Ha, dank Macboy.

Ik was een beetje druk in de afgelopen periode. Daarom bij deze, nu pas, een samenvatting van de afgelopen 2 races en waar F1 nu staat.
Om te beginnen met Monaco. Alweer ruim 3 weken geleden maar voor mij een speciale race want ik was er live bij. Monaco met een Formule 1 auto is als vliegen met een helicopter in je woonkamer, aldus de beroemde quote van Nelson Piquet. En dat is het ook. Eigenlijk onvoorstelbaar om in dat piepkleine staatje van 2 vierkante kilometer een F1 race te houden over de smalle straten. Vooral als je, zoals wij deden, na de kwalificatie een rondje over de baan loopt en ziet hoe krap alles is. Monaco is echt bizar en bijzonder. Nog geen half uur na deze kwalificatie stonden we bij terrassen en biertenten die op het asfalt van de baan waren opgebouwd. Allemaal drank, snacks en troep die over de baan weer worden uitgesmeerd. Dat moet allemaal ook weer worden schoongemaakt, voor de volgende sessies. Je wilt als organisatie natuurlijk niet dat Vettel of Hamilton spinnen op een plas Heineken bier of een restant van een duur betaald broodje hamburger. Langs de vele luxe jachten lopend besef je weer dat het geen normale wereld is. het is zien of gezien worden. Mijn boot is groter dan de jouwe, ik heb een helicopter en jij niet. Grijze mannen op leeftijd met een hoogblonde jongedame aan de arm die hun dochter had kunnen zijn. Het grootste jacht ter wereld kwam zowel op de zaterdag als de zondag exact een kwartier voor het begin van de kwalificatie en race even voorbij varen. Dit bakbeest was nog veel groter dan wat er in de overvolle haven lag. Even laten zien wie de baas was. 600 Miljoen euro en 80 man personeel erop. Waanzin maar ook geweldig om mee te maken. We hadden overigens een fantastische plek om de race mee te maken: vanaf het balkon van een appartement langs de baan, gelijk na bocht 1. Letterlijk een paar meter van de baan. Als je goed kon mikken kon je zo een flesje water bovenin een auto gooien. Kost iets meer dan een (ook al peperdure) tribuneplek maar een absolute aanrader. Als je eens naar Monaco wilt, doe het dan ook goed en boek een mooi balkon langs de baan.
De race zelf, daar is genoeg over gezegd. Max geen optimale strategie en daardoor buiten het podium beland, waar Ricciardo een cadeautje kreeg. Ja, ik was geïrriteerd maar het kan gebeuren. De race zelf was het aanzien niet waard. Zolang het niet regent in Monte Carlo is het een oersaaie optocht, helemaal met de bredere auto's van dit jaar. Het is dat Monaco zo speciaal is maar het is meer de entourage eromheen dan de race zelf. Als fan en liefhebber vind ik Monaco ook waanzinnig maar als pure raceliefhebber bekeken is het een baan van niks.
Daarna Canada, 2 weken later. Vorig jaar was ik in Montreal bij de race waar ik destijds een ijzersterke race van Max kon aanschouwen. Weten we het nog, die geweldige actie waarmee Max op het eind Rosberg (wie kent hem nog?) in de luren legde? Wat het toen helemaal leuk maakte is dat ik Max en Jos daarna op het vliegveld nog tegenkwam. Ook IRL aardige mannen.
Dit jaar er niet bij maar het blijft mooi om op TV te zien waar je het jaar daarvoor rond hebt gelopen. Tenminste, dat vind ik altijd wel leuk om te zien. Max had natuurlijk een wereldstart en schoot gelijk naar P2 maar wederom liet de techniek hem in de steek. Het is niet Max' seizoen so far. Hij zit een beetje in hoek waar de klappen vallen. Niet dat hij iets fout doet. Vorig jaar was al indrukwekkend maar dit jaar is hij echt steengoed. Ricciardo heeft het geluk (en de punten) aan z'n zijde maar het is inmiddels wel duidelijk wie daar de snelste man is. Ik heb vorige week eens uitgezocht hoe het met de onderlingen verhoudingen tussen Ricciardo en Verstappen zit in de laatste 4 GP weekenden. Van alle 16 trainingen en kwalificaties was Max 14 keer de snelste. Ook in de kwalificaties is Max inmiddels bloedsnel en bovendien ook akelig foutloos. Maar ja, dan moet de pechduivel wel thuis blijven.
