BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Tom V

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Tom V » 07 okt 2009, 19:07

Mooi dat het zo bevalt. :thumbup: Ben benieuwd naar je verdere bevindingen als je er wat meer mee hebt gereden.

Knot

Bericht door Knot » 07 okt 2009, 22:23

Zal morgen nog even een degelijk stukje schrijven als ik nog wat meer gereden heb, maar het is op 1 klikje al stug genoeg zoals de dempers nu zijn, en dan was dit nog een soort "softe" setup volgens Bas!

In de regen vallen de Roadhog banden wel door de mand hoor, soms zelfs gevaarlijk als je je nota bene aan de snelheid houdt en de kont komt nog om. Vloeiend naar de grens toe gaat wel prachtig alleen je gaat er ineens keihard overheen en ook de terugslagen zijn niet mis. Waar de auto normaal in de veren schommelde als je een drift niet netjes afmaakte krijg je nu tankslappers voor je kiezen, dus eigenlijk was het met standaard onderstel driften voor kinderen zo ervaar ik het nu!

Vind het wel fijn een beetje luxe auto terug te hebben, afstandbediening op de CV, climatecontrol, sportstoelen, vermogen en koppel, normale geluidsinstallatie, dimmende binnenspiegel, armsteun, 6 cilinder roffeltje enz enz enz....

Morgen meer (ook al is er weinig tijd)....

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 07 okt 2009, 22:56

Leuke upgrades!!!
Knot schreef: Merkte meteen op nat dat de auto listiger is, ook rechtuit in 2 na een kleine oneffenheid beginnen de achterwielen spontaan door te spinnen en zet je een drift in, ik had m niet verwacht maar ben nu gewaarschuwd!
Had ik gisterenmiddag ook, bijna een afdruk van een stel fietsers in me rechter achter scherm :oops: , dan betaald een dagje Papenburg zich heel snel terug!!

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 07 okt 2009, 23:58

Ik had al begrepen dat de auto idd. wat aan de overstuurde kant was :) . Zag er allemaal goed uit, maar wel een keer wassen he :P .

Jeroen

Bericht door Jeroen » 08 okt 2009, 07:32

Klinkt goed Rody! Ik heb op m'n E30 naast de H&R cupkit ook H&R stabi's, wat echt een supercombinatie is. Geen overhellen meer, maar als ik jou verhaal zo lees, verlang ik meteen naar een echte set :) Mét stabi's ;-)

Knot

Bericht door Knot » 08 okt 2009, 08:28

G Kolkman schreef:Ik had al begrepen dat de auto idd. wat aan de overstuurde kant was :) . Zag er allemaal goed uit, maar wel een keer wassen he :P .
Ik was de zondag ervoor nog op Papenburg geweest en maandag moest ik uit werk direct naar Bas om m in te leveren, kon dus alleen even in de wasbox afspuiten, dat is niet voldoende voor dat stenen/zand/water mengsel, moet je m 2x voor met de hand wassen. Maargoed dat staat voor vrijdag op het programma, stofzuigen, wassen, ramen etc zodat hij za/zo netjes de Nordschleife op kan.

Het listige is trouwens wel extreem hoor, nu het steeds drukker wordt en mensen elkaar weg gaan duwen, ervoor gooien, afsnijden etc (en ik kan er al zo slecht tegen die drukte en files etc)... vanochtend de N11 op, 40/45 in 2 en dacht even (zoals ik altijd doe) volgas naar de linkerbaan te gaan en m naar de 100 te trekken zodat ik meteen lekker mee kan, dan schrijf je de auto dus bijna af omdat je in een fishtailing actie terecht komt terwijl je dat niet verwacht omdat de oude vertrouwde setup nog in je hoofd zit.

Op nat vind ik het maar vreemd, daarvoor is het eigenlijk al te stug maar ben benieuwd hoe ie het op droog doet. Denk dat ik wel sowieso voor dagelijks van de roadhog/wanli's af moet en gewoon op 4x pilot sport moet rijden, wel zo veilig.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 08 okt 2009, 09:00

Knot schreef:Zal morgen nog even een degelijk stukje schrijven als ik nog wat meer gereden heb, maar het is op 1 klikje al stug genoeg zoals de dempers nu zijn, en dan was dit nog een soort "softe" setup volgens Bas!

In de regen vallen de Roadhog banden wel door de mand hoor, soms zelfs gevaarlijk als je je nota bene aan de snelheid houdt en de kont komt nog om. Vloeiend naar de grens toe gaat wel prachtig alleen je gaat er ineens keihard overheen en ook de terugslagen zijn niet mis. Waar de auto normaal in de veren schommelde als je een drift niet netjes afmaakte krijg je nu tankslappers voor je kiezen, dus eigenlijk was het met standaard onderstel driften voor kinderen zo ervaar ik het nu!

Vind het wel fijn een beetje luxe auto terug te hebben, afstandbediening op de CV, climatecontrol, sportstoelen, vermogen en koppel, normale geluidsinstallatie, dimmende binnenspiegel, armsteun, 6 cilinder roffeltje enz enz enz....

