Winterbanden en marketing

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Bert ///M3

Re: Winterbanden en marketing

Bericht door Bert ///M3 » 07 dec 2010, 12:19

Robin schreef:Met ABS kun je blijven sturen min of meer MAAR het VERKORT JE REMWEG NIET!!!!!!!111111!!!!!11
Kunnen blijven sturen is wel de hoofdgedachte achter ABS. Alleen betwijfel ik of de gemiddelde rijder tegenwoordig sneller stil staat zonder ABS. Als je naar de huidige systemen kijkt, 4 kanaals ABS kan tegenwoordig alle 4 de klauwen individueel aansturen, daar kan je simpelweg niet meer tegenop met je eigen voetje. Ik denk dat zo'n auto met ABS dus wel degelijk sneller stil staat als zonder, onder normale omstandigheden :)

wjn

Bericht door wjn » 07 dec 2010, 12:52

ABS/DTC/ESC/ETC + zomerbanden = winterbanden :hammer:

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 07 dec 2010, 12:54

Ik heb er een handje van om stotend/lossend te remmen. Dus auto goed af te remmen... haalt meeste snelheid eruit. Haal ik dit niet en wordt het toch een noodstop; BAM volle bak op rempedaal.
WhizzMan schreef: Tsja, nogal logisch he. Als je volle bak op dat middelste pedaal gaat staan blokkeren alle 4 je wielen en denkt je ABS dat je stil staat, dus grijpt het niet in. Vertrouwen op je ABS om op tijd stil te staan is echt het domste wat je kan doen.....
Tijdens slipcursus heb ik juist geleerd volle bak op het rempedaal te stampen.

Ben het ff kwijt... :bag:
ABS (Anti Blokkeersysteem
DSC (Dynamische Stabiliteits Controle) = DTC (Dynamische Tractie Controle) + CBC (Cornering Break Control)

ASR = DTC ?
ESP = CBC ?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 07 dec 2010, 13:08

Bert ///M3 schreef:
Robin schreef:Met ABS kun je blijven sturen min of meer MAAR het VERKORT JE REMWEG NIET!!!!!!!111111!!!!!11
Kunnen blijven sturen is wel de hoofdgedachte achter ABS. Alleen betwijfel ik of de gemiddelde rijder tegenwoordig sneller stil staat zonder ABS. Als je naar de huidige systemen kijkt, 4 kanaals ABS kan tegenwoordig alle 4 de klauwen individueel aansturen, daar kan je simpelweg niet meer tegenop met je eigen voetje. Ik denk dat zo'n auto met ABS dus wel degelijk sneller stil staat als zonder, onder normale omstandigheden :)
Klopt natuurlijk . Ik had m'n gedachten bij de omstandigheden van de laaste dagen. :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 07 dec 2010, 13:21

Robin schreef:klopt natuurlijk . Ik had m'n gedachten bij de omstandigheden van de laaste dagen. :mrgreen:
Ja, het was weer zwaar weer de laatste dagen :whistle: :mrgreen:

Robin

Bericht door Robin » 07 dec 2010, 13:38

Afbeelding

:whistle:

RVV

Bericht door RVV » 07 dec 2010, 14:12

Ach er is een hele nieuwe generatie DF'ers opgestaan die nog van niks weten :mrgreen:

jaydee

Bericht door jaydee » 07 dec 2010, 14:39

Sjoerd MP BMW schreef: Tijdens slipcursus heb ik juist geleerd volle bak op het rempedaal te stampen.
Dat is de aanpak die voor de meeste mensen tot de kortste remweg leidt, ja.
Maar vanwege de manier waarop het ABS-systeem werkt, is het eigenlijk beter om progressief remdruk op te bouwen. Als je "BAM volle bak op rempedaal" gaat, blokkeren allevier de wielen meteen waardoor je ook meteen ABS-ingrepen krijgt. Als je iets rustiger het rempedaal indrukt (je moet het maar kunnen in een schriksituatie :wink: ) kun je meer remdruk opbouwen voordat er een wiel gaat blokkeren, dus kun je harder en vooral meer gecontroleerd remmen voordat ABS zich ermee gaat bemoeien.

