Nu een huis kopen
- MParallel
- Auto: BMW
Re: Nu een huis kopen
En jaren 30 woning, volledig opgeknapt met visgraat vloer en stalen deuren, in lommerrijke omgeving, dicht bij snelweg, supermarkt en school, ruime tuin op het zuiden, 4 kamers en maximaal 400k.
En.....go!
En.....go!
Laatst gewijzigd door MParallel op 20 jan 2025, 16:02, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Naast de starter lijkt ook het instappen voor Jan modaal lastiger.
Pre Corona was modaal nog 35k (157k hypotheek), waar je nog iets van een flatje in een volkswijk, of een uitgewoonde ex woningbouwvereniging doorzonwoning kon scoren en fatsoeneren.
Dat is verdwenen.
Pre Corona was modaal nog 35k (157k hypotheek), waar je nog iets van een flatje in een volkswijk, of een uitgewoonde ex woningbouwvereniging doorzonwoning kon scoren en fatsoeneren.
Dat is verdwenen.
-
20 jaar geleden? Volgens mij is starten op de woningmarkt nooit makkelijk geweest.Bert ///M3 schreef: 20 jan 2025, 09:34 Tegenwoordig lijkt iedereeen wel te klagen waarom ze op hun 23e nog geen koophuis of appartement kunnen kopen? Kon 20 jaar geleden ook al niet.
- Fabian
Mwoah, 20 jaar geleden kocht ik mn eerste apartement van 3 jaar oud in Breda. 170K, dat kon ik alleen gewoon krijgen met een net modaal inkomen toen. Hoefde geen spaargeld in te leggen, maximaal aflossingsvrij.
-
OnlineMartijn_bmw
+1 zo ben ik ook 20jr geleden begonnen.Bert ///M3 schreef: 20 jan 2025, 09:34Ik denk dat de verwachtingen soweiso anders zijn.JP schreef: 19 jan 2025, 18:39 Hoevaak zijn de eisen van de kopers in de laatste 20jaar omhoog gegaan ?![]()
Toen ik begin 20 was en afstudeerde, was het echt niet gewoon dat jonge mensen meteen in een koophuis trokken. Eerst een tijdje huren via sociale woningbouw was meer de norm en dan na een paar jaar verkering met 2 salarissen misschien een keer een koophuis.
Tegenwoordig lijkt iedereeen wel te klagen waarom ze op hun 23e nog geen koophuis of appartement kunnen kopen? Kon 20 jaar geleden ook al niet.
Dat was kopen in 2006 op 2 salarissen max hypotheek voor een 95m2 tussenwoning waarvoor alleen budget over bleef om alles wit te sausen met karwei verf en de rest vloeren, badkamer, keuken enz laten zitten en sparen voor later een keer vervangen.
Ohja en op vakantie gaan was 1x per jaar 2wkn met tentje kamperen bij de boer, ook geen budget voor uit eten, rechts gedraaide haver cappuccino’s enz… kortom schraal leven om in te stappen was toen en nu nog steeds.
- ADV
Same.. 2008, net voor de crisis, gewoon max lenen en 50% aflossingsvrij..
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
2015 de huizenmarkt kroop langzaam weer uit een crisis.
Ik kocht een woning nipt onder de vraagprijs, de verkopers ging een jaar huren terwijl hun huis gebouwd werd. Bang dat ze een jaar later hun huis niet verkocht kregen.
Ik kocht de woning na het afronden van mijn studie en krap een jaar aan het werk met net geen maximale hypotheek. Kreeg last minute meer loonsverhoging bij het vaste contract dan waar de concept hypotheek aanvraag mee gedaan was.
Ik kocht een woning nipt onder de vraagprijs, de verkopers ging een jaar huren terwijl hun huis gebouwd werd. Bang dat ze een jaar later hun huis niet verkocht kregen.
Ik kocht de woning na het afronden van mijn studie en krap een jaar aan het werk met net geen maximale hypotheek. Kreeg last minute meer loonsverhoging bij het vaste contract dan waar de concept hypotheek aanvraag mee gedaan was.
- Estoque
Nee, maar het is in verhouding natuurlijk allemaal wel kneiterduur geworden. Ook als je niets hebt qua wensen.