Morgen meer (ook al is er weinig tijd)....
Fijn, leer je tenminste eens echt driften :nana:
Veel plezier met je nieuwe goodies :thumbup:

Knot

Bericht door Knot » 08 okt 2009, 09:14

Zal ff de complete modlist opsommen, belangrijkste was eigenlijk de trilling in de remmen verhelpen, bleek dus na tig dingen proberen de schijven achter te zijn......

- nieuwe draagarmrubbers voor (rondje in het midden)
- staalomvlochten remleidingenset
- ate blue remvloeistof
- nieuwe oem remschijven achter
- set textar remblokken achter
- set textar remblokken voor (ds2500 in de kliko, als dit goed blijkt dan gooi ik er pas ht10 op)
- nieuwe lampenset voor
- airconditioning bijgevuld (moest 600gr bij en is nu wel 8x zo snel koud!)
- ast sportline 2 set met topmounts en camberplates (staat op 2,2graden/30min negatief voor)
- omp aluminium veerpootbrug voor
- apk keuring
- reset van serviceinterval (had zelf al een oliewissel gedaan naar magnatec 10w40)

Snurkie vond het niet lekker hoor, maar het geld moet ergens heen 8)

Het oude onderstel was trouwens nog best fris en bleek na demontage al eens vervangen te zijn, zal er 60k onder zitten al je ervan uit gaat dat men het bij 180k heeft vervangen ergens.

De AST set heeft voor 110kg en achter 70kg veren dacht ik.... Bleek later 120kg voor, achter nog niet gekeken.
Laatst gewijzigd door Knot op 19 okt 2009, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 08 okt 2009, 09:59

Ha Rody,

Gefeliciteerd met je nieuwe setup! Komt allemaal aardig overeen met de mijne :lol:

Ik rijd sinds deze nattere dagen nu op de zachtste stand, heerlijk comfortabel moet ik zeggen :wink:

Ben benieuwd hoe dit jou als Ring-/Drift-/Fast Road setup bevalt.

Knot

Bericht door Knot » 08 okt 2009, 11:05

Hij staat bij mij nu voor en achter op 1 klikje maar ik vind het hard zat. Speakers achter (doosjes) zijn eruit maar die kan ik voorlopig nog wel terugzetten denkik, eerst maar eens rijden zo en hooguit voor een paar klikjes erbij als ik nog een trackday op droog tegenkom.

Gister 200km gereden, gisteravond nog wat gedrift maar moet zeggen dat het wel heel erg communiceert. Elke hellinghoek van de weg merk je, spoorvorming, kuiltjes, alles wordt doorgegeven. Houdt in dat je veel meer moet werken maar het onderstel geeft wel aan dat je wat kunt doen natuurlijk. Een enkele drempel of oneffenheid wordt perfect weggewerkt, klasse voor het onderstel. Echter een serie van bultjes (spoorovergang ofzo) is drama, daar is het ook niet op ontworpen maar je moet wel echt langzamer over dat soort stukken heen rijden.

Misschien moet ik wennen maar met de roadhog banden was het vrij simpel driften op nat, waar het nu duidelijk meer dan 2x zo moeilijk is, de auto verlies veel sneller grip en je wordt echt verrast. Een onervaren persoon zou ik de auto zoals ie nu is echt niet meegeven op nat wegdek, kans is 90% dat de auto om zn as gaat.

Wat ik vooral lastig vond is het netjes afronden, zit je een kwartslag te kort dan schiet de auto letterlijk in een contradrift. Normaal schommelde de auto dan wat in de veren en ging je op het gas wel rechtuit. Het geeft wellicht meer mogelijkheden maar dit is wel driften voor gevorderden nivo 4... en dan ben ik nou niet echt een amateur had ik zelf het idee :roll:

Als het straks droog is nog maar eens wat opbouwend proberen maar ik denk dat het gewoon rondom Pilot Sport gaat worden, je merkt nu veel meer dat de bandensetup niet klopt.

Voor degene die medelijden heeft met snurkie, de teller staat nu totaal op 10.330 (incl aanschaf auto). Daar heb je een nette E36 M3 voor, maargoed, die moet je vervolgens ook verbouwen, fris onderstel, frisse rubbers, frisse sperplaten enz enz...

Misschien vanmiddag en anders morgen even wassen en plaatjes schieten.
Laatst gewijzigd door Knot op 08 okt 2009, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot

Bericht door Knot » 08 okt 2009, 11:14

Hier nog de resultaten van het uitwegen:

Afbeelding

Knot

Bericht door Knot » 08 okt 2009, 12:49

Oh ja, er was nog iets wat het weggedrag kan beinvloeden. Omdat ik de "seven" velgen (Styling 44) van de E46 heb lopen deze aan omdat een AST poot dikker is. Deze velgen zijn ET47 en een standaard E36 velg zou ET42 zijn. Er zitten nu aan de voorkant 10mm spacers op.

Wellicht dat Bert even mooi uit kan leggen wat er precies aan het weggedrag verandert bij plaatsen van spacers alleen aan de voorkant?

