Fotografie
- Ferdi
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
Re: Fotografie
Gisteren uit de losse hand genomen en net heel ietsje bewerkt:

- Peric
Nou, ik kan ook aan de slag hoor.
Van m'n lieve vriendin een Canon EOS 1100D gekregen..
Dus het leren kan beginnen.
Van m'n lieve vriendin een Canon EOS 1100D gekregen..
Dus het leren kan beginnen.
-
Xave30
Leuk cadeau. 
-
ErikS
Zo, das lekker! 
- KW
Werd net geretweet:
Not sure any eclipse photo will beat this one from Japan:

Fotografisch misschien niet zo'n sterke foto, maar wel een hele bijzondere shot!
Not sure any eclipse photo will beat this one from Japan:
Fotografisch misschien niet zo'n sterke foto, maar wel een hele bijzondere shot!
- Martijn M
Zelfde geldt voor deze...

- Dennis Cavallino
Afgelopen weekend is deze foto geveild:

Ik vind 't een prachtige foto, maar ik irriteer mij altijd enorm aan 't feit dat de auto dwars op de weg staat.
Ik vind 't een prachtige foto, maar ik irriteer mij altijd enorm aan 't feit dat de auto dwars op de weg staat.
- MartijnGizmo
Volgens mij is die Porsche daar aan het keren! 
- Peric
Dan zijn ze even uitgestapt om te kijken of het allemaal wel past?
-
Onlinemarkk
Zo afgelopen nacht teruggekomen van een weekje Kos. Woensdagavond voor Hemelvaartsdag in het vliegtuig gestapt na een dag werken en afgelopen nacht weer geland op Schiphol. Nog lekker vrij tot 2e pinksterdag.
Eerste keer Griekenland en ik hield m'n hart vast voor de Grieken qua politiek, frustratie e.d. Viel me 200% mee. Mannen waren allemaal erg vriendelijk, behulpzaam en dienstbaar. Kunnen vele NL lieden in de horeca hier een voorbeeld aannemen. Van enige frustratie of iets dergelijks geen enkel spoor. Erg relaxed.
Uiteraard weer veel foto's genomen. Ansichtkaarten bekeken voor inspiratie. Tsja dat was dit keer erg moeilijk. Overal lagen kaarten te koop van een beroemde fotograaf genaamd George Meis. Prachtige panorama's maakt dit man zeg. Echt onder de indruk. Google maar eens op hem.
Een kleine selectie van mijn geneuzel:
[1]

[2]

[3]

[4]

[5]
[6]

[7]

[8]

Mark.
Eerste keer Griekenland en ik hield m'n hart vast voor de Grieken qua politiek, frustratie e.d. Viel me 200% mee. Mannen waren allemaal erg vriendelijk, behulpzaam en dienstbaar. Kunnen vele NL lieden in de horeca hier een voorbeeld aannemen. Van enige frustratie of iets dergelijks geen enkel spoor. Erg relaxed.
Uiteraard weer veel foto's genomen. Ansichtkaarten bekeken voor inspiratie. Tsja dat was dit keer erg moeilijk. Overal lagen kaarten te koop van een beroemde fotograaf genaamd George Meis. Prachtige panorama's maakt dit man zeg. Echt onder de indruk. Google maar eens op hem.
Een kleine selectie van mijn geneuzel:
[1]

[2]

[3]

[4]

[5]
[6]

[7]

[8]