Daarnaast, elk jong gezin (er vanuitgaande dat we met starters jonge mensen bedoelen, want de politiek heeft de definitie nooit vastgelegd. Dus als je op je 70e je eerste woning koopt, ben je ook een starter). Bestaat meestal uit een instagram-liefhebbende moeder en een man die heel pinterest gezien heeft. Dus het eisen-pakket voor een woning of verbouwing is veel groter dan vroeger.
Starten blijft lastig, maar het is wel lastiger (financieel) dan vroeger.
Mijn huis (1977, rijtje van 8) is neergezet als huurwoning. Na 5 jaren, kregen de toenmalige bewoners de kans om het te kopen.
Mijn buurman, die het toen heeft overgekocht, spreekt over aanschafwaarde van fl. 25.000,- Gulden.
Het gemiddelde jaarsalaris lag toen op 12700 gulden.
Grofweg 2x Jaarsalaris gaf je toen een huis.
Snelle rekensom middels de CBS Inflatie calculator brengt dat bedrag in 2024 op 37,400 Euro.
In 2024 heb ik, voor het zelfde huis 310.000 euro betaald.
Het gemiddelde salaris lag in 2024 op: 44.500,-
Ofwel; 7 jaarsalarissen voor een huis.
En dan heb je het over een rijtjeshuis waarbij niets instagram-waardig is en energielabel C op hangt.
(los van de visgraat-vloer, die had ik ook liever anders gezien
)
Mijn ouders, zijn in 1982 (dus het zelfde jaar als wanneer m'n buurman zijn huis kocht) beginnen met de bouw van hun vrijstaande huis (dorpje verderop). 25.000 gulden eigen geld, hypotheek van 62.000 gulden.
Voor dat geld hadden ze de grond, bouwmateriaal, keuken inrichting. Uren zijn bijna allemaal volledig in de vrije tijd gegaan. (Opa was installateur, m'n vader uitvoerder/chauffeur, etc).
- Vrijstaand
- Garage
- 800m2 kavel
- Eigen ontwerp
Dat komt hedentendage overeen met 130.000,- euro.
Ze waren starters, rond de 25.
Nu is mijn kameraad bezig met een nieuwbouw huis.
- Vrijstaand
- Geen garage
- 600m2 kavel
- Standaard aannemerswoning uit de catalogus
Geen starter (vorige woning met 110k overwaarde verkocht), 33 jaar, doen veel in de vrije uren. En zij zijn zo om en de nabij €700.000,- kwijt inclusief grond.
Maar even 2 voorbeelden uit mijn omgeving die het verschil tussen toen en nu vrij vergelijkbaar weergeven.
Daarnaast, elk jong gezin (er vanuitgaande dat we met starters jonge mensen bedoelen, want de politiek heeft de definitie nooit vastgelegd. Dus als je op je 70e je eerste woning koopt, ben je ook een starter). Bestaat meestal uit een instagram-liefhebbende moeder en een man die heel pinterest gezien heeft. Dus het eisen-pakket voor een woning of verbouwing is veel groter dan vroeger.
Starten blijft lastig, maar het is wel lastiger (financieel) dan vroeger.
Mijn huis (1977, rijtje van 8) is neergezet als huurwoning. Na 5 jaren, kregen de toenmalige bewoners de kans om het te kopen.
Mijn buurman, die het toen heeft overgekocht, spreekt over aanschafwaarde van fl. 25.000,- Gulden.
Het gemiddelde jaarsalaris lag toen op 12700 gulden.
Grofweg 2x Jaarsalaris gaf je toen een huis.
Snelle rekensom middels de CBS Inflatie calculator brengt dat bedrag in 2024 op 37,400 Euro.
In 2024 heb ik, voor het zelfde huis 310.000 euro betaald.
Het gemiddelde salaris lag in 2024 op: 44.500,-
Ofwel; 7 jaarsalarissen voor een huis.
En dan heb je het over een rijtjeshuis waarbij niets instagram-waardig is en energielabel C op hangt.
(los van de visgraat-vloer, die had ik ook liever anders gezien

Mijn ouders, zijn in 1982 (dus het zelfde jaar als wanneer m'n buurman zijn huis kocht) beginnen met de bouw van hun vrijstaande huis (dorpje verderop). 25.000 gulden eigen geld, hypotheek van 62.000 gulden.
Voor dat geld hadden ze de grond, bouwmateriaal, keuken inrichting. Uren zijn bijna allemaal volledig in de vrije tijd gegaan. (Opa was installateur, m'n vader uitvoerder/chauffeur, etc).
