cooldragon schreef:thanx voor de zeer uitgebreide aanvulling Brava!
weer veel geleerd!
Voor zover ik weet was de rattrapante idd de eerste portugueser met deze kast en wijzerplaat, toen die in 2003 van de markt verdween, was er nog zoveel vraag naar alleen "de looks" zodat ze een paar jaar geleden de goedkopere chronograph automatic op de markt hadden gebracht, de rattrapante eruit hadden gehaald en inplaats daarvan een automaat konden plaatsen. Zoals je al zei is het rattrapante deel wel helemaal door IWC zelf ontwikkeld en het 7750 uurwerk zodanig aangepast zodat deze nog als manufactuur bestempeld mocht worden(zat boven de 60% eigen onderdelen ), de chronograph automatic die er qua looks precies hetzelfde uitziet, maar een knopje linksboven mist en een extra grote seconden wijzer, is geen manufactuur
Naar wat ik heb gehoord zijn veel verzamelaars erg op zoek naar een rattrapante omdat deze compl redelijk onalledaags is(helemaal in een portuguese) plus dat het een handopwinder is net als de orig portuguese uit 1939(de meesten van nu zijn allemaal automaten)
Deze van mij is als het goed is de laatste die de fabriek ooit nieuw zal leveren/geleverd zal hebben...heb er daarom ook een half jaar op moeten wachten

Volgens mij klopt die gevolgtrekking over de introductie en opvolging van de Port Chrono en Rattrapante niet helemaal. Beide versies zijn jarenlang gewoon naast elkaar in productie geweest. In de catalogus van 2004 staan ze voor het laatst beiden vermeld. Ik weet de introductiejaren niet 100% zeker maar ik geloof dat de Rattrapante (3712) in 1995 en de Chronograaf (3714) in 1997 geïntroduceerd is.
De discussie over het al dan niet manufactuur zijn van een uurwerk is eindeloos daar er verschillende interpretaties bestaan. Wat ik echter wel zeker weet is daar daar nooit sprake bij is geweest van percentages, zoals de 60% die jij noemt. Een zeer belangrijke en voor velen doorslaggevende factor in deze is de oorsprong van het ontwerp.
Tenslotte, het is dus niet zo dat de Rattrapante opgevolgd werd door de Chronograph wegens aanhoudende vraag en dat
daarom de automatische opwinding geplaatst is. De Doppelchrono, die gebruik maakt van dezelfde module heeft wel automatische opwinding maar die zit in een veel grotere kast die het dikkere uurwerk wèl kan hebben.