De omstandigheden zijn er nu niet naar, maar oefen dit maar eens. Ik stond wel te kijken van het verschil in elk geval.

:bignews:

Xave30

Bericht door Xave30 » 07 dec 2010, 14:40

jaydee schreef:Rico, LOL @ lijst met TLA's :lol:
+1 Geweldig :lol:

Michel P

Bericht door Michel P » 07 dec 2010, 14:43

RVV schreef:
Robin schreef:klopt natuurlijk . Ik had m'n gedachten bij de omstandigheden van de laaste dagen. :mrgreen:

+1 geniale montage!!

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 07 dec 2010, 15:17

jaydee schreef:
Sjoerd MP BMW schreef: Tijdens slipcursus heb ik juist geleerd volle bak op het rempedaal te stampen.
Maar vanwege de manier waarop het ABS-systeem werkt, is het eigenlijk beter om progressief remdruk op te bouwen. Als je "BAM volle bak op rempedaal" gaat, blokkeren allevier de wielen meteen waardoor je ook meteen ABS-ingrepen krijgt. Als je iets rustiger het rempedaal indrukt (je moet het maar kunnen in een schriksituatie :wink: ) kun je meer remdruk opbouwen voordat er een wiel gaat blokkeren, dus kun je harder en vooral meer gecontroleerd remmen voordat ABS zich ermee gaat bemoeien.

De omstandigheden zijn er nu niet naar, maar oefen dit maar eens. Ik stond wel te kijken van het verschil in elk geval.

Zal er mee aan de slag gaan zodra het weer het wat meer toelaat. :wink:

Zoals ik al schreef heb ik er een handje van om stotend/lossend te remmen. Dus auto goed af te remmen om snelheid eruit te halen. Als ik dan echt niet haal volle bak te gaan remmen. Heb ik dan bij het afremmen al niet remdruk opgebouwd? Ik wil namelijk ook weer niet slepend remmen...

jaydee

Bericht door jaydee » 07 dec 2010, 15:18

Sjoerd MP BMW schreef:
jaydee schreef:

Zal er mee aan de slag gaan zodra het weer het wat meer toelaat. :wink:

Zoals ik al schreef heb ik er een handje van om stotend/lossend te remmen. Dus auto goed af te remmen om snelheid eruit te halen. Als ik dan echt niet haal volle bak te gaan remmen. Heb ik dan bij het afremmen al niet remdruk opgebouwd? Ik wil namelijk ook weer niet slepend remmen...
Pedaal los = druk weg

wjn

Bericht door wjn » 07 dec 2010, 15:54

jaydee schreef:

Ja natuurlijk, daarom komen alle fabrikanten met systemen die vooraf de remdruk al verhogen / klaarzetten, zodat je direct met volle remdruk kunt remmen.

Die hebben het allemaal bij het verkeerde eind :stom:

Edit/PS Wat betreft eerste generatie ABS kun je wel gelijk hebben, maar dat is bij wijze van spreke uit de tijd van de stoomauto's.

Robin

Bericht door Robin » 07 dec 2010, 16:07

wjn heeft 'n prima punt.

Kijk als je lekker aan 't gassen bent en je pakt je favoriete weg/trackday en je remt aan waarbij je vantevoren weet dat je dat doet, je kent de bocht etc. ga je tegen 't abs aanremmen etc maar wel zo vol mogelijk. Denk ook aan de simracerij etc: je stuurtje en pedalen te racen en zo mooi mogelijk aan te remmen voor de beste laptime etc....