- Vrijstaand
- Garage
- 800m2 kavel
- Eigen ontwerp
Dat komt hedentendage overeen met 130.000,- euro.
Ze waren starters, rond de 25.
Nu is mijn kameraad bezig met een nieuwbouw huis.
- Vrijstaand
- Geen garage
- 600m2 kavel
- Standaard aannemerswoning uit de catalogus
Geen starter (vorige woning met 110k overwaarde verkocht), 33 jaar, doen veel in de vrije uren. En zij zijn zo om en de nabij €700.000,- kwijt inclusief grond.
Maar even 2 voorbeelden uit mijn omgeving die het verschil tussen toen en nu vrij vergelijkbaar weergeven.
- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
Wij kochten ons eerste (nieuwbouw)huis, aan het water, in 1986 voor 212.000,- gulden en ik schat dat datzelfde huis nu ergens tussen de €600.000,- en €700.000,- waard is.
Oudste dochter en haar vriend zijn al een poosje op zoek naar een andere woning tussen de €500.000,- en €600.000,-, dus weet wel een klein beetje wat dat soort huizen waard zijn hier in de buurt.
Oudste dochter en haar vriend zijn al een poosje op zoek naar een andere woning tussen de €500.000,- en €600.000,-, dus weet wel een klein beetje wat dat soort huizen waard zijn hier in de buurt.

-
Dus in 1982 gekocht voor 25.000 gulden?Estoque schreef: 20 jan 2025, 13:15 Mijn huis (1977, rijtje van 8) is neergezet als huurwoning. Na 5 jaren, kregen de toenmalige bewoners de kans om het te kopen.
En jij denkt dat dat marktconform is voor een normale tussenwoning in die tijd?
- 350 Z
Vroeger kon je een huis kopen en betalen van 1 salaris, dat kun je nu wel vergeten.
-
OnlineMartijn_bmw
Dat verhaal is ook maar beperkt waar, in de jaren 70 moest mijn opa met universitaire opleiding economie en werkzaam bij een bank tot zijn veertigste geduld hebben om een huis te kunnen kopen (gewone nieuwbouw rijwoning in Ouderkerk) pas toen kreeg hij voldoende salaris om een hypotheek te krijgen voor zo'n huis. Daarvoor was het gewoon huren in Amsterdam Buitenveldert (destijds zeker niet de beste buurt).350 Z schreef: 20 jan 2025, 15:28 Vroeger kon je een huis kopen en betalen van 1 salaris, dat kun je nu wel vergeten.
Volgens mij is het verhaal van makkelijk op 1 modaal salaris kunnen kopen als starter iets wat is blijven hangen uit begin jaren 90.
Die generatie starters had mazzel, net een enorme huizencrisis achter de rug dus prijzen gekelderd en de hyptheekrente kelderde toen ook van 14% terug naar procent of 5/6. Klap op de vuurpijl kwam de overheid met Premie A/B/C woningen om mensen gesubsidieerd een woning te laten kopen
-
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Ik kocht 5 jaar geleden met 2 modalen salarisen een 2 onder 1 kap in Breda. veel vrienden van mij kochten ook prima woningen toen. Allemaal tussen de 22-25 jaar oud. Als je ziet waar jongeren hun geld aan uitgeven plus wat de markt nu doet voor huizen snap ik wel dat het zo goed als onmogelijk is.Fabian schreef: 20 jan 2025, 12:13 Mwoah, 20 jaar geleden kocht ik mn eerste apartement van 3 jaar oud in Breda. 170K, dat kon ik alleen gewoon krijgen met een net modaal inkomen toen. Hoefde geen spaargeld in te leggen, maximaal aflossingsvrij.
-
Vroeger, toen het huishouden nog traditioneel was, was de man kostwinner en was er maar 1 salaris om een huis te kopen. Vanaf de tijd van de tweeverdieners zijn de prijzen gestegen, want 2 salarissen dus meer te besteden. Eenzelfde zag je met de jubelton, ook dat soort maatregelen (subsidie) heeft een prijsopdrijvend effect op de woningmarkt.350 Z schreef: 20 jan 2025, 15:28 Vroeger kon je een huis kopen en betalen van 1 salaris, dat kun je nu wel vergeten.