Mark.
-
Xave30
Wat leuk dat je dit met ons deelt Markk.
Fantastisch.
Nrs 3 t/m 5 zijn ontzettend mooi gelukt en of bewerkt. Erg "fris". Ik krijg zo zin in een griekse salade.
- Nr 1 had je wat kunnen croppen bovenaan.
- Nr 8 was misschien nog leuker geweest als deze op een latere tijdstip was geschoten. En dan zeg ik ook niet bij zonsondergang.
Nog andere shots die erbij mogen?
Nrs 3 t/m 5 zijn ontzettend mooi gelukt en of bewerkt. Erg "fris". Ik krijg zo zin in een griekse salade.
- Nr 8 was misschien nog leuker geweest als deze op een latere tijdstip was geschoten. En dan zeg ik ook niet bij zonsondergang.
-
Onlinemarkk
- Nr1 groot gelijk. Stom eigenlijk. Zie het nu pas.Xave30 schreef:Wat leuk dat je dit met ons deelt Markk.Fantastisch.
- Nr8, tsja daar sta je dan samen met vrouwlief, toevallig ergens waar jij denk "nu ga ik een leuke foto maken met ND filter" e.d. Vrouwlief is geduldig maar dat kent ook grenzen. Wachten tot wat zachter licht / zonsondergang is dan geen optie
Andere foto's ? Ja genoeg. Nog diverse panorama's en HDR's gemaakt. En natuurlijk de normale vakantie kiekjes. Voor alle (180) foto's kijk in: https://picasaweb.google.com/mrkinterne ... s_16052012
Mark.
-
Xave30
-
Onlinemarkk
Weekje Kos in deze tijd is erg goed te doen en bevallen. Qua eiland, qua weer en ook qua kosten. Valt erg mee zo met z'n tweetjes buiten het hoogseizoen. Dat werken tussen m'n vakanties door gaat me steeds minder bevallen 
Foto's van huwelijk van Metin (Methu) zijn ook zojuist (5 min. geleden) aan het bruidspaar opgeleverd. Ben benieuwd of ik ze mag publiceren...
Mark.
Foto's van huwelijk van Metin (Methu) zijn ook zojuist (5 min. geleden) aan het bruidspaar opgeleverd. Ben benieuwd of ik ze mag publiceren...
Mark.
- dvh
Wederom mooie foto's Mark !
-
ErikS
Geweldige foto's man!
Vooral de laatste.... WOW!
Ben ook benieuwd naar de foto's van Metin en z'n vrouw! :strong:
Vooral de laatste.... WOW!
Ben ook benieuwd naar de foto's van Metin en z'n vrouw! :strong:
-
Onlinemarkk
Oude post in dit draadje. Achtergrond: Michelle had een hele gave foto gemaakt in een donkere garage door 'em handmatig met een flitser meerdere keren (14x) uit te lichten. Ik vroeg hoe dit ging en dit was het antwoord.Michele schreef:Meet my good friend:markk schreef: @Michele: (...)Hoe doe je zo iets handmatig meerdere keren flitsen vanuit meerdere hoeken? Hoe weet je wanneer je moeten stoppen cq voldoende licht op de sensor hebt geflitst ? Heb je dan meerdere flitsers ? Ik kan me er geen voorstelling bij maken...
Kwestie van eerst meten wat de juiste belichting moet zijn op diverse punten met een losse (flits)belichtingsmeter en dan met een handflitser de boel inbelichten. Gewoon er omheen lopen met de flitser in de hand op M en dan op het ontstekingsknoppie drukken en flitsen maar. Zorg er wel voor dat de flitser zelf buiten beeld blijft, anders heb je heel mooi de flitskop in beeld ergens zwevend in de lucht.!
En uiteraard heb je een digitale camera, dus de mogelijkheid om het over te doen als het resultaat je niet bevalt in eerste instantie.
Ik heb sinds kort een lichtmeter (Sekonic L-358) maar snap nog niet hoe je een dergelijke foto moet maken en kan weinig vinden op Internet. Kortom hoe maak je een foto met een lange sluiterijd die je handmatig uitlicht door er tijdens de belichting (shutter open) omheen te lopen met je flitser en meerdere keren te flitsen. Hoe stel je de camera in, wat meet je met de lichtmeter en hoe stel je de flitser in ?
Mark.
-
WireWess
@Mark, lekkere vakantiefoto's.. prima sfeertje.
Mark, de sluitertijd kan je net zo lang maken als dat de combinatie sluitertijd, diafragma en iso toelaten icm het aanwezige licht.
Uiteraard kan je hier nog wat manipuleren met je instellingen of een nd-filtertje of gewoon de schakelaar van de lampen in de garage
Uitleg over het gebruik van de lichtmeter:
http://www.frankdoorhof.com/site/catego ... t-meter-2/
Mark, de sluitertijd kan je net zo lang maken als dat de combinatie sluitertijd, diafragma en iso toelaten icm het aanwezige licht.
Uiteraard kan je hier nog wat manipuleren met je instellingen of een nd-filtertje of gewoon de schakelaar van de lampen in de garage
Uitleg over het gebruik van de lichtmeter:
http://www.frankdoorhof.com/site/catego ... t-meter-2/
-
Onlinemarkk
@WireWes: Dank. Filmpje bekeken. Geeft goede basisinfo over gebruik van lichtmeter.
Mijn vraag gaat echter meer specifiek over het gebruik van de lichtmeter icm met het handmatig tijdens de sluitertijd inflitsen van de foto.
Hoe/wat/waar meet je en hoe vertaal je dat naar de instellingen (iso, diafragma en sluitertijd) van je camera en de instellingen van je flitser (qua sterkte).
Ik weet reeds hoe je een lichtmeter gebruikt voor een "normale" foto. Met zowel natuurlijk licht als flitslicht als combinatie ervan.
