden onder de BMW nu!

(Ik ook, wat een grip met driften... Heerlijk controleerbaar!!!)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 06 feb 2012, 19:39

goeie bandjes he :kikker:

ik ben nu ook blij met mijn 4 seizoenen banden!! (Vredestein Quatrac III) echt TOP, grip is gewoon vergelijkbaar met winterbanden (heb ik nu kunnen ervaren) en geen gezanik met wisselen...

stefan740

Bericht door stefan740 » 06 feb 2012, 19:54

En het hele jaar met 75% van de grip rijden die ik heb met goede zomer en winterbanden.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 06 feb 2012, 20:32

tja dat is de opvatting die veel mensen nog hebben...

maar dat is dus niet meer zo ;) Lees de laatste ADAC testen er maar op na waar ze ze vergeleken hebben met goede winter en zomerbanden!

enige nadeel is de wat hogere slijtage tov die andere...

stefan740

Bericht door stefan740 » 06 feb 2012, 21:17

Als EVO de sportcontact 3 waar ik op rij vorige maand als beste band uit de test laat komen kun jij mij niet gaan vertellen dat jou 4seizoenenbanden net zo goed zijn als die van mij...

Bij ADAC.de kan ik geen goed vergelijk vinden.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 06 feb 2012, 21:40

dat zeg ik ook niet....

hij is niet zo goed als de beste zomerband of beste winterband!

maar het compromis is een stuk minder slecht dan vaak wordt voorgedaan ;)

en aangezien in NL het weer 90% bestaat uit iets dat tussen echt zomer en winter ligt vind ik zo'n 4 seizoenen band juist voor NL een goede band...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 feb 2012, 09:52

Met mijn Saab 900 Classic reed ik een paar jaar (bijna 3) lang met Fulda Montero 2 M&S banden rond. Slijtage? Lol, na 60.000 km waren ze nog goed voor nog 1 zomer en APK.

Grip? Prima onder zo'n auto, ook bij 40 graden buitentemperatuur op de Col de Turini.

Voor een sportwagen is 't niet je van het, maar voor 99% van 't klootjesvolk zou 't prima werken.

Op mijn Jeep zit voor ook standaard M&S en achter ga ik dat ook doen. Gewoon heel 't jaar met M&S is prima op zo'n kar. Ook ideaal als je af en toe op onverhard rijdt.

Nogmaals, op een messcherp sturende auto waarmee je G-krachten wilt voelen in iedere bocht zou ik niet het hele jaar op M&S banden willen rijden, maar voor 'gewone' auto's werkt het heel erg goed.

Ze maken niet meer herrie, het verbruik is nagenoeg hetzelfde, ze piepen niet en ze smeren ook niet zolang je er geen trackday mee doet. Wel zet ik ze altijd een paar tienden Bar hoger, maar dat doe ik met zomerbanden ook.

Dus: Liever heel 't jaar op M&S banden, dan heel het jaar op zomerbanden.

En het zijn OP ZEKER betere banden dan al die ECO-banden. Die grippen onder geen enkele omstandigheid... niet in de zomer, niet in de regen en al helemaal niet in de winter. En die piepen wel. :)

Mensen die nu nog op ECO banden rijden moeten ze 't rijbewijs afpakken.
Wagenparkbeheerders die nog auto's hebben rondrijden met ECO banden moeten ze taakstraffen geven.

Knot

Bericht door Knot » 07 feb 2012, 10:03

Nou, ik rij voor het eerst op winterbandjes, Toyo Snowprox, stuurgevoel van niks, teringherrie boven de 140 en de grip op sneeuw valt me nog tegen ook, komt wel wat meer vooruit maar voor je het weet heb je ook wielspin.

Tristan

Bericht door Tristan » 07 feb 2012, 10:13

Grootste verschil wat ik merk met de winterbanden is de veel kortere remweg.

dvh

Bericht door dvh » 07 feb 2012, 10:19

Ford , fwd , winterbanden = top ! Blaas overal doorheen.
BMW , rwd , zomerbanden = kansloos, kwam de parkeerplaats niet eens af :kikker:

Leek wel op de grijze 5 uit het filmpje hierboven.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 feb 2012, 10:25

Zelf merk ik 3 grote verschillen in deze omstandigheden:
- Grip bij remmen (vooral op sneeuw/sludge/ijzige stukken/pekel)
- Grip in bochten (vooral op sneeuw/sludge/ijzige stukken/pekel)
- Grip met accelereren (vooral op sneeuw/sludge/ijzige stukken/pekel)

Nu ik weer eens een auto heb met zomerbanden achter en M&S voor merk je goed wat de kleine nerfjes in de proefiel-blokjes voor verschil maken. Mijn zomerbanden grippen op droog en nat altijd enorm goed, maar nu in deze omstandigheden breekt de auto zelfs achter uit tijdens hard remmen. Ook zie je dat de sneeuw in de zomerband echt blijft zitten en dus wordt je profiel gewoon gemaakt van sneeuw, ipv rubber. De winterbanden hopen geen sneeuw op en blijven dus hun werking doen.