- jos_br
Zoiets dus. Wij hebben in 1986 met een redelijk verlies een flat (heet nu een appartement zag ik....) verkocht en in 1990 weer een huis gekocht. De tendens was toen iet te kopen omdat de rente veel te hoog (9,7%) was. Heb toen ook geroepen dat de rente omlaag kon, maar de prijs van je huis is eenmaal hetgeen je ervoor betaald hebt......Toen inderdaad een huis gekocht op één salaris omdat we dat beiden wilden en het veiliger aanvoelde. Hadden toen dus makkelijk meer kunnen lenen, niet gedaan.....Martijn_bmw schreef: 20 jan 2025, 15:34Dat verhaal is ook maar beperkt waar, in de jaren 70 moest mijn opa met universitaire opleiding economie en werkzaam bij een bank tot zijn veertigste geduld hebben om een huis te kunnen kopen (gewone nieuwbouw rijwoning in Ouderkerk) pas toen kreeg hij voldoende salaris om een hypotheek te krijgen voor zo'n huis. Daarvoor was het gewoon huren in Amsterdam Buitenveldert (destijds zeker niet de beste buurt).350 Z schreef: 20 jan 2025, 15:28 Vroeger kon je een huis kopen en betalen van 1 salaris, dat kun je nu wel vergeten.
Volgens mij is het verhaal van makkelijk op 1 modaal salaris kunnen kopen als starter iets wat is blijven hangen uit begin jaren 90.
Die generatie starters had mazzel, net een enorme huizencrisis achter de rug dus prijzen gekelderd en de hyptheekrente kelderde toen ook van 14% terug naar procent of 5/6. Klap op de vuurpijl kwam de overheid met Premie A/B/C woningen om mensen gesubsidieerd een woning te laten kopen
Jos.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Zo heb ik m'n 1e huis ook gekocht, op 1 salaris, in 1995 (of 1996, weet ik niet meer). Was iets van 150-160k in guldens. Toen was ik 26 en mijn vrouw (toen vriendin) studeerde nog. Ik had ook meer kunnen lenen, achteraf ook moeten doen. Toenmalige collega had toch gelijk. Maximaal lenen, je gaat toch meer verdienen de komende jaren. Niet geluisterd... De 2 huizen daarna overigens ook niet, maar die gekocht omdat we daar graag wilden wonen en we het konden betalen.jos_br schreef: 20 jan 2025, 20:54 Toen inderdaad een huis gekocht op één salaris omdat we dat beiden wilden en het veiliger aanvoelde. Hadden toen dus makkelijk meer kunnen lenen, niet gedaan.....
Jos.
- Estoque
Nou, gezien het een simpele rijtjeswoning is, neergezet voor arbeiders van de lokale textiel- en melkindustrie, is het geen gek bedrag.Elise schreef: 20 jan 2025, 14:48Dus in 1982 gekocht voor 25.000 gulden?Estoque schreef: 20 jan 2025, 13:15 Mijn huis (1977, rijtje van 8) is neergezet als huurwoning. Na 5 jaren, kregen de toenmalige bewoners de kans om het te kopen.
De huizen tegenover mijn oom en tante, zelfde type woning als waar ik nu in woon, zijn in die tijd ook voor vergelijkbare prijzen verkocht.
Dus die 25.000 gulden is zeker niet uniek in die tijd. Was natuurlijk wel, zoals ik al zei, verkoop tussen de woningstichting en de toenmalige huurder.
-
Estoque schreef: 21 jan 2025, 08:52Nou, gezien het een simpele rijtjeswoning is, neergezet voor arbeiders van de lokale textiel- en melkindustrie, is het geen gek bedrag.Elise schreef: 20 jan 2025, 14:48Dus in 1982 gekocht voor 25.000 gulden?Estoque schreef: 20 jan 2025, 13:15 Mijn huis (1977, rijtje van 8) is neergezet als huurwoning. Na 5 jaren, kregen de toenmalige bewoners de kans om het te kopen.
De huizen tegenover mijn oom en tante, zelfde type woning als waar ik nu in woon, zijn in die tijd ook voor vergelijkbare prijzen verkocht.