HIER gaat 't om remmen in winterse omstandigheden zoals nu waarbij wij ALS WEGGEBRUIKER in bepaalde omstandigheden om een ongeluk/ botsing te VOORKÓMEN zo SNEL en KORT mogelijk stil willen staan(naast eventueel ontwijken van 'n obstakel/persoon)

Dus met de huidige remsystemen is dat dus: VOL OP DAT REMPEDAAL ANYTIME.BAM!
En geen lekker tegen 't blokkeren aan. Daar is vaak geen tijd voor in dat soort situaties ook niet voor 'ons Vatanens' :wink:

Dus 2 verschillende dingen/situaties.

jaydee

Bericht door jaydee » 07 dec 2010, 16:15

wjn schreef: Ja natuurlijk, daarom komen alle fabrikanten met systemen die vooraf de remdruk al verhogen / klaarzetten, zodat je direct met volle remdruk kunt remmen.

Edit/PS Wat betreft eerste generatie ABS kun je wel gelijk hebben, maar dat is bij wijze van spreke uit de tijd van de stoomauto's.
Je kunt het wel belachelijk maken, maar dat is het niet.

Het zit hem in het verschil tussen statische en dynamische wrijving tussen de remblokken met de schijven en de banden met de weg. Als je met een klap de boel blokkeert, moet ABS meteen ingrijpen. Als je het "rustig" opbouwt kun je meer vertraging genereren voordat er wielen blokkeren. Zoals reeds eerder gezegd in dit topic, ABS verkort je remweg niet, zeker niet als het glad is. Maximaal remmen zonder te blokkeren is effectiever dan volledig blokkeren (zonder ABS), of steeds even blokkeren en weer loslaten (met ABS).

De technische oplossingen die jij aanhaalt zijn bedoeld om de bestuurder te helpen, omdat onderzoek heeft uitgewezen dat veel mensen bij een noodstop niet hard genoeg remmen of zelfs de rem loslaten omdat ze schrikken van de ABS-ingreep.

Ik zie nu de reactie van Robin: die heeft gelijk. Zie ook mijn:
jaydee schreef:(je moet het maar kunnen in een schriksituatie :wink: )

Marc R

Bericht door Marc R » 08 dec 2010, 11:26

Ik denk dat je fout zit wat betreft het maximaal blokkeren hoor....

wjn

Bericht door wjn » 08 dec 2010, 11:48

jaydee schreef:
wjn schreef: Ja natuurlijk, daarom komen alle fabrikanten met systemen die vooraf de remdruk al verhogen / klaarzetten, zodat je direct met volle remdruk kunt remmen.

Je kunt het wel belachelijk maken, maar dat is het niet.

Het zit hem in het verschil tussen statische en dynamische wrijving tussen de remblokken met de schijven en de banden met de weg. Als je met een klap de boel blokkeert, moet ABS meteen ingrijpen. Als je het "rustig" opbouwt kun je meer vertraging genereren voordat er wielen blokkeren. Zoals reeds eerder gezegd in dit topic, ABS verkort je remweg niet, zeker niet als het glad is. Maximaal remmen zonder te blokkeren is effectiever dan volledig blokkeren (zonder ABS), of steeds even blokkeren en weer loslaten (met ABS).

De technische oplossingen die jij aanhaalt zijn bedoeld om de bestuurder te helpen, omdat onderzoek heeft uitgewezen dat veel mensen bij een noodstop niet hard genoeg remmen of zelfs de rem loslaten omdat ze schrikken van de ABS-ingreep.

Ik zie nu de reactie van Robin: die heeft gelijk. Zie ook mijn:
jaydee schreef:(je moet het maar kunnen in een schriksituatie :wink: )
Ik maak niets belachelijker dan het al is.

Het "rustig" opbouwen van remdruk stamt uit de tijd voor ABS, want dan krijg je wegens dynamische last meer grip (voor) en kun je dus harder remmen. Een ca. 10-20% slippend wiel heeft de levert de grootste vertraging, afhankelijk van wegdek, rubber etc.. Dus Vatanen en co., die dat allemaal veel beter kunnen dan ik, doen/deden dat zo, om blokkerende wielen te voorkomen en toch zo hard mogelijk te vertragen.

