Robin schreef:Rebel, ik snap de spreekster wel 'n beetje en/maar bedenk ook dat sinds internetverkopen/crisis het niet altijd eenvoudig is je te verplaatsen in bepaalde klanten(was 't daarvóór ook al niet) want ze zijn nu wel vaak erg mondig en kortaf en zeggen je gewoon in 't gezicht:Ik koop 't wel op internet.
Dit even zwartwit en geldt niet voor iedereen, ik ben zelf consument, maar de prijs is het bewijs bijna en de mondigheid(understatement) van bepaalde klanten is van dien aard dat je d'r alleen maar triest van wordt zegmaar.
Kijk hoe banken hun klanten(ons) behandelen...?
Wanneer zal de wal 't schip keren?
Over de kwaliteit van 'n product: Dat zou zomaar in mekaar gezet kunnen zijn door diezelfde klant die zich klote behandeld voelt om 17:45 door 'een winkelier'.....
De cirkel is ronder dan we denken....
DISCLAIMER: Ik behandel 'n klant altijd correct, tot het punt dat de klant zelf niet meer redelijk doet natuurlijk. Klant is dan wel koning , maar dan moet hij/zij zich wel zo gedragen.
En: Zoals ik me verplaats in de klant en daardoor mensenkennis krijg/heb, zou ik zeggen: Verplaats u ook eens als klant in winkelpersoneel dan, wisselwerking die helpt.
We hebben het er al vaker over gehad, maar ik ben het deels met je eens. Er zijn inderdaad klanten die grof in de mond kunnen zijn, maar op de 27.000 klanten die we hebben zijn het er hooguit een paar. En ook die klanten krijgen we uiteindelijk wel tevreden. Niet moeilijk doen over een opzegging die net te laat binnenkomt of een betaling die net te laat komt. De aanmaningskosten laten we vallen of we trekken de factuur terug uit het incassotraject. Ik heb zelfs bij een schrijnend geval zelf voor de incassokosten opgedraaid.
Die flexibiliteit naar je klanten toe doet wonderen, ook de boze. Ik als ondernemer stel me flexibel op, daardoor doen mijn werknemers dat ook. Daar worden klanten blij van en dat komt de werksfeer ten goede. En een goede werksfeer maakt werknemers weer blij.
Ik denk dat je de klanten krijgt die je verdient. Uiteindelijk komen ze bij je om iets af te nemen, waarom zoeken ze je anders op.... Als ze vervolgens niks afnemen is dat over het algemeen (niet altijd!) aan jezelf te wijten. Aanbod is niet goed, gevoel is niet goed, contact is niet goed.... verzin het maar. Zaken doen draait ENORM om de "gun" factor.
Net als Wouter loopt het bij ons al bijna 10 jaar storm. Waarom? Omdat we ons niet halsstarrend opstellen, wat veel bedrijven nog steeds doen. Die oldskool manier van zaken doen bestaat over 10 jaar niet meer. Weggejaagd door ondernemen 2.0: eerlijk en transparant zaken doen. Je zit waar je zit door je klanten, niet door jezelf imo.
Mijn DISLAIMER: niet naar jou persoonlijk natuurlijk Robin, ook al lijkt dat misschien wel zo. Verhaal is gericht op het algemeen.