Veel mensen, zoals mijn schoonpa, zeggen dat ze "vroeger ook geen winterbanden hadden", maar dat is gelul. Check de nerfjes in dit soort banden:

Afbeelding

Afbeelding

Die nerfjes maken meer verschil dan de rubbersamenstelling. Daarnaast was de wieldruk veel groter doordat die banden altijd vrij smal waren. In tegenstelling tot banden op moderne (zware) auto's.

Hiermee kom je gewoon niet eens weg van je parkeerplaats, laat staan dat je kunt remmen/uitwijken. Vorig seizoen reed ik in een A4 in winterse omstandigheden met deze banden. Levensgevaarlijk:
Afbeelding

wjn

Bericht door wjn » 07 feb 2012, 12:11

Nog beter, maar mag helaas nog maar op weinig plekken:

Afbeelding

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 feb 2012, 14:10

Als iedereen winterbanden en spikes zou hebben, dan hoefden we niet meer te strooien.
Een hoop auto's zie je dezer dagen gewoon roesten.

Vanavond en morgenochtend verraderlijke gladheid op komst trouwens. Dus ook met winterbandjes kalm aan doen...

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 07 feb 2012, 15:01

Dennis Cavallino schreef:Met mijn Saab 900 Classic reed ik een paar jaar (bijna 3) lang met Fulda Montero 2 M&S banden rond. Slijtage? Lol, na 60.000 km waren ze nog goed voor nog 1 zomer en APK.

Grip? Prima onder zo'n auto, ook bij 40 graden buitentemperatuur op de Col de Turini.

Voor een sportwagen is 't niet je van het, maar voor 99% van 't klootjesvolk zou 't prima werken.

Op mijn Jeep zit voor ook standaard M&S en achter ga ik dat ook doen. Gewoon heel 't jaar met M&S is prima op zo'n kar. Ook ideaal als je af en toe op onverhard rijdt.

Nogmaals, op een messcherp sturende auto waarmee je G-krachten wilt voelen in iedere bocht zou ik niet het hele jaar op M&S banden willen rijden, maar voor 'gewone' auto's werkt het heel erg goed.

Ze maken niet meer herrie, het verbruik is nagenoeg hetzelfde, ze piepen niet en ze smeren ook niet zolang je er geen trackday mee doet. Wel zet ik ze altijd een paar tienden Bar hoger, maar dat doe ik met zomerbanden ook.

Dus: Liever heel 't jaar op M&S banden, dan heel het jaar op zomerbanden.

En het zijn OP ZEKER betere banden dan al die ECO-banden. Die grippen onder geen enkele omstandigheid... niet in de zomer, niet in de regen en al helemaal niet in de winter. En die piepen wel. :)

Mensen die nu nog op ECO banden rijden moeten ze 't rijbewijs afpakken.
Wagenparkbeheerders die nog auto's hebben rondrijden met ECO banden moeten ze taakstraffen geven.
dikke +1 en dus prima voor mijn 318i... ik heb hiervoor eens michelin energy savers gehad (zaten er al onder) en idd die hadden stukken minder grip bij droog en nat en al helemaal bij sneeuw dan mijn huidige vredestein quatrac III's

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 07 feb 2012, 15:08

Mijn vader heeft winterbanden op de Ford, ik voel dat ik meer grip heb met de Panda op zomerbandjes. :?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 feb 2012, 15:15

Robin Hartog schreef:Mijn vader heeft winterbanden op de Ford, ik voel dat ik meer grip heb met de Panda op zomerbandjes. :?
In de sneeuw?
Tijdens remmen, sturen of accelereren?

Wat voor merk/type maat winterband heeft 'ie dan?

///Joost

Bericht door ///Joost » 07 feb 2012, 15:35

Robin Hartog schreef:Mijn vader heeft winterbanden op de Ford, ik voel dat ik meer grip heb met de Panda op zomerbandjes. :?
Dunnere bandjes op de Panda? Ik denk dat de bandbreedte zeker zo veel invloed heeft op de grip als het type band.
Als ik het verschil bekijk tussen mijn M3 op 235 en de Corsa van mijn vriendin op 165... :bag:

Hielke

Bericht door Hielke » 08 feb 2012, 11:44

De Michelin Energy Savers onder de Punto zijn dramatisch slecht op sneeuw. Zelfs op griprijke verse sneeuw hebben ze niks te vertellen. Vooral de zijdelingse krachten zijn nagenoeg afwezig. Het oudere type van deze band onder de Bravo was 10 keer beter.

Ik rij weinig, red me er dus wel mee. Maar ik nuanceer m'n eigen uitspraken over de onzinnigheid van winterbanden in Nederland wel. Je hebt zomerbanden die het op gladde ondergrond uitstekend doen, en je hebt zomerbanden die het verschrikkelijk slecht doen.

Plaats reactie