jaydee schreef:wjn schreef:
Ja natuurlijk, daarom komen alle fabrikanten met systemen die vooraf de remdruk al verhogen / klaarzetten, zodat je direct met volle remdruk kunt remmen.
Die hebben het allemaal bij het verkeerde eind
Edit/PS Wat betreft eerste generatie ABS kun je wel gelijk hebben, maar dat is bij wijze van spreke uit de tijd van de stoomauto's.
Je kunt het wel belachelijk maken, maar dat is het niet.
Het zit hem in het verschil tussen statische en dynamische wrijving tussen de remblokken met de schijven en de banden met de weg. Als je met een klap de boel blokkeert, moet ABS meteen ingrijpen. Als je het "rustig" opbouwt kun je meer vertraging genereren voordat er wielen blokkeren. Zoals reeds eerder gezegd in dit topic, ABS verkort je remweg niet, zeker niet als het glad is. Maximaal remmen zonder te blokkeren is effectiever dan volledig blokkeren (zonder ABS), of steeds even blokkeren en weer loslaten (met ABS).
De technische oplossingen die jij aanhaalt zijn bedoeld om de bestuurder te helpen, omdat onderzoek heeft uitgewezen dat veel mensen bij een noodstop niet hard genoeg remmen of zelfs de rem loslaten omdat ze schrikken van de ABS-ingreep.
Ik zie nu de reactie van Robin: die heeft gelijk. Zie ook mijn:
jaydee schreef:(je moet het maar kunnen in een schriksituatie

)
Ik maak niets belachelijker dan het al is.
Het "rustig" opbouwen van remdruk stamt uit de tijd voor ABS, want dan krijg je wegens dynamische last meer grip (voor) en kun je dus harder remmen. Een ca. 10-20% slippend wiel heeft de levert de grootste vertraging, afhankelijk van wegdek, rubber etc.. Dus Vatanen en co., die dat allemaal veel beter kunnen dan ik, doen/deden dat zo, om blokkerende wielen te voorkomen en toch zo hard mogelijk te vertragen.
Wat doet ABS? Dat voorkomt blokkerende wielen. Dus kun je meteen zo hard mogelijk op de rem stappen, want de wielen blokkeren toch niet en in (milli)seconden heb je vol remvermogen (dynamische last etc.).
In de praktijk heeft iemands reactiesnelheid het tienvoudige of meer effect op de remweg, dan dat je tegen de blokkeergrens aan remt.
En, zoals gezegt, een deels blokkerend wiel remt het hardst af. Lijkt me sterk dat normalo's als jij en ik dat kunnen doen, denk eerder dat je dan 10-20% voor de blokkeergrens remt. En dan rem je met ABS dus beter / korter.
Nogmaals, wat betreft eerste generaties ABS volledig gelijk (net zoals dat ESP in mijn RS4 waardeloos harde ingrepen doet), maar tegenwoordig gaat het verhaal niet meer op.
Sterker nog, als ABS etc. niet verboden zou zijn, gebruikten ze het ook in de Formule 1 e.d.
Om terug te komen op winterse omstandigheden, je moet idd zorgen dat je geen ABS/ESP/DTC/ETC. nodig hebt, om op tijd stil te komen te staan. Als je er wel op rekent, ben je je rijbewijs niet eens waard.