Dus die 25.000 gulden is zeker niet uniek in die tijd. Was natuurlijk wel, zoals ik al zei, verkoop tussen de woningstichting en de toenmalige huurder.
https://www.hypotheker.nl/blog/wat-kost ... e-50-jaar/1978 - 1983: recessie en dalende huizenprijzen
Aan het eind van deze periode kostten woningen zo'n 200.000 gulden. Dit zorgde ervoor dat woningen voor veel mensen onbetaalbaar werden. De economie verslechterde, de werkloosheid nam toe en er kwam een tweede oliecrisis. Nederland belandde opnieuw in een recessie en dit maal daalden ook de huizenprijzen met een noodvaart. De huizenprijzen in de jaren 1980 schommelden dan ook enorm: tussen 1978 en 1982 daalden de huizenprijzen met maar liefst 45 procent. Eind 1982 kostten huizen gemiddeld 137.000 gulden.
Nu spreken ze over de gemiddelde prijs van 137.000 gulden, die ligt voor een normale tussenwoning uiteraard iets lager, maar 25.000 gulden is wel heel ver weg van de waarheid denk je ook niet?
-
OnlineMartijn_bmw
25k van 137k gemiddeld woningwaarde in 1982 is 18%
Dat zou betekenen dat je nu een huis kan kopen voor 468.000 x 18% = 84.240eur…
Dat zou betekenen dat je nu een huis kan kopen voor 468.000 x 18% = 84.240eur…

- frankie
Zo'n geintje met de woningstichting hebben ze hier ook gedaan zo'n 14 jaar geleden net toen wij ons eigen appartement te koop hadden staan. Konden huurders hun huurappartement/flat kopen voor zo'n 40% onder de WOZ waarde. Wel met de bepaling minimaal 5 jaar erin te blijven wonen anders naar rato korting terug betalen. Het was al niet zo'n handige tijd om te verkopen, maar dat hielp ook niet mee. Uiteindelijk zo'n 15k verloren op ons eigen appartement nadat het bijna een jaar te koop heeft gestaan.
- JP
Dat noemen ze nu een tiny houseMartijn_bmw schreef: 21 jan 2025, 10:35 25k van 137k gemiddeld woningwaarde in 1982 is 18%
Dat zou betekenen dat je nu een huis kan kopen voor 468.000 x 18% = 84.240eur…![]()

-
OnlineMartijn_bmw
Ik begrijp echt niet dat dat kan/mag is gewoon een enorme zak geld die je toegeworpen krijgt van de overheid omdat je toevallig in zo'n huurwoning zit op dat moment.frankie schreef: 21 jan 2025, 10:40 Zo'n geintje met de woningstichting hebben ze hier ook gedaan zo'n 14 jaar geleden net toen wij ons eigen appartement te koop hadden staan. Konden huurders hun huurappartement/flat kopen voor zo'n 40% onder de WOZ waarde. Wel met de bepaling minimaal 5 jaar erin te blijven wonen anders naar rato korting terug betalen. Het was al niet zo'n handige tijd om te verkopen, maar dat hielp ook niet mee. Uiteindelijk zo'n 15k verloren op ons eigen appartement nadat het bijna een jaar te koop heeft gestaan.
heeft de overheid zelf zijn mond vol over kans ongelijkheid...
-
Onlinesmiley
Pak je kans.Martijn_bmw schreef: 21 jan 2025, 10:35 25k van 137k gemiddeld woningwaarde in 1982 is 18%
Dat zou betekenen dat je nu een huis kan kopen voor 468.000 x 18% = 84.240eur…![]()
https://www.funda.nl/detail/koop/sint-a ... /43864698/
-
Onlinesmiley
In 1998 dumpte een beleggingstoko 6 of 7 flatjes uit een complex voor 50.000 euro hier in het dorp.
Smiley was zo groen als gras in de huizenmarkt, en had niet door dat dit best wel scherp was.
Bezichtiging/kopen was op Zaterdagmorgen vanaf 08:00, en gezien ik niet zo'n vroege vogel was, en om 10:00 aan kwam kakken, was alles al weg.
Het jaar daarop werden er weer 3 te koop gezet, maar nu voor 71.000 euro.
Smiley stond vooraan, en na 3 min rondkijken (zag geen lekkages) koopcontract getekend.
Wel een zure levensles.
Smiley was zo groen als gras in de huizenmarkt, en had niet door dat dit best wel scherp was.
Bezichtiging/kopen was op Zaterdagmorgen vanaf 08:00, en gezien ik niet zo'n vroege vogel was, en om 10:00 aan kwam kakken, was alles al weg.
Het jaar daarop werden er weer 3 te koop gezet, maar nu voor 71.000 euro.
Smiley stond vooraan, en na 3 min rondkijken (zag geen lekkages) koopcontract getekend.
Wel een zure levensles.