Max is niet blij en dat is begrijpelijk. Het is een absolute winnaar. Natuurlijk moet je soms geduld hebben maar ook voor komend jaar ziet het er, bij Red Bull, niet naar uit dat hij een kampioensauto krijgt. Renault slaat de plank (weliswaar niet zo hard als Honda) toch weer mis en alle beloofde upgrades komen er toch weer niet dit jaar. Als je de verhalen mag geloven begint de relatie tussen Red Bull en Renault ook wederom stekeligheden te vertonen, met verschillende verhalen die elkaar tegenspreken. Eigenlijk is dit één van de grootste problemen in de hedendaagse Formule 1: de invloed van de motor (ehh... power unit) is veel te groot. Mercedes en Ferrari zijn competitief, Renault kan niet aanhaken en Honda is helemaal een drama. Wat dat betreft kan 2021 niet snel genoeg komen, als er een nieuwe motorenreglement in werking treedt. Probleem is: dat duurt nog zo lang.... in ieder geval te lang voor Max.
Ik denk dat we Max volgend jaar nog wel in de Red Bull gaan zien echter. Hij heeft 'gewoon' een contract. Echter bracht Ted Kravitz (één van de meest ingevoerde journalisten en bekend door Ted's Notebook, even opzoeken op Youtube, altijd interessant) vandaag het bericht naar buiten dat Ferrari mogelijk geïnteresseerd is in Max Verstappen, als vervanger van Raikkonen en dat hij het wel ziet gebeuren dat Max na dit jaar overstapt naar de Scuderia. Of het serieus is? Geen idee. Ik speculeer zelf even verder: misschien kan Red Bull een deal maken om Max te ruilen tegen Ferrari krachtbronnen? Natuurlijk zit Max vast aan een contract en willen ze bij Red Bull hun kroonprins niet laten gaan. Aan de andere kant, als een coureur niet wil, dan houdt het op. Gaf Horner zelf nog aan onlangs. Ook Vettel had nog een Red Bull contract toen hij de overstap maakte naar Ferrari. Dus nogmaals: ik denk het persoonlijk niet maar sluit het ook niet uit.
Andere geruchten. Alonso schijnt echt te vertrekken bij McLaren, net als dat McLaren na 3 jaar ellende klaar is met Honda. Het idee is dan dat ze teruggaan naar Mercedes klantenmotoren hoewel er ook wilde geruchten gaan dat er misschien wel een Ferrari motor achterin komt met als label 'Alfa Romeo' erop... en een ander gerucht is dat Williams juist Mercedes voor 2018 wil inruilen voor....Honda! Ja, het wordt steeds gekker.
Verder gaat het verhaal dat Palmer nu echt op de schopstoel zit, niet verbazingwekkend gezien zijn belabberde prestaties. Hoe mooi zou het zijn als Robert Kubica terug zou keren bij Renault. Dat zou echt een sprookje zijn en de snelheid heeft hij er ook voor. Bij zijn recente test in Spanje was hij gelijk al sneller dan Sergei Sirotkin, de vaste testrijder van Renault. Zowel in de kwalificatie als in de racesimulatie... Maar helaas drukte Abiteboul (teambaas Renault) de geruchten al de kop in dat we in ieder geval komend jaar daar geen Kubica gaan zien. Vervelende man zo langzamerhand, die Abiteboul!
Komend weekend Bakoe, op een stratencircuit met een recht stuk van meer dan 2 kilometer. Geen Red Bull territorium, alhoewel ze dat ook van Canada zeiden en we hebben gezien waar Max en Daniel toe in staat waren. We zullen het meemaken en laten we hopen dat het kwartje nu weer eens Max' kant op valt. Want dat verdient hij!