Misschien werkt het wel als volgt (en als ik tijd heb ga ik wel experimenteren):
- Men neme een donkere omgeving (garage / kelder)
- Leggen de lichtmetermeter neer op een centrale plek / de plek die het beste belicht dient te worden
- Stellen de lichtmeter in op "cordless flash (comulative mode)" en een sluitertijd van 30s en iso 100
- We lopen rond met de flitser en flitsen een paar keer handmatig op een vrij sterke setting
- Kiezen eventueel nog op de lichtmeter de balans (%) tussen natuurlijk (ambient) licht en flitslicht. Ik zou dan voor een hoog % flitslicht kiezen
- We lezen vervolgens na het flitsen het diafragma af wat we moeten instellen op de camera (op statief) en doen dat ook.
- Vervolgens drukken we af en lopen flitsen we op exact dezelfde manier rond ons onderwerp.
Mark.
Mijn vraag gaat echter meer specifiek over het gebruik van de lichtmeter icm met het handmatig tijdens de sluitertijd inflitsen van de foto.
Hoe/wat/waar meet je en hoe vertaal je dat naar de instellingen (iso, diafragma en sluitertijd) van je camera en de instellingen van je flitser (qua sterkte).
Ik weet reeds hoe je een lichtmeter gebruikt voor een "normale" foto. Met zowel natuurlijk licht als flitslicht als combinatie ervan.
Misschien werkt het wel als volgt (en als ik tijd heb ga ik wel experimenteren):
- Men neme een donkere omgeving (garage / kelder)
- Leggen de lichtmetermeter neer op een centrale plek / de plek die het beste belicht dient te worden
- Stellen de lichtmeter in op "cordless flash (comulative mode)" en een sluitertijd van 30s en iso 100
- We lopen rond met de flitser en flitsen een paar keer handmatig op een vrij sterke setting
- Kiezen eventueel nog op de lichtmeter de balans (%) tussen natuurlijk (ambient) licht en flitslicht. Ik zou dan voor een hoog % flitslicht kiezen
- We lezen vervolgens na het flitsen het diafragma af wat we moeten instellen op de camera (op statief) en doen dat ook.
- Vervolgens drukken we af en lopen flitsen we op exact dezelfde manier rond ons onderwerp.
Mark.
- MartijnGizmo
Mijn alternatief:
- maak 14 foto's met telkens 1 flits
- open deze als Layers in Photoshop
- zet bij alle Layers de "Blending Mode" op "Lighten"
- vink eventueel Layers aan/uit om achteraf flitsen toe te voegen/weg te nemen
-
Onlinemarkk
Hmm, das ook wel een erg goede optie. Kan je een korte sluitertijd pakken waardoor je natuurlijk/ambient licht volledig uitsluit en idd niet mooi flashes kan je uitvinken in de layers. Thanks !MartijnGizmo schreef:Mijn alternatief:
Alleen:
- Het is een beetje simpel
- Ik heb een nieuw tool/gadget (lichtmeter) en wil daarmee spelen
Mark.
-
Onlinemarkk
Zojuist geprobeerd een fotoboek te maken van de trouwfoto's van Metin (Metchu).
Elektronisch in pdf vorm wel te verstaan.
Nog nooit eerder gedaan en begonnen met LR4. Die heeft tenslotte in V4 een "book" module. Nou daar ben ik snel mee opgehouden. Het lukte met niet om cellen te verplaatsen binnen een pagina, etc. Zware tegenvaller.
Vervolgens wat gegoogled. Maar kom alleen tools tegen die verbonden zijn met een printbedrijf. En dat wil ik dus niet. Ik wil gewoon een pdf genereren.
UIt nood dus maar teruggegrepen naar Powerpoint. En eerlijk is eerlijk, dat ging eigenlijk verbazing wekkend goed. Je gooit wat foto's op een slide, lijnt ze uit, beetje tekst erbij, en klaar. Heeft zelfs nog allemaal opmaak stijlen voor afbeeldingen om randjes/kaders/etc. te maken.
Voor diegene die hier ervaring in hebben: hoe maken jullie een (elektronisch/pdf) fotoboek ?
Mark.
(Metin/Emel hebben nog niet gereageerd of ik de foto's mag publiceren, dus nog even geduld...)
Elektronisch in pdf vorm wel te verstaan.
Nog nooit eerder gedaan en begonnen met LR4. Die heeft tenslotte in V4 een "book" module. Nou daar ben ik snel mee opgehouden. Het lukte met niet om cellen te verplaatsen binnen een pagina, etc. Zware tegenvaller.
Vervolgens wat gegoogled. Maar kom alleen tools tegen die verbonden zijn met een printbedrijf. En dat wil ik dus niet. Ik wil gewoon een pdf genereren.
UIt nood dus maar teruggegrepen naar Powerpoint. En eerlijk is eerlijk, dat ging eigenlijk verbazing wekkend goed. Je gooit wat foto's op een slide, lijnt ze uit, beetje tekst erbij, en klaar. Heeft zelfs nog allemaal opmaak stijlen voor afbeeldingen om randjes/kaders/etc. te maken.
Voor diegene die hier ervaring in hebben: hoe maken jullie een (elektronisch/pdf) fotoboek ?
Mark.
(Metin/Emel hebben nog niet gereageerd of ik de foto's mag publiceren, dus nog even geduld...)
- Rivanov
- Auto: '25 Tesla Model Y Juniper
Een Mac kopen en iPhoto gebruiken. 
-
Onlinemarkk
Dank voor de tip. Ik zal m'n os x lion vm weer eens booten. Laatste keer dat ik dat deed was ie ongeveer 2x zo snel als een echteRivanov schreef:Een Mac kopen en iPhoto gebruiken.
Mark.
-
steve smith
ff 1 plaatje van een serie die ik nog moet verwerken..