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 08 okt 2009, 13:07

Ik heb een 15 mm spacer achter mijn oem 41mm et velg gemonteerd. Het was niet nodig: er zat nog 'n millimeter tussen de Intrax veerpoot en de band. Het resultaat is een breder spoor (duh), met als gevolg iets strakkere rechtuit loop en iets mooier insturen. Maar het effect is naar mijn smaak niet dermate groot dat je zo snel in gaat sturen dat de kont los wordt door een soort van lift off oversteer.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 08 okt 2009, 14:28

Knot schreef: Misschien moet ik wennen maar met de roadhog banden was het vrij simpel driften op nat, waar het nu duidelijk meer dan 2x zo moeilijk is, de auto verlies veel sneller grip en je wordt echt verrast. Een onervaren persoon zou ik de auto zoals ie nu is echt niet meegeven op nat wegdek, kans is 90% dat de auto om zn as gaat.
Eindelijk iemand die kan verwoorden wat het probleem met mijn auto is. Op de openbare weg met Michelin Pilot Sports heb ik precies dit gedrag.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 08 okt 2009, 15:12

Hij wordt idd listiger ja ;)

Mathieu

Bericht door Mathieu » 08 okt 2009, 15:59

frank de jonge schreef:Hij wordt idd listiger ja ;)
En dus leuker.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 08 okt 2009, 16:16

Dat zeer zeker :D

Toen ik dat harde onderstel onder de 328 kreeg was het even wennen.
Maar wat een feest!!!!

Tommy

Bericht door Tommy » 08 okt 2009, 19:57

Rody,
setje Carbone Lorraine RC06 blokken niks voor jouw wagen? Daar heb ik nog een nieuwe set van bij Bas liggen.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 08 okt 2009, 20:06

Ja Rody, doen voordat ze weg zijn...
:lol:

Knot

Bericht door Knot » 08 okt 2009, 20:58

Neuh, wil nu die ht10 eindelijk wel eens proberen, maar eerst kijken of het nu trilvrij blijft. Wellicht in het voorjaar de blokken voor vervangen, eerst ff de winter door denk. Iig bedankt voor het aanbod/meedenken, dat wordt altijd gewaardeerd!

Knot

Bericht door Knot » 08 okt 2009, 21:32

Vanmiddag even de stofzuiger erdoor en met het handje gewassen (was nog 2,5 uur gedoe gezien de papenburg rotzooi er 2 weken (te) lang op heeft gezeten) en even snel wat plaatjes geschoten. Zo staat ie er nu bij:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Achter moesten de speakers even weg, heeft Bas netjes een gat in geschoten om te kunnen stellen. Speakers vind ik nog wel wat op, of los monteren zonder klankkast, de subwoofer zorgt toch wel voor de basjes.

Afbeelding

Afbeelding

Vanmiddag en vanavond nog wat op droog geprobeerd, ook dan vallen de Roadhog banden door de mand maar je kunt best ver gaan. Auto volgt gewoon de rails zo voelt het, verbaas me er soms over :D

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 08 okt 2009, 21:35

Gaaf spul hoor! Mooi afgewerkt ook, als je zo naar die camberplaters kijkt. De auto staat zo'n tikje lager ook wel wat mooier op de pootjes. Daar heb je meer aan dan Snurkie die bij kans door z'n pootjes zakt :-)

Knot

Bericht door Knot » 08 okt 2009, 21:43

Vind m er zelf ook wel mooier bij staan zo. En dat harde is gewoon wennen inderdaad, al moet ik zeggen dat ik me vrijwel overal aan de snelheid hou, zeker de snelweg, sommige bulten wil je gewoon niet met 140+ nemen. Denk dat er een stuk minder vaak 240 op de klok staat op de openbare weg nu.

Eigenlijk is het geweldig, je koopt een upgrade en doet rustiger aan, maar in bochten waar men niet kan meten kan je wel gas geven en op trackdays pak je wel je voordeel!

Straks alleen even kijken wat voor banden ik naartoe wil. De voorbanden zijn oude Pilot Sport (geen PS2), die zijn aan de binnenkant al tot 2,5mm afgesleten, buitenkant nog 4 a 5 mm. Heb nog 2 wielen met goede (7mm) dezelfde Pilot Sport liggen omdat ik achter meteen meuk had gemonteerd toen ik de auto kocht. Wellicht gooi ik die er achter op en moet ik voor straks wat anders. Zou logisch zijn om dat voor naar PS2 te swappen en rondom nagenoeg dezelfde Michelin banden te hebben, of toch eerder aan de RE050A (al vond ik ze op de civic sport niet geweldig, daar deden de T1R het weer beter op droog en nat, alleen slijt het erg hard).

Sjef

Bericht door Sjef » 08 okt 2009, 23:06

Staat er stoer bij idd!

Pescatore

Bericht door Pescatore » 09 okt 2009, 01:45

Klinkt goed, ik neem aan dat je erbij bent de 25e? Wil dan wel weer een rondje mee :thumbup:

Plaats reactie