Wat doet ABS? Dat voorkomt blokkerende wielen. Dus kun je meteen zo hard mogelijk op de rem stappen, want de wielen blokkeren toch niet en in (milli)seconden heb je vol remvermogen (dynamische last etc.).

In de praktijk heeft iemands reactiesnelheid het tienvoudige of meer effect op de remweg, dan dat je tegen de blokkeergrens aan remt.
En, zoals gezegt, een deels blokkerend wiel remt het hardst af. Lijkt me sterk dat normalo's als jij en ik dat kunnen doen, denk eerder dat je dan 10-20% voor de blokkeergrens remt. En dan rem je met ABS dus beter / korter.

Nogmaals, wat betreft eerste generaties ABS volledig gelijk (net zoals dat ESP in mijn RS4 waardeloos harde ingrepen doet), maar tegenwoordig gaat het verhaal niet meer op.

Sterker nog, als ABS etc. niet verboden zou zijn, gebruikten ze het ook in de Formule 1 e.d.

Om terug te komen op winterse omstandigheden, je moet idd zorgen dat je geen ABS/ESP/DTC/ETC. nodig hebt, om op tijd stil te komen te staan. Als je er wel op rekent, ben je je rijbewijs niet eens waard.

Robin

Bericht door Robin » 08 dec 2010, 12:17

@wjn, dan ben ik blij dat 'we' anno 2010 bijna allemaal in brom fietsmotoren aangedreven en van ABS/ESP/CBC voorziene tamme fwd's rijden(de gemiddelde weggebruiker) en niet meer zoals 25 jaar of langer geleden 1983 Fords Sierra 2.0(WEL met ABS standaardLOL)

Met die miljoenen auto's anno nu op de weg tov 25 /30 jaar terug en deze omstandigheden ben ik blij dat Henk en Truus geen ESP loze Sierra's meer rijden. :wink:

jaydee

Bericht door jaydee » 08 dec 2010, 12:25

Wjn, hier heb ik niets tegenin te brengen, noch op aan te merken. Zoals je het nu schrijft heb je wat mij betreft gelijk. :thumbup:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 08 dec 2010, 12:37

Michel P schreef:
RVV schreef:

+1 geniale montage!!

Ik prefereer de "originele" montage............ :whistle: .......... :roflol:

DDX

Bericht door DDX » 08 dec 2010, 20:44

SteV6 schreef:Sterker nog, als die lui echt een keer zo hard remmen dat ABS ingrijpt gaan ze naar de garage omdat het rempedaal zo vreemd aanvoelt ...
Ving zoiets op m'n werk tijdens de luch ook op afgelopen week ja, iemand die z'n auto maar gekke geluiden vondt maken bij het remmen en naar de garage wou gaan :D

wjn

Bericht door wjn » 08 dec 2010, 22:05

Je maakt een geintje hoop ik?

Laurens

Bericht door Laurens » 08 dec 2010, 22:09

Zal dan niet de eerste zijn hoor, hier ook al meegemaakt.

Ook tijdens optrekken oranje lampjes die gaan branden etc :clap:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 08 dec 2010, 22:26

Laurens schreef:Zal dan niet de eerste zijn hoor, hier ook al meegemaakt.

Ook tijdens optrekken oranje lampjes die gaan branden etc :clap:
:mrgreen: die zie ik nu dagelijks :lol:

gijzbed-opc

Bericht door gijzbed-opc » 11 dec 2010, 16:42

wjn schreef:
jaydee schreef:
wjn schreef:
Om terug te komen op winterse omstandigheden, je moet idd zorgen dat je geen ABS/ESP/DTC/ETC. nodig hebt, om op tijd stil te komen te staan. Als je er wel op rekent, ben je je rijbewijs niet eens waard.

Hehehehe het heeft lang geduurd voordat er een verstandige opmerking kwam. :blabla:

Plaats reactie